مقالات

آیا می توان پروتئین وی و کراتین را همزمان مصرف کرد؟

در جهان ورزش و تغذیه، پروتئین وی و کراتین به عنوان دو مکمل اساسی برای ساخت عضلات و دست‌یابی به یک اندام ایده‌آل شناخته می‌شوند. پیش از آغاز دوره مصرف کراتین یا پروتئین وی، یکی از پرسش‌هایی که ممکن است در ذهن بیشتر افراد شکل بگیرد، این است که آیا می‌توان برای مصرف کراتین و پروتئین وی اقدام کرد یا خیر؟! در این مقاله از سایت داروخانه صبا، به بررسی این سوال پرداخته و نکاتی راجع به بهترین پروتئین وی و کراتین برای مصرف همزمان را خدمتتان معرفی خواهیم کرد. تا پایان با ما همراه باشید.

 

 

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی همان پروتئینی است که از آب پنیر گرفته می‌شود. این پروتئین به‌عنوان یک پروتئین کامل و ایده‌آل در نظر گرفته می‌شود و مصرف آن فواید زیادی به همراه دارد. پروتئین وی از 9 آمینو اسید ضروری و مورد نیاز بدن تشکیل می‌شود. این پروتئین در برخی از مواد غذایی همچون نان، پنیر، ماست و… موجود است اما مقدار آن کم است. مکمل‌هایی که از پروتئین وی ساخته می‌شوند سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند و به رشد عضلات بدن کمک می‌کنند.

پروتئین وی با نام پروتئین آب پنیر نیز شناخته می‌شود و محبوبیت زیادی بین ورزشکاران از جمله بدن‌سازان دارد. ورزشکارانی که این مکمل‌ها را مصرف می‌کنند قدرت و انرژی بیشتری دارند و می‌توانند عضلات قدرتمندی برای خود بسازند. این نوع پروتئین نسبت به سایر پروتئین‌ها کیفیت بالایی دارد، به همین دلیل بیشتر از سایر مکمل‌ها مورد توجه ورزشکاران قرار می‌گیرد. اغلب ورزشکاران حرفه‌ای از کیفیت و تأثیرگذاری پروتئین وی آگاه هستند و مصرف مکمل‌های پروتئین وی را در دستور کار خود قرار می‌دهند. در ادامه میتوانید با مراجعه به مقاله پروتئین وی چیست و نحوه مصرف آن به چه صورت است؟ اطلاعات جامع تری از پروتئین وی به دست بیاورید.

پروتئین وی یا همان Whey Protien از چندین پروتئین کوچک در کنار هم تشکیل شده است که این پروتئین‌ها به طور معمول شامل آلفا-لاکتالبومین (α-Lactalbumin)، بتا- لاکتوگلوبولین (β-Lactoglobulin)، آلبومین سرم (Serum Albumin) و ایمونوگلوبولین‌ها (Immunoglobulins) هستند؛ این پروتئین‌ها به عملکرد بهتر عضلات کمک کرده و ترمیم و تقویت بافت‌های بدن را تسریع می‌کنند.

 

 

کراتین چیست؟

کراتین ماده‌ای است که از سه آمینو اسید آرژنین، گلایسین و متیونین تشکیل می‌شود. این ماده ارزشمند به‌طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود و نقش مهمی در عضله‌سازی دارد. شما می‌توانید کراتین را از مواد غذایی همچون گوشت قرمز نیز تأمین کنید؛ اما باید دقت داشته باشید که میزان کراتین دریافتی از گوشت قرمز بسیار ناچیز است و کمک زیادی به شما نخواهد کرد؛ بنابراین لازم است که از مکمل‌های کراتین برای کمک به رشد عضلات خود استفاده کنید.

