مقالات

پروتئین وی آلبومین چیست و نحوه مصرف آن به چه صورت است؟

مصرف یک منبع پروتئین پس از تمرین مقاومتی، جهت به حداکثر رساندن سنتز پروتئین عضلانی و تعادل خالص پروتئین ضروری است. مکمل‌ها اساسا منابع پروتئین، آنزیم‌ها و کربوهیدرات‌ها هستند و برای مصرف در سه مرحله قبل، حین یا بعد از تمرین توسعه یافته‌اند. آن‌ها به عنوان یک باتری برای بدن عمل می‌کنند که در مراحل مختلف متابولیسم به شارژهای مختلف انرژی نیاز دارد. مکمل‌های متعددی در بازار موجود است، حتی منابع غذایی مستقیم طبیعی، مانند تخم مرغ آب پز، یا سیب زمینی شیرین آب پز منابع خوبی برای جذب مواد لازم هستند. پروتئین وی آلبومین به‌عنوان یک منبع مکمل ارزشمند برای افراد، با هدف به حداکثر رساندن ریکاوری و سازگاری با ورزش مقاومتی است. شاید برایتان سوال باشد که «پروتئین وی آلبومین چیست و از چه موادی تشکیل شده است».

برای پاسخ به این سوال می‌توانید ما را تا انتها همراهی کنید تا علاوه بر این، با نحوه مصرف و تفاوت این مکمل با پروتئین وی نیز آشنا شوید. در این صورت به راحتی می‌توانید بهترین گزینه را برای جذب پروتئین لازم، بعد از تمرین‌های بدنسازی انتخاب کنید.

مکمل‌های پروتئین

ورزشکارانی که هدفشان به حداکثر رساندن رشد توده بدون چربی و ریکاوری پس از ورزش است، بایستی از مکمل‌های پروتئینی استفاده کنند. مکمل‌های پروتئینی‌ متناسب با انواع رژیم‌های غذایی و سبک زندگی ساخته شده‌اند. این مکمل‌ها با ارزش بیولوژیکی بالا، تمام اسید آمینه‌های ضروری بدن شما را برای ریکاوری بهتر تأمین کرده و همچنین مواد مغذی ضروری را در فرآیند ریکاوری بعد از تمرین و افزایش توده عضلانی تضمین می‌کنند. این حمایت تغذیه‌ای باعث بهبود ریکاوری عضلات، سنتز پروتئین، حفظ توده عضلانی و افزایش قدرت می‌شود.

 

پروتئین وی آلبومین چیست؟

آلبومین یک پروتئین پاستوریزه سفیده تخم‌مرغ است. پاستوریزه شدن زمانی اتفاق می‌افتد که سفیده تخم‌مرغ در معرض دمای بالا و سپس دمای پایین قرار بگیرد؛ نتیجه این فرآیند پودر آلبومین است. در طی این فرآیند، از نظر فنی تمام چربی موجود در تخم‌مرغ از طریق فیلتراسیون حذف می‌شود. آلبومین همچنین پروتئین اصلی در پلاسمای خون بوده و توسط سلول‌های کبدی سنتز می‌شود.

این پروتئین به دست آمده از سفیده تخم‌مرغ، برای بهبود عملکرد متابولیک بسیار مناسب است. آلبومین قادر به ساخت ماهیچه‌های سالم‌تر، در مقایسه با افرادی که هیچ مکملی مصرف نمی‌کنند، است. این پروتئین مغذی محتوای بیولوژیکی خوبی دارد، همچنین چربی بسیار کم و قند نزدیک 0٪ را ارائه می‌دهد. اساساً مانند خوردن تخم‌مرغ عمل کرده و غلظت پروتئین آن، بیشتر است.

 

مواد تشکیل دهنده پروتئین وی آلبومین

از آن جایی که این مکمل فوق‌العاده به ترمیم و تقویت ماهیچه‌ها و عضلات کمک می‌کند، بهتر است با ساختار آن آشنا شوید. بیش از 80 درصد مکمل‌های آلبومین را پروتئین‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین 8 نوع آمینو اسید ضروری در ساختار آلبومین‌ها دیده می‌شود. لوسیون به‌عنوان اصلی‌ترین و ضروری‌ترین آمینو اسید، جهت ترغیب سنتز پروتئین در عضله شناخته شده است که در این مکمل به فراوانی یافت می‌شود.

