مقالات

بهترین پودر پروتئین برای کاهش وزن

در دنیای امروزی اهمیت کاهش وزن و رژیم غذایی بسیار بیشتر شده است. می‌توان گفت ۷۰ درصد افراد به دنبال آن هستند که با رعایت یک رژیم غذایی مناسب به تناسب اندام و سلامت خود کمک کنند. یکی از مواردی که در رژیم غذایی و کاهش وزن تأثیر بسزایی دارد، پودر پروتئین است. با توجه به اهمیت این پودر در این محتوا بهترین پودر پروتئین برای کاهش وزن را به شما معرفی می‌کنیم. در صورتی که در رژیم هستید و یا به طور حرفه‌ای ورزش می‌کنید با استفاده از این پودر علاوه بر کمک به سلامت کلی بدن، لاغری بیشتری را به همراه خواهید داشت.

یکی از دلایلی که از این پودر استفاده می‌شود افزایش سیری است؛ چرا که پروتئین با غذا رسانی به عضله‌ها و بدن، سیری مضاعف را به همراه می‌آورد. به دنبال این سیری فرد نیازی به مصرف غذا و دریافت کالری بیشتر ندارد و به سمت لاغری و تناسب اندام پیش می‌رود. همچنین پروتئین‌ها با غذا رسانی به ماهیچه‌ها و عضلات سبب افزایش سوخت و ساز کالری بدن شده و برای تقویت کلی بدن نیز مناسب هستند. با توجه به همین فوایدی که برای مصرف پروتئین و پودر پروتئین بیان کردیم، به بررسی بهترین پودر پروتئین برای لاغری و چربی سوزی و همچنین نحوه مصرف آن می‌پردازیم.

کدام نوع از پروتئین باعث کاهش وزن می‌شود؟

تحقیقاتی که پزشکان و کارشناسان حوزه تغذیه بر روی حجم زیادی از افراد داشتند به این نتیجه منجر شد که برنامه‌های غذایی که در آن پروتئین بالایی مصرف شود کاهش وزن را بهبود می‌دهد؛ به طوری که با استفاده از مواد غذایی که سرشار از پروتئین است کاهش وزن بیشتری را خواهیم دید. از جمله فواید این رژیم‌های غذایی می‌توان به کاهش وزن در زمان کوتاه‌‌تر و کاهش چربی بدن به خصوص چربی اطراف شکم اشاره داشت. علاوه بر این، افزایش پروتئین سبب افزایش حجم عضلات شده و تثبیت وزن را به همراه می‌آورد. با توجه به این موارد چند نمونه از پروتئین‌هایی که سبب کاهش وزن می‌شوند را به شما معرفی کنیم.

کازئین

یکی از پروتئین‌هایی که برای کاهش وزن بسیار مناسب است، پروتئین کازئین نام دارد. این پروتئین که دارای تمامی‌ آمینو اسید‌های ضروری بدن است، جذب بدن شده و به دنبال آن کاهش وزن و افزایش سیری را خواهیم داشت. جذب پروتئین کازئین در بدن نسبت به پروتئین وی با سرعت کمتری انجام می‌شود که به همین دلیل سیری بلند مدت‌‌تری را دارد.

 افرادی که در برنامه غذایی خود به طور مرتب از این پروتئین استفاده می‌کند افزایش چشمگیری در میزان عضله خود و همچنین کاهش وزن خواهند داشت.

 

پروتئین وی

بدون شک تمامی ‌شما عزیزان نام مکمل پروتئین وی را شنیده‌اید. این پروتئین بر پایه شیر است و همانند کازئین تمامی آمینو اسید‌های ضروری بدن را دارد. سرعت جذب پروتئین وی در مقایسه با کازئین بیشتر است و تأثیر بیشتری نیز بر روی عضله سازی دارد.

تأثیری که پروتئین وی بر روی سلامتی و لاغری دارد بسیار زیاد است و در آزمایش‌های انجام شده افراد با اضافه کردن روزانه ۵۰ گرم پروتئین وی به برنامه غذایی خود بدون گرفتن هیچ‌گونه رژیمی و تغییر در سبک زندگی، توانستند از وزن خود بکاهند. دلیل این کاهش وزن تأثیری است که پروتئین وی بر روی سیری بدن دارد.

 

خود پروتئین وی به سه نمونه کنسانتره، ایزوله و هیدرولیزه تقسیم‌بندی می‌شود.

