مقالات

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت در برابر خستگی، تقویت قدرت و بهبود ریکاوری از آن استفاده می‌کنند. در مورد این پودر و استفاده از آن به عنوان یک مکمل برای ورزشکاران تحقیقات زیادی انجام شده اما هنوز هم یک سری باورهای غلط درباره کرایتن وجود دارد که باعث شک و شبهه در مصرف این پودر شده است، بنابراین در این مطلب قرار است به بررسی ۱۰ باور غلط درمورد کراتین بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

کراتین چگونه عمل می‌کند؟

در پاسخ به این سوال که کراتین چگونه عمل می‌کند باید بگوییم که پس از مصرف کراتین بخش زیاد آن با وارد شدن به عضلات اسکلتی، به فسفوکراتین تبدیل می‌شود. فسفوکراتین در واقع ترکیبی از اسید فسفوریک و کراتین است. فسفوکراتین کمک می‌کند تا بدن آدنوزین‌تری فسفات تولید کند که این ماده هنگام ورزش کردن انرژی لازم برای بدن را تامین می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت مکمل کراتین باعث افزایش ماهیچه‌ها و حفظ آن‌ها می‌شود. ما در داروخانه اینترنتی صبا بهترین کراتین‌های ورزشی را با قیمتی مناسب، عرضه می‌کنیم.

عوارض کراتین چیست؟

بر خلاف باورهای غلط درباره کراتین باید بگوییم که این ماده معمولاً به عنوان یک پودر بی‌خطر شناخته می‌شود. اما برخی افراد به آن حساسیت دارند و با آن ناسازگار هستند و پس از مصرف عوارضی را تجربه می‌کنند. برخی از عوارض مصرف این مکمل عبارتند از:

  • سرگیجه
  • اسهال
  • تعریق بیش از حد
  • حالت تهوع و استفراغ
  • افزایش وزن به دلیل احتباس آب

اگر پس از مصرف کراتین با هر یک از این عوارض مواجه شدید، بهتر است میزان مصرف را پایین بیاورید و یا به طور کامل مصرف را متوقف کنید. همچنین بهتر است با مربی خود مشورت کنید تا مکمل دیگری را به جای این پودر برای شما جایگزین کند.

آیا در رژیم غذایی به اندازه کافی کراتین مصرف می‌کنیم؟

میزان مصرف کراتین بدنسازی به یک سری عوامل و فاکتورها بستگی دارد؛ بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که آیا به اندازه کافی در رژیم غذایی خود کراتین مصرف می‌کنیم یا نه؟ چرا که هر فردی شرایط ویژه و خاص خود را دارد و میزان مصرف کراتین در بدن افراد با توجه به شرایط بدنی آن‌ها متفاوت است.

بنابراین بهتر است با مربی ورزش و یا یک متخصص تغذیه در این باره گفتگو کنید تا شما را بهتر راهنمایی کنید. مقدار مصرف این پودر با توجه به میزان فعالیت‌های بدنی شما، شرایط جسمانی که دارید و عواملی از این قبیل متفاوت خواهد بود. به یاد داشته باشید که مصرف سر خود و بیش از حد این ماده باورهای غلط درباره کراتین را تشدید می‌کند و عوارض متعدد و آسیب‌زایی را به همراه می‌آورد.

عوارض مصرف بیش از حد کراتین

مصرف این ماده باید به اندازه نیاز بدن باشد و هرگونه زیاده روی در مصرف آن می‌تواند عوارض و مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. برخی از عوارض مصرف بیش از حد کراتین به شرح زیر است.

  • آسیب به کبد
  • آسیب به کلیه‌ها
  • سنگ کلیه
  • افزایش وزن
  • کم آبی بدن
  • نفخ شکم
  • گرفتگی عضلات
  • سندروم کمپارتمان
  • اختلالات گوارشی
  • رابدومیولیز

اهمیت استفاده از مکمل کراتین در ورزشکاران

بر خلاف باورهای غلط درباره کراتین، استفاده از مکمل کراتین در ورزشکاران اهمیت ویژه‌ای دارد و این موضوع به دلایل مختلف و فواید متنوع این ماده مربوط می‌شود. یکی از مهم‌ترین فواید مصرف این پودر افزایش توان ماهیچه‌ها در زمان انجام ورزش‌های سنگین و فعالیت‌های پرفشار است. به همین دلیل چه ورزشکاران مبتدی و چه ورزشکاران حرفه‌ای برای اینکه ریکاوری بدن خود را بهبود ببخشند از این پودر استفاده می‌کنند.

در بیان دیگر می‌توان گفت که این پودر درست مانند یک بمب عمل می‌کند و در کمترین زمان ممکن انرژی بسیار زیادی را به ماهیچه‌ها می‌رساند و قدرت عضلات را بالا می‌برد. این موضوع برای افرادی که ورزش‌های استقامتی هوازی انجام می‌دهند یا در طولانی مدت ورزش می‌کنند بسیار حائز اهمیت است.