از دیگر آمینو اسید مفید آلبومین که به حرکت آسان خون در رگ‌ها کمک می‌کند، می‌توان به آرژنین اشاره کرد. این مواد ضروری جریان خون را تقویت کرده و به این ترتیب کارایی ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین سطح عملکرد ماهیچه‌ها، عضلات و انرژی بالاتر رفته و فرد بدنساز نتیجه بهتری را به دست می‌آورد.

آلبومین‌ها همچنین غنی از BCAA هستند. بدن انسان قادر به ساخت این اسید آمینه‌های شاخه‌دار نیست، به همین دلیل این مواد، فقط با خوردن غذا و یا مکمل‌های پروتئینی وارد بدن می‌شوند. BCAA ها خستگی را در هنگام ورزش کاهش می‌دهند. از دیگر مواد تشکیل دهنده پروتئین‌های آلبومین می‌توان به ویتامین‌های گروه B، آهن و فسفر اشاره کرد.

با توجه به موارد گفته شده، با مصرف این مکمل ارزشمند، قدرت بدنیتان در طول تمرین افزایش یافته و همچنین خستگی بعد از آن به صورت کاملی از بین می‌رود.

 

نحوه مصرف پروتئین وی آلبومین

برای این‌که پروتئین مصرفی بالاترین کارایی را داشته باشد، لازم است روزانه ۵ پیمانه ٣١ گرمی (١۵۵ گرم) از پودر پروتئین آلبومین را در نیم لیتر یا همان 500 میلی‌لیتر آب، آبمیوه و یا شیر (مطابق با سلیقه خود) حل کرده، سپس در چند وعده مختلف میل کنید. این نوشیدنی در انواع مختلفی با طعم‌های گوناگونی تولید می‌شود، برخی از آن‌ها دارای طعم‌های فوق‌العاده‌ای هستند.

بهتر است توجه داشته باشید که مقدار مصرف در روزهایی که تمرین دارید با روزهای عادی متفاوت است، در زیر هر کدام را به صورت جدا آورده‌ایم:

روز تمرین: 3 ساعت قبل از شروع تمرین، 60 گرم از پودر را با آب و یا نوشیدنی دلخواه خود به صورت شیک درست کرده و بنوشید. همچنین نیم ساعت و یا 1 ساعت بعد از تمرین نیز همین مقدار را میل کنید.

روزهای عادی: در روزهایی که تمرین ندارید، 1 ساعت بعد از وعده‌های غذایی ناهار و شام، به اندازه یک الی دو پیمانه، به صورت خنک بنوشید.

زمان و مقادیر صحیح مصرف با توجه به هر فرد، بدن، رژیم غذایی و هدف متفاوت بوده و موارد گفته شده در بالا به صورت کلی است. از این رو در مصرف این مکمل‌ها با پزشک و یا مربی خود مشورت کنید.

 

نکات مهم در نحوه مصرف پروتئین وی آلبومین

  • این مکمل‌ها دارای جذبی آهسته هستند، از این‌رو نباید بلافاصله بعد از تمرین مصرف شوند.
  • آلبومین با جذب آهسته خود، در رفع گرسنگی بسیار موثر است. به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که دارای رژیم‌های لاغری هستند نیز توصیه می‌شود.

 

مزایای استفاده از پروتئین وی آلبومین چیست؟

این مکمل پروتئینی حاوی هیچ‌گونه کربوهیدراتی در ترکیب خود نیست، به همین دلیل شما را چاق نمی‌کند. همچنین ارزش بیولوژیکی فوق‌العاده‌ای داشته و بر عملکرد فلور روده تأثیر می‌گذارد. همچنین از تحلیل رفتن توده‌های عضلانی در هنگام فعالیت‌های ورزشی، جلوگیری می‌کند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که اکثر افراد آلبومین را به عنوان مکمل پروتئینی خود انتخاب می‌کنند، قیمت مناسب آن است. از آن‌ جایی که این روزها قیمت مکمل‌ها با توجه به دوره‌های مصرفی، بسیار بالا بوده و توانایی خرید کاهش یافته است؛ پروتئین آلبومین با قیمتی مناسب و بسیار مقرون به‌صرفه در بازار عرضه می‌شود.

