دسته بندی: مقالات

آشنایی با عوارض گینر (Gainer) و خطراتی که برای بدن دارد

شاید در مورد گینر تا به حال چیزهایی شنیده باشید. گینر یک پودر مکمل است که معمولا افراد ورزشکار از آن استفاده می‌کنند. برای برخی از افراد ورزشکار که سعی می‌کنند مقدار زیادی غذا مصرف کنند تا وزن بیشتری داشته باشند؛ گینرها گزینه مناسبی هستند. گینرها در اصل مکمل های بدنسازی هستند که معمولاً از پروتئین، کربوهیدرات‌ها و مواد مغذی خاصی تشکیل شده‌اند.

اما در این میان، خیلی از افراد از عوارض گینر و خطراتی که برای بدن دارد آگاه نیستند. اگر قصد دارید مقدار زیادی مکمل برای افزایش عضله وزن مصرف کنید، وقت بگذارید و این مقاله را بخوانید زیرا ما برخی از عوارض و قیمت گینر را در اینجا لیست می‌کنیم که لازم است بدانید.

گینر چیست؟

همان طور که گفته شد, مکمل گینر از ذخایر پروتئین، کربوهیدرات، اسید آمینه‌های ضروری و غیر ضروری، مواد معدنی و ویتامین‌ها تشکیل شده است و بهترین گزینه برای ورزشکارانی است که مایل هستند وزن و حجم بگیرند. به هر اندازه که کربوهیدرات به کار رفته در این مکمل، سریع جذب شود، گینر باکیفیت‌تری خواهد بود و اثربخشی آن روی بدن شما زودتر است.

آشنایی با عوارض گینر

برخی از مهمترین عوارض گینر عبارتند از:

 

1. افزایش وزن ناسالم

افزایش وزن ناسالم یکی از عوارض مکمل گینر است. مشکل بسیاری از مکمل‌ها این است که حاوی مقدار زیادی قند هستند. شکر به عنوان یک منبع کربوهیدرات برای تامین انرژی بیشتر به بدن و کمک به افزایش وزن بدن عمل می‌کند.

با این حال، قند زیاد ممکن است منجر به افزایش وزن ناسالم شود زیرا کالری بیشتری به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند. افرادی که قند بیشتری مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که کمتر قند و شکر مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به چاقی هستند. با انواع قرص چربی سوز داروخانه صبا آشنا شوید.

 

2. افزایش خطر ابتلا به دیابت

نه تنها مقادیر زیاد قند می‌تواند منجر به افزایش وزن ناسالم شود، بلکه می‌تواند شما را در معرض خطر دیابت نیز قرار دهد. قند به دلیل ارتباط بین مصرف زیاد قند و چاقی به طور غیر مستقیم با دیابت نوع 2 مرتبط است. به گفته کمیته مشاوره علمی تغذیه (SACN)، مقادیر بالای قند منجر به چاقی می شود که یکی از عوامل اصلی دیابت نوع 2 است.

 

3. مشکلات معده

مشکلات معده یکی از خطرات گینر است؛ گینرها باعث می‌شوند که برخی افراد عوارض جانبی متعددی مانند گرفتگی معده و نفخ را تجربه کنند.افراد دیگر حتی ممکن است تا چند ساعت پس از مصرف پودر، ناراحتی معده و نفخ را تجربه کنند. مشکلات معده ممکن است با عدم تحمل غذایی یا آلرژی غذایی مرتبط باشد.

در افراد خاص، به ویژه آنهایی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند، لاکتوز هضم نشده از طریق معده به روده ها منتقل می‌شود. در طی این فرآیند مقدار قابل توجهی گاز ایجاد می‌شود که باعث نفخ، نفخ و گرفتگی معده خواهد شد.

گاهی اوقات ممکن است مشکلات معده به دلیل حساسیت به پروتئین شیر رخ دهد. پروتئین‌ کازئین و شیر آب پنیر می‌توانند باعث واکنش ایمنی التهابی در برخی افراد شوند. جهت مشاهده انواع قرص ضد نفخ کلیک کنید.

4. آسیب کبدی

پروتئین موجود در گینرها در صورت مصرف بیش از حد ممکن است به کبد شما آسیب برساند. طبق یک مطالعه در سال 2013 ، مصرف پروتئین بالاتر از حد مجاز رژیم غذایی می تواند باعث آسیب به عملکرد کبد شود. اگر کبد به طور مداوم روی پروتئین بیش از حد کار کند، ممکن است در دراز مدت باعث اختلال شود. کبد برای تبدیل پروتئین سنتز شده به اسیدهای آمینه یکبار مصرف و حفظ تعادل نیتروژن در بدن باید سخت‌تر کار کند.

نکته قابل توجه اینجاست که شما باید آب کافی بنوشید، در غیر این صورت کبد شما برای سم زدایی بدنتان مشکل خواهد داشت. بنابراین اگر گینرها را با پودر کراتین مصرف می کنید، مطمئن شوید که در طول روز خود را هیدراته نگه دارید.

