مقالات

فواید کرم ضد آفتاب | ضرورت استفاده و تاثیر آن بر پوست

کرم‌های ضد آفتاب محصولات موضعی هستند که برخی از اشعه‌های فرابنفش (UV) خورشید را جذب یا منعکس می‌کنند و به محافظت در برابر آفتاب سوختگی کمک خواهند کرد. آن‌ها به عنوان محافظ در برابر اشعه ماوراءبنفش عمل می‌کنند و شما باید بدون توجه به فصل، هر زمان که پوست شما در معرض آفتاب قرار می‌گیرد از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان در ایالات متحده است، اما همچنین قابل پیشگیری‌ترین نوع سرطان نیز محسوب می‌شود، زیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید عامل اصلی ایجاد آن است. بهترین محافظت در برابر سرطان پوست بهره‌مندی از فواید ضد آفتاب برای محافظت از پوست است.

مهم‌ترین فایده استفاده از کرم ضدآفتاب، محافظت از پوست شما در برابر نور خورشید است. شاید فکر کنید که فقط در تابستان برای خرید کرم ضد آفتاب باید به فروشگاه بروید؛ اما حقیقت این است که ما باید در هر زمانی از سال از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم، فرقی نمی‌کند تابستان باشد یا زمستان! نتیجه استفاده از یک ضد آفتاب ممکن است در ابتدا قابل مشاهده نباشد، اما در دراز مدت نتیجه خواهد داد.

محتوا پنهان

کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم‌های ضد آفتاب اساساً مانعی هستند که از پوست در برابر جذب اشعه ماوراءبنفش (UV) محافظت می‌کنند. دو نوع اشعه ماوراءبنفش وجود دارد که می‌تواند روی پوست تأثیر بگذارد. اشعه UVA که باعث پیری پوست شده و UVB که معمولاً باعث آفتاب سوختگی می‌شود. کرم ضد آفتاب یک داروی بدون نسخه در نظر گرفته می‌شود و تنها در صورتی می‌تواند به عنوان «ضد آفتاب با طیف وسیع» در نظر گرفته شود که از پوست در برابر هر دو نوع اشعه ماوراءبنفش محافظت کند.

علاوه بر این، روی برچسب ضد آفتاب، عددی به نام فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) وجود دارد. SPF درجه‌ای است که نشان می‌دهد یک کرم ضد آفتاب چقدر از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. به عنوان مثال، طبق نظریه آکادمی پوست آمریکا، یک کرم ضد آفتاب با SPF 30، 97درصد از اشعه UVB خورشید را مسدود می‌کند. هرچه این عدد در ضد آفتاب بیشتر باشد، در جلوگیری از اشعه UVB بهتر عمل می‌کند.

نکته مهم این است که هیچ کرم ضد آفتابی 100% اشعه ماوراءبنفش را مسدود نمی‌کند. همچنین، شما باید SPF کرم ضدآفتاب را با نوع پوست و سن خود تنظیم کرده و بهترین SPF را انتخاب کنید. در نهایت همه ضد آفتاب‌ها باید حداقل هر دو ساعت یک‌بار یا بلافاصله پس از شنا یا تعریق دوباره استفاده شوند.

 

 

ضد آفتاب ضروری ترین کرم برای تمامی فصول

نور خورشید معمولاً برای ما خوشایند است، اما همه می‌دانند که اشعه‌های آن برای پوست مضر خواهد بود. در واقع خورشید پرتوهای فرابنفش (UV) از خود ساطع می‌کند که معروف‌ترین آن‌ها اشعه UVB و UVA است.

این دو پرتو در پیری زودرس پوست نقش دارند و مشخص است که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث مشکلات جدی از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود. خوشبختانه استفاده از کرم ضد آفتاب خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به اشعه ماوراءبنفش خورشید را کاهش می‌دهد.