در واقع کراتین یک ماده انرژی ساز است و توان ورزشکاران را افزایش می‌دهد. به همین افرادی که از مکمل‌های کراتین استفاده می‌کنند عملکرد ورزشی بهتری دارند و می‌توانند تمرینات سخت و قدرتی را با انرژی بیشتری انجام دهند. مکمل‌های کراتین طی آزمایش‌های مختلف در آزمایشگاه تولید می‌شوند و مصرف اصولی آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید عضلاتی پرحجم و قدرتمند داشته باشید. پس اگر می‌خواهید بدنی ایده‌آل و زیبا داشته باشید، بهتر است مصرف مکمل کراتین را در دستور کار خود قرار دهید. در ادامه میتوانید با مراجعه به مقاله کراتین چیست؟ فواید و عوارض + نحوه مصرف اطلاعات کامل تری از کراتین به دست آورید.

 

 

کراتین و پروتئین وی دو نوع مکمل ورزشی هستند که اغلب توسط ورزشکاران و افرادی که به تقویت عضلات و بهبود عملکرد جسمی علاقه دارند، مصرف می‌شوند.

به طور کلی، مصرف کراتین و پروتئین وی به عنوان مکمل‌های تغذیه می‌تواند به ورزشکاران و افرادی که به تقویت عضلات خود علاقه دارند، در دستیابی به اهدافشان یاری دهد. با این حال، مهم است که قبل از مصرف هرگونه مکمل، از متخصصان تغذیه یا پزشک مشورت بگیرید تا مطمئن شوید که مصرف این مکمل‌ها برای شما مناسب و ایمن خواهد بود.

 

 

مقایسه پروتئین و کراتین

کراتین و پروتئین وی دو مکمل ورزشی منحصر‌به‌فرد هستند که محبوبیت زیادی نزد ورزشکاران دارند. هر دوی این مکمل‌ها به بهبود عملکرد ورزشی کمک می‌کنند و نقش مهمی در افزایش حجم عضلات دارند؛ اما کراتین و پروتئین از جنبه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت‌اند. در این بخش به مقایسه این تفاوت‌ها می‌پردازیم تا به جواب سوال پروتئین وی یا کراتین؟ کدام یک بهتر است؟ برسیم. به‌ طور کلی تفاوت پروتئین وی و کراتین عبارت‌اند از:

 

تفاوت در ترکیبات شیمیایی

اولین تفاوت این دو مکمل در ترکیبات شیمیایی سازنده آن‌ها است. کراتین یک مکمل ایده‌آل است که از آمینو اسیدهای متنوع تشکیل می‌شود. ترکیبات شیمیایی سازنده کراتین قدرت کافی برای تشکیل بافت عضلانی را ندارند و بیشتر روی افزایش قدرت و انرژی بدنی موثر واقع می‌شوند. این در حالی است که پروتئین وی یک پروتئین کامل و ایده‌آل است که از آمینو اسیدهای ضروری و مورد نیاز بدن تشکیل می‌شود. پروتئین وی نقش مهمی در عضله‌سازی دارد و به افزایش حجم آن‌ها کمک می‌کند.

 

تفاوت در نحوه عملکرد

کراتین با استفاده از ترکیبات سازنده‌ای که دارد به افزایش انرژی و قدرت ورزشکاران کمک می‌کند تا بتوانند عملکرد ورزشی خود را افزایش داده و عضلاتی زیبا برای خود بسازند؛ اما پروتئین وی سنتز پروتئین را تحریک می‌کند و نقش مهمی در عضله‌سازی دارد.

 

تفاوت در قیمت و مدت زمان مصرف

معمولا مکمل‌های کراتین در حجم‌های 300 گرمی یا 500 گرمی تولید می‌شوند و دوره مصرف آن‌ها نسبت به سایر مکمل‌ها کمتر است؛ بنابراین طبیعی است که مکمل کراتین قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته باشد. در مقابل مکمل‌های پروتئین وی در حجم چند کیلویی ساخته می‌شوند و لازم است که طی یک دوره طولانی مصرف شوند. این موضوع سبب می‌شود که قیمت پروتئین وی بالاتر از کراتین باشد.

