دسته بندی: مقالات

مصرف هم‌زمان کراتین و گینر

خوشبختانه با وجود تکنولوژی‌های جدید و مدرن شدن زندگی، هنوز هم ورزش و تناسب اندام در میان جوانان و حتی افراد میان‌سال رایج است. با ورود به هر باشگاهی، تعداد زیادی از ورزشکاران را می‌بینیم که مشغول استفاده از دستگاه‌های بدن‌سازی مختلف هستند و هریک هدفی خاص را برای خود در نظر گرفته‌اند. برای آنکه بتوانید در زمان سریع‌تری نتیجه این ورزش کردن را ببینید، استفاده از مکمل‌های ورزشی به شدت پیشنهاد می‌شود؛ گینر و کراتین نیز در میان این مکمل‌ها قرار گرفته‌اند. عده‌ای از ورزشکاران این محصولات را به تنهایی و گروهی هم مصرف هم‌زمان کراتین و گینر را در برنامه غذایی و ورزشی خود قرار داده‌اند تا بتوانند در زمان کوتاه‌تری، بهترین نتیجه را بگیرید. در این مطلب نیز می‌خواهیم در مورد مصرف هم‌زمان گینر و کراتین صحبت کنیم تا ببینیم آیا واقعا روی عضله‌سازی و نتیجه سریع‌تر تاثیرگذار است؟

آیا می‌شود کراتین و گینر را هم‌زمان مصرف کرد؟

در بدن‌سازی بسیاری از مکمل‌ها وجود دارند که به شکل هم‌زمان با هم مصرف می‌شوند؛ برای مثال مصرف هم‌زمان کراتین و گینر یکی از روش‌های بسیار پرطرفدار است که معمولا در بین بدن‌سازان رایج است و مربیان زیادی به ورزشکاران توصیه می‌کنند که در برنامه غذایی ورزشی خود از آن استفاده کنند.

مصرف هم‌زمان گینر و کراتین به ساخت عضلات قوی‌تر و توده بدنی بزرگ‌تر کمک می‌کند. کراتین منبعی از پروتئین است که اغلب بدن‌سازان آن را برای افزایش سطح انرژی خود قبل از تمرین مصرف می‌کنند. این مکمل باعث افزایش کیفیت و قدرت تمرین می‌شود.

گینر هم نوعی مکمل با پروتئین و کربوهیدرات زیاد است و برای افزایش وزن و حجم بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف هم‌زمان کراتین و گینر اثربخشی هردو را بیشتر می‌کند و به دنبال آن، رشد عضلات صورت خواهد گرفت. بهترین زمان مصرف این دو مکمل پس از پایان تمرین است تا حجم خوبی از پروتئین و کربوهیدرات وارد بدن شود و عضلات بتوانند از آنها استفاده کنند.

