مقالات

پروتئین وی را با چه مکملی مصرف کنیم؟

در حال حاضر قیمت پروتئین وی رو به کاهش است؛ زیرا که تولیدکنندگان داخلی این مکمل را با کیفیت بالا و ارزان‌ترین قیمت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. این امر موجب شده تا بسیاری از افراد، پروتئین وی را در برنامه غذایی خود قرار دهند و آن را به همراه سایر مکمل‌ها مصرف کنند. برای آنکه بدانیم پروتئین وی را با چه مکملی مصرف کنیم؟ باید به نکات ویژه‌ای توجه کنید. پروتئین وی، یکی از بهتری مکمل‌های ورزشی برای افزایش حجم عضله‌ها است که ترکیب آن با سایر مکمل‌ها مانعی ندارد.

البته توجه داشته باشید که این پروتئین را نمی‌توان با تمام مکمل‌های ورزشی ترکیب کرد. مکمل‌هایی که در ساختار آن‌ها روی و منیزیم وجود دارد، برای ترکیب با پودر whey مناسب نیستند. ترکیب این مکمل‌ها با یکدیگر علاوه بر این که هیچ فایده‌ای ندارد، می‌تواند عوارض غیرقابل جبرانی را نیز نمایان سازد. از این جهت قبل از مصرف پروتئین وی با مکمل های دیگر، حتما جدول ترکیبات آن‌ها را بررسی کنید. از سوی دیگر شما باید بر اساس نیاز بدنی خود، مکمل‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید.

توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه مکمل‌های ورزشی، موجب رسوب کربوهیدرات، چربی و پروتئین در بدن می‌شود. این رسوبات سیستم ایمنی و سلامت بدن را تهدید می‌کنند. در این شرایط، فرد با افزایش چشمگیر وزن و اختلالات گوارشی روبرو خواهد شد. تنها در صورتی مصرف پروتئین وی با مکمل های دیگر اثربخش است، که تحت نظر کارشناس تغذیه یا مربی ورزشی انجام گیرد.

در این صورت علاوه بر افزایش استقامت و حجم توده‌های عضلانی، شاهد افزایش هورمون و آنزیم‌های حیاتی بدن نیز خواهید بود. باید بدانید که مصرف همزمان پروتئین whey با سایر مکمل‌های غذایی، تنها به ورزشکاران اختصاص ندارد. افراد غیر ورزشکار نیز می‌توانند با تجویز پزشک، این مکمل‌ها را به صورت همزمان مصرف کنند. در ادامه با متخصصان داروخانه آنلاین صبا همراه باشید تا بهترین مکمل‌ها برای ترکیب با پروتئین وی را معرفی کنیم.

مکمل پروتئین وی چیست؟

یکی از پرفروش‌ترین مکمل‌های ورزشی در داروخانه اینترنتی صبا، پروتئین وی است. پروتئین نقش چشمگیری در سلامت بدن دارد؛ زیرا که می‌تواند به تولید هورمون‌ها و آنزیم‌های خاص کمک کند. معمولاً ورزشکارانی که به دنبال افزایش حجم عضلات خود هستند، از پروتئین وی استفاده می‌کنند. وی پروتئین، مکملی خاص و منحصر به فرد است که از تغلیظ آب پنیر یا شیر ساخته می‌شود. این مکمل با بیش از ۹ آنزیم ویژه، به عضله‌سازی و حجیم شدن توده‌های عضلانی کمک می‌کند. از سوی دیگر، موجب افزایش استقامت بدن می‌شود.

مصرف پروتئین وی با مکمل های دیگر به شما می‌کند که بدون افزایش وزن، عضله‌هایی حجیم و قدرتمند داشته باشید. جالب است بدانید که حتی افراد غیر ورزشکار نیز می‌توانند از این مکمل به منظور افزایش پروتئین مورد نیاز بدن خود، استفاده کنند.

این امر موجب شده تا پروتئین وی به عنوان یک مکمل همه‌کاره در دنیای امروز شناخته شود. در ساختار این پروتئین، ترکیبی از ایمونوگلوبین، لاکتوگلوبولین و آلبومین به چشم می‌خورد که می‌توانند به کاهش کلسترول کمک کنند. این مکمل انواع مختلفی دارد؛ به همین دلیل ورزشکاران و غیر ورزشکاران می‌توانند، متناسب با نیاز خود آن را خریداری نمایند.

