مقالات

پودر پروتئین چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مکمل پروتئین یکی از مواد ضروری بدن است که اندام‌های داخلی از آن به منظور سوخت و ساز استفاده می‌کنند. همچنین پروتئین نقش ویژه‌ای در رشد بدن، سلامت عمومی ‌ناخن، پوست و قوای کلی ‌بدن دارد. با توجه به اهمیت بالای این ماده غذایی امروزه پودر پروتئین در نمونه‌های متنوع وارد بازار شده است. به همین منظور در این محتوا قصد داریم تا به بررسی آن که پودر پروتئین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد بپردازیم.

به طور کلی پودر پروتئین جزو مکمل‌های غذایی محبوب بوده که از پروتئین‌های مختلفی نظیر پروتئین شیر، سویا، نخود و… گرفته می‌شود. این پودر در بدن به آمینو اسید تبدیل شده و به کمک جریان خون به اندام‌های ضروری و عضله و ماهیچه‌ها می‌رسد. فواید پودر پروتئین برای سلامت بدن بسیار زیاد است و از آن برای کاهش وزن، افزایش وزن و همچنین عضله سازی استفاده می‌کنند. موارد و نحوه مصرف این پودر پروتئین متناسب با سبک زندگی فرد و هدف از مصرف متنوع است.

پودر پروتئین چیست و چه تفاوتی با دیگر مکمل‌ها دارد؟

حال به بررسی و تعریف آن که پودر پروتئین چیست می‌پردازیم. پروتئین جزو درشت مغذی‌های ضروری برای بدن به شمار می‌آید که از آن به منظور عضله سازی، ساخت آنزیم و هورمون‌‌، ترمیم بافت و … استفاده می‌شود. همچنین استفاده از پودر پروتئین منجر به کاهش وزن و یا حتی افزایش وزن، عضله سازی و حجیم شدن می‌شود. مصرف مکمل‌های حاوی پودر پروتئین برای سلامت بدن فواید بسیار زیادی دارد و عملاً در بسیاری از رژیم‌های غذایی حضور آن را شاهدیم. پودر پروتئین جز منابع غنی پروتئین به شمار می‌آید که منبع ساخت آن‌ها متفاوت است. به عنوان مثال پروتئین وی از شیر گرفته شده و نمونه‌های دیگر از سویا، گوشت یا دیگر مواد حاوی پروتئین دریافت می‌شوند.

اما این پودر پروتئین با دیگر مکمل‌ها تفاوت‌هایی دارد. می‌توان گفت اصلی‌ترین و عمده‌‌ترین تفاوت پودر پروتئین و مکمل‌های غذایی سبک بودن و نحوه جذب آن است. این پودر‌ برای دستگاه گوارش و معده بسیار سبک است و در زمانی حدود ۲ ساعت هضم و جذب آن کامل انجام می‌شود. مصرف پودر پروتئین برای افرادی که دارای معده و روده حساس هستند نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند. دیگر تفاوت پودر پروتئین با مکمل‌ها در طریقه مصرف آن است. مکمل‌های غذایی را می‌توان به عنوان یک غذای سالم جایگزین کرد اما پودر پروتئین جایگزین ماده غذایی نیست بلکه به عنوان تکمیل کننده غذا در رژیم یک فرد به شمار می‌آید. به همین دلیل هدف اصلی استفاده از پودر پروتئین سلامت بیشتر و رسیدن به تناسب اندام است و نمی‌توان آن را با خود ماده غذایی جایگزین کرد.

 

فواید سلامتی پودر پروتئین

پس از بررسی آنکه پودر پروتئین چیست به بررسی مزایا و فواید آن برای بدن می‌پردازیم.

