دسته بندی: مقالات

علائم خرابی پروتئین وی

خرید پروتئین وی تنها کاری نیست که باید برای بهره‌مند شدن از خواص آن انجام دهید. شما باید در طول استفاده از این مکمل به تاریخ انقضا، تغییر رنگ و طعم و نشانه‌های خرابی پروتئین وی نیز توجه کنید. معمولا تاریخ انقضاء مکمل‌ها روی بسته‌بندی‌شان درج شده است که نشان می‌دهد مکمل تا چه تاریخی بهترین کیفیت را دارد. اما گاهی این تاریخ به درستی درج نشده است و تنها می‌توان با در نظر گرفتن چند تغییر کلی در پروتئین، متوجه شد که دیگر اثر اولیه را ندارد و فاسد شده است. در این مطلب می‌خواهیم به علائم خرابی پروتئین وی بپردازیم و روش‌های نگهداری از آن را نیز به شما آموزش دهیم.

دلایل خرابی پروتئین وی چیست؟

دلایل خرابی پروتئین وی، بسیار زیاد است؛ اما برخی از آنها نسبت به موارد دیگر مهم‌تر هستند. در همین ابتدا می‌خواهیم به آنها بپردازیم:

  • نگهداری در شرایط نامناسب می‌تواند یکی از دلایل خرابی پروتئین وی باشد. این شرایط شامل دمای بالا، رطوبت زیاد، تغییرات دمایی ناگهانی و نور مستقیم خورشید است.
  • همانند بسیاری از محصولات دیگر، پودر پروتئین وی هم دارای تاریخ انقضا است و پس از گذشت این روز، عملکرد و اثربخشی آن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین یکی دیگر از دلایل خرابی پروتئین وی می‌تواند به سر رسیدن تاریخ انقضاءش باشد.
  • پودر پروتئین وی در برخی شرایط ممکن است رطوبت را به خود جذب کند که این موضوع باعث خراب شدن بافتش شود. بنابراین رطوبت را هم می‌توانیم از دلایل خرابی پروتئین وی در نظر بگیریم.
  • در صورتی که بسته‌بندی پروتئین وی به درستی انجام نشده باشد و هوا به داخل آن نفوذ کند، سرعت اکسیداسیون و خرابی پروتئین نیز بالاتر خواهد رفت.

از کجا بفهمیم پروتئین وی خراب شده؟

اگر مکمل خریداری‌شده تحت تاثیر شرایطی که در بالا ذکر کردیم، قرار گیرد، احتمالا علائم خرابی پروتئین کم‌کم در آن ظاهر می‌شود. اما بیشترین نشانه‌ها از زمان گذشت تاریخ انقضاء مشاهده می‌شود. در صورت دیدن نشانه‌های خرابی پروتئین وی، باید مصرف آن را قطع کنید؛ زیرا عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. موارد زیر به شما کمک می‌کنند تا بفهمید مکمل مورد نظرتان در چه شرایطی قرار دارد:

روش های تشخیص فاسد شدن پروتئین وی از روی بو

تغییر بو یکی از علائم خرابی پروتئین وی است. کافی است درب قوطی یا پلاستیک این مکمل را باز کنید تا به راحتی این موضوع را متوجه شوید. معمولا در صورت رشد کپک در داخل پودر، علاوه بر بوی بد، ظاهر به هم چسبیده را هم در آن مشاهده خواهید کرد.

فاسد شدن پروتئین وی، علت تلخ شدن پروتئین وی

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی پروتئین وی، تغییر طعم آن است. مقدار کمی از مکمل مورد نظرتان را بچشید و طعمش را با گذشته مقایسه کنید. هرگونه تغییر مزه قابل درکی، نشان‌دهنده خراب شدن آن است. اما در بیشتر مواقع، طعم تلخی از سوی مصرف‌کنندگان حس می‌شود.

تغییر بافت پروتئین وی، علامتی واضح برای خرابی

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی پروتئین وی، تغییر بافت آن است. پودر پروتئین وی سالم باید خشک، بدون گلوله‌های چسبیده به هم و با ظاهر طبیعی باشد. بنابراین هرگونه ظاهری که نقطه مقابل این ویژگی‌ها باشد، هشداری برای خرابی آن خواهد بود. در پودر پروتئین وی فاسد، بافت به هم چسبیده و گلوله‌گلوله به وضوح دیده می‌شود.

