مقالات

مصرف کلاژن و تأثیر بر روی جوانسازی پوست و مو

احتمالا شما هم تاکنون اسم کلاژن را زیاد شنیده‌اید. کلاژن یکی از پروتئین‌های مهم و ضروری است که در اکثر نقاط بدن وجود دارد. این پروتئین به صورت طبیعی توسط بدن تولید می‌شود و نقش مهمی در حفظ سلامت و زیبایی بدن دارد. کمبود کلاژن در بدن مشکلات زیادی را به همراه دارد به همین دلیل باید همیشه سطح کلاژن بدن خود را در حالت نرمال نگه دارید. کلاژن فواید بسیار زیادی دارد اما مهم‌ترین خاصیت آن تأثیر روی پوست و مو است. در این مقاله بررسی خواهیم کرد کلاژن چیست و چه تأثیری روی سلامت پوست و مو دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید که از نحوه تأثیر کلاژن بر روی پوست و مو مطلع شوید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با داروخانه اینترنتی صبا همراه باشید.

همان‌طور که همه شما بارها دیده‌اید، پوست کودکان و نوزادان شفافیت و صافی بسیار چشمگیری دارد؛ اما با افزایش سن و گذشت زمان پوست، مو، استخوان‌ها و به طور کلی تما‌‌می‌ اندام‌های بدن به سمت پیری ‌‌می‌روند. تحقیقاتی که دانشمندان و پزشکان بر روی علل این پیری پوست و تفاوت پوست افراد پیر با پوست کودکان و نوزادان به دست آوردند، نشان دهنده از دست رفتن کلاژن‌های پوستی به دنبال افزایش سن است. به همین دلیل است که تاثیر کلاژن در جوانسازی پوست در سال‌های اخیر بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است.

هر چه کلاژن بدن بیشتر تولید شود، پوستی شاداب، سفت و شفاف‌تر خواهیم داشت. در این راستا شاهد حضور انواع مکمل‌های خوراکی کلاژن و حتی سرم‌های پوستی یا آمپول‌های تقویتی حاوی کلاژن هستیم. البته که کلاژن به طور طبیعی نیز در برخی مواد خوراکی یافت می‌شود. با توجه به اهمیت این مسئله در این محتوا به معرفی مکمل‌های کلاژن و تأثیری که بر روی بدن و سلامت پوست ‌‌می‌گذارند پرداخته و اطلاعاتی جامع در زمینه فوق در اختیار شما قرار ‌‌می‌دهیم.

کلاژن چیست؟

کلاژن نام پروتئینی است که در کل بدن انسان‌ها وجود دارد و نقش مهمی را ایفا می‌کند. این پروتئین در اغلب نقاط بدن از جمله غضروف‌ها، عضلات، استخوان‌ها، پوست، تاندون‌ها و زجاجیه چشم وجود دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته حدود یک سوم از کل پروتئین‌های بدن را کلاژن تشکیل می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که کلاژن اهمیت بسیار زیادی برای سلامت بدن داشته باشد. کلاژن یک واژه یونانی است که معنای چسب دارد.

در حقیقت نیز کلاژن به عنوان چسبی شناخته می‌شود بافت‌های مختلف بدن را به یکدیگر متصل می‌کند. کلاژن انواع مختلفی دارد و وجود کلاژن کافی در بدن به حفظ سلامتی و زیبایی بدن کمک می‌کند. بدن به طور طبیعی کلاژن تولید می‌کند و اگر میزان آن کاهش پیدا کند باعث بروز مشکلات متعدد می‌شود. البته جای هیچ‌گونه نگرانی نیست چرا که با استفاده از مواد مغذی می‌توان کلاژن از بین رفته را دوباره جذب کرد.

مکمل‌های کلاژن چگونه باعث جوانسازی پوست می‌شود؟

پیش از آن که از تأثیر مکمل‌های کلاژن بر روی جوانسازی پوست بگوییم، ابتدا بهتر است خود کلاژن و نحوه عملکرد آن را برایتان بیان کنیم. کلاژن یکی از حیاتی‌ترین و ضروری‌‌ترین پروتئین‌های بدن به شمار می‌آید که حضور آن در بافت‌های بدن، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و به خصوص پوست و مو نقش پررنگ و بسزایی دارد. هر چه فرد بزرگتر شده و به سمت پیری پیش می‌رود، تولید این پروتئین کلاژن در بدن وی کمتر و همین مسئله سبب کاهش کیفیت و همچنین ظاهر پوست می‌شود.

