مقالات

تفاوت پروتئین وی ایزوله و کنسانتره در چیست؟

اگر جزو علاقه‌مندان به بدنسازی باشید و به طور جدی این رشته ورزشی را دنبال کنید، حتماً می‌دانید که مصرف مقادیر مشخصی از پروتئین برای عضله‌سازی ضروری است. مصرف پروتئین نه تنها می‌تواند در فرآیند عضله‌سازی کمک‌کننده باشد، بلکه برای داشتن استخوان‌هایی سالم و قوی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله بهترین منابع پروتئین طبیعی می‌توان به گوشت گاو و گوسفند، تخم مرغ، مرغ و ماهی اشاره داشت. در کنار مواد غذایی می‌توان از پودر پروتئین نیز استفاده کرد. پودرهای پروتئین شامل کلیه آمینواسیدهای مورد نیاز بدن برای بازیابی عضلات و افزایش حجم می‌شوند که دارای انواع مختلفی هستند. در این راهنما تمرکز اصلی ما روی بررسی تفاوت پروتئین وی ایزوله و کنسانتره و شرح توضیحات هر یک از پروتئین‌های مذکور است. در ادامه با ما همراه باشید.

 

معرفی پروتئین وی ایزوله

برای این که بتوانیم تفاوت پروتئین وی کنسانتره با ایزوله را به خوبی درک کنیم، لازم است که هر یک از پودرهای مذکور را به صورت مجزا بشناسیم. در ابتدا باید بدانید که «وی» یکی از اصلی‌ترین اجزا پروتئین‌های موجود در شیر به حساب آمده که در طی پروسه تولید پنیر از آن جدا خواهد شد. این پروتئین برای عضله‌سازی، افزایش حجم و داشتن بدنی سالم در انواع گوناگون مکمل وی کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که گفته شد، در این راهنما توجه ما روی بررسی فرق پروتئین وی کنسانتره با ایزوله است.

پروتئین وی ایزوله از جمله پروتئین‌های باکیفیت برای عضله‌سازی به حساب آمده که حدوداً دارای ۹۰ درصد پروتئین خالص است. اگر جزو آن دسته ورزشکارانی هستید که قصد کاهش وزن دارید، پروتئین وی ایزوله به علت چربی و کربوهیدرات کمی که دارد در مقایسه با سایر مکمل‌های پروتئینی گزینه بهتری برای شما خواهد بود. دسترسی به این پروتئینِ زود هضم و عالی در بازار ایران راحت بوده و با خرید و استفاده از آن به درصد بالایی از پروتئین در یک اسکوپ دسترسی خواهید داشت. قابل ذکر است که تفاوت پروتئین وی ایزوله و کنسانتره ناشی از روش‌های فرآوری محصولات مذکور بوده که در بخش‌های بعدی با تضاد این دو مکمل با همدیگر بیش‌تر آشنا می‌شویم.

 

کاربرد و مزایای پروتئین وی ایزوله

همان‌طور که گفته شد، پروتئین وی ایزوله خالص‌ترین شکل از پروتئین وی محسوب می‌شود. برای تقویت عضلات، افزایش چربی‌سوزی و رسیدن به تناسب اندام می‌توان از انواع مختلف مکمل‌ها استفاده کرد، اما به نظر شما فواید و مزایای پروتئین وی ایزوله چیست که سبب شده عمده بدنسازان این پروتئین را ترجیح دهند؟ در ادامه با مزیت‌های این محصول آشنا خواهیم شد:

 

میزان لاکتوز کم‌تر

از جمله اصلی‌ترین امتیازات پروتئین وی ایزوله که باعث ایجاد تفاوت پروتئین وی کنسانتره با ایزوله نیز می‌شود، میزان لاکتوزِ کم‌تر این محصول در مقایسه با کنسانتره است؛ از این رو محصول مذکور برای افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند گزینه‌ای بی‌خطر و مناسب محسوب می‌شود. افزون بر این، هضم این پروتئین آسان بوده و باعث کاهش بروز مشکلات گوارشی می‌شود. با این حال پیشنهاد می‌شود اگر نسبت به محصولات لبنی حساسیت شدید دارید، پیش از استفاده از این محصول با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

جذب سریع

همان‌طور که گفته شد، پروتئین وی ایزوله نوعی مکمل زود هضم به حساب آمده و می‌تواند اسید آمینه‌های مورد نیاز بدن را تأمین کند. لازم به ذکر است که شیک‌های پروتئین مذکور از قدرت جذب بسیار بالایی برخوردار هستند و در اثر استفاده از آن هیچ‌گونه مشکلی برای معده پیش نخواهد آمد.

