دسته بندی: مقالات

بهترین زمان مصرف انواع ویتامین (در شبانه روز)

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به منظور رفع کمبود مواد مغذی از انواع ویتأمین‌ها استفاده می‌کنید، شاید این سؤال برایتان پیش آید که چه زمانی در شبانه‌روز بهترین زمان مصرف انواع ویتامین است؟

امروزه با توجه به موضوعات مختلف مانند رژیم‌های سخت، کم اشتهایی، مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای برای تأمین نیاز تغذیه‌ای، مصرف انواع ویتأمین لازم و ضروری است. اصل مهم در مصرف ویتأمین‌ها، بهترین زمان مصرف برای جذب بهتر در بدن است. با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای مصرف ویتأمین و جذب بهتر

بسیاری از افراد با توجه به داشتن یک برنامه غذایی کامل تنها درصدی از ویتأمین‌های مورد نیاز بدن را دریافت می‌کنند. مصرف انواع ویتأمین‌ها و مکمل‌ها و تداوم در مصرف آن‌ها می‌تواند بیشترین تأثیر را داشته باشد. شاید شما هم دوست داشته باشید در مورد بهترین زمان مصرف ویتأمین‌ ها در طول روز بیشتر بدانید تا بالاترین جذب را داشته باشید.

مصرف ویتأمین‌های مختلف روش‌های متفاوتی نیز دارند. به عنوان مثال باید بدانید مصرف چه ویتأمینی همراه غذا می‌تواند جذب بالایی داشته باشد و در نهایت موجب افزایش سلامت بدن می‌شود.

بهترین زمان برای مصرف ویتأمین به نوع مصرفی ویتأمین بستگی دارد. برخی از ویتأمین‌ها همراه غذا، برخی دیگر در صبح، بخشی از ویتأمین‌ها قبل از خواب و … می‌تواند تأثیر خود را بر بدن داشته باشند.

هر چند مصرف ویتأمین‌ها در سلامتی و حفظ آن دارای اهمیت زیادی است به همین دلیل باید نوع ویتأمین و انتظار شما از تأثیر آن بر بدن مشخص شود تا زمان مناسب مصرف آن تعیین گردد.

نوع ویتأمین مصرفی در طول روز و میزان انتظار شما از تأثیرات آن بر بدن در تعیین زمان مصرف آن نقش به سزایی دارد.

بدن انسان در طول روز فعالیت‌های مختلفی دارد. مصرف انواع ویتأمین‌ها موجب تأمین و رفع کمبود مواد مغذی و املاح معدنی بدن می‌شود. مهم‌ترین عامل در جذب بالای ویتأمین‌ها زمان مصرف و تداوم بر مصرف آن است.

علاوه بر این مصرف ویتأمین‌ها موجب پیشگیری و کاهش عوارض بیماری در افراد می‌شود. مصرف ویتأمین‌ها در زمان‌های مختلف متناسب با دستگاه گوارش، هضم و جذب املاح آن پیشنهاد می‌شود. با انواع قرص انرژی زا داروخانه صبا آشنا شوید.

 

نکاتی در مورد زمان مصرف انواع ویتامین

نکته حائز اهمیت در مورد مصرف ویتأمین‌ها، توجه به مقدار آن است. از آنجایی که تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف ویتأمین‌ها به مقدار زیاد نمی‌تواند آسیب‌زا باشد اما دقت در مصرف هم‌زمان چند نوع ویتأمین و یا استفاده هم‌زمان با دارو‌های دیگر باید مورد توجه قرار گیرد.

همان‌طور که گفته شد، تعیین بهترین زمان مصرف ویتأمین‌ ها به نوع آن بستگی دارد. ویتأمین‌ها در دسته‌های مختلف قرار داده می‌شوند. برخی از آن‌ها مانند ویتأمین C و ویتأمین‌های گروه B از نوع ویتأمین‌های محلول در آب هستند.

ویتأمین‌های A، D، E و K در دسته ویتأمین‌های محلول در چربی قرار می‌گیرند، ویتأمین‌های قبل از تولد و مورد استفاده در مادران باردار و دسته دیگر که سایر ویتأمین‌و مکمل‌ها را شامل می‌شوند.

در این قسمت به بهترین زمان‌های ممکن برای مصرف انواع ویتأمین‌ها خواهیم پرداخت. پیشنهاد می شود از انواع مکمل کربوهیدرات داروخانه صبا دیدن فرمایید.

 

ویتأمین‌های صبحگاهی

ویتأمین‌های محلول در آب یکی از انواع ویتأمین مصرفی در صبح است. ویتأمین‌های موجود در مواد غذایی گیاهی و حیوانی که به صورت طبیعی در بدن انسان وجود ندارد در دسته ویتأمین‌های محلول در آب قرار می‌گیرند.

ویتأمین C یکی از این نوع ویتأمین است که استفاده آن در تمام طول شبانه‌روز بلامانع است. ویتأمین موجود در مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو، ویتأمین محصولات گیاهی از نوع ویتأمین C است.

به دلیل اینکه ویتأمین C در بدن ذخیره نمی‌شود و تنها ساعاتی از طول روز را در رگ‌ها در گردش است. توصیه می‌شود مصرف این نوع ویتأمین به صورت هر 3 ساعت یک بار یا به همراه 3 وعده غذایی انجام شود. درباره منابع ویتامین c بخوانید.

