دسته بندی: مقالات

مکمل کراتین بهتر یا گینر؟

«گینر» بهتره یا «کراتین»؟ گینر و کراتین دو مکمل پرطرفدار در میان بدن‌سازان و ورزشکاران هستند. این دو مکمل تفاوت‌هایی با هم دارند و برای انتخاب مناسب‌ترین آنها، باید فواید و معایب هرکدام را بدانید. گینر میزان پروتئین موجود در بدن را تامین می‌کند و کراتین نیز باعث افزایش قدرت و انرژی در ورزشکار خواهد شد. در این مطلب قصد داریم به‌طور دقیق‌تر تفاوت بین این دو مکمل ورزشی را بررسی کنیم. در پایان متوجه خواهید شد که کراتین بهتره یا گینر و از هرکدام برای چه هدفی باید استفاده کنید.

مقایسه کراتین و گینر؛ برای ورزشکاران و افراد عادی گینر بهتره یا کراتین؟

برای آنکه درک بهتر از پاسخ سوالی که در ابتدای متن بیان شد (کراتین بهتره یا گینر؟) داشته باشید، بهتر است که تعاریفی را از هر مکمل داشته باشیم. ترکیبات و اثراتی که هرکدام از این مکمل‌ها روی بدن می‌گذارند، کاملا متفاوت است و تنها با شناخت آنها می‌توانید بفهمید که مصرف پروتئین گینر بهتره یا کراتین و انتخاب درستی را برای مصرف روزانه خود داشته باشید.

کراتین چیست؟

کراتین نوعی مکمل محبوب ورزشکاران برای افزایش توده عضلانی، انرژی و عملکردی است. در حالت طبیعی، بدن تنها 2% کراتین تولید می‌کند که برای ساخت عضلات کافی نیست؛ به همین دلیل کراتین بخشی از برنامه غذایی افرادی است که قصد عضله‌سازی دارند. کراتین به سریع‌تر شدن ریکاوری، ذخیره انرژی و کاهش التهاب بدن هم کمک می‌کند و ذخیره گلیکوژن عضلات را افزایش خواهد داد. به‌علاوه مصرف آن پس از تمرین، خستگی شما را کمتر می‌کند.

گینر چیست؟

گینرها مکمل‌هایی مناسب برای افرادی هستند که می‌خواهند وزن و حجم بدنشان بیشتر شود. انواع گینرهای بالابرنده وزن و گینرهای افزایش‌دهنده و حجم‌دهنده عضلات را می‌توانید در بازار ببینید که هرکدام تاثیری مخصوص به خود را دارند. بنابراین باید حتما در هنگام خرید گینر اصل، نیاز خود را تشخیص دهید و سپس از بین گزینه‌های پیش‌رویتان، بهترین مکمل را انتخاب کنید.

تفاوت بین کراتین و گینر چیست؟

برای انتخاب بهترین مکمل باید جزئیاتشان را بدانیم. در مورد گینر و کراتین که موضوع بحث ماست، تفاوت‌هایی از نظر قیمت، ترکیبات، اثرگذاری، مدت زمان جذب و… وجود دارد که داشتن اطلاعات کافی از آنها، به شما کمک می‌کند تا در هنگام خرید، تصمیم درست‌تری را بگیرید. در این قسمت می‌خواهیم به بررسی همین تفاوت‌ها در هنگام خرید بپردازیم و اطلاعات کاملی را در مورد هرکدام از آنها بیان کنیم. درواقع تنها با قرار دادن این موارد در کنار هم، می‌توان درک بهتری از هر محصول داشت و درنهایت به این نتیجه رسید که برای هر فرد گینر بهتره یا کراتین؟

تفاوت گینر و کراتین از نظر قیمت

قیمت پودر کراتین‌ها نسبت به گینرها مناسب‌تر است و این یکی از ویژگی‌های مثبت کراتین‌هاست. برای افرادی که قصد ندارند هزینه زیادی را صرف خرید مکمل‌ها کنند، معمولا مصرف کراتین توصیه می‌شود. در این شرایط با کمترین مبلغ پرداختی از امکانات عضله‌سازی، افزایش قدرت و استقامت بهره‌مند خواهید شد که برای افراد مبتدی نیز مناسب‌تر است.