 

غنی از اسید آمینه

وی ایزوله منبع کاملی از پروتئین به شمار می‌رود که شامل ۹ اسید آمینه ضروری برای بدن است؛ از این رو مصرف این محصول می‌تواند به رشد و ریکاوری سریع‌تر عضلات شما کمک شایانی کند. اگر قصد دارید بدنی سالم، اندامی فیت و عضلاتی قوی داشته باشید، باید بدانید که بدن شما نمی‌تواند اسید آمینه‌های ضروری را به تنهایی تولید کند؛ بنابراین، باید مکملی را خریداری و مصرف کنید که بتواند نیاز بدن شما به اسید آمینه‌های مورد نیاز را رفع کند. پروتئین وی ایزوله به بهترین شکل ممکن از عضله سوزی ممانعت کرده و در مقابل باعث بهبود عملکرد ورزشی شما می‌شود؛ در نتیجه با مصرف مکمل مورد بحث ضمن تسریع پروسه ریکاوری، رشد ماهیچه‌های بدون چربی بدنتان نیز تقویت می‌شود.

 

رسیدن به وزن ایده‌آل

اگر قصد دارید وزن خود را کم کنید، باید میزان مصرف کربوهیدرات بدن خود را کنترل کرده و از مواد غذایی و مکمل‌هایی استفاده کنید که حاوی درصد پایینی از کربوهیدرات باشند. با مصرف یک وعده پروتئین وی ایزوله نه تنها پروتئین خالص جذب بدن شما شده، بلکه بدنتان برای مدت طولانی احساس سیری خواهد کرد؛ به همین خاطر نیاز شما به کالری در کم‌ترین حد ممکن قرار خواهد گرفت.

 

عضله ‌سازی

از دیگر مزیت‌های استفاده از این پروتئین پرطرفدار می‌توان به عضله‌سازی باکیفیت در بازه زمانی کوتاه مدت اشاره داشت. از آنجایی که پروتئین وی ایزوله حاوی مواد مغذی ضروری نظیر پپتیدهای فعال زیستی، لوسین و کلسیم بوده، عملکرد شما در طول انجام فعالیت‌های ورزشی بهبود پیدا کرده و در نتیجه با افزایش سوخت و ساز بدن در طول روز کالری بیش‌تری می‌سوزانید که این روند به عضله‌سازی شما کمک شایانی خواهد کرد.

 

معرفی پروتئین وی کنسانتره

همان‌طور که ذکر شد، برای مقایسه پروتئین وی کنسانتره با ایزوله بایستی هر یک از پروتئین‌های مذکور را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم. در این بخش به بررسی وی کنسانتره خواهیم پرداخت. پروتئین وی کنسانتره نوعی پروتئین فرآوری شده به حساب می‌آید که حاصل از پروتئین وی است. ۸۰ درصد وزن این پروتئین نیز از پروتئین خالص بوده و با در نظر گرفتن ترکیبات آن متوجه می‌شویم که این محصول در مقایسه با سایر پروتئین‌های وی، کربوهیدرات بیش‌تری دارد. در حقیقت، یکی از جنبه‌های تفاوت پروتئین وی ایزوله و کنسانتره در این بوده که پروتئین کنسانتره حاوی میزان قابل توجهی چربی و کلسترول است.

از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به لاکتوز کم آن اشاره داشت؛ از این رو پروتئین وی کنسانتره همچون پروتئین وی ایزوله برای افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند گزینه مناسبی محسوب می‌شود. از جمله مزیت‌های مصرف وی کنسانتره می‌توان به مدیریت وزن، کمک به رشد عضلات، افزایش توده‎‌‌های بدون چربی در بدن، ترمیم بافت عضلانی آسیب دیده و بالا بردن قدرت جسمانی اشاره داشت.

 

تفاوت پروتئین وی ایزوله و کنسانتره در چیست؟

به هر تفاوت جداگانه می پردازیم:

 

تفاوت پروتئین وی کنسانتره با ایزوله از لحاظ ترکیبات

وی ایزوله در مقایسه با وی کنسانتره حاوی کربوهیدرات و لاکتوز کم‌تری است؛ به همین دلیل اگر جزو آن دسته افرادی هستید که به لاکتوز حساسیت دارید، پیشنهاد می‌شود بین این دو مکمل، وی ایزوله را مصرف کنید. توجه داشته باشید که در هر دو مکمل مقادیری از لاکتوز موجود بوده و اگر تحمل بدن شما در برابر لاکتوز پایین است، احتمال دارد که حتی نسبت به وی ایزوله نیز واکنش آلرژیک نشان دهید؛ بنابراین، توصیه می‌شود که قبل از مصرف حتماً با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

مقدار پروتئین موجود در وی ایزوله ۲۳ گرم و در وی کنسانتره ۱۸ گرم در هر پیمانه است؛ از این رو اگر هدف شما از مصرف مکمل کاهش وزن بوده غالباً توصیه می‌شود که وی ایزوله را که میزان چربی پایین‌تر و پروتئین بیش‌تری دارد مصرف کنید. وی ایزوله با کاهش اشتها و سیر نگه داشتن شما به لاغری اندامتان کمک شایانی خواهد کرد.

 

تفاوت پروتئین وی ایزوله و کنسانتره از نظر قیمت

از جمله مواردی که سبب ایجاد تمایز بین پروتئین وی ایزوله و وی کنسانتره شده، قیمت این دو محصول است. به طور معمول قیمت پروتئین وی ایزوله نسبت به وی کنسانتره به دلیل مزیت‌های فراوانی که دارد، بیش‌تر خواهد بود.