 

از چه نوع کرم ضد آفتابی بهتر است استفاده کنیم؟

به طور کلی ضدآفتاب‌ها در به صورت موضعی یا سیستمیک طبقه بندی می‌شوند. ضد آفتاب‌های موضعی بر اساس مکانیسم محافظتی خود شامل مواد آلی و معدنی هستند.

 

ضد آفتاب‌های ارگانیک

این محصولات عموماً ترکیبات معطری هستند که به یک گروه کربونیل مرتبط می‌شوند. نمونه‌هایی از ضدآفتاب‌های ارگانیک که UVB را پوشش می‌دهند عبارتند از پارا آمینو بنزوئیک اسید (PABA) و مشتقات آن. فیلترهای UVA دارای بنزوفنون‌ها هستند که شامل اکسی بنزون و سولییزوبنزون، آووبنزون و مورادیمات، متیل آنترانیلانات و اکامسول خواهند بود.

 

ضد آفتاب‌های معدنی

کرم‌های ضدآفتاب معدنی شامل ذراتی هستند که پرتوهای UV را در محیط پراکنده و منعکس کرده و به عنوان یک مانع فیزیکی در برابر نور UV عمل می‌کنند. اکسید تیتانیوم و اکسید روی موثرترین ترکیبات ضد آفتاب هستند. آن‌ها کل طیف UV را پوشش می‌دهند.

 

ضد آفتاب‌های سیستمیک

این‌ها محصولات ضدآفتابی هستند که توسط بدن جذب می‌شوند و از آن در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کنند. نمونه‌های رایج این گروه عبارتند از اسید اسکوربیک، بتاکاروتن، آلفا توکوفرول، کورتیکواستروئیدها، سلنیوم و غیره. ضد آفتاب‌های سیستمیک به ندرت برای مصرف روزانه استفاده می‌شوند.

 

مکانیسم حفاظت از نور

ضد آفتاب‌ها با جلوگیری و به حداقل رساندن اثرات مضر اشعه ماوراءبنفش خورشید عمل می‌کنند. ثابت شده است که ضدآفتاب‌ها باعث افزایش تحمل پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش می‌شوند. آن‌ها عمدتاً از طریق دو مکانیسم زیر کار می‌کنند:

  • پراکندگی و انعکاس انرژی UV از سطح پوست. کرم‌های ضد آفتاب معدنی اساساً از طریق این مکانیسم عمل می‌کنند. آن‌ها پوششی ایجاد می‌کنند که از نفوذ اشعه خورشید به پوست جلوگیری خواهند کرد.
  • کرم ضدآفتاب می‌تواند انرژی اشعه ماوراءبنفش را دفع کرده و با جلوگیری از مضرات و نفوذ به عمق پوست، سلامت پوست شما را تضمین کند. ضدآفتاب‌های ارگانیک عمدتاً از طریق این مکانیسم کار می‌کنند.

چندین ترکیب آلی معمولاً در فرمولاسیون‌های کرم ضد آفتاب گنجانده می‌شوند تا در برابر طیف گسترده‌ای از اشعه ماوراءبنفش محافظت کنند. ذرات معدنی می‌توانند مسیر نوری فوتون‌ها را افزایش داده و فوتون‌های بیشتری را جذب کنند، در نتیجه ترکیبات آلی نتایج بهتری خواهند داشت.

 

از کدام نوع ضد آفتاب بهتر است استفاده کنیم؟

فرمولاسیون‌های مختلفی از ضد آفتاب‌ها وجود دارد. ضد آفتاب‌های ژلی برای افرادی که می‌خواهند محصول به سرعت خشک شود بسیار عالی است. ضد آفتاب‌های دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی برای پوست‌های حساس بهتر هستند.

کرم‌های ضد آفتاب کرمی نیز برای پوست‌های خشک و پوست صورت بهترین هستند. البته همیشه توصیه می‌شود با یک متخصص پوست با تجربه مشورت کنید تا متوجه شوید کدام کرم ضد آفتاب برای پوست شما مناسب‌تر است.