 

کنترل وزن

اصلی‌ترین و عمده‌‌ترین دلیل مصرف پودر پروتئین در رژیم‌های غذایی رسیدن به یک تناسب وزنی است، به طوری که این پودر را هم افرادی که به دنبال افزایش وزن و هم افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند می‌توانند استفاده کنند. این پودر با ایجاد حالت سیری در بدن منجر به کاهش وزن شده و توده عضلانی ناحیه شکمی ‌را افزایش می‌دهد. همچنین به دلیل کالری مناسبی که دارد می‌تواند منجر به وزن گیری سریع‌‌تر شود. مصرف پودر پروتئین در شیک‌های حاوی شیر و موز در وعده صبحانه و میان وعده سبب افزایش وزن در کوتاه‌ترین زمان می‌شود.

 

عضله سازی

بیشتر ورزشکاران که به طور نیمه حرفه‌ای یا حرفه‌ای ورزش می‌کنند، پودر پروتئین را به منظور رشد عضله در وعده‌های خود قرار می‌دهند. این پودر جزو جدا ناپذیر از رژیم غذایی ورزشکاران به شمار می‌آید و حضور آن برای تمرین ضروری است. با پودر پروتئین بلافاصله پس از تمرین انرژی کافی به عضلات رسیده و بازسازی و حجم ‌دهی را شاهدیم.

از جمله مزایای مصرف این پودر برای ورزشکاران و بدنسازان می‌توان به افزایش توده‌های عضلانی، افزایش قدرت ماهیچه‌ها، ریکاوری سریع بدن، بازسازی ماهیچه‌ها و عضلات تخریب شده، جذب بسیار آسان، افزایش نیرو و توان کلی بدن، تقویت سیستم ایمنی و سلامتی و همچنین چربی سوزی بیشتر اشاره داشت. علاوه بر این احساس سیری که پودر پروتئین به فرد می‌دهد سبب می‌شود تا کمتر به سراغ مواد غذایی دیگر رفته و در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شود.

 

سلامت کلی بدن

با افزایش سن تجزیه پروتئین در بدن و تولید آمینو اسید از آن کمتر شده و پروتئین سازی توسط هورمون‌های بدن کاهش می‌یابد. به همین منظور با مصرف پودر پروتئین می‌توان پروتئین را در اختیار اندام‌های بدن قرار داد و مانع از افت بدن و تحلیل قوای جسمانی شد. علاوه بر این مصرف پودر پروتئین به طور خوراکی بر روی دیگر اندام‌ها نظیر پوست و مو تأثیر بسیاری دارد. با مصرف این ماده غذایی موهایی شاداب و پوستی صاف و درخشان خواهید داشت. همچنین افراد میانسال و افرادی که دارای بیماری‌های مزمن یا مستعد بیماری هستند می‌توانند با مصرف پروتئین به طور پودری و به میزان مناسب، از خود در برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف محافظت کنند.

 

معرفی و کاربرد انواع پودر پروتئین

به دنبال بررسی آن که پودر پروتئین چیست به انواع و کاربرد این پودر می‌پردازیم. پودر پروتئین دارای انواع مختلفی بوده و از مواد متفاوتی گرفته می‌شود که از جمله محبوب‌‌ترین پودرهای پروتئینی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

پروتئین وی

بدون شک تمامی ‌شما عزیزان نام پروتئین وی را شنیده‌اید. این پودر پروتئین جزو محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین پودرهای پروتئین به شمار می‌آید که شهرت زیادی بین ورزشکاران دارد. پروتئین وی از پروتئین شیر محلول در آب گرفته شده و تمامی‌ آمینو اسیدهای ضروری و مورد نیاز بدن را در خود دارد. سرعت جذب این پودر در بدن بسیار بالا است، به همین منظور یک مکمل غذایی بسیار مناسب برای تمرینات ورزشی به خصوص تمرینات بدنسازی به شمار می‌آید.