  • کنسانتره: پروتئین کنسانتره دارای مقدار کمی ‌کربوهیدرات و چربی در خود بوده که درصد آن هم متفاوت و متناسب با غلظت کنسانتره است. به طوری که شاهد درصد ۳۰ تا درصد ۹۰ در انواع مختلفی از پروتئین‌های کنسانتره هستیم.
  • ایزوله: پروتئین وی ایزوله فاقد هر گونه قند و چربی است و بیشترین درصد پروتئین را در خود دارد. می‌توان گفت این نوع پودر پروتئین جزو خالص‌ترین پودرهای پروتئین شناخته می‌شود و چیزی حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد پروتئین در اختیار افراد قرار می‌دهد. این پودر پروتئین برای افرادی که به لاکتوز و قند شیر حساسیت دارند بسیار گزینه مناسبی است.
  • هیدرولیزه: هیدرولیزه یکی دیگر از انواع پودرهای پروتئین است که سرعت جذب بسیار بالایی دارد و هضم این نمونه از پودر پروتئین به مراتب راحت‌‌تر است. افرادی که دارای سیستم گوارشی حساس هستند می‌توانند این پودر پروتئین را مصرف کنند.

 

پروتئین سویا

افرادی که دارای رژیم‌های غذایی گیاهی هستند می‌توانند پروتئین سویا را در برنامه غذایی خود قرار دهند. پروتئین سویا بر خلاف دیگر پروتئین‌های گیاهی که تمامی ‌آمینو اسید‌ ها را پوشش نمی‌دهند یا سرعت جذب آن‌ها بسیار کند است، پوشش دهی مناسبی دارد. علاوه بر این به دلیل حضور آنتی اکسیدان در سویا خاصیت ضد پیری را نیز به همراه می‌آورد. اینپروتئین نیز می‌تواند تا حدودی کاهش وزن را به همراه داشته باشد اما تأثیر آن در مقایسه با پروتئین وی یا کازئین به ‌مراتب کمتر است.

 

منابع دیگر پروتئین

منابع دیگری نیز برای رساندن پروتئین به بدن وجود دارد که از جمله این موارد می‌توان به پروتئین شاهدانه، پروتئین عصاره استخوان، پودر پروتئین تخم مرغ و… اشاره داشت. اگر قصد دارید در رژیم غذایی خود صرفاً از مواد غذایی برای پروتئین رسانی به بدن و کاهش وزن استفاده کنید می‌توانید دانه سویا، کره بادام زمینی، بادام، عدس، شاهدانه را در خوراک خود قرار دهید؛ اما باز هم باید بگویم که تأثیری که پودرهای پروتئین نظیر پودر پروتئین وی یا پروتئین کازئین بر روی کاهش وزن و عضله سازی می‌گذارند نسبت به دیگر موارد به مراتب بیشتر است.

 

آیا مصرف پودر پروتئین بدون ورزش در لاغری موثر است؟

همان‌طور که در قسمت قبل نیز به آن اشاره داشتیم می‌توان بهترین پودر پروتئین برای کاهش وزن را پروتئین وی یا پروتئین کازئین دانست. البته دیگر پودرهای پروتئین و مواد غذایی در این راستا می‌تواند کمک کننده باشد؛ اما سوالی که برای اکثر افراد پیش می‌آید این است که آیا بدون ورزش و تنها با مصرف پودر پروتئین می‌توان لاغری داشت یا نه؟

باید بگویم که پاسخ این سوال به سبک زندگی خود فرد بستگی دارد. بدون شک مصرف بیش از حد هر محصولی مضراتی به همراه می‌آورد. مصرف پروتئین‌های پودری مانند پروتئین وی یا کازئین باید متناسب با وزن بدن و نوع فعالیت خود فرد باشد. به طور کلی یک فرد با تحرک عادی نیاز دارد که به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود، حدود ۸ دهم گرم پروتئین مصرف کند که این مقدار را می‌توان از مواد غذایی یا پودر پروتئین دریافت کرد. با مصرف به اندازه و درست پروتئین وی علاوه بر پروتئین رسانی به بدن و عضلات، سیری مناسبی خواهید داشت که در طولانی مدت منجر به کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود.

اما باید دقت کنید که مصرف بیش از حد پودر پروتئین در طول روز منجر به افزایش وزن می‌شود. همچنین افزایش بیش از حد مصرف پودر پروتئین منجر به بروز بیماری‌ها در بدن می‌شود و حتی ممکن است به سنگ کلیه یا پوکی استخوان نیز منجر شود. پس در مصرف این پودر زیاده‌روی نکنید و تنها آن را متناسب با سبک زندگی خود استفاده کنید؛ اما اگر شما به طور حرفه‌ای ورزش می‌کنید و هدف شما عضله سازی است و سوخت و ساز بالایی دارید می‌توانید مقادیر بیشتری از این پروتئین را تحت نظر کارشناس تغذیه یا پزشک مصرف کنید.

 

بهترین زمان برای مصرف پودر پروتئین برای لاغری

از دیگر سوالات رایج برای لاغری، بهترین زمان برای مصرف بهترین پودر پروتئین برای کاهش وزن است. برای مصرف پودر پروتئین زمان‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که ورزشکار هستید و پودر پروتئین را برای عضله سازی مصرف می‌کنید بهترین زمان استفاده از این پودر پس از تمرین ورزشی است؛ چرا که بعد از ورزش‌های سخت بدن به پروتئین بیشتری نیاز دارد تا با زمان کوتاهی بافت آسیب دیده را‌‌ ترمیم کند و عضله سازی و حجم گیری مناسبی داشته باشد. به این صورت که بلافاصله پس از ‌‌ترمیم تا حدود ۴۵ دقیقه زمان دارید تا این پودر پروتئین را مصرف کنید.

