دسته بندی: مقالات

نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری و عضله سازی!

ال کارنیتین چیست؟ نحوه مصرف ال کارنیتین چگونه است؟ و … احتمالاً سؤالانی هستند که شما را برای خواندن این مطلب ترغیب کرده است. در ابتدا باید بگوییم که ال کارنیتین یک ماده بسیار ضروری برای بدن انسان است که به صورت طبیعی تولید می‌شود. این ماده در حقیقت با سوزاندن چربی انرژی لازم برای عضلات بدن به ویژه قلب و مغز را فراهم می‌کند.

به همین دلیل وجود آن در بدن ضرورت دارد. اما متأسفانه این ماده در بدنی برخی افراد کمتر از حالت نرمال تولید می‌شود. از این رو بسیاری از پزشکان این ماده را که به صورت قرص و شربت موجود است، به عنوان مکمل غذایی تجویز می‌کنند. رایج‌ترین نوع این ماده نیز ال کارنیتین است که در داروخانه‌ها به راحتی یافت می‌شود.

اما آیا واقعاً این ماده باعث لاغری می‌شود؟ نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری چگونه است ؟ و زمان مناسب مصرف آن چگونه است؟ با ما همراه باشید تا هر آن چه باید درباره این مکمل غذایی بدانید را برای شما عزیزان شرح دهیم.

ال کارنیتین چیست و چه فوایدی دارد؟

این ماده از اسید‌های آمینه لیزین و می‌تونین تولید می‌شود که نوعی مشتق آمینو اسید است و از طریق انتقال اسید‌های چرب به میتوکندری سلول‌های بدن، نقش اصلی و مهمی را در تولید انرژی ایفا می‌کند. میتوکندری نیز در حقیقت قلب سلول‌های بدن است که با سوزاندن چربی‌های انرژی لازم را تولید می‌کند. حال برای آن که بدن بتواند میزان ال کارنیتین را به اندازه کافی تولید کند، به ویتأمین سی بسیار زیادی نیاز دارد.

علاوه بر میزان تولید ال کارنیتین در بدن، مقدار بسیار کمی نیز از طریق مصرف محصولات حیوانی مانند: گوشت و ماهی توسط بدن جذب می‌شود. از این رو گیاه‌خواران و افرادی که مشکلات ژنتیکی خاص دارند نمی‌توانند ال کارنیتین کافی را تولید یا جذب کنند. به همین دلیل مصرف مکمل دارویی یا پودر ال کارنیتین برای این دسته افراد ضروری و حیاتی است.

 

ال کارنیتین در چه مواد غذایی وجود دارد؟

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، ال کارنیتین ماده‌ای ضروری است که از ترکیب دو آمینو اسید لیزین و متیونین تولید می‌شود. از طرفی بدن به منظور سنتز کارنیتین به ویتأمین‌های B6، C و B3 (نیاسین) نیاز دارد. اما شما می‌توانید با مصرف برخی مواد غذایی مانند: منابع حیوانی مثل گوشت قرمز، لبنیات و آواکادو مقداری از این ماده را دریافت کنید. گوشت قرمز و محصولات لبنی بیشترین میزان کارنیتین را دارا هستند.

دیگر منابعی که حاوی مقادیری از این ماده هستند می‌توان به: آجیل، دانه‌ها (کدو، آفتابگردان، کنجد و …)، حبوبات (لوبیا، نخود فرنگی، عدس و بادام زمینی)، سبزیجاتی مانند: مارچوبه، چغندر، سیب‌زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری و کلم پیچ، موز، غلاتی مانند: گندم سیاه، ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس و جوانه گندم و گرده عسل اشاره کرد. جهت خرید قرص ال کارنیتین 1000 کلیک کنید.

آیا ال کارنیتین به لاغری کمک می‌کند؟

همان‌طور که اشاره کردیم ال کارنیتین در سوزاندن اسید‌های چرب به منظور تولید انرژی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. این موضوع باعث شده تا این تصور در ذهن برخی افراد ایجاد شود که این ماده می‌تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد. به همین دلیل قبل از بررسی طریقه مصرف ال کارنیتین لازم است تا صحت این مسأله به وضوح روشن شود.