 

پروتئین کازئین

از انواع پودرهای پروتئینی موجود در بازار می‌توان به پروتئین کازئین اشاره داشت که سرشار از ویتامین و اسید آمینه‌های ضروری برای بدن است. وظیفه اصلی کازئین ریکاوری عضلات پس از ورزش‌های سنگین است. از آنجایی که منبع این پودر از لبنیات است، استفاده از آن برای افرادی که نسبت به لاکتوز و قند شیر حساسیت دارند توصیه نمی‌شود.

سرعت جذب پروتئین کازئین در بدن نسبت به پروتئین وی کمتر است که همین مسئله می‌تواند سیری بلند مدتی را به همراه آورد. توصیه می‌شود این پودر پروتئین را در شب هنگام و پیش از خواب مصرف کنید تا در طول خواب جذب بدن شده و نیاز شما را تأمین کند.

 

پروتئین سویا

از دیگر انواع پودر پروتئین‌ می‌توان به پروتئین سویا اشاره داشت که یک جایگزین مناسب برای افراد وگن و گیاهخوار است. همچنین افرادی که نسبت به لبنیات حساسیت دارند می‌توانند این پودر پروتئین را در برنامه غذایی خود قرار دهند. پروتئین سویا حاوی تمامی ‌اسید آمینه‌های ضروری برای بدن است.

 

پروتئین نخود

یکی از پودرهای پروتئین گیاهی پروتئین نخود است که می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای پروتئین وی یا کازئین و پروتئین سویا باشد. این پودر منبع غنی از اسید آمینه آرژنین است.

 

پروتئین شاهدانه

شاهدانه گیاهی سرشار از پروتئین است، به همین منظور پودر پروتئین شاهدانه می‌تواند یک پودر بسیار غنی از انواع اسیدهای چرب مفید و ضروری برای بدن باشد. این پودر انتخابی هوشمندانه برای افراد وگن و یا افرادی که نسبت به لبنیات حساسیت دارند است.

 

موارد و نحوه مصرف پودر پروتئین چگونه است؟

به دنبال بررسی آن که پودر پروتئین چیست به موارد و نحوه مصرف آن می‌پردازیم. نحوه مصرف این پودر متناسب با هدف استفاده از آن متنوع است و با توجه به نیاز فرد مانند افزایش وزن، کاهش وزن، عضله سازی و تقویت قوای عمومی ‌بدن و… تفاوت‌هایی دارد. در ادامه هر کدام از این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

 

مصرف پودر پروتئین به منظور افزایش وزن

در صورتی که پودر پروتئین را برای افزایش وزن استفاده می‌کنید می‌توانید آن را در وعده صبحانه یا میان وعده جای دهید. مصرف پودر پروتئین در شیک‌ها به همراه شیر، کره بادام زمینی، موز و … انرژی بسیار مناسبی به بدن بخشیده و همچنین منجر به افزایش وزن می‌شود. افزایش وزنی که با مصرف پودر پروتئین به بدن می‌رسد با افزایش وزن حاصل از چربی متفاوت بوده و بدنی عضلانی‌‌تر برای فرد ایجاد می‌کند.

 

مصرف پودر پروتئین برای کاهش وزن

بیشتر افراد از پودر پروتئین به منظور کاهش وزن استفاده می‌کنند. این پروتئین با رساندن کالری کافی و ایجاد حس سیری، منجر به کاهش وزن در کوتاه مدت می‌شود؛ به طوری که افراد می‌توانند پودر پروتئین را در وعده صبحانه یا میان وعده خود مصرف کرده و تا ساعت‌ها بدون احساس گرسنگی سپری کنند.

