دسته بندی: مقالات

معرفی بهترین منابع ویتامین D | معرفی مواد غذایی شامل ویتامین دی

ویتأمین D یکی از مهم‌ترین ویتأمین‌های مورد نیاز بدن برای جذب کلسیم و رشد استخوان‌ها است. این ویتأمین از نوع ویتأمین‌های محلول در چربی است. ویتأمین D یا ویتأمین خورشید از طریق قرار گرفتن در معرض خورشید به مدت ده الی پانزده دقیقه جذب بدن می‌شود. علاوه بر نور خورشید، منابع ویتامین D در بسیاری از مواد غذایی دیگر نیز وجود دارد. با ما همراه باشید تا با بهترین منابع ویتامین D آشنا شویم.

ویتامین D از کجا تأمین می‌شود؟

همه ما می‌دانیم ویتامین D برای رشد و حفاظت استخوان‌های بدن و دندان‌ها مفید است و بدن انسان را در برابر بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت نوع اول محافظت می‌کند. کمبود این ویتأمین موجب ایجاد پوکی استخوان شده و این آسیب دیدگی در سنین بالا و می‌ان‌سالی منجر به شکستگی استخوان و ایجاد عوارض جدی و حتی مرگ می‌شود.

تغییر سبک زندگی بشر، زندگی در آپارتمان‌ها و برج‌های بلند و بعضا دور از دسترسی به نور خورشید موجب شده تا میزان سطح ویتأمین بدن افراد کاهش یابد و مشکلات زیادی را به وجود آورد. با توجه به این مورد استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین D در رژیم غذایی می‌تواند تا حدی کمبود این ویتأمین را جبران کند.

علاوه بر این استفاده از مکمل‌ها زیر نظر پزشک و مطابق با دستورات می‌تواند نیاز بدن را تأمین نماید. علاوه بر تمام موارد ذکرشده، ویتأمین D در تولید یک هورمون در بدن نقش اساسی دارد.

ویتأمین D یکی از انواع منحصر به فرد ویتامین محلول در چربی است که همراه با غذا خوردن وارد بدن می‌شود. در صورتی که سوخت‌وساز بدن به درستی انجام شود مقدار مورد نیاز ویتأمین D برای بدن تولید می‌شود تا دیگر نیازی به استفاده از مکمل‌ها نباشد.

مقدار مورد نیاز بدن به ویتأمین D بین 400 تا 600 واحد در روز است. افرادی که در معرض نور خورشید قرار ندارند (صرف وقت بیشتر در خانه و فضا‌های سربسته در طول مدت روز) باید این مقدار را به 1000 واحد در روز برسانند.

هم چنین می‌توانند با مصرف مواد غذایی و استفاده از منابع ویتامین D مقدار مورد نیاز خود را تأمین کنند. جهت مشاهده و خرید ویتامین ب کمپلکس کلیک کنید.

 

بمب‌های ویتامین D کدام‌اند؟

در این قسمت به معرفی منابع ویتامین D خواهیم پرداخت. بیشترین مقدار ویتأمین D در نور خورشید وجود دارد و مواد غذایی کمتری در طبیعت وجود دارد که حاوی این ویتأمین باشند.

بهترین منابع ویتامین D هم به صورت گیاهی و هم حیوانی هستند. غذا‌های دریایی، میگو، غذا‌های گیاهی، زرده تخم مرغ و … از انواع مواد غذایی سرشار از ویتأمین D به شمار می‌آیند. در ادامه به توضیح مختصری از مواد غذایی سرشار از ویتأمین D خواهیم پرداخت. پیشنهاد می شود درباره عوارض نمک بخوانید.

غذا‌های حیوانی منابع ویتامین d

ماهی سالمون

یکی از بهترین منابع ویتامین د ماهی پرچرب سالمون است. این ماهی سرشار از ویتأمین D و بسیار پرطرفدار است. در کل ماهی‌هایی که به صورت آزاد و طبیعی از دریا صید می‌شوند دارای بیشترین مقدار ویتأمین D هستند تا ماهی‌هایی که در استخر‌های کوچک‌تر پرورش داده می‌شوند.

 

شاه ماهی و ماهی ساردین

یکی از پرطرفدارترین ماهی‌ها، شاه ماهی است. این ماهی به صورت مختلف خام، کنسروی، نمک سود شدن و دودی مصرف می‌شود. نمک سود شده ماهی دارای مقدار زیادی سدیم است. ماهی کوچک ساردین یا شاه ماهی غنی و سرشار از ویتأمین D است. در حالت کلی تمامی ماهی‌های چرب سرشار از ویتأمین D هستند. جهت مشاهده و خرید قرص امگا 3 کلیک کنید.

 

روغن جگر ماهی

یکی از مکمل‌های شناخته شده و پرکاربرد، روغن جگر ماهی است. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که مایل به خوردن ماهی نیستید می‌توانید با مصرف مکمل روغن جگر ماهی املاح معدنی و مواد مغذی زیادی را جذب بدن خود نمایید.

