دسته بندی: مقالات

بهترین کرم‌ های ضد آفتاب خارجی

تخریب مداوم لایه اوزون خطر مواجهه با اثرات منفی اشعه‌های مضر خورشید را افزایش می‌دهد. اگرچه برای جذب ویتامین دی (D) روزانه به نور خورشید نیاز داریم، اما این بدان معنا نیست که ما باید سلامت خود را به خطر بیندازیم؛ به همین دلیل باید به کمک بهترین کرم‌ های ضد آفتاب خارجی از نفوذ اشعه مضر آفتاب و از بروز اختلالات پوستی جلوگیری کنیم.

راز داشتن پوستی جوان و شاداب در استفاده مداوم از کرم‌های ضد آفتاب است. منظور از استفاده مداوم، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب حتی در روزهای بارانی و حتی در خانه است. بیشترین زمانی که به فکر استفاده از کرم‌های ضد آفتاب می‌افتیم فصل تابستان است. در ادامه این مطلب از سایت داروخانه صبا با ما همراه باشید تا برخی از برترین کرم های ضد آفتابی که می‌توانید برای پوست خود تهیه کنید را خدمتتان معرفی کنیم.

محتوا پنهان

اشعه UVA چیست؟

اشعه‌هایUV بر اساس طول موج‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. UVA به عنوان طولانی‌ترین موج، اشعه UVB با طول موج متوسط و UVC به عنوان کوتاه‌ترین طول موج شناخته می‌شود.

اشعه UVA که نام دیگر پرتوهای پیری پوست است، علاوه‌بر پیری زودرس پوست می‌تواند مشکلات زیادی از جمله لک و چین و چروک پوست را ایجاد کند. این اشعه قدرت نفوذ بالایی دارد و به لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کند؛ بنابراین پوست خاصیت ارتجاعی و نرمی خود را از دست می‌دهد و لایه‌های زیرین آسیب عمیقی می‌بینند و این خود به مرور زمان باعث سرطان پوست می‌شود.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های اشعه UVA شامل موارد زیر هستند:

  • این پرتوها دارای طول موج طولانی هستند؛ اما در عوض کمترین میزان انرژی را در مقایسه با پرتوهای دیگر دارند.
  • اشعه UVA نفوذ زیادی دارد. قدرت نفوذ بالاتر به این معنی است که می‌تواند به راحتی به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کند و آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.
  • اشعه UVA به طور غیرمستقیم به DNA آسیب می‌رساند.
  • این اشعه‌ها می‌توانند باعث پیری زودرس پوست یا لکه‌های پوستی شوند. علاوه بر این، این اشعه ارتباط زیادی با سرطان‌های پوست دارد.
  • این اشعه برخلاف اشعه UVB جذب لایه اوزون نمی‌شود و به طور کامل به زمین می‌رسد.
  • این اشعه معمولاً باعث برنزه شدن پوست یا آفتاب سوختگی می‌شود. اثرات این اشعه بلافاصله بر روی پوست ظاهر می‌شود.
  • پرتوهای UVA نور اصلی مورد استفاده در سولاریوم هستند.
  • این اشعه‌ها حتی از پنجره‌ها هم عبور می‌کنند.

 

اشعه UVB و تفاوت آن با اشعه UVA

این اشعه به تابش آفتاب سوختگی معروف است. برخلاف اشعه‌های UVA، قدرت اشعه UVB در طول سال متفاوت است و علاوه بر آفتاب سوختگی، باعث سرطان پوست نیز می‌شود. پس باید آن را جدی بگیریم و از پوست خود در برابر آن محافظت کنیم.

برخی از ویژگی‌های پرتوهای UVB به شرح زیر هستند:

  • این پرتو طول موج کوتاه و انرژی زیادی دارد.
  • اشعه UVB به لایه‌های بیرونی پوست آسیب می‌رساند.
  • اشعه UVB یکی از عوامل پیری زودرس پوست و سرطان پوست است.
  • این اشعه تا حدی توسط لایه اوزون جذب می‌شود، اما مقداری از آن همچنان از آن عبور کرده و به زمین می‌رسد.
  • حدود 5 درصد از اشعه ماوراءبنفش که به زمین می‌رسد از این نوع اشعه است.
  • قرار گرفتن در معرض این اشعه نیز باعث آفتاب سوختگی می‌شود اما علائم خود را دیرتر نشان می‌دهد.
  • این اشعه قدرت نفوذ و عبور از پنجره‌ها و ابرها را ندارد.