تفاوت کراتین و گینر از نظر ترکیبات

مواد تشکیل‌دهنده گینر و کراتین نیز موضوع بعدی است که باید برای انتخاب درست‌تر بین آنها، در نظر گرفته شود. گینرها مقادیر قابل‌توجهی فیبر، چربی و مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات و اسیدهای آمینه دارند و به همین دلیل در رشد عضلات تاثیرگذارند. در مقابل مکمل‌های کراتین شامل ال‌آرژنین، المیتونین و گلیسین هستند که آمینو اسیدهای مفید برای بدن به‌شمار می‌آیند.

تفاوت گینر و کراتین از نظر میزان جذب

پروتئین‌هایی که در گینرها موجود هستند، به دو دسته «زودجذب» و «دیرجذب» تقسیم می‌شوند و نمی‌توانیم به‌طور دقیق بگوییم که میزان جذبشان چگونه است. اما به‌طور کلی در مراحل ابتدایی بدن‌سازی توصیه می‌شود که به منظور جذب کالری بیشتر و افزایش وزن بدن، از این مکمل استفاده شود. در مقابل جذب پروتئین‌های کراتین با تاخیر انجام می‌شود؛ به همین دلیل اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین آنها داشته باشیم، گینرها موفق‌تر عمل کرده‌اند.

تفاوت کراتین و گینر از نظر کاربرد

هر دو مکمل‌های گینر و کراتین افزایش وزن را به دنبال دارند، اما تاثیر گینر روی اضافه وزن بیشتر است و معمولا کراتین برای افزایش قدرت عضلانی استفاده می‌شود. اگر فردی به دلیل مصرف کراتین، دچار اضافه وزن شود، این موضوع به دلیل آب حبس‌شده در بدن اوست و به هیچ وجه ناشی از افرایش چربی نیست. به همین دلیل خریداران مکمل گینر، عموما افراد لاغر و مبتدی در ورزش و خریداران مکمل‌های کراتین وزنه‌برداران، ورزشکاران و… هستند.

برای مبتدیان کراتین بهتره یا گینر

برای افراد مبتدی گینر بهتره یا کراتین؟ نظر شما در مورد این پرسش چیست؟ همیشه انتخاب مکمل مناسب برای افرادی که به تازگی ورزش را شروع کرده‌اند، چالش‌برانگیز است. اگر هدف اصلی این افراد، افزایش توده عضلانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشد، کراتین گزینه مناسب‌تری خواهد بود و معمولا تنها پس از دو هفته مصرف آن، تغییرات را حس می‌کنند.

کراتین مونوهیدرات، محبوب‌ترین و اقتصادی‌ترین نوع این مکمل‌هاست که باید 20 دقیقه قبل از تمرین مصرف شود. گاهی نیز می‌توان زیر نظر مربی مصرف یک دوز کراتین را بلافاصله بعد از تمرین در برنامه قرار داد. در انتخاب نوع مکمل باید به ترکیبات موجود در آنها توجه کنید و در صورت داشتن حساسیت به آنها یا مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای، قبل از شروع مصرف با متخصص یا پزشک مشورت کنید.

برای رشد عضلات کراتین بهتره یا گینر؟

سال‌های زیادی است که ورزشکاران و بدن‌سازان از مکمل‌های کراتین و گینر استفاده می‌کنند و رفته‌رفته نیز به طرفداران آنها افزوده می‌شود. هر دو مکمل‌، نقش مهمی در رشد عضلات و اضافه وزن دارند؛ اما تفاوت اصلی در بیشترین میزان عملکرد آنهاست. کراتین با افزایش تبدیل کربوهیدرات به انرژی، به شما کمک می‌کند تا تمرینات بیشتر و موثرتری را بدون خستگی انجام دهید و این فرایند به عضله‌سازی بیشتر کمک می‌کند.