 

مصرف پودر پروتئین برای عضله سازی

ورزشکاران از پودر پروتئین به منزله عضله سازی و ‌‌ترمیم عضلات آسیب دیده در هنگام ورزش استفاده می‌کنند. مصرف این پودر برای ورزشکاران در سه وعده مختلف می‌تواند باشد:

  • پیش از تمرین: که با مصرف پودر پروتئین انرژی لازم برای فعالیت‌های ورزشی به بدن فرد بخشیده می‌شود.
  • بلافاصله پس از تمرین: بدین صورت که حدود 15 الی 45 دقیقه پس از تمرین با مصرف پودر پروتئین‌های زود جذب، مانند پروتئین وی می‌توان پروتئین و انرژی از دست رفته را به عضلات برگرداند و منجر به افزایش حجم ماهیچه‌ها شد.
  • پیش از خواب: دیگر زمانی که ورزشکار می‌تواند از پودر پروتئین استفاده کنند شب هنگام پیش از خواب است، چرا که در طول ساعات خواب پروتئین یا دیگر مواد مغذی به بدن نمی‌رسد، در نتیجه بدن از ذخایر خود استفاده می‌کند که این مصرف موجب از دست رفتن پروتئین‌ هنگام خواب می‌شود.

نحوه مصرف این پودر نیز بسیار ساده است. از آن جایی که پودر پروتئین محلول در آب است می‌توان آن را با انواع مایعات نظیر آب، شیر، قهوه و… میل کرد. در صورتی که پودر پروتئین را در شیر پر چرب حل کرده و میل کنید جذب آن بیشتر بوده و همچنین افزایش وزن بیشتری را فراهم می‌کند. علاوه بر این پودر پروتئین را می‌توان در انواع شیک و اسموتی مورد استفاده قرار داد. همچنین پودر پروتئین در مواد غذایی نظیر سوپ و پوره‌ها نیز قابل مصرف است. فرقی نمی‌کند که پودر پروتئین را به چه صورت مصرف کنید، تنها استفاده روزانه آن به حد مجاز و در وعده مناسب شما را به نتیجه دلخواه می‌رساند.

 

جمع بندی

پروتئین یکی از مواد مغذی ضروری بدن به شمار می‌آید که در بسیاری از مواد غذایی نظیر گوشت، شیر، سویا و… وجود دارد، اما تنها با مصرف مواد غذایی نمی‌توان پروتئین مورد نیاز بدن، به خصوص مورد نیاز ورزشکاران را تأمین کرد. به همین منظور استفاده از انواع پودر پروتئین در رژیم‌های غذایی دیده می‌شود.

این پودر حاوی آمینو اسید‌های مختلف و دیگر مواد مغذی برای بدن بوده که پروتئین لازم را به اندام‌ها می‌رساند. انواع مختلفی از پودرهای پروتئین در بازار موجود هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به پروتئین وی، کازئین، سویا و شاهدانه اشاره داشت. از جمله فواید استفاده از این محصول می‌توان به افزایش وزن، کاهش وزن، افزایش توده عضلانی و حفظ سلامت کلی بدن اشاره داشت.

 

سوالات متداول

1- پودر پروتئین چیست؟

پودر پروتئین حاوی مقادیر بالایی از آمینو اسید است که از انواع پروتئین‌های لبنی، سویا، گوشت و…گرفته می‌شود.

 

2- فواید مصرف پودر پروتئین چیست؟

مصرف پودر پروتئین فواید بالایی برای بدن، به خصوص برای ورزشکاران دارد. بدین صورت که منجر به افزایش وزن، کاهش وزن، احساس سیری طولانی مدت، افزایش توده‌های عضلانی، تقویت قلب، ماهیچه‌ها و موارد بسیار دیگر می‌شود.

 

3- انواع پودر پروتئین کدام است؟

بر حسب آنکه پودر از چه منبعی گرفته شده دارای انواع مختلف نظیر پودر پروتئین شاهدانه، سویا، کازئین، وی و … است.

 

4- زمان مصرف پودر پروتئین چه موقع است؟

زمان مصرف پودر پروتئین با توجه به نیاز بدن فرد انتخاب می‌شود؛ به طور کلی این پودر را می‌توان در وعده صبحانه، میان وعده، بلافاصله قبل و پس از تمرین و حتی پیش از خواب مصرف کرد.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

7 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

1 هفته ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

2 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

2 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

3 هفته ago