در بین تحقیقاتی که بر روی این ماده انجام شده، نتایج بسیار متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال در یک مطالعه که بر روی 34 خانم انجام شده نتایج تأثیر بسیار کم ال کارنیتین را بر روی کاهش وزن نشان داده است. به گونه‌ای که افراد چاقی که در کنار ورزش از ال کارنیتین استفاده کردند، تنها 3/1 کیلوگرم بیشتر از سایرین وزن کم کرده‌اند. در این تحقیق تمامی 34 زن مرتباً این ماده را دریافت می‌کردند و 4 روز در هفته تمرینات ورزشی داشتند.

با این حال در مطالعات دیگر مصرف این ماده به ورزشکاران توصیه شده تا علاوه بر چربی‌سوزی بیشتر، حین تمرینات ورزشی کمتر احساس خستگی کرده و عضلاتشان تحلیل رود. زیرا وجود این ماده در بدن باعث می‌شود تا برای تولید انرژی از بافت‌های چربی استفاده کنند. نتیجه این امر نیز پیشگیری از تحلیل رفتن عضلات است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در کنار مصرف این مکمل حتماً رژیم غذایی مناسب و سالمی داشته باشید. پیشنهاد می شود جهت مشاهده و خرید پودر پروتئین وی کلیک کنید.

 

نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری

ال کارنیتین می‌تواند در کنار رژیم غذایی سالم و مناسب به کاهش وزن کمک کند. یکی از ویژگی‌های مهم مصرف این ماده که در قسمت قبل به آن اشاره شد، پیشگیری از تحلیل عضلات هنگام چربی‌سوزی است. این ماده در صورتی که در کنار مکمل‌های امگا3 مصرف شود، تأثیر قابل توجهی را بر سوزاندن چربی‌های بدن می‌گذارد.

اما نکته‌ای که هنگام مصرف این ماده باید به آن توجه کنید، خطر بروز بی‌اشت‌هایی عصبی است. زیرا ال کارنیتین منجر به بی‌اشت‌هایی شده و حساسیت شما نسبت به لاغری در نهایت منجر به بی‌اشت‌هایی عصبی خواهد شد و در نهایت سوء تغذیه شدید را به همراه دارد.

یکی دیگر از مواردی که باید توجه کنید، منع مصرفی این مکمل برای برخی افراد است. به عنوان مثال کسانی که سابقه دیالیز دارند نباید به هیچ وجه این ماده را مصرف کنند. همچنین نباید با دارو‌هایی مانند: وارفارین، زیدوودین، کارنیتین و … مصرف شود. به همین دلیل قبل از شروع به مصرف این مکمل با هدف لاغری حتماً با پزشک مشورت کنید.

بعد از رعایت نکات ایمنی در صورتی که منع مصرف نداشتید، بعد از رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی منظم دوز مصرفی پیشنهادی ما 5/0 تا 3 گرم در روز برای یک فرد 50 کیلویی است. البته میزان دوز مصرفی به فعالیت شما نیز بستگی دارد. در صورتی که فعالیت کمی دارید از 1 گرم بیشتر در طول روز مصرف نکنید.

نکته دیگر در مصرف ال کارنیتین، مصرف آن در چند نوبت در طول روز است. مثلاً اگر دوز مصرفی شما در طول روز 2 گرم است، آن را به یکباره استفاده نکنید. بنابراین اگر شما از کپسول‌های 1000 میلی‌گرم این مکمل استفاده می‌کنید، دو کپسول را در دو نوبت مصرف کنید. این مکمل همچنین باید در روز‌هایی که فعالیت ورزشی دارید، مصرف شود.