بهتر است بدانید که پروتئین تولید شده در آلبومین 4 برابر بیشتر از پروتئین موجود در 1 تخم‌مرغ است.

به این ترتیب فواید مکمل‌های وی آلبومین عبارتند از:

  • سیری، کمک به لاغری
  • محتوای بیولوژیکی بالا
  • منبع اسید آمینه
  • افزایش و بهبود در بازیابی توده عضلانی
  • بهبود سیستم ایمنی
  • بهبود سلامت استخوان
  • حفظ توده بدون چربی موجود در بدن

 

مکمل های پروتئینی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

هر مکملی دارای برخی از عناصر متفاوت است که عبارتند از:

  • ظرفیت جذب پروتئین‌ (این امر به زمان مصرف مکمل بستگی دارد)
  • ارزش بیولوژیکی (آلبومین ارزش بسیار بالایی دارد)
  • تنوع محصول (شیک، میله و غیره)
  • وجود یا عدم چربی
  • نوع عملکرد متابولیسم

بنابراین، هنگام ارزیابی اینکه کدام پروتئین برای شما بهتر است، بایستی 5 مورد گفته شده را تجزیه و تحلیل کنید.

 

کدام پروتئین برای بدنسازی مناسب است؟ نحوه مصرف پروتئین وی آلبومین و وی چه تفاوتی دارد؟

آلبومین یعنی سفیده تخم‌مرغ که منبع بسیار خوبی برای پروتئین است و یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین و قابل اعتمادترین مکمل‌ها برای کسانی محسوب می‌شود که نیاز به عضله سازی دارند و از آن به عنوان منبع پروتئین خود استفاده می‌کنند. اگر بخواهید هر دو پروتئین را در برنامه غذایی خود قرار دهید، پروتئین WHEY را درست بعد از تمرین به عنوان شیک مصرف کرده (زیرا به صورت سریع هضم می‌شود و پروتئین آلبومین کندتر هضم می‌شود) و آلبومین را در طول وعده غذایی مصرف کنید.

اگر به دنبال یکی از گزینه‌ها هستید؛ در حقیقت شما باید تصمیم بگیرید که کدام یک از این دو مکمل برایتان بهتر است؛ زیرا این شما هستید که می‌دانید، بدنتان در چه مرحله‌ای از سفر خود به سمت هیکل مورد نظرتان است.

 

 

آلبومین برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد، این مکمل فوق‌العاده، مقادیر خوبی از پروتئین را با ارزش بیولوژیکی بالا در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد، اسید آمینه‌های ضروری مورد نیاز بدن را تولید کرده و به بازیابی بهتر و افزایش توده عضلانی کمک می‌کند.

به صورت کلی؛ دلیل استفاده از این مکمل عبارتند از:

  • افزایش توده عضلانی
  • کمک به ریکاوری عضلات
  • شاخص بالای ارزش بیولوژیکی
  • هنگامی‌که در رژیم کم کالری استفاده می‌شود، به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

 

جمع‌بندی

برای پاسخ به سوال «پروتئین وی آلبومین چیست» می‌توان به صورت کاملا ساده‌ای عنوان کرد که این مکمل‌ها از پاستوریزه سفیده تخم‌مرغ تولید شده و حاوی انواع مختلف آمینو اسیدها و ویتامین‌ها هستند. شما می‌توانید به‌عنوان یک ورزشکار و بدنساز، با قرار دادن این مکمل پروتئینی در وعده غذایی‌ خود، به تقویت توده‌های عضلانی بدون چربی و افزایش قدرت بدنی‌‌تان کمک کنید. همچنین در صورت داشتن رژیم غذایی جهت لاغری، با مصرف پروتئین آلبومین، اشتهای خود را کاهش داده و وزن خود را کم کنید.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

43 دقیقه ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

3 روز ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

4 روز ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

6 روز ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

2 هفته ago

راهنمای خرید بهترین کرم ضدآفتاب و روشن کننده پوست

کرم ضد افتاب و روشن‌کننده از ضروری‌ترین محصولات روتین به‌شمار می‌آید که در روزهای گرم…

4 هفته ago