از طرفی گینرها مقادیر زیادی پروتئین، کربوهیدرات و چربی را تولید می‌کنند و به شما امکان می‌دهند که کالری و مواد غذایی لازم برای ساخت عضله را به‌دست آورید. با اطلاع از این موارد می‌توان گفت گینرها نقش بیشتری را در عضله‌سازی دارند که این موضوع کاملا مشخص می‌کند که برای عضله‌سازی کراتین بهتره یا گینر؟

استفاده هم‌زمان از گینر و کراتین برای رشد عضلات

ورزشکاران زیادی هستند که از مکمل‌های به‌صورت ترکیبی استفاده می‌کنند. آنها به جای گشتن به دنبال پاسخ سوال «کراتین بهتره یا گینر؟»، آنها را در بازه‌های زمانی مختلف مصرف می‌کنند تا بهترین نتیجه را برایشان به همراه داشته باشد. مصرف هم‌زمان مکمل کراتین و گینر برای افزایش عضله و توده بدنی، کاملا مناسب است.

البته این دو مکمل باید به‌صورت هم‌زمان و همراه با تمرینات و رژیم غذایی مناسب مصرف شوند. کراتین می‌تواند به افزایش قدرت و توان بدن کمک کند، در حالی‌که گینر با تولید کالری بیشتر و مقدار بالای پروتئین، به افزایش توده عضلانی کمک می‌کند. درواقع این دو مکمل را می‌توانید تکمیل‌کننده اثرات یکدیگر بدانیم.

اگر شما هم قصد دارید کراتین و گینر را هم‌زمان با هم مصرف کنید، باید حتما راهنمایی‌های متخصص بدن‌سازی یا مشاور تغذیه را در نظر بگیرید. این افراد با بررسی دقیق وضعیت بدنی، اهداف و نیازهای خاص شما، روش مصرف خاصی را برایتان در نظر می‌گیرند و مقدار مصرف را هم با توجه به نیاز بدنتان مشخص می‌کنند. با این فرایند دیگر شاهد عوارض احتمالی ناشی از مصرف آنها نخواهید بود.

سخن پایانی

در این مطلب به‌طور کامل در مورد تفاوت‌های دو مکمل پرطرفدار یعنی کراتین و گینر صحبت کردیم. اکنون به خوبی می‌توانید به پرسشی که در ابتدای این مطلب بیان کردیم، پاسخ دهید: «کراتین بهتره یا گینر؟» درواقع کراتین و گینر، هر دو مکمل‌های بدن‌سازی پرطرفداری هستند و کمک زیادی را به ورزشکاران می‌کنند. کراتین انرژی و افزایش قدرت را به همراه دارد و گینر کالری بیشتری را از طریق پروتئین، کربوهیدرات و چربی فراهم می‌کند؛ اما ترکیب این دو مکمل، انتخابی عالی خواهد بود. شما می‌توانید برای خرید کراتین و گینر به «داروخانه آنلاین صبا» مراجعه کنید و برندهای مختلفی که آنها را تولید کرده‌اند، ببینید. این مجموعه اصالت کالاهای خود را تضمین می‌کند و محصولاتش کاملا اورجینال هستند.

سوالات متداول

برای افزایش انرژی گینر بهتره یا کراتین؟

کراتین انرژی خیلی زیادی را در مدت زمان کوتاه تولید می‌کند؛ بنابراین برای تامین انرژی در تمرینات استقامتی، انتخاب بهتری است.

برای افزایش وزن و عضله‌سازی کراتین بهتره یا گینر؟

معمولا مصرف هم‌زمان این دو مکمل می‌تواند باعث عضله‌سازی و افزایش وزن شود.

اگر نیازی به انرژی نداشته باشیم و تنها با هدف افزایش حجم به مکمل نیاز داشته باشیم، کراتین بهتره یا گینر؟

از آنجایی که هدف اصلی گینر افزایش حجم عضلات و وزن است، این مکمل انتخاب بهتری است.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه موقع است؟

یکی از اصلی‌‌ترین و مهم‌ترین مواد مورد نیاز برای بدن، پروتئین است. این پروتئین‌ها سوخت…

3 ماه ago

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

4 ماه ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

4 ماه ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

4 ماه ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

4 ماه ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

4 ماه ago