با توجه به این توضیحات مکمل‌های کلاژن، این پروتئین از دست رفته بدن را تا حدی به آن بر‌‌می‌گردانند و روند پیری و ظهور چین و چروک را کند ‌‌می‌کنند. در صورتی که کلاژن بدن به خوبی تولید شود خطوطی که بر روی پوست ایجاد شده بهبود یافته و چین و چروک‌ها نیز کمتر شده که همین مسئله سبب شادابی و جوان‌‌تر شدن پوست ‌‌می‌شود. علاوه بر این کلاژن خود دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده که از پیری جلوگیری کرده و سلامتی را به بدن می‌بخشد. یک ویژگی کلاژن خاصیت الاستیسیته و کشسانی آن است که با از دست رفتن آن، خشک و شکننده شدن پوست و در نهایت ایجاد چین و چروک بر روی آن ‌‌را خواهیم داشت. مصرف مکمل‌های کلاژن ‌‌می‌تواند این حالت انعطاف پذیر را به پوست ببخشد.

استفاده از مکمل‌های کلاژن به منظور مشاهده تاثیر کلاژن در جوانسازی پوست نسبت به دیگر روش‌ها مناسب و ایده‌آل‌‌تر است. این روش مصرف مکمل که جزو روش‌های ضد تهاجمی ‌به شمار ‌‌می‌آید و نیازی به جراحی و تزریق ندارد، ضمن حفظ سلامت عمو‌‌می ‌بدن، شادابی را به پوست و مو ‌‌می‌بخشد.

مکمل‌ها دارای کلاژن هیدرولیز شده هستند که بسیار راحت توسط بدن جذب شده و سبب افزایش کلاژن پوستی می‌شود. علاوه بر این با استفاده از این مکمل‌های کلاژن، تولید الاستین نرمال نیز در پوست افزایش یافته که به خودی خود منجر به انعطاف پذیری پوست و جلوگیری از ایجاد چروک ‌‌می‌شود. همان‌طور که مشاهده کردیم مصرف مکمل کلاژن علاوه بر جوانسازی پوست موجب افزایش تولید مواد ضروری دیگر برای انعطاف پذیری و زیبایی و درخشانی پوست شده و تأثیر مضاعف دارد.

 

انواع کلاژن

کلاژن یکی از عناصر اصلی سازنده بدن است که به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. هر یک از انواع کلاژن وظیفه خاصی را بر عهده دارد و به سلامت بدن کمک می‌کند. در حالت کلی 16 نوع کلاژن در بدن تولید می‌شود. در ادامه 4 نمونه از مهم‌ترین کلاژن‌های موجود در بدن را به شما معرفی می‌کنیم:

  • نوع 1: این نوع از کلاژن‌ها از بافت فشرده فیبر ساخته می‌شوند و حدود 90 درصد از کلاژن‌های موجود در بدن را تشکیل می‌دهند. کلاژن‌های نوع 1 در بافت استخوان، تاندون‌ها، پوست، غضروف‌ها، دندان‌ها و بافت‌های هم‌بند یافت می‌شوند.
  • نوع 2: این مدل از کلاژن‌های بدن وظیفه نرم کردن و افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل را بر عهده دارند. کلاژن‌های نوع دوم اغلب در غضروف‌های کشسانی و الاستیک وجود دارند.
  • نوع 3: این نوع از کلاژن‌ها در بافت ماهیچه‌ها، اندام‌ها و رگ‌ها یافت می‌شوند و به کلاژن شبکه‌ای معروف هستند.
  • نوع 4: این مدل از کلاژن‌ها در لایه‌های پوست قرار دارند و نقش مهمی در فرآیند تصفیه و فیلتراسیون بدن ایفا می‌کنند.

 

کپسول کلاژن

یک نمونه از این مکمل‌ها حالت کپسولی است. این کپسول یا قرص‌های کلاژن به طور روزانه مصرف شده و پس از ورود به بدن کلاژن مورد نیاز را در دسترس اندام‌ها قرار می‌دهند. در نهایت پس از مصرف چند دوره شادابی و زیبایی به پوست و مو باز می‌گردد.

 

پودر کلاژن

نمونه‌ای از مکمل‌های کلاژن که می‌توان آن‌ها را به طور خوراکی مصرف کرد، مکمل‌های پودری است. معمولاً این نمونه به شکل ساشه‌ای در بازار موجود بوده که حاوی کلاژن‌های دریایی نظیر کلاژن ماهی است. این مکمل‌های پودری را باید در مایعی مانند آب، قهوه و دیگر مواد خوراکی حل کرد. همچنین از این مکمل‌ها در انواع شیک‌ها نیز ‌‌می‌توان استفاده کرد.

