مقالات

پروتئین وی بهتر است یا پروتئین کازئین؟

آیا تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین را می­دانید؟ به منظور عملکرد بهتر بدن، باید به اندازه کافی برخی از مواد غذایی و ترکیبات را دریافت کنید. پروتئین، یکی از مواد مغذی اصلی مورد نیاز بدن برای افزایش انرژی، ترمیم و رشد عضلات است. همچنین، مصرف طولانی مدت ترکیبات حاوی این ماده به افزایش احساس سیری و حفظ تناسب اندام کمک زیادی می‌کند. شما می‌توانید، پروتئین مورد نیاز بدن را از منابع غذایی مختلف مانند شیر، تخم مرغ و حبوبات دریافت کنید.

علاوه بر منابع غذایی، پودر‌های پروتئینی نیز می‌توانند، منبع مناسبی از پروتئین باشند. اگر حوصله پخت و پز غذا‌های حاوی پروتئین را ندارید، می‌توانید مصرف پودر‌های پروتئینی را جایگزین کنید. پودرها را باید به اندازه کافی برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن استفاده کنید. پودر‌های پروتئینی، مکمل‌های غذایی هستند که به ساخت عضله، ترمیم بافت و ساخت آنزیم‌ها و هورمون‌ها کمک می‌کنند. استفاده از پودر پروتئین منجر به کاهش وزن و تقویت عضلات نیز می‌شود.

انواع مختلفی از پودر پروتئین برای استفاده در دسترس هستند. از مهم‌ترین مکمل‌های پروتئینی می‌توان به پروتئین وی و کازئین اشاره کرد. این مکمل‌ها حاوی انواع ترکیبات مفید مغذی برای حفظ سلامت اندام‌ها هستند.

پروتئین وی اورجینال به شکل کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز شده وجود دارد. کنسانتره، ارزان‌ترین مکمل است و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پروتئین دارد. درصد کربوهیدرات و چربی این مکمل بیش­تر است. کازئین سرشار از گلوتامین است، اسید آمینه‌ای که ریکاوری عضلات پس از ورزش را تسریع می‌کند. هضم پروتئین کازئین در مقایسه با پروتئین وی به زمان بیش­تری نیاز دارد. فرق بین پروتئین وی و کازئین در روند هضم است.

معمولاً بهترین زمان مصرف کازئین، قبل از خواب و بهترین بازه زمانی مصرف پروتئین وی، قبل و بعد تمرین ورزشی است. آیا با تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین آشنایی دارید؟ قبل از تصمیم به خرید مکمل مورد نیاز بدن، بهتر است که درباره تفاوت بین مکمل­ها اطلاعات لازم را داشته باشید. در این مطلب به بررسی اطلاعات لازم درباره این دو مکمل می‌پردازیم.

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی چیست؟، مکملی است که ورزشکاران در کنار انجام ورزش‌های مقاومتی به منظور رشد بهتر توده عضلانی در بدن مصرف می‌کنند. کاهش وزن و کاهش کلسترول را می‌توان جزو مزایای دیگر مصرف این مکمل در نظر گرفت. پروتئین وی، مخلوطی از بتا لاکتوگلوبولین، آلفا لاکتالبومین، آلبومین سرم گاوی و ایمونوگلوبین‌ها است.
ایمونوگلوبولین، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ایمونوگلوبولین‌های موجود در این مکمل، دارای خواص ضدمیکروبی هستند که رشد میکروب‌های مضر مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را کاهش می‌دهند.

به علاوه، این مکمل دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند؛ عاملی که می‌تواند باعث آسیب عضلانی شود. از فواید کلی پروتئین وی می‌توان به کمک به کاهش وزن، خاصیت ضدسرطانی، کاهش کلسترول و جلوگیری از بیماری قلبی اشاره کرد. قبل از خرید پروتئین وی باید با تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین بیش­تر آشنا شوید.

