دسته بندی: مقالات

11 مورد از عوارض آمینواسید | مصرف مکمل امینواسید چه خطراتی دارد؟

موضوعی که در سال‌های گذشته شیوع زیادی پیدا کرده است، افزایش تمایل به مصرف مکمل‌های آمینواسید است. تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که این ماده تاثیر خوبی بر روی استحکام ماهیچه‌ها دارد اما موضوعی که در این میان نگرانی‌های زیادی در پی داشته، عوارض آمینواسید است.

اگر این ماده بیش از مقدار لازم به بدن برسد، قادر خواهد بود سلامت انسان را به خطر انداخته و حتی به عنوان یک عامل جدی تهدید به شمار رود. برخی از عوارضی که در پی مصرف این ماده در بدن آشکار می‌شود غیر قابل جبران بوده و ممکن است باعث مرگ فرد نیز شود. در این مقاله عوارض مکمل آمنیو اسید (عوارض آمینو اسید) مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

 

عوارض مکمل آمینواسید

عوارض مصرف آمینو اسید چیست؟ اگر چه آمینواسیدها، از مهم‌ترین مواد برای درست انجام شدن متابولیسم بدن به شمار می‌روند اما مصرف بیش از حد آنها، عوارض ناخوشایندی همچون عوارض زیر در پی خواهد داشت.

 

1. اختلال در دستگاه گوارش

یکی از عوارض آمینواسید، ایجاد اختلال در دستگاه گوارش است که از نشانه‌های آن، تهوع است. بروز سوء هاضمه و ناراحتی معده نیز از دیگر عوارض مصرف بیش از حد مکمل‌ آمینو اسید می‌باشد.

2. عرق کردن

عرق کردن به صورت مفرط نیز از دیگر اثرات مکمل آمینواسید ها به شمار می‌رود. شاید در نگاه اول عرق کردن مشکل خاصی برای فرد ایجاد نکند اما اگر ادامه پیدا کند، آب بدن از دست رفته و انسان را در شرایط خطرناکی قرار می‌دهد.

 

3. خستگی مفرط

از دیگر اثرات مکمل آمینواسید می‌توان به بروز خستگی مفرط اشاره کرد. زمانی که این مکمل‌ها در بازه زمانی طولانی‌تر از 6 ماه مصرف می‌شوند بروز این عارضه اصلا دور از انتظار نخواهد بود و زندگی طبیعی و نرمال فرد را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. جهت خرید و مشاهده انواع مکمل بتا آلانین کلیک کنید.

 

4. مشکلات کبدی

از دیگر عوارض آمینواسید، بروز مشکلات کبدی است. یکی از مهم‌ترین اندام‌هایی که متابولیسم پروتئین‌ها در آن انجام می‌شود، کبد است. افرادی که از مکمل‌های آمینواسیدی استفاده می‌کنند باید به شدت در مورد مصرف این مواد، احتیاط به خرج داده و محتاطانه عمل کنند. مصرف این مکمل‌ها بدون تجویز پزشک یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که ممکن است باعث به خطر افتادن سلامت کبد شود. جهت خرید و مشاهده انواع پودر گلوتامین کلیک کنید.

 

5. عدم جذب آمینواسیدهای ضروری

آمینواسیدها به سه گروه ضروری، غیر ضروری و نیمه ضروری تقسیم‌بندی می‌شوند. آمینواسیدهای ضروری، آمینواسیدهایی هستند که انسان در کل زمان حیات خود به آن نیاز دارد. آمینواسیدهای نیمه ضروری، آمینواسیدهایی هستند که بدن در دوران کودکی به آنها نیاز دارد و آمینوهای غیر ضروری نیز آمینواسیدهایی هستند که بدن بدون داشتن آنها نیز قادر است به حیات طبیعی خود بدون هیچ مشکلی ادامه دهد.

مکمل‌هایی که حاوی آمینواسید هستند، قادرند آمینواسید ضروری خون را بالا برده و به افراد کمک کنند تا عضله سازی صورت گیرد، اما اگر این ماده بیش از حد لازم مصرف شود، ممکن است جذب دیگر آمینواسیدهایی که کلیه اندام‌ها به آنها نیاز دارند متوقف شود. این توقف جذب آمینواسیدها، موجب بروز واکنش‌های غیر طبیعی در بدن خواهد شد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره گلوتامین چیست را بخوانید.

6. تداخل در داروهای کاهش قند خون

افرادی که داروی قند خون مصرف می‌کنند باید در مصرف مکمل‌های آمینواسیدی نیز محتاط باشند. یکی از عوارض آمینواسید، ایجاد تداخل با داروهایی است که برای کاهش قند خون مصرف می‌شود. برخی از این مکمل‌ها با داروی قند خون ترکیب شده و باعث کاهش بیش از حد قند خون خواهند شد. اگر این روند ادامه پیدا کند، احتمال آنکه فرد وارد کمای قندی شود نیز افزایش می‌یابد. توجه داشته باشید که کمای دیابتی ممکن است فرد را به سوی مرگ سوق دهد. پیشنهاد می شود درباره منابع ویتامین c بخوانید.

