دسته بندی: مقالات

چه غذاهایی پروتئین دارند؟ جدول پروتئین مواد غذایی پروتئین دار

حتماً می‌دانید که هر سلول زنده به پروتئین بیش از مواد مغذی دیگر نیاز دارد. شاید تا به حال به مواد غذایی پروتئین دار فکر نکرده‌اید و به این نکته توجه نداشته‌اید که چه غذا‌هایی می‌توانند در جذب پروتئین مورد نیاز بدن مؤثر باشند.

پروتئین‌ها نقش‌های مهم مختلفی در بدن بر عهده دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت هورمون، تبدیل انرژی شیمیایی به کار و … اشاره کرد. با توجه به اهمیت این ماده مغذی برای بدن، بهتر است مواد غذایی پروتئین دار را بیش از پیش بشناسیم. ما در این متن شما را با این غذا‌ها و جدول پروتئین مواد غذایی مختلف آشنا می‌کنیم.

چه غذا‌هایی پروتئین دارند؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که ورزشکاران و علاقه‌مندان به کاهش وزن از خود می‌پرسند این است که چه غذا‌هایی پروتئین دارند. این گروه می‌توانند برای رساندن میزان کافی پروتئین به بدن خود، مواد غذایی زیر را میل کنند.

 

تخم‌ مرغ

یکی از غذا‌های پروتئین دار تخم‌مرغ است و از جمله کامل‌ترین و سالم‌ترین مواد غذایی می‌باشد که انسان تا به حال کشف کرده است. علاوه بر پروتئین، موادی مانند آنتی اکسیدان، مواد معدنی، انواع ویتأمین و چربی‌های سالم در آن یافت می‌شود.

 

پنیر کاتیج

یکی از موادی که میزان پروتئین موجود در آن قابل توجه می‌باشد پنیر کاتیج است. در این پنیر کلسیم، ویتأمین ب 2، ویتأمین 12، فسفر و سلنیوم وجود داشته و علاوه بر این مواد می‌توان مواد مغذی دیگری را نیز با مصرف این پنیر در اختیار بدن قرار داد. توجه داشته باشید که این 226 گرم از این ماده، 27 گرم پروتئین، 194 کالری و 2 درصد پروتئین دارد.

 

پنیر کاتیج

از دیگر مواد پروتئین دار ، پنیر سوئیسی است. در هر 28 گرم از این لبنیات نیز 8 گرم پروتئین وجود دارد و افراد با مصرف این پنیر، هم می‌توانند نیاز بدن به پروتئین را مرتفع کنند و هم کلسیم به میزان کافی دریافت کرده و در جهت بهبود وضعیت سلامت استخوان‌ها گامی مؤثر بردارند. میان وعده‌هایی که در آن‌ها این نوع پنیر حضور دارد می‌توانند بسیار مقوی باشند. پیشنهاد می شود جهت خرید پودر پروتئین کلیک کنید.

 

سینه مرغ

یک از گوشت‌هایی که می‌توان آن را از جمله مواد غذایی پروتئین دار نامید، سینه مرغ است. این گوشت از جمله گوشت‌هایی است که ورزشکاران و کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، به آن علاقه زیادی دارند. 80 درصد از کالری‌هایی که در سینه مرغ یافت می‌شود به صورت پروتئین است و به همین دلیل می‌تواند به کاهش وزن کمک فراوانی کند. یک عدد سینه مرغ بدون پوست، 53 گرم پروتئین و 284 کالری انرژی دارد.

 

سینه بوقلمون

از دیگر مواد غذایی که میزان قابل توجهی پروتئین در آن وجود دارد، سینه بوقلمون است. سینه بوقلمون از نظر ظاهری شباهت زیادی به سینه مرغ داشته و می‌تواند نیاز بدن به پروتئین را به خوبی برطرف کند. 70 درصد از میزان کالری موجود در سینه بوقلمون پروتئین است. در 85 گرم سینه بوقلمون 24 گرم پروتئین و 146 کالری گزارش شده است. پیشنهاد می شود درباره برنامه بدنسازی چربی سوزی بخوانید.

گوشت فاقد چربی

یکی از مواد غذایی پروتئین دار، که آن نیز منبع خوبی از این ماده به شمار می‌رود، گوشت فاقد چربی است. این ماده غذایی نیز برای لاغری و کاهش وزن بسیار مفید بوده و علاوه بر پروتئین موادی مانند آهن، ویتأمین ب 12 و مواد مغذی دیگر نیز در آن یافت می‌شود. 53 درصد کالری از گوشت بدون چربی، پروتئین بوده که در نوع مقدار قابل توجهی می‌باشد. با مصرف 85 گرم گوشت گاو، می‌توان 22 گرم پروتئین دریافت کرد؛ این میزان گوشت 84 کالری انرژی دارد.

معمولاً کسانی که بدنبال کاهش وزن هستند می‌توانند از این ماده غذایی با خیالی راحت مصرف کنند؛ میزان کربوهیدرات موجود در آن زیادی نیست و به دلیل پروتئین بالایی که دارد گزینه مناسبی برای کاهش وزن می‌باشد.

 

ماهی تن

از دیگر مواد غذایی پروتئین دار، می‌توان به ماهی تن اشاره کرد. این ماهی نیز از جمله منابع غنی و سرساز از پروتئین به شمار رفته و به دلیل چربی و کالری پایینی که دارد از جمله مواد مؤثر و مفید در کاهش وزن نیز می‌باشد. در 154 گرم از ماهی تن 149 کالری و 39 گرم پروتئین وجود دارد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره غذاهای پروتئینی برای بدنسازی را بخوانید.

