دسته بندی: مقالات

بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان

مکمل‌های بدنسازی در دنیای ورزش و در کل در ساخت و رشد عضلات، نقش مهمی را ایفا می‌کنند. به‌ویژه برای ورزشکاران مبتدی که تازه این رشته استقامتی را شروع کرده‌اند و می‌خواهند قدرت و تحمل ورزشی خود را برای ساخت بدنی زیبا و عضله‌ای افزایش دهند، نیاز دارند تا مکمل خوبی را انتخاب کنند.

قطعا انتخاب مکمل مناسب برای این افراد چالشی بزرگ است و باید از فردی باتحربه کمک بگیرند؛ زیرا این مکمل‌ها هستند که با توجه به نوع ترکیبات خود، باعث افزایش سطح انرژی می‌شوند و به مرور زمان به رشد و حجم عضلات کمک می‌کنند. البته مکمل‌ها را باید در کنار رژیم غذایی سالم و اصولی مصرف کرد تا بهترین تاثیر را روی بدن داشته باشند. در این مطلب بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان را معرفی می‌کنیم تا در صورت نیاز دچار سردرگمی نشوید.

راهنمای خرید مکمل بدنسازی برای مبتدیان

اگر از جمله افرادی هستید که به تازگی ورزش‌های قدرتی را شروع کرده‌اید، ممکن است با وجود مکمل‌های ورزشی زیادی که در بازار وجود دارند، دچار سردرگمی شوید؛ زیرا این نوع محصولات تنوع زیادی دارند و شامل پروتئین‌ها، کراتین‌ها، آمینو اسیدها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و… هستند. به همین علت حتما قبل از استفاده از آن‌ها باید با متخصص تغذیه یا مربی ورزشی خود مشورت کنید تا متناسب با هدف و نیاز بدنتان، بهترین محصول را به شما پیشنهاد دهند.

تعیین هدف ورزشی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ این‌که به دنبال عضله‌سازی هستید یا تنها می‌خواهید استقامت بدنی خود را افزایش دهید. قطعا براساس این اهداف است که مکمل مناسب انتخاب می‌شود و بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت. اکنون پیش از بررسی بهترین مکمل بدنسازی برای افراد اماتور، بهتر است با انواع تیپ بدنی در بدنسازی آشنا شوید. قطعا شناخت فرم بدن می‌تواند در انتخاب نوع مکمل تاثیرگذار باشد.

انواع تیپ بدنی در بدنسازی

در بدنسازی شناخت و درک انواع تیپ بدنی افراد می‌تواند به طراحی اصولی برنامه تمرینی و تغذیه‌ای کمک کند. تیپ بدنی به معنای ساختار بدنی شخص است که در تعیین قابلیت‌ها و تمایلات او نقش بسیار مهمی دارد. در ادامه به بررسی انواع تیپ بدنی می‌پردازیم.

  • تیپ بدنی مزومورف

این نوع تیپ بدنی مربوط به افرادی است که ساختار بدنی متعادل، استخوان‌های پهن و عضلاتی قوی دارند. بدن این افراد با مصرف مقدار مناسبی پروتئین و کربوهیدرات، حجم مورد نیاز خود را می‌گیرد؛ بدون آنکه نگرانی بابت افزایش وزن داشته باشند. تیپ بدنی مزومورف بهترین فرم بدن شناخته می‌شود.

  • تیپ بدنی اندومورف

افرادی که حجم چربی بدن آن‌ها بیشتر از عضلاتشان است، دارای تیپ بدنی آندومورف هستند. بدن این افراد می‌تواند با کمترین میزان مصرف کالری، وزن اضافه کند و البته به سختی چربی‌ها را از دست می‌دهد. به همین علت این افراد باید سخت ورزش کنند و رژیم بگیرند.

  • تیپ بدنی اکتومورف

این نوع تیپ بدنی به افرادی اطلاق می‌شود که لاغر هستند و عضلات ضعیفی دارند. درواقع بدن این افراد با سوخت‌وساز زیاد خود نمی‌تواند چربی را به خوبی جذب و و عضله‌سازی کند. به همین علت باید با تمرینات مقاومتی سنگین و‌ مصرف دوز زیاد کالری، حجم مورد نظر خود را تامین کنند.