مکمل پروتئین وی تاریخ انقضاء دارد؟

مکمل پروتئین وی اصل، با استفاده از ترکیبات خاصی ساخته می‌شود تا بتواند سطح انرژی بدن را افزایش دهد و این امکان را برای مصرف‌کننده فراهم کند تا عملکرد بهتری حین ورزش داشته باشد و به افزایش حجم عضلات، بدون سوزاندن چربی و در سریع‌ترین زمان ممکن، کمک کند. تمام این ترکیبات تنها بازه زمانی خاصی برای مصرف دارند و ممکن است پس از مدتی، در کنار هم واکنش دهند و اثراتشان به‌طور کامل از بین برود. تمام مکمل‌هایی که در بازار موجود هستند و ورزشکاران یا افراد غیرورزشکار آنها را مصرف می‌کنند، تاریخ انقضاء دارند که روی بسته‌بندی‌شان درج شده است. این تاریخ معمولا بین یک تا 2 سال است و در صورت نگهداری درست در این مدت، خبری از نشانه‌های خرابی پروتئین وی که در بالا گفتیم نخواهیم بود.

به همین دلیل به همه افراد توصیه می‌شود که قبل از مصرف و باز کردن درب مکمل، تاریخ انقضائی که روی آن چاپ شده است را بررسی کنند و شرایط نگهداری از آنها را با دقت مدّنظر قرار دهند. موضوع دیگری که باید به آن توجه شود، تاریخ انقضاء مکمل پس از باز کردن درب آن است. از زمانی که شما درب پروتئین وی را باز می‌کنید، تقریبا بین 12 تا 19 ماه زمان خواهید داشت که آن را مصرف کنید؛ البته به شرطی که شاهد علائم خرابی پروتئین وی در این مدت نباشید.

آیا می‌توان از پروتئین وی تاریخ گذشته استفاده کرد؟

در برخی مواقع مصرف پروتئین وی و سایر مکمل‌های بدن‌سازی پس از گذشت تاریخ انقضاء نیز مشکلی را ایجاد نمی‌کند؛ تنها اتفاقی که در این شرایط می‌افتد، کاهش تاثیر این ترکیبات روی بدن است. با گذر کردن از تاریخی که روی بسته‌بندی پروتئین درج شده است، احتمالا میزان تاثیری که ابتدا روی بدنتان داشته کم خواهد شد؛ اما اگر هنوز نشانه‌های خرابی پروتئین وی را در آن نمی‌بینید، عوارضی را پس از مصرف نخواهید داشت. البته این موضوع به معنی استفاده از محصولات تاریخ‌گذشته نیست و باید برای کسب نتیجه درست و سلامت بدن، به سراغ مکمل‌هایی بروید که سالم و تازه هستند. اما در صورتی که تاریخ انقضاء را فراموش کرده‌ و آن را مصرف کرده‌اید، نگرانی بابت عوارض آن نداشته باشید.

نحوه نگهداری از پروتئین وی چگونه است؟

با وجود دلایل خرابی پروتئین وی که در بالا گفتیم، هرگونه فعالیتی که بتواند این محصول را از موارد گفته‌شده، ایمن نگه دارد، می‌تواند در میان نکات مربوط به نحوه نگهداری از پروتئین وی قرار گیرد. با فراهم کردن شرایطی که در ادامه بیان می‌کنیم، تا قبل از تاریخ انقضاء درج‌شده روی محصول، به هیچ عنوان نشانه‌های خرابی پروتئین وی را نخواهید دید:

  • نگهداری در بسته‌بندی اصلی

سعی کنید پروتئین وی را در بسته‌بندی اصلی و تیره رنگ خود نگه دارید تا از تماس با نور خورشید محافظت شود.

  • استفاده از قاشق خشک

برای اندازه‌گیری پودر پروتئین از قاشق خشک استفاده کنید، زیرا رطوبت می‌تواند باعث رشد قارچ و خرابی پودر شود.

  • جلوگیری از گرما و رطوبت

پروتئین را در مکان‌های خشک و خنک نگهدارید و از قرار دادن آن در محیط‌های گرم و رطوبت‌زا مانند بالای یخچال خودداری کنید.

  • تهیه از منابع معتبر

پروتئین وی را از فروشگاه‌ها و منابع معتبر تهیه کنید تا از کیفیت و تاریخ مصرف آن مطمئن باشید.