 

کرم ضد آفتاب برای چه کسانی ضروری است؟

همه افراد باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. با این حال خطر ابتلا به سرطان پوست در موارد زیر بیشتر است:

  • افرادی با پوست سفید، روشن و کم رنگ.
  • افرادی که دارای لکه‌های پوستی و موهای قرمز و نازک هستند.
  • افرادی که به جای برنزه شدن دچار آفتاب سوختگی می‌شوند.
  • افرادی که خال سیاه دارند.
  • افرادی که به دلیل مشکل پزشکی پوست حساسی دارند.
  • افرادی که در یک شهر گرم زندگی می‌کنند.
  • افرادی که سابقه خانوادگی سرطان پوست دارند.
  • افرادی که زمان زیادی را زیر نور خورشید می‌گذرانند.

 

فواید ضد آفتاب برای پوست

بیایید نگاهی به 10 دلیل جالب برای استفاده از ضد آفتاب در تمام طول سال بیندازیم:

 

1-  محافظت در برابر اشعه‌های مضر UV

لایه اوزون که دائماً در حال نابودی است، ما را در معرض خطر اشعه‌های مضر خورشید قرار می‌دهد. درست است که برای دز روزانه ویتامین D خود به نور خورشید نیاز دارید، اما این بدان معنا نیست که باید سلامت خود را به خطر بیندازید! کرم‌های ضد آفتاب محصولات حیاتی هستند که از شما در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کنند.

 

2-  از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

همه ما می‌خواهیم پوستی جوان‌تر، درخشان و سالم داشته باشیم و این یکی از قانع کننده‌ترین دلایل برای استفاده از ضد آفتاب است. کرم ضدآفتاب از پوست شما در برابر علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز، لکه‌های ناشی از نور خورشید و خشکی پوست محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که افراد زیر 55 سال که از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند، 24 درصد بیشتر از افرادی که کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند، به علائم پیری مبتلا می‌شوند.

 

3- خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد

بیشتر مردم عمدتاً برای زیباتر شدن از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کنند، اما استفاده از این کرم‌ها مزایای زیادی برای سلامتی پوست شما دارد. برای محافظت از پوست در برابر خطر ابتلا به سرطان پوست، روزانه باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. سرطان پوست بدترین نوع سرطان است که می‌تواند زندگی زنان را با افزایش سن تهدید کند.

 

4- لکه‌های صورت را کاهش می‌دهد

با استفاده مکرر از کرم‌های ضدآفتاب، از ایجاد لک روی پوست خود جلوگیری خواهید کرد. همچنین این کرم می‌تواند از آکنه و سایر آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید نیز جلوگیری کند.

 

5- از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند

آفتاب سوختگی می‌تواند پوست را نازک کرده و تیرگی‌ها را بیشتر نمایان کند. پوست شما ممکن است در دوره‌های مکرر لایه برداری، تورم، قرمزی، کهیر و خارش را تجربه کند. این به دلیل اشعه UVB است که مسئول آفتاب سوختگی خواهد بود. تاول‌ها می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند. مطالعه‌ای که در سال 2008 در مجله Annals of Epidemiology منتشر شده است، نشان می‌دهد که آفتاب‌سوختگی‌های مکرر می‌تواند شما را در معرض خطر ملانوم کشنده قرار دهد؛ بنابراین، از ضد آفتاب استفاده کنید تا ایمن باشید.

 

6- از برنزه شدن جلوگیری می‌کند

نکته‌ای که باید از آن آگاه باشید این است که در هنگام برنزه کردن در معرض خطر آسیب ناشی از اشعه UVB شدید قرار می‌گیرید. برای جلوگیری از برنزه شدن، ضد آفتابی با حداقل فاکتور محافظت در برابر آفتاب 30 انتخاب کنید. کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یک‌بار تجدید کنید، مخصوصاً اگر پوست حساسی دارید. همچنین باید آن را بلافاصله بعد از ورزش تمدید کنید، زیرا عرق می‌تواند پوشش محافظ را از بین ببرد.