همچنین ورزشکار‌های حرفه‌ای می‌توانند این پودر را پیش از تمرین خود نیز مصرف کنند. از آنجایی که بدن برای تمرین به پروتئین و کربوهیدرات نیاز دارد، استفاده از یک اسکوپ پودر پروتئین از نوع پودر پروتئین کنسانتره به همراه آب می‌تواند تمرین ورزشی بهتری را برای این افراد به همراه آورد.

به طور کلی نیز می‌توان این پروتئین را در وعده صبحانه مصرف کرد؛ چرا که صبحانه بهترین و مناسب‌‌ترین وعده برای جذب پروتئین است و در طول روز انرژی زیادی برای ورزش و تحرک به افراد می‌دهد.

در صورتی که فعالیت‌های روزانه زیادی دارید می‌توانید شب‌ها پیش از خواب نیز از پودر پروتئین استفاده کنید. در هنگام خواب بدن به مدت ۸ ساعت با کمبود پروتئین مواجه می‌شود که ممکن است این کمبود پروتئین کاهش حجم عضله را به همراه آورد. به همین منظور و حتماً با مشورت پزشک مصرف مقداری از بهترین پودر پروتئین برای کاهش وزن پیش از خواب می‌تواند مانع کاهش پروتئین بدن شود.

 

نحوه استفاده از پودر پروتئین برای کاهش وزن و لاغری

نحوه استفاده از بهترین پودر پروتئین برای کاهش وزن کار دشواری نیست و پیچیدگی خاصی ندارد. تنها کافی است که زمان مناسب برای مصرف این پودر پروتئین را بدانید و آن را مورد استفاده قرار دهید. این پودر پروتئین را می‌توان به طور محلول در آب یا نوشیدنی‌هایی نظیر قهوه، شربت و … مورد استفاده قرار داد. همچنین افراد می‌توانند پودر پروتئین را در وعده صبحانه خود در پنکیک یا شیرینی‌ها استفاده کنند.

شیک‌های پروتئین که مخلوطی از پودر پروتئین، شیر، کره بادام زمینی، موز و… هستند نیز تأثیر بسیار زیادی بر روی سلامت بدن داشته و سیری طولانی مدت به همراه می‌آورند.

 

جمع بندی

امروزه مردم دنیا بیش از پیش به دنبال رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن سریع‌‌تر هستند. یکی از مواردی که در سال‌های اخیر دانشمندان و پزشکان در زمینه تغذیه به آن رسیده‌اند، تأثیر بسزای پروتئین برای کاهش وزن است. به همین منظور پودرهای پروتئینی در بازار موجود شده که در این راستا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین پودر پروتئین برای کاهش وزن می‌تواند پروتئین وی یا کازئین باشد. همچنین پروتئین در مواد غذایی نظیر سویا، شیر، کره بادام زمینی و… نیز مشاهده می‌شود.

پودر پروتئین به دلیل افزایش سیری بدن و تأمین نیاز عضلات و انرژی آن‌ها منجر به لاغری می‌شود. مصرف پودر پروتئین به همراه ورزش تأثیر بسیار بالایی بر روی لاغری، تناسب اندام و همچنین عضله سازی دارد.

 

سوالات متداول

1- پودر پروتئین چه تأثیری بر روی لاغری دارد؟

پودر پروتئین یا به طور کلی پروتئین با تغذیه عضلات و حس سیری که به فرد می‌دهد موجب کاهش وزن در مدت زمان کوتاهی می‌شود.

 

2- بهترین پودر پروتئین برای کاهش وزن کدام است؟

پودر‌های پروتئین زیادی برای کاهش وزن وجود دارد که می‌توان بهترین و معروف‌ترین آن‌ها را پودر پروتئین وی و یا کازئین ‌دانست که هر کدام دارای نمونه‌های مختلفی هستند.

 

3-پروتئین در چه مواد غذایی دیگر وجود دارد؟

 پروتئین تنها در پودر پروتئین‌های موجود در بازار نبوده و در گوشت، سویا، دانه‌های چیا، کره بادام زمینی، شیر و غیره به وفور دیده می‌شود.

 

4- بهترین زمان برای مصرف پودر پروتئین چه وقتی است؟

زمان مصرف پروتئین به نحوه زندگی فرد بستگی دارد. ورزشکاران از این پودر پیش و یا پس از تمرین استفاده می‌کنند. همچنین تمامی افراد می‌توانند پودر پروتئین را در وعده صبحانه خود مصرف کنند.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

2 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

4 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

7 روز ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

1 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

1 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

2 هفته ago