 

اشعه SPF مقاوم در برابر پرتوهای خورشیدی

SPF مخفف «Sun Protection Factor» و به معنای محافظت در برابر آفتاب است. این فاکتور مقادیر مختلفی دارد که نشان دهنده قدرت فرمولاسیون‌های مختلف ضد آفتاب در محافظت از پوست در برابر اشعه‌های خورشید است. عدد SPF یک ضد آفتاب نشان می‌دهد که چقدر طول می‌کشد تا پوست شما در اثر اشعه ماوراءبنفش خورشید بسوزد. انواع SPF به شرح زیر هستند:

 

SPF15

کرم‌های ضد آفتاب با فاکتور SPF 15 یا کمتر نمی‌توانند به طور کامل از پوست شما در برابر اشعه UV خورشید محافظت کنند. استفاده از این مدل از کرم‌ها فقط از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت می‌کند اما برای استفاده روزانه و قرار گرفتن مداوم در معرض آفتاب مناسب نیستند.

فراموش نکنید که این مقدار SPF ضد آفتاب تنها می‌تواند انتخاب خوبی برای استفاده در زیر آرایش یا جلوگیری از آفتاب سوختگی هنگام رفتن به استخر باشد.

 

SPF30

SPF30 که SPF با طیف گسترده نیز نامیده می‌شود، 97 درصد از انواع پرتوهای فرابنفش را از رسیدن به پوست شما جلوگیری می‌کند. این میزان SPF در ضدآفتاب‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی و آفتاب سوختگی ناشی از اشعه ماوراءبنفش خورشید مورد تایید سازمان غذا و دارو و سازمان جهانی بهداشت است. با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF30 می‌توانید از محافظت کامل پوست خود در برابر نور خورشید اطمینان حاصل کنید. به شرطی که فراموش نکنید هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب بزنید.

 

SPF50 و SPF50+

با افزایش میزان SPF در فرمولاسیون ضدآفتاب‌ها، تفاوت اثربخشی آن‌ها در جلوگیری از رسیدن اشعه‌های مضر خورشید به پوست کاهش می‌یابد. کرم‌های ضد آفتاب با SPF 50 و بالاتر از تابش 98 درصد اشعه‌های مضر خورشید به پوست جلوگیری می‌کنند. اگرچه استفاده از این ضدآفتاب‌ها قدرت محافظتی بیشتری دارد، اما معمولاً توسط پزشک تجویز می‌شود و برای افرادی که حساسیت یا مشکلات پوستی خاصی دارند و یا دچار آفتاب سوختگی شدید شده‌اند، مناسب است.

 

انواع ضد آفتاب ‌های فیزیکی و شیمیایی

ضد آفتاب‌های فیزیکی را ضد آفتاب‌های معدنی یا طبیعی نیز می‌نامند. ضد آفتاب‌های فیزیکی حاوی ترکیبات معدنی فعالی مانند دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی هستند که روی سطح پوست قرار می‌گیرند تا آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراءبنفش خورشید را منحرف کنند. این نوع کرم ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند.

کرم ضد آفتاب فیزیکی کمتر احتمال دارد منافذ را مسدود کند. با این حال، برخی از ویژگی‌های منفی نیز دارد. به عنوان مثال، می‌تواند احساس سنگینی روی پوست ایجاد کند و یک لایه سفید از آن روی پوست باقی بماند. همچنین زمانی که عرق می‌کنید این کرم به راحتی پاک می‌شود. به طور کلی، اکثر متخصصان پوست، ضدآفتاب‌های معدنی را به ضد آفتاب‌های شیمیایی ترجیح می‌دهند، زیرا آن‌ها طیف وسیع‌تری از اشعه ماوراء بنفش خورشید را مسدود می‌کنند.

ضدآفتاب‌های شیمیایی حاوی ترکیبات آلی (مبتنی بر کربن) هستند که یک واکنش شیمیایی ایجاد کرده و پرتوهای فرابنفش خورشید را به گرما تبدیل می‌کنند. مواد مؤثره در این نوع ضدآفتاب شامل آووبنزون، اکتینوکسات، اکتیسالات و اکسی بنزون هستند.

ضد آفتاب‌های شیمیایی سبک‌تر از ضد آفتاب‌های طبیعی هستند، بنابراین راحت‌تر روی پوست پخش می‌شوند و برای استفاده روزانه مناسب‌تر هستند. این نوع ضد آفتاب حاوی ترکیباتی مانند پپتیدها و آنزیم‌هایی است که برای پوست مفید هستند.

