دسته بندی: مقالات

7 مورد از عوارض نمک | بررسی عوارض مصرف بیش از حد نمک

یکی از مواد ضروری برای انجام سوخت‌وساز در بدن، نمک است. مصرف به اندازه نمک در انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات نیز مفید است. اما با مصرف بیش از اندازه نمک بدن فرد دچار مشکلات سلامتی و بیماری خواهد شد. اگر شما هم در مورد عوارض نمک اطلاعاتی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

نقش نمک در بدن

نمک از پیوند یونی سدیم و کلرید تشکیل شده است. مصرف متعادل و رعایت مقدار مورد نیاز بدن می‌تواند از بروز اختلالات و مشکلات سلامتی پیشگیری نماید. در بسیاری از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها نمک به صورت طبیعی وجود دارد. در برخی مواد تولیدکنندگان مقدار نمک را برای خوش‌طعم شدن مواد غذایی به آن اضافه می‌کنند. خطرات نمک برای بدن علاوه بر مفید بودن نیز وجود دارد.

مصرف نمک می‌تواند در برقراری تعادل قند خون، جذب املاح معدنی در مواد غذایی، جبران املاح معدنی از دست رفته در اثر گرما و فعالیت شدید بدنی، جلوگیری از گرفتگی عضلانی، درمان زکام و سینوزیت و … مفید واقع شود.

 

مقدار نمک مورد نیاز بدن

فراوانی استفاده از غذا‌های آماده در کشور ما و وجود نمک به مقدار زیاد در این غذا‌ها موجب شده است تا سرانه مصرف نمک در کشور ما دو تا سه برابر مصرف جهانی باشد. این در حالی است که مقدار استاندارد مصرف نمک در کل جهان روزانه پنج گرم است. همان‌طور که گفته شد مصرف بیش از اندازه تعیین‌شده نمک موجب بروز مشکلاتی در افراد خواهد شد.

مقدار نمک مورد نیاز در برنامه غذایی بر اساس سطح سلامتی و سن افراد توسط بهداشت جهانی تخمین‌زده‌شده است. مقدار سدیم در میزان مشخص کردن مقدار مصرف نمک نقش به سزایی دارد.

طبق بررسی‌ها و تحقیقات انجمن قلب آمریکا مصرف روزانه نمک در بزرگ‌سالان نباید بیشتر از 5.75 گرم باشد. برای یک فرد عادی در حالت ایدئال میزان مصرفی نمک 3.75 گرم است. بدن انسان برای داشتن عملکرد مناسب به صورت روزانه به 0.5 گرم سدیم نیاز دارد.

از این رو افرادی که دارای فعالیت زیادی هستند به دلیل از دست دادن نمک بدن در اثر تعریق زیاد برای تأمین آب از دست رفته و ایجاد تعادل در مایعات به مصرف بیشتری از نمک نیاز خواهند داشت. پیشنهاد می شود با انواع قرص چربی سوز داروخانه صبا آشنا شوید.

مصرف بی‌رویه نمک چه عوارضی را در پی خواهد داشت؟

در صورت سالم بودن کلیه‌ها و عملکرد مناسب بدن در سوخت‌وساز، نمک مصرفی در مقدار مناسب و مورد نیاز بدن خواهد بود. ضرر مصرف نمک وقتی نمایان می‌شود که در اثر مداومت بر استفاده زیاد از نمک در مواد غذایی موجب می‌شود تا رد عملکرد کلیه‌ها اختلال ایجاد شود.

کلیه‌ها یکی از سیستم‌های مربوط به دفع نمک اضافه بدن هستند که در صورت داشتن هر گونه مشکل موجب تجمع آب در بدن شده و موجب ایجاد ورم در بخشی یا تمام قسمت‌های بدن می‌شود.

عوارض مصرف زیاد نمک و استفاده از غذا‌های شور در برنامه غذایی موجب بروز بیماری‌های قلبی و افزایش فشار خون می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده خطرات نمک برای بدن می‌تواند سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و … را نیز شامل شود. پیشنهاد می شود درباره عوارض گینر بخوانید.

 

عوارض نمک

در این قسمت به بررسی چند مورد از عوارض نمک خواهیم پرداخت.

 

1. فشار خون بالا

یکی از عوارض مصرف زیاد نمک که به صورت کوتاه مدت اتفاق می‌افتد، افزایش فشار خون بالا است. مصرف بیش از اندازه نمک موجب افزایش فشار خون در سرخرگ‌ها شده و از سوی دیگر باعث می‌شود تا آب در سرخرگ جمع شده و خون را رقیق کند. در نتیجه این امر موجب افزایش فشار خون می‌شود.