 

تفاوت پروتئین وی ایزوله و کنسانتره از نظر فواید

هر دو مکمل مذکور دارای فوایدی بی‌نظیر و از جهاتی مشابه همدیگر هستند. مطالعاتی که در زمینه بررسی تفاوت پروتئین وی کنسانتره با ایزوله صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف هر دو پروتئین باعث افزایش توده عضلانی در بدن ورزشکار می‌شود؛ اما آن چه که باعث تفاوت پروتئین وی ایزوله و کنسانتره می‌شود در ارزش غذایی آن‌ها است. نکته‌ای که دانستن آن اهمیت زیادی دارد این بوده که میزان اسیدهای آمینه موجود در هر دو پروتئین یکسان است؛ چرا که هم وی ایزوله و هم وی کنسانتره از یک منبع واحد (شیر) مشتق می‌شوند.

 

تفاوت وی کنسانتره با وی ایزوله از نظر بافت

تفاوت بعدی این دو مکمل از نظر بافت بوده که نوع ایزوله در مقایسه با کنسانتره بافت نرم‌تری داشته و حلالیت آن نیز بهتر است؛ در نتیجه اگر بخواهید اسموتی یا شیک‌های پروتئینی تهیه کنید، پروتئین وی ایزوله (Whey Isolates) گزینه مطلوب‌تری خواهد بود.

 

پروتئین وی ایزوله بهتر است یا کنسانتره؟

اکنون که با تفاوت پروتئین وی کنسانتره با ایزوله آشنا شدیم، به نظر شما کدام یک از این دو پروتئین بهتر است؟ همان‌طور که گفته شد هر دو پروتئین وی ایزوله و وی کنسانتره جزو پروتئین‌های باکیفیتِ عالی محسوب می‌شوند که فواید و اثرات مشابهی دارند. با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که مکمل‌های مورد بحث ارائه می‌دهند:

  • اگر قصد دارید میزان کربوهیدرات دریافتی بدن، لاکتوز و چربی را در بدن خود به حداقل میزان ممکن برسانید و هدف اصلی شما از بدنسازی کاهش وزن است، پروتئین وی ایزوله می‌تواند انتخاب بهتری برای شما محسوب شود.
  • اگر هدف شما از مصرف مکمل کاهش وزن نیست و می‌خواهید که پروتئین طعم بهتری داشته باشد، پروتئین وی کنسانتره می‌تواند گزینه مناسبی برای شما محسوب شود.

 

سخن پایانی

پروتئین وی برگرفته از شیر در انواع مکمل‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو مورد از متداول‌ترین و پرطرفدارترین مکمل‌های ورزشی پروتئین وی ایزوله و پروتئین وی کنسانتره محسوب می‌شوند که از جنبه‌های مختلفی با یکدیگر تفاوت جزئی دارند. با بررسی تفاوت پروتئین وی ایزوله و کنسانتره می‌توان متناسب با نیاز بدن و هدفِ بدنسازی بهترین گزینه را خریداری و مصرف کرد. هر دو پروتئین مذکور در بهبود و تقویت توده‌های بدون چربی بدن تأثیرگذار بوده و در حفظ تناسب اندام نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. پیشنهاد می‌شود برای بهره‌گیری از مزیت‌های وی ایزوله یا وی کنسانتره در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید.

 

سوالات متداول

1- اثرگذاری پروتئین وی ایزوله بیش‌تر است یا وی کنسانتره؟

در طی مطالعاتی که بر روی ۱۹۲ فرد بدنساز انجام شد، مصرف پروتئین‌های وی ایزوله و کنسانتره منجر به تقویت و بهبود توده‌های بدون چربی در بدن می‌شود. با وجود تفاوت‌هایی که بین این دو مکمل برشمردیم، شواهد چندان محکمی وجود ندارد که نشان‌دهنده اثرات متفاوت وی ایزوله و وی کنسانتره باشد.

 

2- عوارض پروتئین وی ایزوله چیست؟

با استفاده از وی ایزوله شما به یک منبع پروتئین کامل دسترسی خواهید داشت؛ بنابراین مصرف وی ایزوله هیچ‌گونه عارضه‌ای نداشته و برای تمامی افراد از جمله افراد مسن و خانم‌های باردار بی‌خطر است. توصیه می‌شود از مصرف بیش از اندازه این پروتئین با وجود این که عارضه‌ای ندارد، خودداری کنید. چرا که مصرف بی‌رویه مکمل وی ایزوله می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود.

 

3- آیا بیماران دیابتی می‌توانند از مکمل پروتئین وی ایزوله یا وی کنسانتره استفاده کنند؟

چنانچه درگیر بیماری‌های کلیوی، کبد یا دیابت هستید، توصیه می‌شود که پیش از خرید و مصرف هر کدام از مکمل‌های مذکور با متخصص مشورت کنید. بهتر است که خانم‌های باردار و مادران شیرده نیز بعد از تأیید پزشک از مکمل‌های پروتئینی استفاده کنند.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

4 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

6 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

1 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

1 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

3 هفته ago