اکنون که با انواع تیپ بدنی در بدنسازی آشنا شدید، می‌توانید اندام خود را بررسی کنید. بهترین راه برای دستیابی به اهداف بدنسازی، طراحی برنامه تمرینی و تغذیه‌ای مناسب، بر اساس تیپ بدنی و هدف شخص است. نوع مکمل نیز با توجه به این موارد مشخص می‌شود.

معرفی بهترین مکمل های بدنسازی برای افراد آماتور

همان‌طور که بیان کردیم، اگر شما هم در ابتدای مسیر بدنسازی هستید، قطعا نمی‌توانید مکمل خوب برای خود انتخاب کنید. بهترین مکمل بدنسازی برای افراد اماتور گزینه‌ای است که بتواند ضمن کنترل خستگی در حین تمرینات قدرتی، سطح انرژی مورد نیاز بدن را نیز تامین کند تا روند عضله‌سازی سریع‌تر انجام شود. درواقع در این رشته ورزشی، بدن باید بعد از هر دوره تمرین، سریع‌تر به حالت ریکاوری خود برسد.

این‌کار قطعا با مصرف مکمل‌های مناسب زودتر اتفاق خواهد افتاد. البته برای مبتدیان مصرف برخی از مکمل‌ها (مانند کراتین) ضرورتی ندارد. به همین علت بهتر است پیش از مصرف هر نوع مکمل‌ ورزشی، حتما از فرد متخصص کمک بگیرید. اکنون می‌خواهیم با توجه به انواع تیپ بدنی، بهترین مکمل‌ بدنسازی برای مبتدیان را معرفی کنیم:

بهترین مکمل برای افراد اکتومورف

افرادی با تیپ بدنی اکتومورف لاغر و ضعیف هستند و به دلیل متابولیسم زیاد، هیچ‌گونه عضله‌ای در آن‌ها دیده نمی‌شود. این افراد برای آنکه بتوانند به حجم عضلانی مورد نظر خود دست یابند، ابتدا باید با مصرف کالری و پروتئین‌ زیاد، عضله‌های خود را بسازند. سپس با حمله به این عضلات، حالت و فرم دلخواه خود را شکل دهند.

علاوه بر سه وعده اصلی، سه میان‌وعده حجیم و مملو از پروتئین است که می‌تواند برای رسیدن به اندام دلخواه به این افراد کمک کند. به همین علت مربیان بدنسازی در کنار رژیم غذایی اصولی، مصرف مکمل را نیز پیشنهاد می‌دهند. گلوتامین یکی از این مکمل‌ها است که منبع غنی از اسیدآمینه به‌شمار می‌آید و می‌تواند به حفظ توده‌های عضلانی کمک کند. گینر نیز با ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات ساخته شده است و چون کالری زیادی دارد، به خوبی می‌تواند در ساخت عضلات و افزایش وزن موثر باشد.

مکمل برای مزومورفی ها

افرادی با این نوع تیپ بدنی متناسب‌ترین اندام را دارند و به راحتی می‌توانند به حجم دلخواه خود برسند. بهترین مکمل بدنسازی برای افراد مبتدی با این فرم بدنی، پروتئین وی، HMB، کراتین، گلوتامین، کافئین و بسیاری از موارد دیگر است که مصرف آن‌ها با توجه به نیاز، هدف و شرایط بدن مشخص می‌شود. بعضی از افراد تنها با مصرف Whey به حجم دلخواه خود می‌رسند؛ اما برخی دیگر به کراتین یا سایر مکمل‌ها نیز نیاز دارند.