 

2. گرفتگی عروق و سکته قلبی

بالا رفتن مقدار نمک در خون موجب وارد شدن فشار به کلیه‌ها و مغز می‌شود. همراه با افزایش فشار خون رگ‌های خونی غیر منعطف شده و چنانچه درمان نشود موجب گرفتگی عروق و سکته قلبی و هم چنین بروز سکته مغزی می‌شود. پیشنهاد می شود جهت مشاهده انواع قرص کافئین کلیک کنید.

3. حبس آب بیش از اندازه

یکی دیگر از خطرات نمک برای بردن و مصرف غذا‌های شور، خشکی لب‌ها و ایجاد حس تشنگی در بدن اتفاق می‌افتد. میل به نوشیدن آب در شما افزایش می‌یابد. در پی آن فرد به تعداد دفعات ادرار خواهد داشت و این خود موجب ایجاد عارضه‌ای به نام کم سدیمی خون می‌شود.

این عارضه با نام علمی هیپوناترمی نیز شناخته می‌شود. سطح آب بدن افزایش یافته و موجب تورم سلول‌ها می‌شود. در صورت عدم درمان این عارضه گیجی، صرع، کما و در برخی موارد مرگ در فرد ایجاد می‌شود.

 

4. ناراحتی معده و پیدایش سرطان

سرطان معده به عنوان چهارمین سرطان شایع رد دنیا شناخته می‌شود. یکی از عوارض مصرف زیاد نمک پیدایش ناراحتی‌های معده است. بیشتر کشور‌های در حال توسعه به دلیل مصرف بیش از اندازه نمک در برنامه غذایی دچار این عارضه می‌شوند. پیشنهاد می شود درباره عوارض پروتئین بخوانید.

 

5. استخوان‌های شکستنی

استفاده از یک برنامه غذایی پر نمک موجب کاهش کلسیم در بدن می‌شود. رابطه مستقیم افزایش سدیم با مصرف بیش از حد نمک و در پی آن کاهش کلسیم و ضعف استخوان‌های بدن موجب ایجاد پوکی استخوان می‌شود.

در واقع پوکی استخوان در پی کاهش کلسیم بدن و تغذیه روده‌ها از استخوان‌ها به منظور تأمین کلسیم بدن انجام می‌شود. با توجه به هورمون‌های موجود در بدن بانوان و مقایسه‌ای که بین مردان و زنان انجام شده است بیشتر زنان در زمینه پوکی استخوان مستعدتر خواهند بود. پیشنهاد می شود درباره عوارض آمینواسید بخوانید.

 

6. ایجاد تنگی نفس و بروز آسم

افزایش علامت‌های بیماری آسم می‌تواند یکی از عوارض مصرف زیاد نمک به حساب آید. در بین افراد جامعه دچار بیماری آسم، چنانچه مصرف نمک را کاهش و کنترل نمایند، روند بهبود بیماری خود را مشاهده خواهند کرد.

 

7. سردرد

مصرف بیش از اندازه نمک در برنامه غذایی و بالا بودن اشتیاق به مصرف نمک موجب ایجاد تشنگی در فرد می‌شود. در نتیجه این تشنگی حاصل از ضرر مصرف نمک سردرد‌هایی در اثر کاهش بی‌آبی در بدن را به وجود می‌آورد. چنانچه عمق این سردرد‌ها در حد متوسط باشد بهتر است قبل از وخیم شدن شرایط، مصرف نمک خود را کاهش دهید.

سخن پایانی

نمک به عنوان یکی از تأمین‌کننده‌های مزه‌های غذا بیشترین کاربرد را در برنامه غذایی روزانه دارد. چنانچه نمک به مقدار تعیین‌شده بهداشت جهانی در سبد غذایی خانواده قرار گیرد می‌تواند در عملکرد مناسب بدن از جمله سوخت‌وساز، انتقال پیام‌های عصبی و … کارساز باشد.

اما مصرف بیش از اندازه نمک می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. فشارخون بالا، سکته قلبی، افزایش ابتلا به سرطان معده، اختلال در عملکرد کلیه‌ها و … از جمله خطرات نمک برای بدن به حساب می‌آیند. پیشنهاد می شود درباره انواع مکمل پروتئین بخوانید.

 

سوالات متداول

عوارض مصرف زیاد نمک چیست؟

1. فشار خون بالا 2. گرفتگی عروق و سکته قلبی 3. حبس آب بیش از اندازه 4. ناراحتی معده و پیدایش سرطان 5. پوکی استخوان 6. ایجاد تنگی نفس و بروز آسم 7. سردرد.

ضرر مصرف نمک بر روی کلیه ها چیست؟

کلیه‌ها یکی از سیستم‌های مربوط به دفع نمک اضافه بدن هستند که در صورت داشتن هر گونه مشکل موجب تجمع آب در بدن شده و موجب ایجاد ورم در بخشی یا تمام قسمت‌های بدن می‌شود.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

1 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

3 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

6 روز ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

1 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

1 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

2 هفته ago