 

مکمل WPC یا پروتئین وی کنسانتره

قبل از اینکه بدانیم پروتئین وی را با چه مکملی مصرف کنیم؟، باید با انواع آن آشنا شوید. یکی از پرفروش‌ترین انواع پروتئین وی را می‌توان مکملWPC  معرفی کرد. برای تولید پروتئین وی کنسانتره از فرایند تبدیل شیر به پنیر استفاده می‌کنند. در این فرایند مایع تولید شده را با روش‌های انحصاری خشک کرده و به پودر تبدیل خواهند کرد.

این پودر با عنوان پروتئین وی کنسانتره شناخته می‌شود و حداقل ۷۰ درصد پروتئین خالص دارد. البته در این مدل، مقدار کمی لاکتوز نیز وجود دارد، به همین دلیل پروتئین کنسانتره برای افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند، مناسب نیست. پروتئین وی کنسانتره بر خلاف مدل‌های دیگر، سرشار از هورمون‌های رشد، اسید لینولئیک و لاکتوفرین است و گزینه ایده‌آلی برای افراد غیر ورزشکار به حساب می‌آید.

مکمل WPH یا پروتئین وی هیدرولیز شده

امروزه بسیاری از ورزشکاران برای مصرف پروتئین وی با مکمل های دیگر سردرگم هستند. دلیل این امر را می‌توان عدم سازگاری برخی از انواع پروتئین وی با سایر مکمل‌ها دانست. مکملWPH  یکی دیگر از انواع پروتئین وی است که مصرف آن هیچ تداخلی با سایر مکمل‌های ورزشی ندارد.

همان‌طور که می‌دانید پروتئین، از آمینو اسیدهای متعددی ساخته شده می‌شود. این آمینو اسیدها ابعاد نسبتاً بزرگی دارند و جذب آن‌ها برای بدن راحت نیست. در این شرایط آنزیم‌های گوارشی موجب شکسته شدن ساختار آمینو اسیدها می‌شوند و آن‌ها را به واحدهای کوچک‌تری تبدیل می‌کنند.

به این فرایند هیدرولیز شدن می‌گویند. پروتئین وی هیدرولیز شده در واقع یک مکمل پیش هضم است. واحدهای سازنده این مکمل در کوچک‌ترین حالت خود قرار دارند و به راحتی جذب بدن می‌شوند. جذب مکمل هیدرولیز شده تنها چند دقیقه طول می‌کشد؛ به همین دلیل هیچ اختلالی در مصرف پروتئین وی با مکمل های دیگر ایجاد نمی‌شود.

پروتئین وی هیدرولیز شده به کاهش مشکلات گوارشی نیز کمک می‌کند و گزینه مناسبی برای ریکاوری عضلات است. باید بدانید که تفاوت چشمگیری در ترکیبات پروتئین هیدرولیز شده با مکمل‌های کنسانتره و ایزوله به چشم نمی‌خورد. مکمل هیدرولیز شده از حداقل ۷۰ درصد پروتئین خالص و ۳۰ درصد کربوهیدرات و چربی، تشکیل می‌شود.

 

مکمل WPI یا پروتئین وی ایزوله

گران‌ترین نوع پروتئین وی، مکملWPI  است. در ساختار پروتئین وی ایزوله بیش از ۹۰ درصد پروتئین خالص به چشم می‌خورد. این امر بدین معناست که درصد ترکیبات غیر پروتئینی در این مکمل، بسیار ناچیز خواهد بود. مصرف پروتئین وی با مکمل های دیگر برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، مشکل‌ساز است.

این افراد می‌توانند، پروتئین وی ایزوله را به راحتی با سایر مکمل‌های ورزشی مصرف کنند؛ زیرا که در ساختار این پروتئین هیچ اثری از لاکتوز وجود ندارد. درصد چربی و کربوهیدرات این مکمل به اندازه‌ای ناچیز است که می‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

پروتئین وی ایزوله، خستگی بعد از تمرین را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و به تقویت فیبرهای عضلانی کمک شایانی می‌کند. این مکمل همچنین گزینه مناسبی برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده بدن است. جلوگیری از گرفتگی عضلات را می‌توان از دیگر مزیت‌های پروتئین وی ایزوله دانست.

البته باید بدانید، با این که خلوص پروتئین در این مکمل بیشتر از سایر مدل‌ها است، اما جذب کمتری نسبت به آن‌ها دارد. این امر بدین معناست که پروتئین وی ایزوله غالباً برای کاهش وزن مناسب است. بدین ترتیب می‌توان گفت که مصرف پروتئین وی با مکمل های دیگر به منظور افزایش حجم عضلات، بلامانع خواهد بود.