بهترین مکمل برای اندومورف ها

تیپ بدنی افراد اندومورف چربی زیادی دارد که معمولا نیز نمی‌توانند این چربی را کنترل کنند. درواقع این افراد نه تنها انرژی مورد نیاز بدنشان با مصرف کربوهیدرات تامین نمی‌شود، بلکه تمام آن‌ها به حالت توده‌های چربی در بدن ذخیره می‌شوند. قطعا افزایش وزن منجر به بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون و… خواهد شد. به همین علت این افراد حتما باید در کنار رژیم اصولی و کاهش کربوهیدرات مصرفی خود، ورزش‌های قدرتی مانند بدنسازی را نیز شروع کنند. البته ممکن است مربی بدنسازی تشخیص دهد که چنین فردی باید مکمل ورزشی نیز مصرف کند.

بهترین مکمل برای مبتدیان بدنسازی که فرم بدنی اندومورف دارند، آمینو انرژی است. با مصرف این مکمل ورزشی، سوخت‌وساز بدن افزایش پیدا می‌کند و چربی‌سوزی اتفاق خواهد افتاد. از طرفی این مکمل به دلیل امینو اسیدی که در ترکیبات خود دارد، به مرور زمان عضله‌سازی می‌کند و همین موضوع نیز باعث سوزاندن کالری بیشتر و درنتیجه کاهش وزن خواهد شد. بدون آنکه بدن شل یا بدفرم شود.

بهترین زمان شروع مصرف مکمل بدنسازی

بسیاری از افراد مبتدی برای اینکه سریع‌تر به فرم دلخواه خود برسند، در مصرف مکمل‌های ورزشی عجله می‌کنند. درصورتی‌که این‌ کار به شدت اشتباه است و مصرف مکمل نیز باید مانند رژیم غذایی و ورزش، طبق قوانین و قواعد خاص خود انجام شود تا بهترین تاثیر را روی بدن بگذارد.

بهترین زمان مصرف مکمل برای مبتدیان بدنسازی، باید از سوی متخصص تغذیه یا مربی بدنسازی تعیین شود؛ اما معمولا می‌توان چهار تا شش ماه پس از شروع ورزش، مصرف این محصولات را آغاز کرد؛ زیرا در طی این مدت بدن از حالت آماتوری و ابتدایی خود خارج شده است و با روتین ورزشی و تاثیر حرکات روی عضلات آشنایی کامل دارد.

از لحاظ ساعتی نیز فرقی نمی‌کند آماتور باشید یا حرفه‌ای؛ نوع مکمل است که مشخص می‌کند مصرف در چه زمانی از شبانه‌روز بهترین تاثیر را روی بدن شما دارد. برای مثال مصرف پروتئین وی و BCAA در صبحگاه و بلافاصله بعد از بیداری می‌تواند به حفظ عضلات کمک کند. یا مصرف کراتین نیم ساعت قبل از تمرین نیز باعث افزایش سطح انرژی مورد نیاز بدن خواهد شد. بعد از تمرین هم معمولا مکمل‌های کربوهیدرات مصرف می‌کنند تا عضله‌سازی سریع‌تر انجام شود.

رژیم غذایی سالم جایگزین مکمل‌های ورزشی

اگر هدف شما از بدنسازی تنها حفظ سلامت بدن و فرم متناسب است، شاید نیازی به مصرف مکمل‌ها نداشته باشید و بتوانید با استفاده از غذاهای مملو از پروتئین، فیبر، ویتامین و… نیاز بدن خود را تامین کنید. قطعا با این شیوه نیز تاحدودی عضله‌سازی اتفاق خواهد افتاد.

اما اگر هدف شما افزایش حجم توده‌های عضلانی و انجام ورزش‌های حرفه‌ای است، نیاز به انرژی بیشتری برای انجام تمرینات قدرتی و سنگین دارید که این انرژی با مصرف مواد غذایی تامین نمی‌شود. به همین علت از یک جایی به بعد نیاز است که در کنار رژیم غذایی اصولی، از مکمل‌های ورزشی نیز استفاده کنید. درواقع این مکمل‌ها هستند که باعث جذب بهتر مواد مغذی، افزایش سطح انرژی، افزایش استقامت بدن، رشد بهتر عضلات و کاهش یا افزایش وزن می‌شوند ‌تا بدن زودتر به سطح ریکاوری خود برسد و در حین تمرینات ورزشی آسیب نبیند.