 

مصرف کراتین و پروتئین وی چگونه است؟

مصرف کراتین و پروتئین وی می‌تواند به تقویت عضلات و بهبود عملکرد ورزشی کمک کند، اما برای دستیابی به نتایج مطلوب، نیاز است که از دستورات و راهنمایی‌های مناسب پیروی کنید:

 

زمان مصرف پروتئین وی و کراتین

بسته به هدف و برنامه تمرینی‌تان، زمان مصرف پروتئین وی و کراتین می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، مصرف پروتئین وی پس از تمرین به بازسازی و رشد عضلات کمک می‌کند، در حالی که مصرف کراتین قبل از تمرین می‌تواند انرژی لازم برای تمرینات با وزن‌های سنگین را فراهم کند. اگر هم تمایل دارید که کراتین و پروتئین وی را با هم ترکیب کرده و همزمان مورد مصرف قرار دهید، بهتر است مقدار دقیق مصرف را با مربی ورزشی یا پزشک خود چک کنید.

 

میزان مصرف پروتئین وی و کراتین

برای ترکیب مصرف کراتین و پروتئین وی، معمولاً از پودر پروتئین وی و پودر کراتین استفاده می‌شود. ورزشکاران به طور معمول می‌توانند روزانه 3 الی 5 گرم کراتین را مورد استفاده قرار دهند. افرادی که به دنبال اثربخشی سریع‌تر هستند، ممکن است در هفته اول به میزان ۲۰ تا ۲۵ گرم کراتین در روز مصرف کنند و سپس در هفته‌های بعدی این مقدار را تا 3 الی 5 گرم در روز کاهش دهند. مقدار مصرف پروتئین وی نیز معمولاً در حدود 20 تا 25 گرم در روز است؛ معمولاً میزان پروتئین مصرفی به وزن بدن، سطح فعالیت و هدف تمرینی شما بستگی دارد. دستورات مصرف کراتین نیز باید با توجه به نوع کراتین و وضعیت جسمی شما تعیین شود.

در نهایت، برای استفاده از مزایای مصرف پروتئین وی و کراتین بهتر است با توجه به وضعیت جسمانی و اهداف خود، به متخصصین تغذیه و ورزش مراجعه کرده تا با مشاوره اصولی، برنامه مناسبی برای مصرف این مکمل‌ها تعیین کنید.

 

بهترین پروتئین های وی که میتوان با کراتین مصرف کرد

در این بخش از مقاله قصد داریم برخی از بهترین پروتئین وی‌هایی که می‌توانید آن‌ها را به راحتی و بدون نگرانی با کراتین مصرف کنید، اشاره کرده‌ایم. ناگفته نماند که شما می‌توانید تمامی این محصولات را به صورت آنلاین از داروخانه صبا خریداری کنید. در ادامه با ما همراه باشید:

 

پودر وی پروتئین 100% کاله پرو 1800 گرمی

مکمل پروتئین وی کنسانتره کاله پرو در 2 طعم وانیل و شکلات در دسترس ورزشکاران قرار دارد و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مصرف کراتین و پروتئین وی به طور همزمان محسوب می‌شود. پودر وی پروتئین 100% کاله پرو 1800 گرمی حاوی 75% پروتئین با ارزش بیولوژیکی و سرعت جذب بالا است. هر سروینگ این مکمل، حاوی 24 گرم پروتئین بوده و شامل 5 گرم اسیدهای آمینه شاخه‌دار (BCAAs) و 4 گرم گلوتامین به همراه سایر اسیدهای آمینه است.

 

پودر وی پروتئین آپوویتال 1000 گرمی

برای ورزشکارانی که می‌خواهند مصرف کراتین و پروتئین وی را در غالب یک دوره کامل انجام دهند، پودر پروتئین وی 100 درصد آپوویتال یک انتخاب مناسب است؛ زیرا مصرف این مکمل در کنار کراتین می‌تواند موجب تقویت عضلات، افزایش توده عضلانی، کاهش چربی بدن و پشتیبانی از رشد و بازسازی بافت عضلانی شود. پودر وی پروتئین آپوویتال 1000 گرمی حاوى وى پروتئین ایزوله، کنسانتره وى پروتئین، BCAAs، گلوتامین و سایر آمینواسیدهای مورد نیاز ورزشکاران است که به ساخت عضلات کمک می‌کند. این محصول در سه طعم شکلات، وانیل و توت فرنگی عرضه می‌شود و شما می‌توانید با توجه به علایق خود یکی از آن‌ها را خریداری کنید.