مصرف پروتئین وی با انواع مکمل‌ها

 

پروتئین وی را با چه مکمل هایی می­توان مصرف کرد؟

امروزه مصرف پروتئین وی با مکمل های دیگر، بهترین راه برای افزایش حجم عضلات و سوخت و ساز بدن است. بدین ترتیب ورزشکاران می‌توانند بدون اضافه وزن، توده‌های عضلاتی خود را حجیم‌تر کنند. از سوی دیگر، مصرف چندین مکمل با یکدیگر استقامت بدن را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. این امر آسیب‌های وارده به ورزشکاران در ورزش‌های سنگین و استقامتی را به حداقل می‌رساند. بدین ترتیب می‌توان گفت که مصرف پروتئین وی با مکمل های دیگر، در بین بدنسازان و وزنه‌برداران بسیار رایج است.

باید بدانید که بسیاری از مکمل‌ها با یکدیگر تداخل دارند. تداخل پروتئین با مکمل‌های خاص، می‌تواند زمینه‌ساز بروز عوارض غیرقابل‌جبران باشد؛ به همین دلیل از مصرف خودسرانه چندین مکمل با یکدیگر خودداری کنید. البته پروتئین وی با اکثر مکمل‌های ورزشی سازگار است و مصرف همزمان آن‌ها با یکدیگر تداخلی ایجاد نمی‌کند.

باید بدانید که پروتئین‌های وی به صورت اختصاصی بر حجیم شدن بافت عضلات و تقویت آن‌ها تمرکز دارند؛ به همین دلیل برای افزایش انرژی نیاز به مصرف مکمل‌های دیگر دارید. در ادامه، سازگارترین مکمل‌های ورزشی با پروتئین وی را معرفی می‌کنیم که مصرف همزمان آن‌ها، می‌تواند قدرت و استقامت بدنی شما را به طور ویژه‌ای افزایش دهد.

 

مصرف پروتئین وی با کراتین

مصرف پروتئین وی با مکمل های دیگر اهمیت بسیار زیادی برای ورزشکاران دارد. البته قبل از مصرف همزمان این مکمل‌ها باید با مزایا و عوارض احتمالی آن‌ها آشنا شوید. کراتین، یکی از مکمل‌های ورزشی رایج در بین ورزشکاران است که مانند پروتئین وی، به افزایش استقامت توده‌های عضلانی کمک می‌کند. جالب است بدانید که مقدار کمی کراتین در بافت‌های بدن وجود دارد، اما این مقدار برای افزایش استقامت عضلات کافی نیست.

در این شرایط ورزشکاران کراتین را به صورت پودر یا قرص مصرف می‌کنند. تا اینجا متوجه شدید که پروتئین وی و کراتین کارایی یکسانی دارند، اما باید بدانید که عملکرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. کراتین، توان ورزشی افراد را افزایش داده و موجب افزایش مقاومت عضلات می‌شود. در حالی که پودر whey، سنتز پروتئین در توده‌ها را تحریک کرده و حجم ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد. مصرف این دو مکمل به صورت همزمان بلامانع است. همچنین با مراجعه به مقاله آیا می توان پروتئین وی و کراتین را همزمان مصرف کرد؟ میتوانید اطلاعات جامع‌تری کسب کنید.

 

مصرف پروتئین وی با گینر

گینر از دیگر مکمل‌های ورزشی پرفروش در دنیای امروز به حساب می‌آید. این مکمل، یک منبع تمام نشدنی کربوهیدرات است و مصرف همزمان آن با پروتئین وی مانعی ندارد. البته توصیه می‌شود که گینر را به همراه پروتئین وی ایزوله مصرف کنید تا کربوهیدرات اضافی در بدن ذخیره نشود.

توجه داشته باشید که مصرف همزمان پروتئین وی و گینر هیچ فایده خاصی ندارد، اما می‌تواند سرعت عضله‌سازی و حجم توده‌ها را افزایش دهد. شما می‌توانید یک سروینگ پروتئین وی و یک سروینگ گینر را با یکدیگر مخلوط کرده و به صورت شیک مصرف کنید.

 

مصرف پروتئین وی با بی سی ای ای (BCAA)

BCAA، یک آمینو اسید شاخه دار است که برای رشد و نمو بدن ضروری خواهد بود. در حال حاضر پروتئین‌های کنسانتره، هیدرولیز شده و ایزوله، دارای مقدار ناچیزی از بی سی ای ای هستند. با این حال بسیاری از ورزشکاران به منظور افزایش این آمینو اسید در بدن خود، مکمل آن را به صورت جداگانه مصرف می‌کنند.