 

میگو

از دیگر موادی که می‌توان آن را نیز یکی از منابع غنی از پروتئین دانست، میگو است. در 85 گرم از گوشت این حیوان آبزی می‌توان 18 گرم پروتئین مشاهده کرد. در ضمن در همین میزان از میگو نیز 84 کالری انرژی وجود دارد. افرادی که به خوردن میگو علاقه زیادی دارند می‌تواند علاوه بر پروتئین موادی مانند ویتأمین ب 12 و سلنیوم را نیز دریافت کنند و نیاز بدن به این مواد غذایی را برطرف کند. در ضمن، میگو میزان بالایی از اسید چرب امگا 3 دارد.

 

بادام

مواد گیاهی نیز از جمله منابع غنی پروتئین به شمار ‌می‌روند. یکی از مواد گیاهی که آن نیز مقدار قابل توجهی پروتئین دارد، بادام است. در 28 گرم بادام، 161 کالری و حدود 6 گرم پروتئین یافت می‌شود. با خوردن بادام علاوه بر دریافت پروتئین، می‌توان موادی مانند ویتأمین ای، فیبر، منیزیم و منگنز نیز دریافت کرد. با مصرف بادام، افراد حس سیری بیشتری داشته و به این ترتیب می‌توان از این ماده به یکی از مواد غذایی مفید و مؤثر در کاهش وزن نام برد. پیشنهاد می شود جهت خرید پروتئین وی کلیک کنید.

جو دوسر

یکی دیگر از مواد غذایی پروتئین دار، جو دوسر است. در یک فنجان از این ماده گیاهی نیز 13 گرم پروتئین یافت می‌شود. همین میزان از جو دوسر، 303 کالری دارد. علاوه بر پروتئین، موادی مانند منگنز، ویتأمین ب 1 و منیزیم نیز در این نوع جو یافت می‌شود.

 

عدس

عدس نیز از جمله گیاهانی است که میزان بالایی از پروتئین در آن یافت می‌شود. در یک فنجان عدس که حدود 198 گرم وزن دارد، حدود 18 گرم پروتئین یافت می‌شود. درصد کالری همین میزان از عدس نیز 230 کالری می‌باشد. پتاسیم، فیبر، مس، اسید فولیک، آهن و پتاسیم از جمله مواد مغذی عدس می‌باشند. کسانی که رژیم گیاهخواری برای خود انتخاب کرده‌اند می‌توانند برای جبران پروتئین مورد نیاز خود از عدس استفاده کنند. پیشنهاد می شود جهت خرید پروتئین کازئین کلیک کنید.

 

جدول پروتئین مواد غذایی

جدول زیر، جدول پروتئین مواد غذایی است که میزان پروتئین در آن درج شده است.

نام ماده غذایی واحد مقدار پروتئین به گرم
تخم‌مرغ یک عدد 6 گرم
پنیر کاتیج 226 گرم 27 گرم
پنیر سوئیسی 28 گرم 8 گرم
سینه مرغ یک عدد سینه مرغ 53 گرم
سینه بوقلمون 85 گرم 24 گرم
گوشت بدون چربی 85 گرم 22 گرم
ماهی تن 154 گرم 39 گرم
میگو 85 گرم 18 گرم
بادام 28 گرم 6 گرم
جو دوسر نصف فنجان 13 گرم
عدس یک فنجان یا 198 گرم 18 گرم

جمع‌بندی

بسیاری از مواد غذایی که ما در طول روز مصرف می‌کنیم، حاوی مقادیر خاصی پروتئین هستند. شناخت مواد غذایی پروتئین دار می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. تخم مرغ، پنیر کاتیج، پنیر سوئیسی، سینه مرغ و سینه بوقلمون از جمله مواد غذایی سرشار از پروتئین هستند.

همچنین می‌توان ماهی تن، میگو، گوشت بدون چربی، بادام و عدس را نیز در دسته مواد غذایی پر از پروتئین جای داد. ما در این مطلب شما را با غذا های پروتئین دار آشنا کردیم. همچنین جدول پروتئین این مواد غذایی را برایتان آوردیم که علاوه بر آگاهی در تغذیه روزانه خود از این موارد بیش از پیش استفاده نمایید. پیشنهاد می شود درباره تشخیص مکمل تقلبی از اصل بخوانید.

 

سوالات متداول

چه غذاهایی پروتئین دارند؟

تخم‌مرغ - پنیر کاتیج - پنیر سوئیسی - سینه مرغ - سینه بوقلمون - گوشت فاقد چربی - ماهی تن - میگو - بادام - جو دوسر - عدس و ...

بهترین مواد غذایی پروتئین دار که باعث لاغری می شود کدام است؟

یکی از مواد غذایی پروتئین دار، که منبع خوبی از پروتئین به شمار می‌رود، گوشت فاقد چربی است. این ماده غذایی برای لاغری و کاهش وزن بسیار مفید بوده و علاوه بر پروتئین موادی مانند آهن، ویتأمین ب 12 و مواد مغذی دیگر نیز در آن یافت می‌شود.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

1 هفته ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

2 هفته ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

2 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

2 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

3 هفته ago