 

پودر وی ژن استار 2270 گرمی

وی ژن استار نیز یک گزینه مناسب برای مصرف کراتین و پروتئین وی به حساب می‌آید. این محصول تولید شرکت «ایساتیس دارو پارس» بوده و حاوی ترکیباتی شامل مخلوط پروتئینی (کنسانتره پروتئین وی، پپتیدهای پروتئین وی)، مجموعه آنزیمی، لستین، شیرین کننده مصنوعی و طعم دهنده‌های مجاز خوراکی است. با ترکیب مناسب این مکمل ورزشی و پودر کراتین، می‌توان بدون افزایش توده چربی، به افزایش حجم عضلات دست پیدا کرد. بهترین حالت مصرف برای پودر ایزو وی ژن استار 2270 گرمی این است که روزانه مقدار 1 پیمانه (26 گرم) از پودر ایزوله وی ژن استار را به 240 سی سی آب سرد، شیر و یا نوشیدنی دلخواه خود اضافه کرده و نوش جان کنید.

 

پودر پروتئین وی 100 گلد کر لاین ترک نوتریشن 2275 گرمی

پروتئین وی ۱۰۰ گلد کر لاین ترک نوتریشن یک مکمل ورزشی تمام عیار بوده که از ترکیباتی همچون پروتئین، کربوهیدرات، چربی، فیبر و ویتامین‌های مختلف تشکیل شده است. این محصول حاوی سه فرم از پروتئین ایزوله، هیدرولیز و کنسانتره بوده و برای افزایش حجم، حفظ عضلات و ریکاوری آن‌ها انتخاب بسیار مناسبی محسوب می‌شود. بهترین روش مصرف پروتئین وی ۱۰۰ گلد کر لاین ترک نوتریشن به این صورت است که باید روزانه ۳ بار و در هر بار ۳۰ گرم (معادل ۲ پیمانه) را با ۲۰۰ میلی‌لیتر آب یا شیر مخلوط کرده و میل کنید.

 

پودر پروتئین وی گلد آی اس اس اسپورت نوتریشن 4000 گرمی

پودر وی گلد آی اس اس اسپورت نوتریشن یک گزینه قدرتمند دیگر برای استفاده پروتئین وی با کراتین است. پروتئین وی ISS، تولید شرکت «اکسیر گستر صبا» بوده و در دو طعم شکلات نارگیل و شکلات به بازار عرضه می‌شود. پودر پروتئین وی گلد آی اس اس اسپورت نوتریشن 4000 گرمی، ترکیبی از 9 اسیدآمینه را به همراه دارد که به رشد عضلات و کاهش چربی خون کمک می‌کند. این مکمل همچنین قادر به بهبود سریع ماهیچه‌های آسیب دیده و متورم است. اگر در رژیم غذایی خود نیاز به کاهش مصرف قند دارید، می‌توانید از پودر پروتئین وی گلد آی اس اس اسپورت نوتریشن 4000 گرمی استفاده کنید، زیرا این محصول تنها از 1 گرم قند برخوردار است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که این پودر پروتئین به عنوان یک انتخاب عالی برای مصرف روزانه در رژیم غذایی شما تلقی شود.

 

بهترین کراتین هایی که میتوان با پروتئین وی مصرف کرد

حال که به خوبی با اسامی و ویژگی‌های برخی از بهترین پروتئین‌های وی که می‌توانید آن‌ها را به طور همزمان با کراتین مصرف کنید، آشنا شدید، زمان آن فرا رسیده تا شما مخاطبین گرامی داروخانه صبا را با بهترین کراتین‌هایی که می‌توان با پروتئین وی مصرف کرد نیز آشنا کنیم:

 