 

7. تداخل دارویی

از عوارض جانبی آمینو اسید، می‌توان به تداخل دارویی اشاره کرد. برخی از مکمل‌های آمینواسیدی موجود در بازار، با برخی داروها مانند داروهای کورتیکواستروئیدها و یا هورمون‌های تیروییدی واکنش نشان داده و مانع از تاثیر این داروها خواهند شد. البته گاهی اوقات نیز ممکن است این داروها دچار شدت و یا ضعف در عملکرد شوند که این نیز می‌تواند تاثیرات نامساعدی بر بدن داشته باشد. پیشنهاد می شود با انواع مکمل بی سی ای ای آشنا شوید.

 

8. کند شدن جذب آب

از دیگر اثرات مکمل آمینواسید، کند شدن جذب آب است. حضور آب در بسیاری از واکنش‌هایی که در بدن رخ می‌دهد، لازم و ضروری به نظر می‌رسد و هرگاه در جذب آب اختلالی ایجاد شود، این واکنش‌ها نیز عملا تحت تاثیر قرار گرفته و مشکلات و عوارض متفاوتی در بدن بروز پیدا خواهد کرد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره عوارض گینر را بخوانید.

9. بالا رفتن میزان آمونیاک در بدن

از دیگر عوارض جانبی آمینو اسید، بالا رفتن آمونیاک در پلاسمای بدن است. این اتفاق، بر روی فرآیندهای متابولیکی بدن تاثیر منفی داشته و کارکرد مغز را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. در پی این عارضه، فرد ممکن است است مرتبا احساس خستگی کند. پیشنهاد می شود درباره زمان مصرف انواع ویتامین بخوانید.

10. از کار افتادن ریه‌ها

یکی دیگر از عوارض جانبی آمینو اسید، از کار افتادن ریه‌ها می‌باشد. برخی از انواع مکمل‌های آمینواسیدی، با واکنش‌هایی که در بدن ایجاد می‌کنند باعث کاهش عملکرد ریه و از کار افتادن آن خواهد شد. در بدترین حالت ممکن فرد دچار مرگ خواهد شد.

 

11. وارد آمدن آسیب به مغز

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است مصرف مکمل‌های آمینواسید در بدن ایجاد کند، آسیب به مغز است. این عارض خصوصا در افرادی به الکل اعتیاد دارند، بیشتر مشاهده می‌شود. در اغلب موارد، آسیب به مغز قابل ترمیم نخواهد بود و فرد برای همیشه فرصت تجربه یک زندگی عادی و نرمال را از دست خواهد داد.

به همین دلیل توصیه اکید می‌شود که در مورد مصرف این مکمل‌ها با وسواس و دقت بالا عمل کرد و بدون تجویز پزشک و به صورت سرخود این مکمل ها مصرف نشوند. جهت خرید و مشاهده انواع پودر پروتئین کلیک کنید.

 

جمع بندی

در این متن در مورد عوارض آمینواسید (عوارض قرص آمینو اسید، عوارض پودر آمینو) و تاثیراتی که می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن داشته باشند، صحبت کردیم. برخی از مضرات آمینو به هیچ عنوان قابل جبران نبوده و حتی برخی از آنها ممکن است خطر مرگ را در پی داشته باشند.

جدای از برخی مکمل‌ها که می‌توانند باعث ایجاد عوارض شوند، بالا بودن دوز مصرف و طولانی بودن دوره مصرف نیز از جمله عوامل ایجاد کننده انواع واکنش‌ها و عوارض در بدن خواهد بود. بهترین توصیه‌ای که در این رابطه می‌توان پیشنهاد داد این است که مصرف این مکمل‌ها زیر نظر پزشک انجام شود. تجربیات و نظرات خود را پیرامون مضرات قرص آمینو با ما به اشتراک بگذارید. پیشنهاد می شود از داروخانه اینترنتی بازدید و درباره منابع ویتامین d بیشتر بخوانید.

 

سوالات متداول

عوارض مکمل آمینواسید چیست؟

1. اختلال در دستگاه گوارش 2. عرق کردن 3. خستگی مفرط 4. مشکلات کبدی 5. عدم جذب آمینواسیدهای ضروری و ...

عوارض مصرف آمینو اسید بر روی مغز چیست؟

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است مصرف مکمل‌های آمینواسید در بدن ایجاد کند، آسیب به مغز است. این عارض خصوصا در افرادی به الکل اعتیاد دارند، بیشتر مشاهده می‌شود. در اغلب موارد، آسیب به مغز قابل ترمیم نخواهد بود و فرد برای همیشه فرصت تجربه یک زندگی عادی و نرمال را از دست خواهد داد. به همین دلیل توصیه اکید می‌شود که در مورد مصرف این مکمل‌ها با وسواس و دقت بالا عمل کرد و بدون تجویز پزشک و به صورت سرخود این مکمل ها مصرف نشوند.

تحریریه داروخانه صبا

View Comments

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

3 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

5 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

1 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

1 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

2 هفته ago