دسته بندی: مقالات

نحوه مصرف پروتئین وی در روز استراحت و تمرین چقدر است؟

امروزه معمولاً مردم خرید پروتئین وی را به عنوان مکمل ورزشی برای افزایش عضله و رشد عضلات بدون توده چربی امری ضروری میدانند، اما این پروتئین چیست نحوه مصرف پروتئین وی چگونه است ؟ و از چه چیزی تشکیل شده است؟

شیر در حقیقت حاوی دو پروتئین کازئین و وی است. وی به عنوان محصول جانبی است که از شیر به دست می‌آید که شامل 9 نوع آمینه اسید ضروری و حاوی مقدار بسیار کمی لاکتوز است.

از مزایای مصرف پروتئین وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به کاهش وزن
  • خواص ضد سرطانی
  • کاهش کلسترول
  • افزایش ایمنی بدن
  • افزایش عضله بدون توده چربی
  • کاهش فشار خون

آیا پروتئین وی در عضله‌ سازی مؤثر است؟

استفاده از پروتئین وی در کنار ورزش‌های مقاومتی به افزایش سنتز پروتئین عضلانی و رشد عضلات بدون چربی کمک می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد استفاده از پروتئین وی در کنار ورزش در مقایسه با انجام ورزش به تنهایی فواید بسیاری دارد و ورزشکارانی که از این دسته پروتئین‌ها مصرف می‌کنند افزایش عضله بیشتری دارند.

 

بهترین زمان برای مصرف پروتئین وی

آیا طریقه مصرف پروتئین وی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود؟ باید توجه داشته باشید که پروتئین وی در هر زمان مصرف شود می‌تواند مفید و مؤثر باشد. اما دقت داشته باشید که این زمان می‌تواند نسبت به اهداف شما برای مصرف پروتئین تغییر کند. همچنین می‌توانید زمانبندی نحوه مصرف پروتئین وی را برای رسیدن به حداکثر نتیجه مدیریت کنید.

برای مثال اگر هدف شما کاهش وزن باشد بهترین زمان مصرف پروتئین وی می‌تواند در صبح باشد تا متابولیسم را افزایش دهد و هوس ریز خواری را از شما بگیرد. همچنین بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای عضله سازی بعد از تمرین برای به حداکثر رساندن عضله‌سازی و ریکاوری است. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره  نحوه مصرف ال کارنیتین را بخوانید.

نحوه مصرف پروتئین وی در صبح به منظور کاهش وزن

وقتی هنگام شب می‌خوابیم بدن ما از امینو اسید‌ها برای تقویت متابولیسم بدنمان استفاده می‌کند و این به این معنی است که هنگامی که بیدار می‌شویم، بهترین زمان مصرف پروتئین وی است تا به بدن خودمان مقداری آمینو اسید برسانیم. این نکته را مد نظر داشته باشید که پروتئین وی شامل مقدار زیادی BCAA(اسید‌های آمینه شاخدار) است که توده عضله بدون چربی را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند کالری و چربی بسوزانید حتی اگر ورزش نکنید.

علاوه بر این مصرف پروتئین وی در صبح گرسنگی شما را در طول روز کاهش می‌دهد و شما را در طول روز سیر نگه می‌دارد و باعث می‌شود کمتر به سمت خوردن وعده‌های ناسالم در طول روز بروید.

 

مصرف پروتئین وی قبل از تمرین ورزشی

در اصل گلیکوژن ماهیچه‌ای که از کربوهیدرات‌ها به دست می‌آید منبع اصلی ما برای تأمین انرژی تمرینات است. اگر در حین تمرین سطح گلیکوژن ماهیچه پایین بیاید بدنتان شروع به تجزیه پروتئین می‌کند. اگر شما قبل از تمرین پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید به شما کمک می‌کند تا سوخت را تا خط پایین حفظ کنید. پیشنهاد می شود مقاله انواع پروتئین وی را بخوانید.

 

مصرف پروتئین وی بعد از تمرین برای عضله‌ سازی و ریکاوری سریع‌ تر

بدون شک بهترین زمان برای مصرف پروتئین وی برای عضله‌سازی و ریکاوری بعد از تمرین است. در طول تمرین شما بافت و ماهیچه‌های خود را زیر فشار قرار می‌دهید و مصرف پروتئین دقیقاً بعد از تمرین به بدن شما مواد مورد نیاز برای ترمیم ماهیچه را می‌دهد. بیشتر متخصص‌ها توصیه می‌کنند برای گرفتن بیشترین تأثیر از مصرف پروتئین وی، بهترین زمان 30 دقیقه بعد از تمرین ورزشی است. البته مصرف پروتئین وی قبل از خواب نیز می‌تواند به عضله‌سازی در شب کمک کند.

 

مصرف پروتئین وی در روزهای غیر تمرین

اگر هدف شما از خوردن پروتئین وی عضله‌سازی و یا از دست دادن چربی است،طریقه مصرف پروتئین وی در روز‌های غیر تمرین هم بسیار مهم است و نیاز شما به پروتئین در طول روز نباید تغییر کند و این موضوع مهم نیست که شما به چه اندازه کالری دریافت کرده‌اید. این میزان ممکن است 4000 کالری و یا 1500 کالری در روز باشد.

نیاز پروتئین بدن شما در طول روز اصلاً نباید متغیر باشد و در حقیقت می‌توان این نکته را در نظر داشت که دقت در نحوه مصرف پروتئین وی در روز استراحت می‌تواند بسیار پر اهمیت‌تر باشد. به همین دلیل باید پروتئین مورد نیاز ماهیچه‌های خود را با مصرف وی در روزهای غیر تمرین هم دریافت کنید و پروتئین مورد نیاز عضلات برای ترمیم و رشد مؤثر تأمین کنید. پیشنهاد می شود جهت مشاهده و خرید مکمل بی سی ای ای کلیک کنید.

پزشکان توصیه می‌کنند روز‌هایی که به باشگاه نمی‌روید و فشار شدیدی به ماهیچه‌های خودتان وارد نمی‌کند نیز باید تمام فعالیت‌های خود را طبق روز‌های تمرین ادامه دهید. همچنین ترمیم و بازیابی عضلات و ماهیچه‌ها بعد از تمرین آغاز می‌شود و این همان دردی است که بعد از تمرین حس می‌کنید و تا 48 ساعت ادامه دارد. عدم مصرف مکمل در روزهای غیر تمرین و دریافت ناکافی پروتئین در این زمان می‌تواند سنتز پروتئین را کاهش داده و در بلند مدت باعث مختل شدن رشد ماهیچه‌ها شود.

 این نکته را مد نظر داشته باشید که روش مصرف پروتئین وی یا نحوه مصرف پروتئین وی در روز استراحت ربطی به تمرین ورزشی ندارد و شما باید پروتئین وی را در این روز نیز مانند قبل در برنامه غذایی خود داشته باشید تا عضلاتتان همچنان رشد و ترمیم خود را حفظ کنند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره روتین پوستی چیه و مراحل انجام آن به چه صورت است، را بخوانید.

 

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای عضله سازی چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای عضله سازی بعد از تمرین برای به حداکثر رساندن عضله‌سازی و ریکاوری است.

نحوه مصرف پروتئین وی در روز استراحت چگونه است؟

نحوه مصرف پروتئین وی در روز استراحت ربطی به تمرین ورزشی ندارد و شما باید پروتئین وی را در این روز نیز مانند قبل در برنامه غذایی خود داشته باشید تا عضلاتتان همچنان رشد و ترمیم خود را حفظ کنند.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

2 هفته ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

2 هفته ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

2 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

3 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

3 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

4 هفته ago