پودر کراتین 3000 یورو ویتال 250 گرمی

یورو ویتال یک کمپانی آلمانی است که به ارائه محصولات باکیفیت در دنیای تغذیه و ورزش شهرت دارد؛ در این بین کراتین 3000 یکی از آن محصولات پرطرفدار این کمپانی است که می‌توانید برای کسب بهترین نتایج، آن را در کنار پروتئین وی مصرف کنید. پودر کراتین 3000 یورو ویتال 250 گرمی را می‌توان روزانه 3.5 گرم در 300 میلی لیتر آب حل کرده و سپس میل کنید؛ البته میزان دُز مصرفی برای افراد در سنین و شرایط بدنی مختلف، متفاوت است و باید میزان مصرف آن طبق تجویز و دستورالعمل مربی ورزشی یا پزشک باشد. خرید پودر کراتین 3000 یورو ویتال و استفاده از آن می‌تواند طی تمرینات سنگین موجب کاهش تولید اسید لاکتیک در بدن شده و از ایجاد خستگی مفرط پس از انجام ورزش جلوگیری کند.

 

پودر کراتین ژن استار 300 گرمی

ژن استار یک مارک ایرانی معتبر در زمینه تولید مکمل‌های ورزشی است. پودر کراتین ژن استار 300 گرمی، در هر وعده تقریباً 5 گرم از کراتین مونوهیدرات میکرونیزه خالص را فراهم می‌کند. این نوع کراتین، برای افزایش مقاومت، قدرت و توده عضلانی بدون افزودن چربی به بدن مناسب است. این مکمل به تأمین انرژی ماهیچه‌ها در طول تمرینات شدید کمک می‌کند و باعث پر شدن سریع ذخایر کراتین در بدن پس از تمرینات می‌شود. از آنجایی که کراتین ژن استار بی‌طعم است، می‌توانید آن را به راحتی به نوشیدنی مورد علاقه خود اضافه کرده و میل کنید.

 

پودر سی ام تری گلد کر لاین ترک نوتریشن 250 گرمی

سی ام تری گلد کر لاین ترک نوتریشن نیز یک گزینه باکیفیت برای مصرف همزمان پروتئین و کراتین است. شرکت ایرانی ترک نوتریشن با تولید مکمل‌های ورزشی و مکمل‌های غذایی باکیفیت و استاندارد، یک رقیب سرسخت برای سایر برندها در عرصه بین‌المللی است. پودر سی ام تری گلد کر لاین ترک نوتریشن 250 گرمی، یک مکمل ورزشی به حساب می‌آید که شامل تری کراتین کریستالی خالص مالات و بتا آلانین است.

تری کراتین کریستالی مالات موجود در این مکمل ورزشی، در مقایسه با کراتین مونوهیدرات، تولید انرژی بیشتر و پایدارتری را فراهم می‌کند. این نوع کراتین به خوبی در آب حل شده و باعث ناراحتی معده و دستگاه گوارشی نمی‌شود. همچنین، بتا آلانین یک نوع آمینواسید است که بهبود عملکرد عضلات بدن را تسهیل می‌کند.

 

پودر کراتین 3000 آپوویتال 250 گرمی

Apovital Creatine 3000، یکی از محصولات متعلق به کمپانی آپوویتال است که به واسطه برخورداری از 3000 میلی‌گرم کراتین، به عضله سازی کمک کرده و به تقویت بافت عضلانی کمک می‌کند. مصرف کراتین آپوویتال منجر به افزایش قدرت و توان عضلات می‌شود. همچنین، این محصول از توانایی بالا برای انتقال اکسیژن به عضلات برخوردار است و آستانه بی‌هوازی را افزایش می‌دهد که در نتیجه باعث بهبود عملکرد ورزشی می‌شود.

محتویات پودر کراتین 3000 آپوویتال 250 گرمی برای 60 سرو مناسب است و درون هر سرویس 3.5 گرمی از این محصول، 3 گرم کراتین وجود دارد. نوع کراتین مورد استفاده در این محصول کراتین مونوهیدرات است که به عنوان یکی از بهترین انواع کراتین شناخته می‌شود.