فواید مصرف هم‌زمان گینر و کراتین

کراتین و گینر هرکدام به تنهایی، اثراتی روی بدن دارند؛ بنابراین مصرف هم‌زمان آنها در بدن‌سازی و ورزش‌های قدرتی، می‌تواند اثرات خوبی را روی بدن داشته باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  • مصرف هم‌زمان گینر و کراتین می‌تواند بهبود قابل‌توجهی در فرایند بازسازی عضلات پس از تمرینات سخت داشته باشد. کراتین فسفات خود را در اختیار ATP قرار می‌دهد و این مولکول، انرژی لازم را برای بازسازی عضلات فراهم می‌کند. همچنین گینر با وارد کردن مقدار زیاد پروتئین و کربوهیدرات‌های ضروری به بدن، سرعت بازسازی عضلات را بالاتر می‌برد.
  • کراتین به منزلۀ منبع اصلی انرژی برای عضلات عمل می‌کند. با مصرف کراتین، سطح فسفوکراتین در عضلات افزایش می‌یابد و تولید انرژی را بیشتر می‌کند. این افزایش انرژی می‌تواند به شما کمک کند تا تمرینات سنگین و فعالیت‌های ورزشی را با قدرت و تمرکز بالاتری انجام دهید.
  • گینر دارای مقادیر زیادی پروتئین و کربوهیدرات‌های غنی است و منابع غذایی لازم برای رشد و تقویت عضله را در اختیار آنها قرار می‌دهد. کراتین هم با افزایش حجم سلول‌های عضلانی، بهبود قابل‌توجهی را در حجم و ظاهر عضلات ایجاد می‌کند و به همین دلیل مصرف هم‌زمان کراتین و گینر، در حجم‌دهی سریع‌تر عضلات موثر است.
  • مصرف هم‌زمان گینر و کراتین، استقامت و قدرت عضلانی را هم بیشتر می‌کند. کراتین به منزلۀ منبع انرژی در فعالیت‌های شدید و سریع مانند وزنه‌برداری و ورزش‌های قدرتی عمل می‌کند. همچنین پروتئین و کربوهیدرات در گینر، به منزلۀ سوخت برای عملکرد بدن و افزایش استقامت عضلات مصرف می‌شود.
  • مصرف هم‌زمان کراتین و گینر، سنتز پروتئین در بدن را هم افزایش می‌دهد. کراتین با افزایش حجم سلول‌های عضلانی، محیط مناسبی را برای سنتز پروتئین فراهم می‌کند و پروتئین‌های موجود در گینر نیز ترکیبات لازم برای عضلات را تامین و به رشد آنها کمک می‌کنند.

در کل مصرف هم‌زمان کراتین و گینر، می‌تواند بهبود قابل‌توجهی در ریکاوری عضلات، افزایش انرژی بدن، افزایش حجم عضلات، استقامت و قدرت عضلانی و سنتز پروتئین داشته باشد. با این حال قبل از مصرف هرگونه مکمل توصیه می‌شود با مربی یا متخصص تغذیه مشورت کنید و مطمئن شوید که مصرف این دو مکمل برای شما مناسب است.

عوارض مصرف هم‌زمان گینر و کراتین

گینر با هیچ‌کدام از مکمل‌های موجود در بازار تداخلی را ایجاد نمی‌کند؛ اما در اغلب مواقع توصیه می‌شود به همراه مکمل‌های BCAA و آمینواسیدهای ایزوله استفاده نشود؛ زیرا این ترکیبات می‌توانند اثر یکدیگر را کاهش دهند.

در مورد مصرف هم‌زمان گینر و کراتین که موضوع مورد بحث ماست، عوارضی گزارش نشده است؛ اما در صورت مصرف بیش از اندازه توصیه‌شده، ممکن است علائمی ایجاد شود. به همین دلیل باید برای استفاده از مکمل‌های بدن‌سازی مثل گینر و کراتین، نظر مربی ورزشی را اولویت قرار دهید. گاهی استفاده بیش از اندازه مکمل‌ها در کنار یکدیگر، مشکلات و آسیب‌های جدی را به کبد، کلیه، مغز و… وارد می‌کند و ممکن است نتیجه عکس به همراه داشته باشد.

نحوه مصرف گینر و کراتین باهم

مصرف هم‌زمان کراتین و گینر، باید با برنامه درست و اصولی انجام شود. قبل از مصرف به برچسب ترکیبات موجود روی هر مکمل و روش درست کردن و مصرف آن دقت کنید. معمولا پودر کراتین باید 30 تا 60 دقیقه قبل از ورزش مصرف شود. برای استفاده از آن باید 3 تا 5 گرم از پودر مورد نظر را در یک استکان آب یا شیر حل و سپس میل کنید. این نوشیدنی قبل از ورزش باعث می‌شود تا قدرت اندام‌ها برای انجام فعالیت ورزشی بیشتر شود.

گینر هم به دلیل داشتن پروتئین و کربوهیدارت‌های لازم برای بهبود و بازسازی عضلات، باید بعد از ورزش استفاده شود. میزان مصرف این مکمل با توجه به وزن و نیازهای بدنی هر شخص متفاوت است؛ اما زمان آن باید 30 تا 60 دقیقه پس از ورزش و در ترکیب با آب یا شیر باشد. توصیه می‌شود قبل از مصرف هرگونه مکمل، با متخصص تغذیه یا مربی مشورت کنید. آنها می‌توانند بر اساس نیازها و هدف‌های خاص شما، میزان و طریقه مصرف مناسب را پیشنهاد دهند و مطمئن شوند که مصرف آن برای شما مناسب است و هیچ تداخلی با وضعیت سلامتی‌تان ندارد.