 

پروتئین کازئین چیست؟

پروتئین کازئین چیست؟ کازئین، پروتئینی است که در شیر و محصولات لبنی یافت می‌شود. کازئین به عنوان مکمل بدنسازی نیز فروخته می‌شود. معمولاً بدنسازان برای افزایش حجم عضلات از این مکمل استفاده می‌شود. کلسیم، پپتید‌ها و آمینواسید‌ها از ترکیبات و مواد فعال موجود در این مکمل هستند. پروتئین کازئین، حاوی تمام اسید‌های آمینه ضروری مورد نیاز بدن انسان است. حفظ سلامت استخوان‌ها و عضله‌سازی از مزایای مصرف پروتئین کازئین محسوب می‌شوند.

تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین

مکمل‌های پروتئین وی و کازئین، با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین شامل موارد زیر است:

 

نحوه جذب در بدن

در طول فرآیند هضم، بدن شما پروتئین را به مولکول‌های کوچکی به نام اسید‌های آمینه تجزیه می‌کند که سپس وارد جریان خون می‌شوند. سطح اسید‌های آمینه در خون به مدت چهار تا پنج ساعت پس از مصرف کازئین بالا باقی می‌ماند. بنابراین، برای جذب این پروتئین در بدن زمان زیادی لازم است.

اما جذب پروتئین وی در بدن ورزشکاران بسیار سریع‌تر صورت می‌گیرد. جذب سریع پروتئین وی باعث کمک به ترمیم و بازسازی سریع‌تر عضلات می‌شود. بنابراین، اصلی­ترین تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین در روند هضم و جذب در بدن است.

 

مشخصات آمینو اسیدها

تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین در نوع آمینواسیدها است. آمینو اسید‌ها اجزای سازنده پروتئین هستند. پروتئین وی و کازئین، هر کدام ترکیب منحصر به فردی از اسید‌های آمینه دارند. پروتئین وی حاوی لوسین، ایزولوسین و والین است. اما کازئین حاوی بخش بیش­تری از اسید‌های آمینه هیستیدین، متیونین و فنیل آلانین می­باشد.

تمام اسید‌های آمینه برای عضله‌سازی مفید هستند. اما لوسین تأثیر بیش­تری در عضله‌سازی دارد. به همین خاطر، مصرف مکمل پروتئین وی برای عضله‌سازی توصیه می‌شود. این به معنی عدم تأثیر کازئین در عضله‌سازی نیست. همچنین میتوانید با مراجعه به مقاله بهترین پروتئین کازئین اطلاعات جامع‌تری کسب کنید.

 

ترکیبات مغذی و مفید در پروتئین وی و کازئین

هر یک از مکمل‌های بدنسازی مانند پروتئین وی و کازئین دارای ترکیبات مفید و مغذی هستند. در این بخش به بررسی ترکیبات این دو مکمل می‌پردازیم. از ترکیبات موجود در پروتئین وی و کازئین می‌توان به چربی، کربوهیدرات، پروتئین، آهن، کلسیم و کالری اشاره کرد. البته، درصد این ترکیبات در هر دو مکمل متفاوت است. بنابراین، تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین در میزان ترکیبات موجود در این مکمل­ها است.

 

 

پروتئین وی بهتر است یا کازئین؟

درک تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین برای انتخاب بهترین مکمل حائز اهمیت است. پروتئین وی برای عضله‌سازی، بهتر از پروتئین کازئین است. این پروتئین، روند جذب سریع‌تر و بهتری دارد. به علاوه، آمینواسید‌های موجود در این پروتئین در عضله‌سازی و تقویت عضلات نقش مهمی دارند. آمینواسید لوسین در تحریک سنتز پروتئین عضلات تأثیر زیادی دارد. بنابراین، مصرف پروتئین وی را به عنوان بهترین مکمل بدنسازی در برنامه تان قرار دهید.

به منظور تقویت بهتر و رشد ماهیچه‌­ها، باید پروتئین کافی دریافت کنید. مکمل پروتئین وی از کازئین بهتر است؛ اسیدهای آمینه این مکمل بیشتر جذب بدن می­شوند. روند جذب کازئین، آهسته است و مصرف آن به رشد ماهیچه­ها کمک زیادی می­کند. بعد از تمرینات ورزشی باید مصرف انواع مکمل­ها مانند کازئین و پروتئین وی را در برنامه­تان قرار دهید. اگر به کازئین حساسیت دارید، حتماً از خرید پروتئین کازئین اِجتناب کنید. هنگام خرید بهترین مکمل، تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین را در نظر داشته باشید.