 

5. آسیب به کلیه

از دیگر عوارض مکمل گینر می‌توان به آسیب به کلیه ها اشاره کرد. اگر کلیه‌ها با پروتئین بیش از حد پر شده باشند، مکمل‌های غذایی، مانند افزایش‌دهنده‌ها، می‌توانند مضر باشند.اگر قبلاً دچار بیماری سنگ کلیه بودید، گینر می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند. آن دسته از افرادی که در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه هستند، احتمالاً با مصرف گینرها وضعیتتان بدتر می‌شود.

گینرها همچنین برای کسانی که از قبل مشکل کلیوی دارند کشنده است. طبق مطالعه‌ای در سال 2004، انجام شد، به نظر می‌رسد که برای بزرگسالان، مصرف مکمل‌های کراتین با دوز توصیه شده 20 گرم در روز به مدت پنج روز ایمن است ولی بیشتر از این احتمالا منجر به آسیب به کلیه خواهد شد.

به یاد داشته باشید که فیبر و آب کافی را در رژیم غذایی خود مصرف کنید. مقدار کافی آب و فیبر به جلوگیری از تجمع رسوب در بدن شما که می تواند منجر به سنگ کلیه شود، کمک می‌کند. پیشنهاد می شود درباره بهترین زمان مصرف انواع ویتامین بخوانید.

 

6. مشکلات تنفسی

مشکلات تنفسی از دیگر خطرات گینر است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند. بسیاری از کاربران برخی از مشکلات تنفسی مانند خس خس سینه، سرفه و عطسه را پس از مصرف چند روزه گینر گزارش کردند. این مشکلات تنفسی اغلب در صورت مصرف نادرست گینر رخ می دهد. اگر از هر گونه مشکل تنفسی رنج می‌برید، ممکن است عاقلانه باشد که به طور کامل مکمل خود را تغییر دهید یا از مصرف آن اجتناب کنید.

گاهی اوقات افزایش وزن اضافی می‌تواند باعث مشکل در تنفس شود. این امر در صورتی اتفاق می‌افتد که چربی زیادی در شکم خود داشته باشید. در برخی موارد، وزن اضافی می‌تواند ریه های شما را در حین ورزش فشرده کند و باعث سخت شدن تنفس شود. پیشنهاد می شود درباره بهترین منابع ویتامین d بخوانید.

 

7. حالت تهوع

برای برخی افراد، مصرف گینر می‌تواند باعث تهوع شود. برای اینکه بدنتان به طعم گینر عادت کند، ابتدا نصف وعده را بنوشید و بعد کم کم مقدار آن را افزایش دهید تا مشکل حالت تهوع نداشته باشید.

دلیل دیگری که باعث تهوع می‌شود این است که خیلی سریع گینر را می‌نوشید. بهترین راه حل این گینر را به آرامی برای حدود 20-40 دقیقه بنوشید. پیشنهاد می شود درباره عوارض قرص انرژی زا بخوانید.

 

بهترین زمان برای مصرف گینر چه موقع است؟

در این مطلب در مورد عوارض پروتئین گینر صحبت شد. سوال خیلی از افراد این است که مقدار مصرف گینرها باید به چه صورت باشد؟ باید بدانید که مقدار مصرف گینرها به وزن، تیپ بدنی و هدفی که دارید بستگی دارد. نمی‌توان به طور دقیق در مورد این موضوع صحبت کرد. 3 یا 4 زمان اصلی برای مصرف گینرها معمول است:

  • صبح (بین صبحانه و وعده ناهار)
  • ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از تمرین
  • بلا فاصله بعد از تمرین
  • قبل خواب.

سخن پایانی

آیا از عوارض گینر که ممکن است برای شما رخ دهد می‌ترسید؟ نگران نباشید؛ چرا که اگر از دوز مناسب پیروی کنید می‌توانید از این عوارض جانبی جلوگیری کنید. اگر سعی کنید تمامی موارد گفته شده را رعایت کنید هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. اما به یاد داشته باشید که باید در زمان درست و به شکل درست، گینرها را مصرف کنید. پیشنهاد می شود درباره عوارض آمینواسید بخوانید.

 

سوالات متداول

عوارض گینر چیست؟

1. افزایش وزن ناسالم 2. افزایش خطر ابتلا به دیابت 3. مشکلات معده 4. آسیب کبدی 5. آسیب به کلیه 6. مشکلات تنفسی 7. حالت تهوع.

بهترین زمان برای مصرف گینر چه موقع است؟

باید بدانید که مقدار مصرف گینرها به وزن، تیپ بدنی و هدفی که دارید بستگی دارد. نمی‌توان به طور دقیق در مورد این موضوع صحبت کرد. 3 یا 4 زمان اصلی برای مصرف گینرها معمول است: صبح (بین صبحانه و وعده ناهار) - ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از تمرین - بلا فاصله بعد از تمرین - قبل خواب.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

4 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

6 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

1 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

1 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

3 هفته ago