مکمل روغن جگر ماهی حاوی ویتأمین‌هایی است که به سختی در مواد غذایی یافت می‌شود. بیشترین استفاده از آن در بین کودکان به منظور رفع کمبود ویتأمین در بدن آن‌ها است. علاوه بر این به دلیل وجود ویتأمین A در آن و خطرناک بودن مصرف بیش از اندازه ویتأمین A، باید در مصرف روغن جگر ماهی دقت نمایید و به میزان مورد نیاز بدن آن را مصرف نمایید. پیشنهاد می شود درباره عوارض جانبی پروتئین بخوانید.

میگو

میگو با میزان چربی کمتری نسبت به دیگر منابع ویتامین D یکی از پرطرفدارترین انواع سخت‌پوست‌ها است. این ماده سرشار از ویتأمین D است. علاوه بر این اسید چرب امگا 3 موجود در آن در مقدار کمتری نسبت به دیگر مواد این امکان را می‌دهد تا بدون نگرانی از افزایش کلسترول خون بتوانید از آن استفاده کنید.

 

زرده تخم مرغ

شاید تا به اینجا تصور شما این باشد که تنها غذا‌های دریایی دارای ویتأمین D هستند؟ کاملاً در اشتباه هستید. زرده تخم مرغ برای افرادی که تمایلی به غذا‌های دریایی ندارند یکی از بهترین منابع ویتامین D به حساب می‌آید.

چربی، ویتأمین و مواد معدنی در زرده تخم مرغ و مقدار زیادی پروتئین در سفیده تخم مرغ وجود دارد. تخم‌مرغ‌های محلی که در معرض نور خورشید قرار داشته‌اند و مرغ‌هایی که در تغذیه آن‌ها از خوراک‌های غنی شده با ویتأمین D استفاده شده است بیشترین مقدار ویتأمین D را دارند. پیشنهاد می شود درباره منابع ویتامین ث بخوانید.

ویتأمین D به دلیل اینکه یکی از ویتأمین‌های محلول در چربی است به مقدار زیادی در مواد غذایی چرب مانند غذا‌های دریایی، غذا‌های گیاهی و … وجود دارد.

 

غذا‌های گیاهی منابع ویتامین د

مواد غذایی سرشار از ویتأمین D تنها به غذا‌های دریایی منتهی نمی‌شود. علاوه بر انواع ماهی، میگو و زرده تخم مرغ غذا‌های گیاهی نیز وجود دارند. این دسته از منابع ویتامین D برای افرادی که دارای رژیم گیاهخواری هستند مناسب است.

 

قارچ

قارچ‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماورا بنفش حاوی مقدار زیادی ویتأمین D است. در این میان قارچ‌های پرورشی کمترین مقدار ویتأمین را به خود اختصاص می‌دهند. جهت خرید قرص آهن کلیک کنید.

غلات مانند بلغور و جو دو سر

یکی از روش‌های افزایش ویتأمین D مورد نیاز بدن استفاده از غلات جو دو سر و بلغور به عنوان وعده صبحانه است.

شیرگاو، سویا، آب پرتقال، کنسرو ماهی تن نیز در دسته منابع ویتامین D قرار می‌گیرند. در کنار معرفی منابع ویتامین D که عنوان شد، امروزه از مواد غذایی بسیاری که با ویتأمین D غنی شده‌اند در رژیم‌های غذایی استفاده می‌شود. پیشنهاد می شود درباره زمان مصرف انواع ویتامین بخوانید.

 

سخن پایانی

ویتأمین D یکی از ویتأمین‌های مورد نیاز بدن در رشد و استحکام استخوان‌ها است. وجود ویتأمین D موجود در بدن علاوه بر رشد و استحکام استخوان‌ها می‌تواند بدن را از بسیاری بیماری‌ها مانند دیابت نوع یک، ‌ام اس، پوکی استخوان، سرطان دستگاه گوارش و … محافظت نماید.

بهترین راه حل تأمین این ویتأمین در بدن قرار گرفتن در فضای روباز و زیر نور خورشید است. مواد غذایی سرشار از ویتامین D وجود دارند که با قرار گرفتن در برنامه غذایی می‌توانند مقدار زیادی از ویتأمین D مورد نیاز بدن را تأمین نمایند.

 

سوالات متداول

بهترین منابع ویتامین D کدام اند؟

بهترین منابع ویتامین D هم به صورت گیاهی و هم حیوانی هستند. غذا‌های دریایی، میگو، غذا‌های گیاهی، زرده تخم مرغ و … از انواع مواد غذایی سرشار از ویتأمین D به شمار می‌آیند.

غذا‌های گیاهی منابع ویتامین د کدام اند؟

قارچ - غلات مانند بلغور و جو دو سر - شیرگاو - سویا - آب پرتقال و ...

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

1 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

3 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

6 روز ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

1 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

1 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

2 هفته ago