سخن پایانی

مصرف هم‌زمان کراتین و گینر می‌تواند باعث تسریع ریکاوری پس از تمرینات و حفظ سلامت ماهیچه‌ها شود. همچنین این دو مکمل می‌توانند به افزایش وزن و حجم عضلات کمک کنند. همان‌طور که مشاهده کردید، تداخلی بین مصرف هم‌زمان این دو مکمل وجود ندارد، اما همچنان توصیه می‌شود با کارشناس ورزشی یا متخصص تغذیه در این زمینه مشورت کنید تا بهترین روش مصرف هم‌زمان گینر و کراتین را بر اساس شرایط بدنی و نیاز شما تعیین کند. برای خرید مکمل‌های ورزشی مانند گینر یا کراتین، می‌توانید «داروخانه آنلاین صبا» را انتخاب کنید. همه محصولات در این فروشگاه به‌صورت اورجینال و با تاریخ انقضاء مناسب موجودند و پس از ثبت سفارش می‌توانید آنها را در سریع‌ترین زمان ممکن، درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

مصرف هم‌زمان گینر و کراتین برای افرادی که زیر 18 سال هستند، مناسب است؟

بررسی این موضوع و انتخاب این دو مکمل در کنار هم، به ویژگی‌های بدنی هر فرد بستگی دارد و باید درباره مصرف آن با مربی ورزشی باتجربه مشورت کنید.

چگونه می‌توان کراتین و گینر را هم‌زمان مصرف کرد؟

کراتین را قبل از تمرینات و گینر را پس از آن مصرف کنید. برای درست کردن آنها نیز هرکدام را با آب یا نوشیدنی دلخواه خود ترکیب کنید.

آیا زمان مصرف کراتین و گینر باید یکسان باشند؟

خیر؛ معمولا کراتین قبل از تمرین و گینر پس از تمرین مصرف می‌شود؛ البته زمان مصرف با توجه به هدف شما ممکن است متفاوت باشد.

آیا مصرف هم‌زمان کراتین و گینر برای همه افراد مناسب است؟

بله؛ مصرف هم‌زمان کراتین و گینر برای تمام ورزشکاران و افرادی که به افزایش حجم عضلات و تسریع ریکاوری علاقه‌مند هستند، مناسب است. با این حال توصیه می‌شود قبل از شروع مصرف، با متخصصان باتجربه در این زمینه مشورت کنید.

آیا مصرف هم‌زمان کراتین و گینر برای خانم‌ها نیز مناسب است؟

بله؛ مصرف هم‌زمان کراتین و گینر برای خانم‌ها هم در صورتی که هدفشان افزایش حجم عضلات و بالا بردن سرعت ریکاوری باشد، مناسب است.

آیا مکمل‌های موجود در کراتین و گینر در داروخانه‌ها و باشگاه‌های ورزشی معتبر هستند؟

اغلب این مکمل‌ها در فروشگاه‌های معتبر موجودند؛ اما برای تاثیرگذاری بهتر، باید از اورجینال بودنشان مطمئن باشید و فروشگاه مورد اطمینان را برای خرید انتخاب کنید.

آیا می‌توان از پودر گینر به شکل روزانه استفاده کرد؟

بله؛ ولی استفاده از این مکمل در طولانی‌مدت ممکن است باعث بروز مشکلات جدی شود. بنابراین باید بازه زمانی مشخصی را برای مصرف کردن آن در نظر بگیرید.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه موقع است؟

یکی از اصلی‌‌ترین و مهم‌ترین مواد مورد نیاز برای بدن، پروتئین است. این پروتئین‌ها سوخت…

3 ماه ago

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

4 ماه ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

4 ماه ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

4 ماه ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

4 ماه ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

4 ماه ago