دسته بندی: مقالات

روی یا زینک چیست و چه کاربردی دارد؟ | بررسی تاثیر زینک [روی] در بدن

زینک یا روی یکی از مواد معدنی است که نقش بسیار مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کند. این ماده در دسته میکرومینرال‌ها قرار دارد، اما از آنجایی که بدن به صورت طبیعی آن را تولید نمی‌کند باید از طریق مواد غذایی و مکمل‌ها دریافت شود. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید زینک چیست و چه فوایدی برای بدن دارد.

زینک چیست؟

زینک یا روی یک ماده مغذی است که به رشد در دوران کودکی و سیستم ایمنی کمک می‌کند. از سطح روی بدن پایین باشد خطر ابتلا به انواع مختلف بیماری‌ها در فرد افزایش می‌یابد. روی علاوه بر حمایت از سیستم ایمنی، بدن را قادر به ساخت پروتئین و DNA می‌کند، به بهبود زخم کمک می‌کند و در رشد و تکامل کودک نقش مهمی دارد.

همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی است. روی به طور طبیعی در بسیاری از غذا‌ها مانند لوبیا، گوشت و ماهی وجود دارد. همچنین به عنوان مکمل غذایی نیز در دسترس است.

 

نقش روی در بدن شما

روی یک ماده معدنی حیاتی است که بدن شما به روش‌های بی‌شماری از آن استفاده می‌کند. در واقع، روی دومین ماده معدنی کمیاب بعد از آهن در بدن شما است که در هر سلولی وجود دارد. کاربرد زینک برای فعالیت بیش از 300 آنزیم که به متابولیسم، هضم، عملکرد اعصاب و بسیاری از فرآیند‌های دیگر کمک می‌کنند، ضروری است. علاوه بر این، برای رشد و عملکرد سلول‌های ایمنی حیاتی است.

این ماده معدنی همچنین برای سلامت پوست، سنتز DNA و تولید پروتئین ضروری است. علاوه بر این، رشد و نمو بدن به دلیل نقش آن در رشد و تقسیم سلولی به روی متکی است. روی همچنین برای حواس چشایی و بویایی شما مورد نیاز است.

از آنجایی که یکی از آنزیم‌هایی که برای طعم و بوی مناسب ضروری است به این ماده مغذی وابسته است، کمبود روی می‌تواند توانایی چشایی یا بویایی شما را کاهش دهد. جهت خرید قرص زینک کلیک کنید.

مهم‌ ترین خواص زینک برای بدن

روی یک منبع عالی برای عملکرد‌های مختلف بدن است، از جمله:

عملکرد سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن شما برای انجام درست فعالیت‌های خود به روی نیاز دارد. سطح پایین روی در بدن می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌هایی مانند ذات‌الریه را افزایش دهد. بدون سیستم ایمنی قوی هرگز نمی‌توانید ب درستی زندگی کنید. از آنجایی که برای عملکرد سلول‌های ایمنی و پیام‌رسانی سلولی ضروری است، کمبود آن می‌تواند منجر به ضعیف شدن پاسخ ایمنی شود. مکمل‌های روی سلول‌های ایمنی خاصی را تحریک می‌کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند.

 

درمان اسهال

سازمان بهداشت جهانی (WHO) مکمل‌های روی را برای نوزادان مبتلا به اسهال توصیه می‌کند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روی می‌تواند دوره‌های اسهال را کوتاه کند، به خصوص در کسانی که رژیم غذایی مغذی ندارند. جهت خرید قرص ضد اسهال کلیک کنید.

 

التیام زخم

خواص زینک در حفظ سلامت پوست بسیار مهم است. افرادی که زخم‌ها یا زخم‌های طولانی‌مدت دارند، معمولاً سطح روی بدنشان پایین است. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مکمل‌های روی را برای افرادی که زخم‌های مداوم دارند توصیه می‌کنند. روی نقش کلیدی در هر مرحله از بهبود زخم، از ترمیم پوست گرفته تا جلوگیری از عفونت، ایفا می‌کند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره مکمل های دوره کات را بخوانید.

