دسته بندی: مقالات

Glutamine یا گلوتامین چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

در واقع گلوتامین یکی از آمینو اسیدهای غیر ضروری بدن است که در بین ورزشکاران طرفداران زیادی دارد. به‌طور کلی آمینواسیدها به سنتز و تولید پروتئین و بافت‌های عضلانی کمک زیادی می‌کنند و به همین دلیل نیز مکمل آن بسیار پرطرفدار است.

این ماده به مقدار کم از طریق رژیم غذایی در بدن تولید می‌شود، اما افرادی که نیاز به ترمیم بافت عضلانی خود دارند، بهتر است تا این مکمل ارزشمند را امتحان کنند. اگر قصد این را دارید تا به سوالاتی از قبیل گلوتامین چیست؟ کاربرد گلوتامین چیست؟ پاسخ مناسبی دهید، ادامه مطالب را دنبال کنید.

گلوتامین چیست؟

Glutamine چیست؟ گلوتامین فراوان‌ترین اسید آمینه یا آمینو اسیدی است که در تولید و بهبود عضلات نقش دارند. این ماده نقش اساسی در حمل نیتروژن در خون را دارد و معمولا آمینو اسید به مقدار 9 گرم در طول روز توسط عضلات به خون جذب می‌شود. همین عامل باعث می‌شود که اگر آمینو اسید کافی در عضلات وجود نداشته باشد، به مرور زمان عضلات شما بسوزد.

طی تحقیقات انجام شده، هر فرد می‌تواند طی رژیم غذایی روزانه به 3-6 گرم آمینو اسید و بدون مصرف مکمل دست پیدا کند و این مقدار برای فردی که قصد انجام حرکات ورزشی را ندارد، مناسب است.

پس بهتر است بدانید که این مکمل معمولا برای افراد ورزشکار و کسانی که نیاز به ترمیم بافت عضلانی دارند توصیه می‌شود. البته توجه کنید که این مکمل نیز می‌تواند عوارض مربوط به خود را داشته باشد، پس بهتر است تا زیر نظر پزشک اقدام به مصرف آن کنید.

مصرف مکمل گلوتامین توسط ورزشکاران

همواره کمتر ورزشکار و بدنسازی را می‌بینید که مکمل گلوتامین مصرف نکرده باشد. دلیل اصلی این موضوع، این است که آمینو اسید علاوه بر کمک به سنتز پروتئین، به چربی‌سوزی نیز کمک زیادی می‌کنند. معمولا بدنسازانی که قصد کاهش وزن را دارند و در کنار ورزش هوازی از پدیده عضله‌سوزی نگران هستند، اقدام به مصرف گلوتامین می‌کنند، زیرا بهترین مکمل برای انجام این کار است.

همچنین ورزشکارانی که در دوره ریکاوری هستند، بهتر است تا از فواید گلوتامین آگاهی بیشتری پیدا کنند، زیرا این مکمل بیشتر از آن که به رشد عضلات شما کمک کند، از آسیب به بافت‌ها جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود آمینو اسید کافی جهت حمل نیتروژن در خون در دسترس باشد.

به‌طور طبیعی در حدود 6-7 روز زمان می‌برد تا سطح گلوتامین خون پس از حرکات سنگین ورزشی به حالت قبل برگردد. پس هرگز استفاده از مکمل گلوتامین را فراموش نکنید. نکته مهم دیگر درباره زمان مصرف گلوتامین این است که هرگز گلوتامین را با مکمل کراتین همزمان مصرف نکنید، زیرا از جذب درست و اصولی یکدیگر جلوگیری میکنند. پیشنهاد می شود درباره بهترین زمان مصرف انواع ویتامین بخوانید.

به عنوان نکته آخر در ارتباط با گلوتامین برای ورزشکاران، بهتر است اگر دچار آسیب‌دیدگی ناشی از وزنه‌های سنگین شدید، حتما به سراغ مکمل گلوتامین بروید. بر همین اساس نیاز است که بدانید مکمل گلوتامین چیست و چه ارزش بالایی برای ورزشکاران دارد.

مهم‌ترین کاربرد گلوتامین این است که می‌توانید با مصرف آن ، آسیب‌های جدی در حین ورزش‌های سنگین را کاهش دهید.

فواید گلوتامین

  • تضمین سلامت روده‌ ها

در واقع روده‌ها دارای بسیاری از باکتری‌های مفید هستند که جلوی انتقال عفونت و بیماری به سایر نقاط بدن را می‌گیرند. یکی از کاربردهای اصلی گلوتامین، تضمین سلامت روده است. دلیل اصلی این موضوع، این است که گلوتامین علاوه بر کاهش التهابات روده، دیواره روده‌ را نیز در مقابل ویروس‌ها حفاظت می‌کند. همچنین سلامت روده نشان از ایمنی بالای بدن افراد است و پس ارتباط مستقیمی بین مصرف گلوتامین و سطح ایمنی افراد وجود دارد.