نوع دیگر ویتأمین محلول در آب، ویتأمین‌های گروه B است. این دسته از ویتأمین‌ها وظیفه کاهش استرس و افزایش انرژی بدن را بر عهده دارند. با توجه به این موضوع که مصرف تمامی 8 نوع ویتأمین دسته B با یکدیگر بی‌خطر است، ویتأمین ب کمپلکس تولید شده است. این ویتأمین مقدار دوز مورد نیاز روزانه یک فرد را تأمین می‌کند.

بهترین زمان مصرف ویتأمین‌ های گروه B به دلیل افزایش سطح انرژی، بعد از بیدار شدن و در ابتدای صبح قبل از وعده صبحانه است. جهت خرید و مشاهده انواع پودر پروتئین کلیک کنید.

 

ویتامین‌های مصرفی همراه غذا

ویتأمین‌های A، D، E و K از نوع ویتأمین‌های محلول در چربی به حساب می‌آیند. مصرف این نوع ویتأمین‌ها در طول روز به مقدار کم توصیه می‌شود. مصرف بیش از اندازه می‌تواند موجب ایجاد مسمومیت در افراد شود. این نوع ویتأمین‌ها با توجه به نام دسته‌بندی در چربی حل می‌شوند.

بهترین زمان برای مصرف ویتأمین‌ های محلول در چربی همراه وعده‌های غذایی است. در این زمان ویتأمین‌ها بیشترین تأثیر جذب بر بدن را خواهند داشت. بسیاری از افراد با استفاده از رژیم‌های متعادل مقدار ویتأمین‌های محلول در چربی مورد نیاز بدن خود را دریافت می‌کنند و نیازی به مصرف این دسته از ویتأمین‌ها ندارند. پیشنهاد می شود درباره بهترین منابع ویتامین d بخوانید.

 

ویتأمین‌های زمان بارداری

یکی از ضروری‌ترین ویتأمین‌های دوران بارداری اسیدفولیک است. زمان مناسب برای مصرف این دسته از ویتأمین‌ها به دلیل پیشگیری از حالت تهوع، همراه غذا است. توصیه می‌شود مصرف ویتأمین‌ها، مقدار و زمان مصرف آن در دوران بارداری و پیش از تولد نوزاد، زیر نظر پزشک انجام شود.

 

سایر ویتأمین‌ها

بدن انسان به صورت روزانه و داشتن عملکرد مناسب نیاز به مواد معدنی و ویتأمین‌ها دارد. برخی از ویتأمین‌هایی که در دسته مکمل‌های غذایی قرار می‌گیرد عبارت‌اند از آهن، کلسیم، منیزیم و روی.

نکته قابل توجه در مصرف این ویتأمین‌ها، توجه به میزان مصرفی آن‌ها و عدم تجاوز از مقدار مورد نیاز است. زیرا در صورت مصرف زیاده از حد می‌تواند تأثیر عکس داشته باشد. بهترین زمان برای مصرف این دسته از ویتأمین‌ها به صورت روزانه و همراه غذا است. در غیر این صورت با ایجاد ناراحتی‌های گوارشی و عوارض جانبی می‌تواند تأثیر منفی بر بدن داشته باشند. پیشسنهاد می شود درباره عوارض آمینواسید بخوانید.

 

سخن پایانی

افراد در طول روز با مصرف غذا‌های مختلف می‌توانند مواد مغذی و املاح معدنی مورد نیاز بدن را دریافت نمایند. در برخی موارد استفاده و خرید انواع ویتامین‌ ها و مکمل‌های غذایی می‌تواند کمبود آن را جبران نموده و موجب افزایش سلامتی بدن شود.

از این رو توجه به زمان مصرف انواع ویتامین به منظور جذب بالاتر مورد توجه افراد قرار گرفته شد. اگر شما هم در تعیین زمان مصرفی ویتأمین‌های خود دچار مشکل هستید می‌توانید با اطلاعات داده شده در این مقاله و با توجه به نوع ویتأمین مصرفی، بهترین زمان برای مصرف ویتأمین را دریافت و بالاترین جذب را داشته باشید. پیشنهاد می شود درباره خواص پروتئین بخوانید.

 

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف ویتامین ها چه زمانی است؟

بهترین زمان برای مصرف ویتأمین به نوع مصرفی ویتأمین بستگی دارد. برخی از ویتأمین‌ها همراه غذا، برخی دیگر در صبح، بخشی از ویتأمین‌ها قبل از خواب و … می‌تواند تأثیر خود را بر بدن داشته باشند.

در مورد زمان مصرف انواع ویتامین به چه نکته ای باید توجه کرد؟

نکته حائز اهمیت در مورد مصرف ویتأمین‌ها، توجه به مقدار آن است. از آنجایی که تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف ویتأمین‌ها به مقدار زیاد نمی‌تواند آسیب‌زا باشد اما دقت در مصرف هم‌زمان چند نوع ویتأمین و یا استفاده هم‌زمان با دارو‌های دیگر باید مورد توجه قرار گیرد.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

1 هفته ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

2 هفته ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

2 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

2 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

3 هفته ago