 

تفاوت بین ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چیست؟

اکنون که با ضدآفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی آشنا شدید، باید تفاوت بین آن‌ها را بدانید. فرقی نمی‌کند ضد آفتابی که استفاده می‌کنید طبیعی باشد یا شیمیایی، در هر صورت باید محصولی بخرید که حداقل SPF آن 30 باشد، ضد آفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی یک سری ویژگی‌های خاص دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

ویژگی ‌های ضد آفتاب فیزیکی

برخی از ویژگی‌های ضد آفتاب فیزیکی به شرح زیر است:

  • پوست را کمتر تحریک می‌کند و به همین دلیل برای افرادی که پوست حساسی دارند مناسب است.
  • خاصیت مرطوب کنندگی بیشتری دارد.
  • پخش شدن آن روی پوست دشوار است.

 

ویژگی ‌های ضد آفتاب‌های شیمیایی

در ادامه به ویژگی‌های ضد آفتاب‌های شیمیایی اشاره می‌کنیم:

  • دارای فرمولاسیون مقاوم در برابر آب است و به همین دلیل گزینه خوبی برای افرادی محسوب می‌شوند که شنا می‌کنند.
  • برای افرادی که زیاد عرق می‌کنند انتخاب خوبی است.
  • به سرعت جذب پوست می‌شود.

 

بهترین برندهای ضد آفتاب خارجی

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند تا 98 درصد از پوست در برابر اشعه‌های مضر جلوگیری کنند؛ اما انتخاب یک برند خوب و قابل اعتماد نیز موضوع مهمی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

تقریبا می‌توان گفت برندهای بسیار زیادی در دنیا هستند که کرم‌های ضدآفتاب تولید می‌کنند. با این حال کیفیت محصولات این برندها با یکدیگر متفاوت هستند. در میان برندهای خارجی تولید کنند ضد آفتاب برندهای درماتیپیک، سین بیونیم، اریکه، لافارر، لاکویینتا، پریم، درماگور، آنژسل، ‌ام کیو و ایزدین بهترین برندهای کرم‌های ضد آفتاب خارجی هستند.

 

معرفی 10 مدل از بهترین ضد آفتاب ‌های خارجی

در ادامه قصد داریم ۱۰ مدل از بهترین کرم‌ های ضد آفتاب خارجی را به شما معرفی کنیم:

 

فلوئید ضد آفتاب بی رنگ درماتیپیک مدل فلوئید مت مناسب برای پوست چرب با SPF50

این کرم ضد آفتاب یکی از کرم‌های ضد آفتاب مناسب برای پوست‌های چرب تا مختلط است. وظیفه این کرم محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید (UVB و UVA) است. این محصول همچنین علائم پیری پوست و چین‌وچروک‌های ریزودرشت را از بین می‌برد. فلوئید ضد آفتاب بی رنگ درماتیپیک مدل فلوئید مت مناسب برای پوست چرب با SPF50 یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده است که از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و اثرات آن بر DNA را کاهش می‌دهد.

 

کرم ضد آفتاب و ضدلک بی رنگ سین بیونیم مدل فتو3 مناسب برای پوست حساس با  SPF50

این کرم ضدآفتاب یک ضد آفتاب تخصصی موثر بر روی لکه‌های قهوه‌ای با SPF 50+ برای حداکثر محافظت در برابر UVA و UVB برای ناهمواری پوست است. فلوئید ضد آفتاب ضد لک رنگی سین بیونیم مدل فوتو3 مناسب برای انواع پوست با SPF50 از ایجاد لکه‌های تیره جدید جلوگیری کرده و به مبارزه با علائم پیری ناشی از نور خورشید کمک می‌کند.

 

کرم ضد آفتاب ضد جوش رنگی اریکه مناسب برای پوست چرب با SPF50

ضد آفتاب بدون چربی اریکه منحصراً برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه با محافظت بالا در برابر نور خورشید SPF50 طراحی شده و دارای فیلترهای UVA و UVB با کارایی بالا و طیف گسترده‌ای برای حداکثر حفاظت است. فلوئید ضد آفتاب و ضدجوش رنگی اریکه مناسب برای پوست چرب با SPF50 دارای ترکیبی منحصربه‌فرد با خاصیت کنترل سبوم است که به راحتی روی پوست پخش می‌شود.