آیا مکمل‌های ورزشی برای بدن ضرر دارند؟

افراد مبتدی که تازه می‌خواهند مصرف مکمل را شروع کنند، همواره این پرسش در ذهنشان وجود دارد که آیا مکمل‌های بدنسازی مضر هستند؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که این موضوع کاملا به نوع مکمل و ترکیباتی که در داخل آن استفاده شده است، بستگی دارد. محصولاتی که تحت تاییدیه FDA هستند، به هیچ وجه عوارضی ندارند و اگر هم مشکلی باشد، بسیار نادر و کم است. البته مصرف این محصولات نیز باید تحت نظر فرد باتجربه باشد تا بیش از حد مصرف نشود.

شایع‌ترین عوارضی که مکمل‌ها ایجاد کرده‌اند، مربوط به اختلالت گوارشی بوده است. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که ورزشکار برای دریافت نتیجه سریع‌تر، در دوره بارگیری مکمل قرار می‌گیرد، اما بدن او توانایی هضم و جذب این مواد را ندارد. ریزش مو و حساسیت‌های پوستی بدون خطر نیز می‌توانند از عوارض دیگر مکمل‌های ورزشی باشند که البته قابل کنترل هستند.

جمع بندی

برای بدنسازی و انجام تمرینات قدرتی به مکمل‌های ورزشی نیاز است. به همین علت در این مطلب به بررسی بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان پرداختیم تا اگر شما هم برای افزایش کیفیت تمرینات خود به این محصولات نیاز داشتید، بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. البته همان‌طور که بیان کردیم، این کار باید تحت نظر فردی متخصص در حوزه ورزش مورد نظرتان انجام شود؛ زیرا تیپ بدنی افراد با یکدیگر متفاوت است و این مربی شماست که می‌تواند فرم و نیازهای بدنتان را تشخیص دهد و بر اساس آن مکمل خوب و کاربردی معرفی کند.

در هر صورت اگر قصد تهیه مکمل را دارید، بهتر است که خرید خود را از داروخانه‌ها انجام دهید؛ زیرا نمونه‌های تقلبی در بازار زیاد است. این نوع محصولات با ترکیبات غیرطبیعی ساخته شده‌اند و می‌توانند عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشند. داروخانه آنلاین صبا مرجع معتبری برای خرید کراتین، پروتئین وی یا سایر مکمل‌های ورزشی و غذایی است که آن‌ها را با قیمتی مناسب در اختیارتان قرار می‌دهد. برای مثال قیمت گینر در این داروخانه کمی پایین‌تر از فروشگاه‌های دیگر است؛ ضمن این‌که با خرید از این داروخانه، از اصالت و سلامت کالا نیز مطمئن خواهید بود.

سوالات متداول

آیا کهیر و جوش به مصرف مکمل‌ها باز می‌گردد؟

بله؛ برخی از افراد به ترکیبات موجود در مکمل حساسیت دارند؛ بنابراین ممکن است عوارض آن به حالت کهیر یا جوش روی صورت نمایان شود.

آیا با قطع مکمل‌ها، عضلات و حجم توده‌ها کاهش می‌یابند؟

حجم عضلات علاوه بر مصرف مکمل‌ها به رژیم غذایی و ورزش‌های منظم بستگی دارد. به همین علت اگر مکمل‌های خود را قطع کردید، باید با تغذیه، خواب و ورزش، حجم از دست‌رفته را جبران کنید.

دوز مصرفی مکمل‌ها چگونه مشخص می‌شود؟

دور مصرفی مکمل‌ها با یکدیگر متفاوت است و به فرم و شرایط بدن شما بستگی دارد.

برای شروع بدنسازی به چه مکمل‌هایی نیاز است؟

بهترین مکمل‌ها برای شروع بدنسازی کافئین، امگا سه، پروتئین وی، BCAA، کراتین و کربوهیدرات هستند.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

6 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

1 هفته ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

1 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

2 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

3 هفته ago