همان‌طور که عنوان شد، مصرف پروتئین وی با مکمل های دیگر مانعی ندارد؛ به همین دلیل می‌توانید پودرهایwhey  وBCAA  را با یکدیگر ترکیب کنید. مصرف همزمان این دو مکمل، تاثیر ویژه‌ای در افزایش سرعت عضله سازی دارد. البته بهتر است که قبل از مصرف آن‌ها با کارشناس تغذیه یا مربی ورزشی خود مشورت نمایید.

 

ترکیب مکمل هایی که می­توان با هم استفاده کرد

مصرف پروتئین وی با مکمل های دیگر، فرایند ریکاوری بدن و بافت‌های داخلی را بهبود می‌بخشد. این امر موجب شده تا ورزشکاران و بدنسازان به منظور دستیابی به نتیجه بهتر، پروتئینwhey  را به همراه سایر مکمل‌های ورزشی مصرف کنند. توجه داشته باشید که هر ورزشکار تنها به ۲۰ گرم پروتئین خالص در هر سروینگ نیاز دارد. از این جهت تا حد امکان مکمل‌های غیر پروتئینی را برای استفاده همزمان باwhey  انتخاب کنید. بهترین مکمل‌های ورزشی برای مصرف همزمان با پروتئین وی، به شرح زیر هستند:

  • انواع مکمل‌های گینر حجم یا mass gainer
  • مکمل کراتین به صورت قرص یا پودر
  • مکمل‌های دارای آمینو اسیدهای شاخه‌دار BCAA

 

ترکیب مکمل هایی که نمی‌توان باهم استفاده کرد

مصرف همزمان پروتئینwhey  با برخی از ترکیبات، می‌تواند زمینه‌ساز بروز اختلالات گوارشی در بدن شود. پروتئین وی، یک مکمل نسبتاً سنگین است و نباید با مکمل‌هایی که دارای ذرات سازنده بزرگ هستند، مصرف شود. در صورت مصرف همزمان دو مکمل سنگین، فرایند هضم به درستی صورت نمی‌گیرد و اختلالات گوارشی ایجاد می‌شود. از سوی دیگر، کلسیم موجود در پروتئین وی مانع جذب منیزیم و روی خواهد شد. بدین ترتیب پروتئین وی را با مکمل‌های زیر مصرف نکنید:

  • مکمل‌های زینک به صورت پودر یا قرص
  • مکمل‌های منیزیم‌ یا پودر‌هایی که حاوی این ماده هستند.

 

سخن پایانی

مصرف پروتئین وی با مکمل های دیگر، یکی از جدیدترین راهکارها برای نتیجه‌دهی بهتر عضله‌سازی است. به طور کلی مکمل‌هایی که کیفیت بالاتری دارند، عوارض کمتری را در صورت مصرف همزمان نمایان می‌سازند. جهت اطمینان خاطر از کیفیت مکمل‌های ورزشی، آن‌ها را فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

داروخانه آنلاین صبا با ارائه ضمانت نامه اصالت کالا، کیفیت مکمل‌های ورزشی خود را تضمین می‌کند. جهت بهره‌مندی از مشاوره قبل خرید، با کارشناسان ما از طریق شبکه‌های اجتماعی یا شماره‌های درج شده در وب‌سایت، در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

1- آیا مصرف پروتئین وی با مکمل های دیگر امکان‌پذیر است؟

بله؛ شما می‌توانید پودر پروتئین وی را با گینر، کراتین و BCAA  به صورت همزمان مصرف کنید.

 

2- پروتئین وی با کدام مکمل‌ها نباید مصرف شود؟

مکمل‌هایی که حاوی منیزیم و روی هستند، برای مصرف همزمان با پروتئین وی مناسب نخواهند بود.

 

3- چرا پروتئین و زینک را نمی‌توان با یکدیگر مصرف کرد؟

چون که کلسیم موجود در پروتئین، مانع جذب روی موجود در زینک می‌شود.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه موقع است؟

یکی از اصلی‌‌ترین و مهم‌ترین مواد مورد نیاز برای بدن، پروتئین است. این پروتئین‌ها سوخت…

5 ماه ago

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

5 ماه ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

6 ماه ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

6 ماه ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

6 ماه ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

6 ماه ago