 

آیا می­توان همزمان پروتئین وی و کازئین را مصرف کرد؟

تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین در روند جذب و هضم این مکمل­ها است. شما می‌توانید دو مکمل پروتئین وی و کازئین را ترکیب کرده و با یکدیگر مصرف کنید. مصرف مکمل‌های پروتئینی به صورت ترکیبی به عضله‌سازی و رشد بهتر ماهیچه‌ها کمک زیادی می‌کند. اگر به فکر روشی کاربردی برای عضله‌سازی هستید، مصرف این مکمل‌ها در کنار یکدیگر را فراموش نکنید. اگر در انتخاب پروتئین کازئین یا پروتئین وی شک دارید، می­توانید ترکیب دو مکمل را مصرف کنید.

 

زمان مصرف پروتئین وی و کازئین

آیا می‌دانید که پروتئین وی یا کازئین را باید چه موقع مصرف کنید؟ بهترین بازه زمانی برای مصرف پروتئین کازئین، قبل از خواب است. بنابراین، سعی کنید که شب‌ها قبل از خواب و بعد از غذا، این پروتئین‌ را مصرف کنید. پروتئین وی را می‌توانید قبل و بعد از تمرینات ورزشی هم مصرف کنید. جذب پروتئین وی و کازئین در این بازه‌های زمانی بهتر انجام می‌شود. تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین در بازه زمانی مصرف این مکمل­ ها است.

سخن پایانی

آیا به عنوان ورزشکار به دنبال بهترین مکمل بدنسازی هستید؟ به شما خرید مکمل‌های پروتئین وی و کازئین را پیشنهاد می‌کنیم. قبل از خرید باید با تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین بیش­تر آشنا شوید. تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین در قیمت، روند جذب و ترکیبات موجود در این دو مکمل است.  این مکمل‌ها را می‌توانید از داروخانه آنلاین خریداری کنید.

در وب­سایت این داروخانه، مکمل‌های پروتئینی با کیفیت بالا و قیمت مناسب به فروش می‌رسند. اگر به دنبال بهترین مکمل برای تقویت عضلات بدن‌ خود، حفظ تناسب اندام و چربی سوزی هستید، خرید این دو مکمل را در برنامه‌تان قرار دهید.

 

سوالات متداول

1- روند جذب پروتئین وی در بدن چگونه است؟

روند جذب و هضم پروتئین وی در بدن بسیار سریع رخ می‌دهد. این فاکتور را می­توان تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین در نظر گرفت.

 

2- آیا می‌توان کازئین و پروتئین وی را با یکدیگر مصرف کرد؟

بله. شما می‌توانید برای عضله‌سازی بهتر و تقویت ماهیچه‌های خود، دو مکمل را در کنار هم مصرف کنید.

 

3- مزایای مصرف پروتئین وی و کازئین چیست؟

از مزایای مصرف این دو مکمل می‌توان به تقویت عضلات، رشد ماهیچه‌ها، کالری سوزی و تناسب اندام اشاره کرد.

 

4- تفاوت پروتئین وی و پروتئین کازئین در چیست؟

این دو مکمل دارای ترکیبات و روند جذب و هضم متفاوتی هستند.

 

5- چه کسانی باید از مصرف پودر پروتئینی اجتناب کنند؟

افراد مبتلا به مشکلات کلیه باید از مصرف بیش از حد پودر پروتئین خودداری کنند. مصرف پودر‌های پروتئینی به افراد دارای آلرژی نیز توصیه نمی‌شود.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه موقع است؟

یکی از اصلی‌‌ترین و مهم‌ترین مواد مورد نیاز برای بدن، پروتئین است. این پروتئین‌ها سوخت…

3 ماه ago

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

4 ماه ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

4 ماه ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

4 ماه ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

4 ماه ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

4 ماه ago