دسته بندی: مقالات

کربوهیدرات چیست و چه کاربردی در بدن انسان دارد؟

کربوهیدرات چیست؟ کربوهیدارت‌ها در واقع مشتق شده از فرمول نام آشنای CΧ (H2O)Υ هستند. کربن، هیدروژن و اکسیژن واحد‌های اصلی تشکیل‌دهنده کربوهیدرات‌ها تلقی می‌شوند و دارای انواع بسیار گوناگون و متنوعی هستند که قرار است در ادامه این مقاله بیشتر با این مواد مغذی آشنا شویم. از این رو از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کربوهیدرات چیست؟

واژه کربوهیدرات بیشتر در بیو شیمی مطرح شده است اغلب با ساکارید‌ها مترادف واقع می‌شود. ساکارید‌ها در واقع گروهی از قند‌ها، نشاسته‌ها و انواع سلولزند و به چهار گروه عمده اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • مونو سکارید‌ها
  • دی ساکارید‌ها
  • اولیگو ساکارید‌ها
  • پلی ساکارید‌ها

مونو ساکارید‌ها و دی ساکارید‌ها جزء ریزترین و کوچک‌ترین کربوهیدرات‌ها هستند و اغلب به آن‌ها قند می‌گویند. اما نام مونوساکارید‌ها و دی ساکارید‌ها اغلب عجین شده است با گلوکز‌ها که در اغلب مواقع برای تمامی قند‌ها مورد استفاده واقع می‌شود.

اما به هر جهت در دنیای کنونی کربوهیدرات‌ها عضو جدایی ناپذیر رژیم غذایی هستند و بسیاری از مستندات قوی نشان می‌دهد که فیبری که در غلات وجود دارد درست همان کربوهیدارت‌های دارای نشاسته هستند و برای سلامتی و بدن بسیار مفید هستند.

برای پاسخ دقیقتر به این سؤال که کربوهیدرات چیست؟ باید بگوییم که کربوهیدرات‌ها از منابع اصلی انرژی هستند و بدن توانایی این را دارد که این کربوهیدرات‌ها را به گلوکوز تبدیل کند. این گلوکز به وجود آمده انرژی اصلی کلیه سلول‌های مغز و عضلات را فراهم می‌کند.

کربوهیدرات‌ها به همراه پروتئین‌ها و چربی‌ها از منابع اصلی و مهم مواد غذایی هستند که بخش اعظمی از هرم غذایی ما را تشکیل می‌دهند. در ادامه بیشتر با نقش کربوهیدرات در بدن، فواید کربوهیدرات و همچنین کاربرد کربوهیدرات اشنا خواهیم شد. پیشنهاد می شود جهت مشاهده انواع مکمل کربوهیدرات کلیک کنید.

 

نقش کربوهیدرات در بدن چیست؟

تا به اینجا از اینکه کربوهیدرات چیست اطلاعاتی را دریافت کردید اما خوب است بدانید که بیشتر غذایی که بدن انسان استفاده می‌کند هر سه عنصر اصلی یعنی کربوهیدرات، چربی و پروتئین را داراست. کربوهیدرات‌های ضروری بدن به سه دسته عمده یعنی قند، فیبر و نشاسته تقسیم می‌شوند.

اما به چندین دلیل عمده بدن به کربوهیدرات‌ها احتیاج دارد تا سلامت خود را حفظ کند. در یک برنامه غذایی متعادل باید به این توجه کرد که کربوهیدرات‌های حاوی قند و نشاسته در مقایسه با نوشیدنی‌ها و قند‌های مصنوعی بسیار کندت قند را در جریان خون حل می‌کنند.

و اما فواید کربوهیدرات در بدن عبارت است از:

  1. انرژی
  2. کاهش خطر بیماری
  3. مؤثر در کالری دریافتی

در یک برنامه سالم که دارای تعادل صحیح مواد مغذی است باید کربوهیدرات‌ها به صورت درستی در زنجیره تولید انرژی ایجاد شود. کربوهیدرات‌ها در بدن می‌شکنند و تبدیل به گلوکوز یا همان قند می‌شوند. اما سؤال اینجاست که انرژی حاصل از کربوهیدرات چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

جواب در همین نکته است که حالا این قند توانایی این را دارد که انرژی بدن را تأمین کند و مثل قند مصنوعی برای بدن ضرری ندارد. گلوکوز برای تأمین انرژی بدن در هر فعالیتی مثل تنفس یا فعالیت‌های سنگین مثل دویدن استفاده می‌شود. پیشنهاد می شود جهت مشاهده انواع مکمل گینر کلیک کنید.

کاربرد کربوهیدرات در بدن چیست؟

حبوبات، سیب زمینی، غلات کامل اگر همراه با پوست خورده شوند دارای انواع بسیار گوناکونی از منابع اصلی نشاسته است و همچنین سرشار از فیبر هستند. این مواد می‌توانند کمک به سلامت روده کنند و خطر یبوست را کاهش دهند و کلسترول خون را به نحو چشمگیری پایین آورد.