مثلاً افرادی که در ورزش دو فعالیت می‌کنند و باید مدت طولانی را بدوند نیاز به یک بدن آماده و با استقامت بالا دارند؛ بنابراین برای اینکه بتوانند توان و قدرت ماهیچه‌های خود را به هنگام دویدن بالا ببرند باید از مکمل‌هایی که حاوی کراتین هستند استفاده کنند.

نقش کراتین در بدن

مصرف کراتین برای بدن فواید زیادی را به دنبال دارد. پس این باورهای غلط درباره کراتین که این پودر خطرناک است را کنار بگذارید. این پودر نه تنها در عضله‌سازی تاثیرگذار است بلکه برای کنترل بیماری‌های زمینه‌ای و سلامت مغز نیز اثرات متعددی دارد.

مصرف این پودر باعث رشد عضلات بدن، قدرت بیشتر و بهبود عملکرد عضلات می‌شود. همچنین نقش مهمی را برای درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون، آلزایمر، صرع، بیماری نورون حرکتی، آسیب‌های مغزی یا نخاعی، عملکرد حافظه و مغز در افراد بزرگسال و… بر عهده دارد.

از سایر فواید مصرف این پودر در بدن می‌توان به مبارزه با قند خون، بهبود عملکرد عضلات، افزایش کیفیت زندگی بزرگسالان و افراد مسن و همچنین کمک به درمان بیماری‌های کبدی اشاره کرد.

منابع طبیعی کراتین

کراتین به طور طبیعی در یک سری مواد غذایی و منابع طبیعی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تخم مرغ
  • پیاز
  • ماهی سالمون
  • سیب زمینی شیرین
  • انبه
  • دانه‌های آفتابگردان
  • سیر
  • کیل
  • جگر گاو
  • هویج

۱۰ باور غلط درمورد کراتین

موارد زیر چندین باور غلط در مورد کراتین هستند.

1.با مصرف کراتین حتی بدون تمرینات بدنی می‌توانید عضله بسازید.

2.کراتین باعث افزایش چربی می‌شود.

3.کراتین باعث گرفتگی و کم آبی بدن می‌شود.

4.از آنجا که در غذاها کراتین وجود دارد نیازی به مصرف مکمل نیست.

5.مصرف این پودر تنها برای ورزشکاران مناسب است.

6.کراتین باید به صورت چرخه‌ای مصرف شود.

7.کراتین باعث ابتلا به رابدومیولیز می‌شود.

8.کراتین منجر به ناراحتی معده می‌شود.

9.مصرف کراتین برای کلیه‌ها ضرر دارد.

10.با متوقف کردن مصرف کراتین عضله‌ها از دست می‌روند.

جمع‌بندی

در این مطلب راجع به کراتین بدنسازی و باورهای غلط درباره کراتین صحبت کردیم. این ماده به شکل طبیعی در بدن به تولید می‌رسد. همچنین برخی از مواد غذایی مانند ماهی یا گوشت بر افزایش تولید این ماده و ذخیره شدن آن در بدن تاثیرگذار هستند. بخش زیادی از کراتینی که مصرف می‌کنیم وارد عضلات می‌شود و باقیمانده آن به اندام‌های دیگر می‌رود.

این پودر باعث می‌شود که سلول‌های عضلانی انرژی بیشتری پیدا کنند و ورزشکاران بتوانند خیلی راحت فعالیت‌های سنگین را انجام بدهند. اگر تصمیم به خرید مکمل کراتین دارید می‌توانید برای بررسی قیمت پودر کراتین و خرید این محصول به داروخانه اینترنتی صبا مراجعه کنید.

سوالات متداول

کراتین باید قبل از تمرین مصرف شود یا بعد از تمرین؟

مصرف کراتین بعد از تمرین تاثیرگذاری بیشتری دارد.

آیا می‌توان در روزهای غیر تمرین هم از این ماده استفاده کرد؟

توصیه می‌شود کراتین را به صورت روزانه مصرف کنید تا سطح کراتین در عضلات شما به سطح نیاز برسد.

آیا مصرف این پودر به کبد کلیه آسیب می‌رساند؟

خیر تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر عوارض مصرف کراتین بر کبد و کلیه‌ها مشاهده نشده است.

آیا مصرف این پودر اشت‌ها را کم می‌کند؟

خیر

اگر پس از مصرف این ماده دچار دل درد شدیم چه کنیم؟

آب بیشتری بخورید و پودرهای با کیفیت‌تر استفاده کنید.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

1 هفته ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

1 هفته ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

2 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

3 هفته ago

راهنمای خرید بهترین کرم ضدآفتاب و روشن کننده پوست

کرم ضد افتاب و روشن‌کننده از ضروری‌ترین محصولات روتین به‌شمار می‌آید که در روزهای گرم…

1 ماه ago