 

کرم ضد آفتاب و ضد لک رنگی لافارر مناسب برای پوست چرب و مستعد آکنه با  SPF40

کرم ضد آفتاب و ضد لک رنگی لافارر مناسب برای پوست چرب و مستعد آکنه با SPF40 حاوی عصاره شیرین بیان، زرشک، آلوئه ورا، اسید اولئانولیک و پاپایا است که از لک‌های پوستی جلوگیری کرده و از بین می‌برد، ترشح سبوم را مهار می‌کند. این محصول ضد حساسیت است، روند پیری پوست را کند می‌کند، از ایجاد آکنه جلوگیری کرده و از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت خواهد کرد.

 

کرم ضد آفتاب رنگی لاکویینتا مناسب برای پوست چرب با SPF50

کرم ضد آفتاب رنگی لاکویینتا مناسب برای پوست چرب با SPF50 یکی دیگر از بهترین کرم‌ های ضد آفتاب خارجی است که از آسیب پوست در اثر اشعه‌های مضر خورشید جلوگیری می‌کند. این کرم ضد آفتاب قدرت جذب بالایی دارد و احساس چربی روی پوست ایجاد نمی‌کند. این محصول قدرت آبرسانی بسیار خوبی دارد و افرادی که به دنبال ضد آفتاب مرطوب کننده با قدرت حفاظتی بالا هستند می‌توانند از این محصول استفاده کنند.

 

کرم ضد آفتاب جوان کننده بی رنگ پریم مدل متکس مناسب برای انواع پوست با  SPF50

این محصول سرشار از ویتامین E با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است که ضد چروک و مرطوب کننده مناسبی نیز محسوب می‌شود. کرم ضد آفتاب جوان کننده پرایم از پوست در برابر اشعه‌های UVA، UVB محافظت می‌کند. کرم ضد آفتاب جوان کننده بی رنگ پریم مدل متکس مناسب برای انواع پوست با SPF50 سریع جذب می‌شود و می‌توانید از آن به عنوان پایه آرایش نیز استفاده کنید.

 

کرم ضد آفتاب بی‌رنگ درماگور مناسب برای پوست معمولی تا خشک با SPF50+

ضد آفتاب درماگور با SPF 50+ بدون چربی بوده و پوست را در برابر طیف وسیعی از اشعه‌های UVA پوشش داده و از آن محافظت می‌کند. این ضد آفتاب فاقد اسانس و پارابن بوده و حساسیت ایجاد نمی‌کند. کرم ضد آفتاب بی‌رنگ درماگور مناسب برای پوست معمولی تا خشک با SPF50+ با فیلترهای فیزیکی و شیمیایی برای پوست‌های نرمال تا خشک و حساس بسیار مناسب است.

 

کرم ضد آفتاب بی رنگ مرطوب کننده آنژسل مناسب برای پوست خشک با SPF50+

کرم ضد آفتاب بی رنگ مرطوب کننده آنژسل مناسب برای پوست خشک با +SPF50 در دسته بهترین کرم‌ های ضد آفتاب خارجی قرار می‌گیرد. 90 درصد از افرادی که از این محصول استفاده کرده‌اند بعد از 1 هفته تأثیر آن را در پوست خود مشاهده کرده‌اند. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به 95% محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید، 70% پیشگیری از لکه‌های پوستی، 85% مرطوب کنندگی و 80% رطوبت رسانی اشاره کرد.

 

کرم ضد آفتاب بی رنگ فاقد چربی‌ ام کیو مناسب برای پوست چرب با SPF50

ضد آفتاب SPF50 برند MQ یکی از کرم‌های ضد آفتاب بدون چربی مناسب برای پوست‌های مختلط، چرب و مستعد آکنه است. این ضد آفتاب کاملا از پوست در برابر اشعه‌های مضر UVA و UVB محافظت می‌کند. پس از استفاده از این محصول، پوست در برابر آفتاب ملتهب و قرمز نمی‌شود و نمی‌سوزد. کرم ضد آفتاب بی رنگ فاقد چربی ام کیو مناسب برای پوست چرب با SPF50 از علائم پیری پوست و از ایجاد چین و چروک‌های اولیه جلوگیری می‌کند.

 

ژل کرم ضد آفتاب بی رنگ ایزدین مدل فیوژن واتر فاقد چربی مناسب برای انواع پوست با  SPF50+

ضد آفتاب ایزدین یکی از بهترین ضدآفتاب‌های خارجی تولید کشور اسپانیا است که برای پوست‌های مستعد آکنه مناسب بوده و به دلیل عدم وجود الکل در فرمولاسیون آن باعث التهاب پوست نمی‌شود. ژل کرم ضد آفتاب بی رنگ ایزدین مدل فیوژن واتر فاقد چربی مناسب برای انواع پوست با +SPF50 با داشتن لایه محافظ بالای 50 به خوبی از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌کند. می‌توانید از کرم ضد آفتاب ایزدین در ناحیه دور چشم نیز استفاده کنید.