دو نمونه فوق جزو مکمل‌های خوراکی کلاژن هستند که از راه دهان وارد بدن می‌شوند؛ اما کلاژن‌ها را به شکل سرم و کرم مراقبت از پوست نیز تولید کرده‌اند و ‌‌می‌توان از این روش نیز کلاژن مورد نیاز را به پوست رساند؛ اما مکمل‌های خوراکی علاوه بر پوست بر روی دیگر اندام‌های بدن نظیر استخوان‌ها، ناخن، غضروف و حتی عملکرد روده، سلامت قلب و عروق و بافت‌های داخلی تأثیر مثبت می‌گذارد.

 

فواید کلاژن بر سلامت پوست

جذب پروتئین کلاژن فواید بسیار زیادی بر روی سلامت پوست دارد. در این بخش مهم‌ترین فواید کلاژن برای سلامت پوست را به شما معرفی می‌کنیم:

  • جلوگیری از پیری پوست: افزایش سن و عوامل محیطی بیرون باعث بروز مشکلاتی همچون خشکی پوست و ایجاد چین و چروک روی آن می‌شود. جذب مقدار کافی کلاژن به شما این امکان را می‌دهد که از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید و روند پیری پوست را به تعویق بیندازید.
  • کمک به افزایش آبرسانی به پوست: یکی از اصلی‌ترین فواید کلاژن برای پوست، کمک به افزایش آبرسانی به پوست است. در واقع وجود مقدار کافی کلاژن در بدن باعث افزایش میزان رطوبت و انعطاف‌پذیری پوست را به دنبال دارد. همچنین با افزایش آبرسانی به پوست از ایجاد چین و چروک و شل شدن پوست نیز جلوگیری می‌کند.
  • رفع سلولیت و ترک‌های پوستی: کلاژن به رفع سلولیت و ترک‌های پوستی نیز کمک می‌کند. کلاژن سلول‌های مرده پوست را با سلول‌های جدید جایگزین می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که پوستی شاداب، زیبا و جوان داشته باشید.
  • جلوگیری از عفونت پوست در اثر زخم شدن: پوست ممکن است بر اثر عوامل مختلفی دچار زخم و آسیب‌دیدگی شود. وجود کلاژن کافی در پوست به دلیل خاصیت ضد باکتری که دارد از ایجاد عفونت برای پوست جلوگیری می‌کند.

 

فواید کلاژن برای سلامت و قطع ریزش مو

تأثیر کلاژن بر روی پوست و مو بر کسی پوشیده نیست. دریافت کلاژن به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید سلامت موهای خود را حفظ کنید و موهایی زیبا و پرپشت داشته باشید. با افزایش سن شاهد کاهش کلاژن موجود در بدن خواهید بود و این موضوع باعث بروز مشکلات متعدد برای پوست و مو می‌شود. میزان رشد و ضخامت موها تا حدود زیادی به وجود کلاژن بستگی دارد.

کلاژن پروتئینی قدرتمند و تأثیرگذار در سلامت موها است. کلاژن حاوی پروتئین‌های ضروری بدن است و زمانی که این ماده به اندازه کافی در بدن وجود داشته باشد از تغییر رنگدانه‌های مو جلوگیری کرده و به حفظ سلامت موها کمک می‌کند. پس اگر می‌خواهید از ریزش موی خود جلوگیری کنید و موهایی جوان و با طراوت داشته باشید باید کلاژن مورد نیاز بدن را به طور کامل تأمین کنید.

 

در کاهش تولید کلاژن چه عواملی موثر هستند؟

عوامل زیادی سبب کاهش تولید کلاژن در بدن یک فرد می‌شوند که با شناخت این عوامل و کنترل آن‌ها ‌‌می‌توان از دست رفتن کلاژن و همچنین پیر شدن پوست و مو و اندام‌های بدن را تا حدودی پیشگیری کرد. در ادامه چند نمونه از این عوامل را با هم بررسی می‌کنیم.

پیری

اصلی‌‌ترین و پررنگ‌‌ترین عامل که موجب کاهش تولید کلاژن در بدن می‌شود، افزایش سن و پیر شدن است. با افزایش سن فعالیت سلول‌های بدنی که وظیفه تولید کلاژن دارند کاهش یافته و در نهایت این کاهش کلاژن در پوست، مو، استخوان و غضروف دیده ‌‌می‌شود.