برخی تحقیقات نشان دادند در صورت مرف همزمان مکمل و حدود 40-30 گرم کربوهیدارت، ال کارنیتین تأثیر بسیار بیشتری خواهد گذاشت. مصرف ویتأمین‌هایی مانند B4 فرآیند لاغری را تسریع می‌کند. پیشنهاد می شود جهت مشاهده و خرید قرص چربی سوز کلیک کنید.

 

نحوه مصرف ال کارنتین مایع

ال کارنیتین علاوه بر فرم کپسولی در فرم‌های دیگری نظیر مایع و حتی تزریقی نیز وجود دارد. معمولاً فرم مورد نظر نیز بر اساس نیاز‌ها و اهداف مختلفی انتخاب می‌شوند. نحوه مصرف ال کارنیتین مایع نیز به این صورت است که صبح زود و قبل از شروع تمرینات ورزشی باید استفاده شود. دوز آن نیز همانند نمونه کپسولی آن است فقط به صورت مایع دریافت می‌شود.

مصرف ال کارنیتین مایع نیز 4-2 ویال از محلول آن در طول روز توصیه می‌شود. ال کارنیتین مایع را می‌توان به تنهایی یا به صورت حل شده در نوشیدنی و حتی غذا‌های مایع مصرف کرد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره نحوه مصرف bcaa را بخوانید.

 

بهترین زمان مصرف ال کارنیتین برای لاغری

بهترین زمان مصرف ال کارنیتین برای لاغری وقتی است که سطح انسولین بدن بالا و ماهیچه‌ها حداکثر توانایی جذب را دارند. بنابراین بهترین نحوه مصرف ال کارنیتین زمانی است که همراه با 40-30 گرم کربوهیدرات و 40-20 گرم پروتئین مصرف شود. ورزشکاران نیز برای چربی‌سوزی بیشتر باید بعد از تمرین و همراه با وعده‌های غذایی که سرشار از کربوهیدارت و پروتئین است، مصرف کنند. اما اگر هدف از مصرف این مکمل رفع خستگی حین ورزش و افزایش سطح انرژی است، بهترین زمان مصرف آن یک ساعت قبل از تمرین است.

در برخی تحقیقات بهترین زمان مصرف این مکمل صبح زود و قبل از شروع تمرینات به ویژه در فرم مایع آن توصیه شده است. با این حال بسته به هدف شما از مصرف این ماده می‌تواند زمان آن تغییر کند که در این متن به وضوح به آن‌ها اشاره شد. هنگام مصرف این ماده به عوارض جانبی آن مانند: حالت تهوع، دل پیچده، سردرد، تپش قلب و معده درد توجه کنید. در صورت بروز این علائم نادر از ادامه مصرف صرف نظر کنید. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره روتین پوستی چیست را بخوانید.

 

سوالات متداول

نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری چگونه است؟

بعد از رعایت نکات ایمنی در صورتی که منع مصرف ال کارنیتین را نداشتید، بعد از رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی منظم دوز مصرفی پیشنهادی ما 5/0 تا 3 گرم در روز برای یک فرد 50 کیلویی است. البته میزان دوز مصرفی به فعالیت شما نیز بستگی دارد. در صورتی که فعالیت کمی دارید از 1 گرم بیشتر در طول روز مصرف نکنید.

نحوه مصرف ال کارنیتین مایع چگونه است؟

مصرف ال کارنیتین مایع نیز 4-2 ویال از محلول آن در طول روز توصیه می‌شود. ال کارنیتین مایع را می‌توان به تنهایی یا به صورت حل شده در نوشیدنی و حتی غذا‌های مایع مصرف کرد.

تحریریه داروخانه صبا

View Comments

  • سلام وقتتون بخیر، بهترین زمان مصرف ال کارنیتین برای لاغری چه موقعی هست؟

    • سلام خدمت شما
      بهترین زمان مصرف ال کارنیتین برای لاغری وقتی است که سطح انسولین بدن بالا و ماهیچه‌ها حداکثر توانایی جذب را دارند.

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

2 هفته ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

2 هفته ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

2 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

2 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

3 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

4 هفته ago