 

7- سلامت پوست را افزایش می‌دهد

پروتئین‌های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین توسط ضد آفتاب محافظت می‌شوند. این پروتئین‌ها برای صاف و سالم نگه داشتن پوست مورد نیاز هستند. مطمئن شوید کرم ضد آفتاب شما حاوی دی اکسید تیتانیوم است تا به انعکاس اشعه ماوراءبنفش کمک کرده و از فعالیت این پروتئین‌ها محافظت کند.

 

8- یک گزینه آرایشی خوب است

امروزه ضدآفتاب‌هایی وجود دارند که به عنوان زیر ساز آرایش نیز استفاده می‌شوند. اگر پوست خشک یا حساسی دارید، برای محافظت بیشتر، هر از چند گاهی از آن استفاده کنید.

 

9- تنوع زیادی دارد

امروزه انواع بی‌شماری از ضد آفتاب‌ها در بازار موجود است. به علاوه، بیشتر ضدآفتاب‌ها با قیمت‌های مقرون به صرفه‌ای به بازار عرضه می‌شوند. همچنین می‌توانید کرم ضد آفتاب را به صورت آنلاین خریداری کنید که ممکن است مقرون به صرفه‌تر باشد.

 

10- انواع ضد آب کرم‌های ضد آفتاب نیز وجود دارد

اکثر ضد آفتاب‌های موجود این روزها ضد آب هستند. این به شما امکان می‌دهد در آب بدون اینکه بدن خود را بسوزانید سرگرم شوید.

 

چگونه از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

اولین و مهم‌ترین نکته این است که به هیچ عنوان در استفاده از ضد آفتاب خساست به خرج ندهید. شما باید حدود 30 گرم ضد آفتاب استفاده کنید که به اندازه دو بند انگشت است.

پوست شما چند دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، نیاز به کرم ضد آفتاب دارد تا به خوبی از آن محافظت شود. شما نمی‌توانید مقداری کرم روی صورت خود بمالید و بلافاصله بیرون بروید! پس کرم را حدود 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن روی پوست خود بمالید. نکته دیگر این است که باید مطمئن شوید تمام مناطقی که در معرض نور خورشید هستند را می‌پوشانید. پس به پشت گردن، شانه‌ها، سینه، گوش‌ها و حتی دست‌هایتان توجه کنید!

حتی اگر ضدآفتاب ضدآب باشد، می‌تواند با حوله شسته شود یا با عرق از بین برود. مطمئن شوید که هر چند ساعت یک بار آن را تکرار کنید. اگر در استخر هستید، هر بار که از استخر بیرون آمدید آن را تکرار کنید. همچنین لب‌ها هم می‌توانند قربانی آفتاب شود، پس آن‌ها را با یک بالم لب حاوی SPF محافظت کنید.

 

نحوه عملکرد ضد آفتاب چگونه است؟

کرم ضد آفتاب حاوی فیلترهایی است که انعکاس برخی از اشعه‌های فرابنفش خورشید را جذب می‌کنند. همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم، دو نوع ضد آفتاب وجود دارد که شامل ضدآفتاب‌های شیمیایی و معدنی هستند.

ضد آفتاب‌های شیمیایی با جذب اشعه ماوراءبنفش و تبدیل آن‌ها به گرما برای محافظت در برابر خورشید عمل می‌کنند، در حالی که ضد آفتاب‌های معدنی اشعه UV را از پوست منعکس خواهند کرد. هر دو نوع این ضد آفتاب‌ها به شکل موثری از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می‌کنند. برای افرادی که پوست حساسی دارند استفاده از ضد آفتاب‌های معدنی توصیه می‌شود؛ زیرا مانعی فیزیکی بین پوست و اشعه خورشید هستند.