 

نور خورشید

قرار گرفتن در مقابل نور خورشید به مدت طولانی موجب سوختن بافت‌های پوستی و الیاف آن شده و در نهایت کلاژن و تولید آن را کاهش می‌دهد.

 

استرس

از دیگر عواملی که به طور مستقیم بر روی سلامت پوست و تولید کلاژن تأثیر ‌‌می‌گذارد، استرس و اضطراب زیاد است. در صورتی که فرد در طولانی مدت در استرس و تنش باشد ممکن است تغییرات هورمونی در کورتیزول وی رخ دهد و در نهایت تولید کلاژن کم شود.

 

سبک زندگی

سبک زندگی نیز بر روی تولید کلاژن بدن تأثیر مستقیم دارد. از جمله عواملی که منجر به کاهش تولید کلاژن ‌‌می‌شود ‌‌می‌توان به ورزش نکردن، خوردن بیش از حد غذاهای ناسالم و چرب، مشروبات الکلی، سیگار و دخانیات اشاره داشت.

 

بیماری‌های زمینه‌ای

بیماری‌های پوستی و زمینه‌ای نظیر پسوریازیس، لوپوس و نمونه‌های مشابه می‌تواند بر روی تولید کلاژن پوستی در ناحیه مورد نظر تأثیرگذار باشد.

 

دارو

دارو‌ها به خصوص داروهای آنتی بیوتیکی و تتراسایکلینی ممکن است در طولانی مدت منجر به کاهش تولید کلاژن بدن شوند.

 

مواد آرایشی نامرغوب

  • استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب و فیک یا تاریخ گذشته احتمال از بین رفتن کلاژن پوستی را به همراه ‌‌می‌آورد.
  • مصرف بیش از حد قندها
  • مصرف بیش از حد قند بر روی سلامت عمو‌‌می ‌بدن تأثیر منفی دارد که این تأثیر منفی در تولید کلاژن نیز مشاهده ‌‌می‌شود.

 

رژیم غذایی مناسب برای بهبود سلامت پوست چیست؟

با توجه به تاثیر کلاژن در جوانسازی پوست و کاهش تولید پروتئین و کلاژن در بدن طی افزایش سن، ‌‌می‌توان با مصرف مواد غذایی خوب و درست و با داشتن یک رژیم غذایی مناسب سلامت پوست را تأمین کرد. با مصرف مکمل‌های غذایی خوراکی کلاژن به صورت کپسول یا پودر، می‌توان کلاژن از دست رفته بدن را تا حدودی به آن برگرداند. به همین منظور در این بخش تعدادی از مواد غذایی مناسب برای بهبود سلامت پوست را به شما معرفی می‌کنیم.

بتاکاروتن

بتاکاروتن‌ها در بدن به ویتامین آ (A) تبدیل ‌‌می‌شوند که تأثیر بسیاری بر روی سلامت پوست دارد. از مواد غذایی حاوی این ماده می‌توان به هویج، انبه، کدو تنبل، اسفناج و… اشاره داشت. همچنین زرده تخم مرغ، امگا و روغن ماهی نیز حاوی مقادیر بالایی از بتاکاروتن است.

 

آب و مایعات

نوشیدن آب و مایعاتی نظیر چای، سبب محافظت پوست در مقابل اشعه‌های مضر خورشید مانند UV شده و در نهایت خرابی پوست، ایجاد لک و چین و چروک بر روی آن را کند ‌‌می‌کند.

 

ویتامین C

مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین سی (C) و مواد غذایی دارای این ویتامین نظیر پرتقال و کیوی ضمن روشن کردن پوست، برای ساخت کلاژن نیز ضروری هستند. این مواد حاوی آنتی اکسیدان بوده و روند پیری را کاهش ‌‌می‌دهد.

 

مصرف آجیل

آجیل‌ها حاوی ویتامین‌های B و E هستند که جزو ویتامین‌های ضروری برای بدن به شمار ‌‌می‌آیند. در نتیجه با مصرف مقادیر کم آجیل به طور روزانه ‌‌می‌توانید سلامت پوست، مو و ناخن‌ های خود را تضمین کنید.