 

مصرف پروتئین وی و کراتین با هم خوب است یا بد؟

یکی دیگر از مباحثی که در رابطه با کراتین و پروتئین وی وجود دارد، مصرف هم زمان آن‌ها با یکدیگر است. همانطور که اشاره کردیم کراتین یک مکمل ایده‌آل برای تولید انرژی بیشتر برای بدن و پروتئین وی یک مکمل حرفه‌ای برای کمک به عضله‌سازی است. پس اگر جزو افرادی هستید که به ورزش‌های سخت علاقه دارید و می‌خواهید زودتر به نتیجه دلخواه خود برسید، استفاده همزمان از مکمل پروتئین وی و کراتین بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

مصرف همزمان پروتئین وی و کراتین به شما این امکان را می‌دهد که مواد ضروری مورد نیاز بدنتان را به ‌راحتی تأمین کنید. این موضوع سبب می‌شود که بتوانید تمرینات خود را با حداکثر توان انجام دهید و عضلاتی زیبا و قدرتمند برای خود بسازید. پس هر زمان از شما سوال شود که مصرف پروتئین وی و کراتین با هم خوب است یا بد؟ باید بگویید که بستگی به انتخاب خود فرد دارد و برای دریافت نتیجه دلخواه بهتر است که این دو مکمل همراه یکدیگر مصرف شوند.

 

 

جمع بندی

پروتئین وی به عنوان یک منبع اساسی اسیدهای آمینه برای عضلات، نقش بسزایی در عضله سازی، بازسازی بافت‌های آسیب دیده و حفظ سلامت عضلات دارد. از طرف دیگر، کراتین به عنوان یک ترکیب موجود در عضلات، پتانسیل و توانایی افزایش قدرت، افزایش حجم عضلات و بهبود عملکرد ورزشی را دارد.

آیا می‌توان این دو مکمل را همزمان مصرف کرد؟ پاسخ به این سوال بستگی به هدف و نیازهای ورزشی فرد دارد. در برخی موارد، مصرف همزمان پروتئین وی و کراتین می‌تواند مزایای متعددی را به همراه داشته باشد؛ به عنوان مثال، مصرف همزمان این دو مکمل می‌تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد و به عضلات کمک کند تا سریع‌تر بازسازی شوند.

اگرچه مصرف همزمان این دو مکمل مزایایی را به همراه دارد، اما توجه به دُز‌ مصرفی و راهنمای مصرف بسیار حائز اهمیت است. بهتر است قبل از شروع هر نوع دوره ورزشی، از متخصصین تغذیه یا پزشک مشورت بگیرید تا تناسب این مکمل‌ها با وضعیت جسمانی، هدف و نیازهای ورزشی شما بررسی شود. به طور کلی، مصرف همزمان پروتئین وی و کراتین می‌تواند به بهبود عملکرد و نتایج ورزشی کمک کند، اما به دلیل تفاوت‌های فردی و موارد مختلف، مشورت با متخصصان تغذیه توصیه می‌شود.

 

سوالات متداول

1- آیا می‌توان پروتئین وی و کراتین را همزمان مصرف کرد؟

بله، می‌توان پروتئین وی و کراتین را به صورت همزمان مصرف کرد. در واقع، ترکیب این دو ماده می‌تواند نتایج مثبتی در ساختاردهی و بهبود عملکرد عضلات داشته باشد.

 

2- آیا مصرف همزمان این دو ماده می‌تواند به عملکرد ورزشکاران کمک کند؟

بله، مصرف همزمان پروتئین وی و کراتین می‌تواند به بهبود عملکرد و توانمندی ورزشکاران کمک کند. این ترکیب به تقویت عضلات، کاهش خستگی و افزایش توانمندی‌های فیزیکی کمک می‌کند.

 

3- آیا مصرف همزمان پروتئین و کراتین تنها برای بدنسازان مناسب است؟

خیر، مصرف همزمان پروتئین و کراتین تنها برای بدنسازان نیست. این محصولات می‌توانند برای تمامی ورزشکاران فعال در رشته‌های ورزشی مختلف که به تقویت عضلات یا بهبود عملکرد جسمانی علاقه دارند، مفید باشند.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

5 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

1 هفته ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

1 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

2 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

3 هفته ago