 

آیا می‌توان مصرف کربوهیدرات را تا حدی کم کرد؟

شاید بدن ان توانایی را داشته باشد که قند را تا حد بسیار زیادی کنار بگذارد اما عدم مصرف کربوهیدرات در برنامه غذایی غیر ممکن است. همانطور که اطلاع دارید، کربوهیدرات‌ها جزء منابع اصلی و مهم تأمین انرژی بدن هستند. اگر بدن نتواند منابع خود را از کربوهیدرات‌ها تأمین کند باید از پروتئین‌ها و چربی‌ها استفاده کند.

قطع غذا‌های نشاسته‌ای از برنامه غذایی منجر به فقدان بسیاری از مواد مغذی ویژه در اکونومی بدن ما می‌شود. البته اگر توانایی این را داشته باشید که جایگزین مناسبی برای کربوهیدرات‌ها ایجاد کنید، این توانایی را دارید تا منبع مهمی برای کمبود این ریز مغذی‌ها در بدن داشته باشید. پیشنهاد می شود درباره انواع مکمل پروتئین بخوانید.

 

بدن ما به چه مقدرا کربوهیدرات نیاز دارد؟

بیشتر غذایی که بدن انسان استفاده می‌کند هر سه عنصر اصلی یعنی کربوهیدرات، چربی و پروتئین را داراست. کربوهیدرات‌های ضروری بدن به سه دسته عمده یعنی قند، فیبر و نشاسته تقسیم می‌شوند. اما به چندین دلیل عمده بدن به کربوهیدرات‌ها احتیاج دارد تا سلامت خود را حفظ کند.

همچنین کربوهیدرات‌ها از منابع اصلی انرژی هستند و بدن توانایی این را دارد که این کربوهیدرات‌ها را به گلوکوز تبدیل کند. این گلوکز به وجود آمده انرژی اصلی کلیه سلول‌های مغز و عضلات را فراهم می‌کند.

توصیه بر این است که یک سوم برنامه غذایی خودتان را از غذا‌های دارای نشاسته تأمین کنید. یک سوم دیگر این برنامه غذایی باید از میوه‌ها و سبزیجات باشند. به عبارت دیگر بایستی تا نصف انرژی دریافتی خود را از غذا‌های نشاسته دار و البته میوه‌جات و سبزیجات تأمین کنید.

کربوهیدراتی که استفاده می‌کنید باید بیشتر از نوع فیبر باشد و از منابع مغذی نشاسته دار تأمین گردد و کمتر به سمت استفاده از قند‌ها برود. پیشنهاد می شود جهت مشاهده انواع مکمل مس کلیک کنید.

 

منابع خوردنی دارای کربوهیدرات چیست؟

کیک، بیسکویت، نوشابه، شکلات و … دارای قند‌های اضافه است و به همین دلیل دارای کربوهیدرات بسیار زیادی هم هستند. اگر از این منابع استفاده می‌کنید باید بدانید که احتمال دارد منجر به پوسیدگی دندان‌ها و همچنین بالارفتن وزنتان شود. اما موارد زیر منابع غذایی شایسته‌ای برای تأمین کالری مورد نیاز هستند که عبارتند از:

  • میوه‌جات
  • سبزیجات
  • حبوبات
  • غلات
  • غذا‌های حاوی نشاسته
  • و….

پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره هپاتیت چیست را بخوانید.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، کربوهیدرات‌ها از منابع اصلی انرژی هستند و بدن توانایی این را دارد که این کربوهیدرات‌ها را به گلوکوز تبدیل کند. این گلوکز به وجود آمده انرژی اصلی کلیه سلول‌های مغز و عضلات را فراهم می‌کند. کربوهیدرات‌ها به همراه پروتئین‌ها و چربی‌ها از منابع اصلی و مهم مواد غذایی هستند که بخش اعظمی از هرم غذایی ما را تشکیل می‌دهند.

همچنین این مواد غذایی می‌توانند کمک به سلامت روده کنند و خطر یبوست را کاهش دهند و کلسترول خون را به نحو چشمگیری پایین آورد. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاس گذاریم و امیدواریم که مطالبی که در بالا عنوان شد برایتان مفید بوده باشد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره کاربرد مکمل های بدنسازی را بخوانید.

 

سوالات متداول

کربوهیدرات چیست؟

کربوهیدرات‌ها از منابع اصلی انرژی هستند و بدن توانایی این را دارد که این کربوهیدرات‌ها را به گلوکوز تبدیل کند. این گلوکز به وجود آمده انرژی اصلی کلیه سلول‌های مغز و عضلات را فراهم می‌کند. کربوهیدرات‌ها به همراه پروتئین‌ها و چربی‌ها از منابع اصلی و مهم مواد غذایی هستند که بخش اعظمی از هرم غذایی ما را تشکیل می‌دهند.

کاربرد کربوهیدرات در بدن چیست؟

حبوبات، سیب زمینی، غلات کامل اگر همراه با پوست خورده شوند دارای انواع بسیار گوناکونی از منابع اصلی نشاسته است و همچنین سرشار از فیبر هستند. این مواد می‌توانند کمک به سلامت روده کنند و خطر یبوست را کاهش دهند و کلسترول خون را به نحو چشمگیری پایین آورد.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

1 هفته ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

2 هفته ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

2 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

2 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

3 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

3 هفته ago