 

منابع کلاژن

کلاژن به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود؛ اما زمانی که کلاژن بدن کاهش پیدا می‌کند باید هر چه زودتر برای تأمین آن اقدام کنید. برای دریافت کلاژن راه‌های مختلفی وجود دارد و شما با توجه به نوع نیاز خود می‌توانید از منابع کلاژن استفاده کنید. متداول‌ترین روش دریافت کلاژن استفاده از مکمل‌های دارویی است. این مکمل‌ها هیچگونه زیان یا عوارضی ندارند و به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید کلاژن مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید.

روش دیگر تأمین کلاژن استفاده از مواد غذایی حاوی کلاژن است. برای این کار می‌توانید مصرف گوشت گاو، ماهی، مرغ، عصاره سبوس گندم، ویتامین C، سفیده تخم‌مرغ، لبنیات، قارچ و کلم حاوی مقدار زیادی کلاژن هستند. حال که تأثیر کلاژن بر روی پوست و مو و منابع کلاژن را می‌توانید به راحتی کلاژن مورد نیاز بدن خود را تأمین کرده و به حفظ سلامت پوست و موی خود کمک کنید.

 

تفاوت کلاژن و ژلاتین

کلاژن و ژلاتین دو نمونه از عناصری هستند که اغلب با یکدیگر مقایسه می‌شوند. هر یک از این مواد ویژگی‌ها و خواص مخصوص خود را داشته و در نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردارند. در این بخش مهم‌ترین تفاوت‌های کلاژن و ژلاتین را برای شما شرح می‌دهیم تا یک‌بار برای همیشه این دو را به خوبی از هم تشخیص دهید.

کلاژن پروتئینی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و شامل پروتئین‌ها و اسید آمینو‌های ضروری بدن است؛ اما ژلاتین یک نوع اسید آمینه است که از هیدرولیز شدن کلاژن به دست می‌آید و فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. اصلی‌ترین تفاوت ژلاتین و کلاژن مربوط به ساختار شیمیایی آن‌ها است. کلاژن یک ترکیب حاوی هزاران اسید آمینو است ولی ژلاتین زنجیره‌های اسید آمینه کوتاهی دارد.

اغلب از کلاژن به عنوان یک مکمل غذایی پر کاربرد استفاده می‌شود که قابلیت حل شدن در ترکیبات مغذی مختلف را دارد؛ اما ژلاتین دارای خاصیت ژله‌ای است و اغلب در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین کلاژن به راحتی در آب حل می‌شود ولی خاصیت ژله‌ای ژلاتین این فرصت را از ژلاتین می‌گیرد.

نکته: در حالت کلی این دو فواید بسیار زیادی دارند و برای موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب بین ژلاتین و کلاژن کاملا به هدف و نوع نیاز شما بستگی دارد.

 

بهترین مکمل های کلاژن برای تقویت و درمان ریزش مو

همانطور که اشاره کردیم کلاژن نقش مهمی در تقویت موها و جلوگیری از ریزش مو دارند؛ بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که می‌خواهید به تقویت و درمان ریزش موی خود کمک کنید باید بهترین مکمل‌های کلاژن را به خوبی بشناسید. در این بخش بهترین مکمل‌های کلاژن برای تقویت و درمان ریزش مو را به شما معرفی می‌کنیم.

 

1- پودر کلاژن بیوتی کلاژینو 30 عددی

پودر کلاژن بیوتی کلاژینو 30 عددی یکی از محصولات جذاب و کاربردی موجود در بازار است. این پودر کلاژن برای افراد بالای 18 سال طراحی شده است و مصرف آن فواید بسیار زیادی به همراه دارد. با استفاده از پودر کلاژن بیوتی کلاژینو 30 عددی می‌توانید به کاهش چین و چروک‌های پوستی، افزایش رشد مو، افزایش سلامت ناخن‌ها، حفظ شادابی پوست، کاهش وزن و ترمیم زخم‌ها کمک کنید.

2- ساشه کلاژن گلد آدریان 20 عددی

ساشه کلاژن گلد آدریان 20 عددی یکی از محصولات منحصر‌به فرد موجود در بازار است که برای مصرف عمومی طراحی شده است. این ساشه 20 عددی با هدف کمک به سلامت پوست روانه بازار می‌شود. همچنین می‌توانید برای کاهش دردهای عضلانی، کاهش وزن، جلوگیری از شکستن ناخن‌ها و افزایش استحکام مو و ناخن از ساشه کلاژن گلد آدریان استفاده کنید.