  • بررسی علائم خرابی

پودر پروتئین را قبل از مصرف بررسی کنید و در صورت وجود علائمی مانند بوی متفاوت، تغییر رنگ یا طعم، زنگ زدن یا تشکیل گلوله‌ها، از مصرف آن خودداری کنید.

عوارض مصرف پروتئین وی خراب

با داشتن اطلاعات کافی از نشانه‌های خرابی پروتئین وی و مشاهده آنها، باید از مصرف کردنش خودداری کنید. در غیر این‌صورت با عوارض جدی مانند مشکلات گوارشی هم‌چون دل درد، التهابات کبدی، مشکلات کلیوی، آکنه و جوش‌های پوستی، افزایش وزن و احساس خستگی و ضعف، روبه‌رو خواهید بود. در صورتی‌که بدون اطلاع از خرابی پودر، آن را مصرف کردید و با این علائم روبه‌رو شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب اطلاعات کاملی را در مورد دلایل و علائم خرابی پروتئین وی به شما گفتیم و پس از آن علائم خراب شدن پروتئین وی را بررسی کردیم. با وجود این نکات، اکنون به راحتی می‌توانید تشخیص دهید، کدام پروتئین انتخاب بهتری برای مصرف است. در نظر داشته باشید نمونه‌های تقلبی بسیار زیادی از این محصولات در بازار به فروش می‌رسند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود پودر پروتئین مورد نظرتان را تنها از داروخانه‌های معتبر خریداری کنید. «داروخانه آنلاین صبا» با مجوز رسمی خود، مدت زمان زیادی است که مشغول به فعالیت است و کلیه محصولات خود را به‌صورت کاملا اورجینال در اختیار شما قرار می‌دهد. با ثبت سفارش از این سامانه، مکمل مورد نظرتان در سریع‌ترین زمان ممکن به دستتان خواهد رسید. اگر شما هم نشانه‌های دیگری برای خرابی پروتئین وی می‌شناسید، حتما آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

تاریخ مصرف مکمل پروتئین وی معمولا چقدر است؟

تاریخ مصرف این مکمل بین 12 تا 19 ماه است؛ البته این بازه زمانی، روی بسته‌بندی آن درج می‌شود.

پودر پروتئین وی سالم چه طعمی دارد؟

این پودر پروتئینی به دلیل داشتن طعم‌دهنده‌هایی مانند قندهای رژیمی، کمی شیرین است، اما این شیرینی کالری ندارد. بنابراین در صورت هرگونه تغییر مزه می‌توانید به فاسد شدن آن پی ببرید.

کف کردن پروتئین نشانه فاسد بودن آن است؟

خیر؛ کفی که روی ترکیب این مکمل با آب ایجاد می‌شود، بیشتر در انواع پودر وی کنسانتره و ایزوله دیده می‌شود و کاملا طبیعی است. البته ممکن است مخلوط کردن پودر با آب را هم به درستی انجام نداده باشید و این موضوع باعث ایجاد کف شود.

چه مدت طول می‌کشد تا پروتئین وی جذب بدن شود؟

معمولا مدت زمان جذب این پروتین 10 گرم در ساعت است؛ یعنی به ازاء هر 10 گرم مصرف اضافه‌تر، باید یک ساعت بیشتر را در نظر بگیرید.

زمان مصرف درست پروتئین وی چه موقعی است؟

این میزان بسته به نیاز بدن هر فرد متفاوت است؛ اما در بهترین شرایط یک وعده صبح، یک وعده بعد از تمرین و یک وعده قبل از خواب، انتخاب بهتری است.

آیا ممکن است تاریخ انقضاء روی بسته‌بندی پروتئین وی تعویض شود؟

بله؛ با وجود نمونه‌های تقلبی موجود در بازار، احتمال تغییر تاریخ برای فروش بالاتر وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید.

آیا می‌توانیم پروتئین وی را درون یخچال قرار دهیم؟

محل نگهداری پروتئین وی در محیطی خشک و به دور از رطوبت است. بهتر است آن را در خارج از یخچال، اما در محیطی خنک نگهداری کنید.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه موقع است؟

یکی از اصلی‌‌ترین و مهم‌ترین مواد مورد نیاز برای بدن، پروتئین است. این پروتئین‌ها سوخت…

3 ماه ago

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

4 ماه ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

4 ماه ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

4 ماه ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

4 ماه ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

4 ماه ago