 

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب در پاییز و زمستان ضرورت دارد؟

ایمن ماندن از اشعه‌های خورشید فقط برای تابستان نیست. معمولاً وقتی هوا سرد و آسمان ابری است و مشغول نوشیدن قهوه داغ هستید، به نور خورشید توجه نمی‌کنید. غافل از اینکه حتی در این شرایط نیز اشعه خورشید مانند فصل تابستان مضر است. برای اینکه با خیال راحت از هوای پاییزی لذت ببرید باید قسمت‌هایی از پوست خود را که در تماس با آفتاب هستند با یک ضد آفتاب خوب بپوشانید.

اشعه UVB در ماه‌های سرد سال شدت کمتری دارد، اما اشعه UVA که عامل سرطان پوست است، در طول سال قوی باقی می‌ماند. درست است که در روزهای سرد زمستان بدن خود را با لباس‌های ضخیم می‌پوشانید تا از سرما در امان بمانید، اما معمولاً صورت، گردن و دست‌های شما بدون محافظت هستند و اغلب سرطان پوست در این نواحی ایجاد می‌شود. یکی از فواید ضد آفتاب در این فصل محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید است.

 

زمستان نیز از این قاعده مستثنا نیست

برخلاف تصور، آسیب نور خورشید در زمستان کمتر نیست. در واقع برف 80 درصد اشعه ماوراءبنفش را منعکس می‌کند؛ بنابراین در فصل زمستان پوست شما نه تنها در معرض اشعه‌های فرابنفش قرار می‌گیرد، بلکه اشعه‌های منعکس شده از سطح زمین را نیز دریافت می‌کند. این موضوع در روزهای ابری نیز صادق است؛ زیرا بیشتر اشعه ماوراءبنفش از ابرها عبور کرده و به پوست شما می‌رسد.

 

سخن پایانی

محصولات آفتاب مهمی هستند که به عنوان محافظت در برابر اشعه‌های مضر UV مورد استفاده قرار می‌گیرند. افزایش آگاهی در مورد خطر قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید و ارتباط آن با سرطان پوست منجر به افزایش تقاضا برای ضد آفتاب شده است. آگاهی در مورد نحوه استفاده صحیح از کرم‌های ضد آفتاب امری ضروری محسوب می‌شود، زیرا توانایی آن‌ها در محافظت در برابر پیری پوست ثابت شده است. فرمولاسیون ضد آفتاب با تکنیک‌های جدیدی که طراحی و اثربخشی محصول را افزایش می‌دهد، به تکامل خود ادامه خواهد داد.

 

سوالات متداول

1- کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم‌های ضد آفتاب موانعی هستند که از پوست در برابر جذب اشعه ماوراءبنفش (UV) محافظت می‌کنند.

 

2- از کدام نوع ضد آفتاب بهتر است استفاده کنیم؟

فرمولاسیون‌های مختلفی از ضد آفتاب‌ها وجود دارد. ضد آفتاب‌های ژلی برای افرادی که می‌خواهند محصول به سرعت خشک شود بسیار عالی است. ضد آفتاب‌های دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی برای پوست‌های حساس بهتر هستند. کرم‌های ضد آفتاب کرمی نیز برای پوست‌های خشک و پوست صورت بهترین هستند.

 

3- آیا استفاده از کرم ضد آفتاب در پاییز و زمستان ضرورت دارد؟

ایمن ماندن از اشعه‌های خورشید فقط برای تابستان نیست. اشعه UVB در ماه‌های سرد سال شدت کمتری دارد، اما اشعه UVA که عامل سرطان پوست است، در طول سال قوی باقی می‌ماند و باید از ضدآفتاب در این فصل‌ها نیز استفاده کنید.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

1 هفته ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

1 هفته ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

2 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

2 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

3 هفته ago