3- قرص ای سی ایی کلاژن ایوپونروی 30 عددی

قرص ای سی ایی کلاژن ایوپونروی 30 عددی دارای ترکیباتی همچون کلاژن، ویتامین سی، ویتامین ای و ویتامین آ است. این قرص کلاژنی ساخت کشور فرانسه بوده و برای کمک به افزایش درخشندگی پوست، حفظ سلامت پوست و تحریک کلاژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرص ای سی ایی کلاژن ایوپونروی 30 عددی برای رده سنی بزرگسالان طراحی شده است و هیچ محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد. برای نتیجه گیری عالی باید به مدت سه ماه، روزی یک عدد قرص از این محصول را مصرف کنید.

4- کپسول هیالورون سائور پلاس کلاژن و بیوتین یورو ویتال 30 عددی

کپسول هیالورون سائور پلاس کلاژن و بیوتین یورو ویتال 30 عددی یکی دیگر از محصولات حاوی کلاژن است که خواص بسیار زیادی دارد. این محصول از ترکیباتی همچون حاوی هیالورونیک اسید، کلاژن، بیوتین و ویتامین سی تشکیل شده است. مصرف کپسول هیالورون سائور پلاس کلاژن و بیوتین یورو ویتال 30 عددی برای کمک به کلاژن سازی و حفظ سلامت پوست و مو توصیه می‌شود.

سخن پایانی

با افزایش سن عامل اصلی انعطاف و شادابی پوست یعنی کلاژن تحت تأثیر قرار گرفته و تولید آن در بدن کم می‌شود. با توجه به این مسئله دانشمندان تلاش کردند تا کلاژن را به طور خوراکی و در شکل مکمل به بدن انسان برسانند. تاثیر کلاژن در جوانسازی پوست غیر قابل انکار است، این کلاژن سبب حفظ شادابی و کشسانی پوست ‌‌می‌شود که با مصرف مکمل‌های کلاژن به شکل قرص یا پودر می‌توان از روند پیری پوست جلوگیری کرد.

کلاژن یکی از عناصر اصلی بدن است که در تمام نقاط بدن وجود دارد. کلاژن نوعی پروتئین است که حدود یک سوم پروتئین‌های بدن را به خودش اختصاص داده است. این پروتئین‌ها انواع مختلفی دارند و نقش مهمی در حفظ سلامت پوست و مو ایفا می‌کنند. در این مقاله تأثیر کلاژن بر روی پوست و مو، منابع کلاژن، تفاوت کلاژن با ژلاتین و مواردی از این قبیل را مورد بررسی قرار دادیم. با دریافت کلاژن کافی می‌توانید عملکرد بدن خود را بهبود ببخشید و از بروز مشکلاتی همچون ریزش مو جلوگیری کنید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

 

سوالات متداول

1- کلاژن چیست؟

کلاژن یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های پوست بوده که انعطاف پذیری و درخشندگی پوست را سبب می‌شود.

 

2- کلاژن گونه ساخته می‌شود؟

کلاژن به طور طبیعی توسط بدن ساخته می‌شود. این کار با استفاده از تجزیه پروتئین‌های خوراکی به اسید آمینه صورت می‌گیرد.

 

3- منابع دریافت کلاژن کدامند؟

در صورتی که دچار کمبود کلاژن شده باشید می‌توانید از طریق مکمل‌های کلاژن یا مواد غذایی پروتئینی (گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات و…) این ماده را دریافت کنید.

 

4- کلاژن چه فوایدی دارد؟

کلاژن یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین پروتئین‌های بدن است که به جوانسازی و سلامت پوست، ترمیم و بازسازی پوست، کاهش فشار خون، کاهش دردهای مفصلی، درمان چین و چروک و افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

5- چه عواملی باعث کاهش کلاژن در بدن می‌شود؟

افزایش سن، استرس، رژیم غذایی نامناسب، عوامل محیطی، قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض تابش نور خورشید و مصرف سیگار از جمله عواملی هستند که منجر به کاهش کلاژن در بدن می‌شوند.

 

6- مصرف مکمل‌های کلاژن چه تأثیری بر روی سلامت و شادابی پوست دارد؟

مکمل‌های کلاژن، پروتئین مورد نیاز کلاژن سازی را در اختیار اندام‌های بدن نظیر پوست و مو، ناخن و… قرار داده و ضمن حفظ شادابی و نشاط پوست، از پیری و ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند.

 

7- مکمل کلاژن به چه صورتی در بازار موجود است؟

مکمل‌های خوراکی کلاژن به دو صورت کپسولی و پودری در بازار موجود هستند.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

4 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

6 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

1 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

1 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

3 هفته ago