 

تأثیر زینک بر بدن و سلامت جنسی

سطوح پایین روی ممکن است منجر به تأخیر در رشد جنسی، مشکلات باروری و سایر مشکلات سلامت جنسی در مردان شود. البته مصرف بیش از حد روی نیز باعث آسیب به بدن مرد می‌شود، بنابراین بهتر است در مصرف آن با پزشک مشورت کنید. جهت مشاهده و خرید مکمل تقویت قوای جنسی آقایان کلیک کنید.

درمان بیماری های مزمن

روی دارای خواص آنتی اکسیدانی است. به این ترتیب، می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند. دانشمندان بر این باورند که بین استرس اکسیداتیو و بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت و سایر جنبه‌های سندرم متابولیک ارتباط وجود دارد. پیشنهاد می شود درباره بهترین نوشیدنی بعد از تمرین بدنسازی بخوانید.

 

اقدامات احتیاطی در مصرف زینک چیست؟

تأثیر زینک بر بدن در دوران بارداری: در زمان بارداری باید به میزان توصیه شده مصرف شود تا برای مادر و جنین بی‌خطر باشد. اما به احتمال زیاد زمانی که در دوز‌های بالا استفاده می‌شود ناامن است. افراد بالای 18 سال نباید بیش از 40 میلی گرم روی در روز مصرف کنند و افراد 14 تا 18 سال نباید بیش از 34 میلی گرم در روز در دوران بارداری مصرف کنند.

شیردهی: مصرف روی در دوران شیردهی نیز مهم است و باید بر اساس میزان توصیه شده پزشک مصرف شود. در صورت زیاده روی در مصرف روی در دوران شیردهی مشکلاتی برای فرد به وجود می‌آید.

کودکان: دوز روزانه روی نباید از 4 میلی گرم در روز در نوزادان 6-0 ماهه، 5 میلی گرم در نوزادان 12-7 ماهه، 7 میلی گرم در روز در کودکان 1 تا 3 ساله، 12 میلی گرم در روز در کودکان 4 تا 8 ساله بیشتر شود. 23 میلی گرم در روز در کودکان 9-13 ساله و 34 میلی گرم در روز در 14-18 سال مقدار مناسب است. پیشنهاد می شود درباره کاربرد مکمل های بدنسازی بخوانید.

اختلال مصرف الکل: نوشیدن الکل زیاد و طولانی مدت ممکن است توانایی بدن برای جذب روی را کاهش دهد.

جراحی برای کاهش وزن (جراحی چاقی): جراحی چاقی جذب روی را کاهش می‌دهد و ممکن است خطر کمبود روی را افزایش دهد.

بیماری کلیوی: روی کم در رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش می‌دهد. همچنین، افراد مبتلا به بیماری کلیوی تحت همودیالیز در معرض خطر کمبود روی هستند و ممکن است به مکمل‌های روی نیاز داشته باشند.

گیاهخواری: رژیم‌های گیاه‌خواری معمولاً با جذب کمتر روی مرتبط هستند. اما بدن به مرور زمان با آن‌ها سازگار می‌شود. در جذب روی بهتر می‌شود و از دست دادن روی در بدن کاهش می‌یابد. پیشنهاد می شود درباره بهترین غذاهای بدنسازی بخوانید.

 

سوالات متداول

زینک چیست؟

زینک یا روی یک ماده مغذی است که به رشد در دوران کودکی و سیستم ایمنی کمک می‌کند. اگر سطح روی بدن پایین باشد خطر ابتلا به انواع مختلف بیماری‌ها در فرد افزایش می‌یابد. روی علاوه بر حمایت از سیستم ایمنی، بدن را قادر به ساخت پروتئین و DNA می‌کند، به بهبود زخم کمک می‌کند و در رشد و تکامل کودک نقش مهمی دارد.

خواص زینک چیست؟

1. عملکرد سیستم ایمنی 2. درمان اسهال 3. التیام زخم 4. سلامت جنسی 5. درمان بیماری های مزمن.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه موقع است؟

یکی از اصلی‌‌ترین و مهم‌ترین مواد مورد نیاز برای بدن، پروتئین است. این پروتئین‌ها سوخت…

3 ماه ago

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

4 ماه ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

4 ماه ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

4 ماه ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

4 ماه ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

4 ماه ago