 

نحوه استفاده از ضد آفتاب خارجی

بهترین کرم‌ های ضد آفتاب خارجی را هم باید به روشی درست استفاده کنید. در استفاده از کرم ضد آفتاب کافی است نکات زیر را رعایت کنید:

  • کرم ضد آفتاب را «سخاوتمندانه» روی پوست خود بمالید.
  • کرم ضدآفتاب باید یک ربع تا نیم ساعت قبل از خروج از منزل روی پوست مالیده شده و سپس تقریباً هر دو ساعت یکبار تجدید شود زیرا پس از این مدت اثر آن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. افرادی که هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تجدید می‌کنند کمتر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند.
  • سوالی که گاهی مطرح می‌شود این است که آیا هر بار که می‌خواهیم دوباره ضد آفتاب بزنیم باید ابتدا صورت خود را بشوییم و ضد آفتاب قبلی را پاک کنیم؟ خیر، نیازی به شستن یا پاک کردن ضد آفتاب قبلی نیست.
  • در هوای ابری اشعه ماوراء بنفش به پوست می‌رسد، بنابراین استفاده از ضد آفتاب در هوای ابری ضروری است.

 

بهترین زمان استفاده از کرم ضد آفتاب خارجی

شما باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، حتی اگر هوای بیرون بارانی یا ابری باشد. حدود 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. به یاد داشته باشید، اشعه UVA خورشید نیز از شیشه خودرو عبور می‌کند، بنابراین حتی اگر قصد رانندگی دارید، همچنان باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب را هر یک ساعت و نیم بعد از تعریق یا شنا دوباره استفاده کنید. اگر از کرم پودر استفاده می‌کنید ابتدا کرم ضد آفتاب بزنید و سپس کرم پودر را روی پوست قرار دهید.

 

  • قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب

اشتباه رایجی که بسیاری از افراد هنگام استفاده از ضد آفتاب مرتکب می‌شوند این است که آن را درست قبل از بیرون رفتن استفاده می‌کنند.  شما باید 20 یا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. به این ترتیب مواد موجود در SPF می‌توانند در لحظه خروج از خانه از پوست شما محافظت کنند.

 

  • وقتی هوا آفتابی نیست

زمانی که هوا بارانی یا ابری است باید از ضد آفتاب استفاده کنید. تصور اشتباه دیگری که مردم دارند این است که اگر نور خورشید نباشد اشعه ماوراء بنفش نمی‌تواند به پوست نفوذ کند، اما این درست نیست. همیشه از ضدآفتاب استفاده می‌کنید زیرا تا 40 درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید در یک روز کاملا ابری به زمین می‌رسد.

 

سخن پایانی

در پایان این مطلب از سایت داروخانه اینترنتی صبا باید گفت مراقبت از پوست یکی از نکاتی است که نه تنها برای زیبایی، بلکه برای سلامت جسمانی خود نیز باید به آن توجه کنیم. برای محافظت و حفظ سلامت پوست، علاوه بر تأمین مواد مغذی مفید برای پوست، باید از آن در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کنیم. استفاده از بهترین کرم‌ های ضد آفتاب خارجی می‌تواند در داشتن پوستی سالم و بدون لک بسیار موثر باشد زیرا قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید علاوه بر ایجاد کک‌ومک و آفتاب سوختگی عوارض جبران‌ناپذیر دیگری مانند سرطان پوست را نیز به همراه دارد.

 

سوالات متداول

1- آیا می ‌توان در فصول سرد سال از ضد آفتاب استفاده نکرد؟

پرتوهای مضر خورشید مانند UVA و UVB در فصول سرد سال و حتی در روزهای ابری به ما نمی‌تابد و می‌تواند به پوست افراد آسیب برساند.

 

2- چه زمانی باید از ضد آفتاب ‌های خارجی استفاده کرد؟

بهترین زمان برای استفاده از ضد آفتاب 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن است.

 

SPF -3 در کرم های ضد آفتاب چیست؟

SPF کرم‌های ضدآفتاب نشان‌دهنده مدت زمانی است که می‌توانید پس از استفاده از ضدآفتاب مذکور روی پوست در معرض نور خورشید قرار بگیرید. به عنوان مثال، SPF30 نشان می‌دهد که شما می‌توانید به مدت 300 دقیقه بدون خطر آفتاب سوختگی در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

3 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

5 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

1 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

1 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

2 هفته ago