معمولا، بسیاری از افرادی که دارای التهابات روده یا سندروم نشتی روده هستند، باید هرچه سریعتر به فکر ترمیم بافت‌ها و سلول‌های روده باشند، زیرا در غیر اینصورت سموم به سرعت وارد خون خواهد شد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از سریعترین درمان‌ها برای بافت روده، مصرف گلوتامین است. پیشنهاد می شود درباره عوارض گینر بخوانید.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

در واقع این نوع آمینواسید در اسکلت عضلانی و پلاسمای خون وجود دارد. همین مسئله موجب شده است تا اگر میزان گلوتامین در پلاسمای خون کاهش پیدا کند، به تبع آن سیستم ایمنی دچار مشکل شود و درصورت آسیب به بافت‌های بدن، عضلات به راحتی نتوانند خود را ترمیم کنند.

 

  • تولید هورمون رشد ( HGH )

بسیاری از نوجوانان که در سنین رشد هستند، به دلیل رژیم غذایی نادرستی که در کودکی داشته‌اند، با مشکل ترشح هورمون رشد مواجه شده‌اند. یکی از فواید اصلی مکمل گلوتامین، افزایش ترشح هورمون رشد در نوجوانان و جوانان است. طی تحقیقات انجام شده در این زمینه، اثبات شده است، افرادی که به مصرف مکمل گلوتامین پرداخته‌اند، حدود 400 درصد بیش از افراد عادی با تولید هورمون رشد مواجه شده‌اند.

 

  • جلوگیری از سرطان

به‌طور کلی در بروز انواع سرطان، عواملی مانند: ژنتیک، رژیم غذایی پرخطر، استرس و سطح گلوتامین موثر هستند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند، اکثر افرادی که با انواع سرطان مواجه شده‌اند، دارای سطح گلوتامین کمتری بوده‌اند و معمولا پزشکان این مکمل حیاتی را برای آن‌ها تجویز می‌کنند.

مصرف گلوتامین به همین‌جا ختم نمی‌شود، بلکه یکی از عوارض اصلی شیمی درمانی، به وجود آمدن التهابات در بدن است. مکمل گلوتامین به راحتی می‌تواند التهابات ناشی از عوارض شیمی درمانی را از بین ببرد و به بهبود افراد کمک زیادی کند. پیشنهاد می شود درباره عوارض قرص انرژی زا بخوانید.

 

نحوه و مقدار مصرف گلوتامین

عوارض گلوتامین چیست؟ افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند، نیاز اساسی به گلوتامین دارند و بهتر است تا بدانند که Glutamine چیست؟ به‌طور کلی، مصرف 5 تا 15 گرم گلوتامین در روز برای افراد ورزشکار توصیه می‌شود. همچنین بهتر است تا در دو تا سه وعده مصرف شود و اثبات شده است که جذب گلوتامین با معده خالی بهتر اتفاق میفتند.

دلیل اصلی اینکه گفته می‌شود قبل از مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید، این است که کاهش برخی ویتامین‌ها در بدن موجب کاهش جذب این آمینو اسید می‌شود و ممکن است تا پس از مصرف در میان مدت، فواید گلوتامین را به دست نیاورید.

ویتامین‌ گروه ب مانند B12 و B6 می‌توانند کمک بیشتری در جذب این ماده باارزش کنند. محققان اثبات کرده‌اند که مصرف تا 14 روز یا حتی 59 روز به‌طور مداوم از گلوتامین، عوارض جانبی را برای بدن ایجاد نمی‌کند، اما برای مصرف بلند مدت بهتر است تا جانب احتیاط را رعایت کنید.

سخن پایانی

بنابر آنچه گفته شد، گلوتامین یکی از آمینواسیدهای غیر ضروری بدن است که مقدار کم آن توسط بدن تولید می‌شود، اما برای ورزشکاران و کسانی که نقص ایمنی دارند، این مقدار کافی نیست و باید به مصرف مکمل گلوتامین روی بیاورند. در واقع مصرف این ماده ارزشمند در دوره ریکاری به ورزشکاران توصیه می‌شود تا بدن بتواند به ترمیم بافت‌های عضلانی بپردازد.

همچنین مصرف 5 تا 15 گرم از این ماده در طول روز بدون مانع است. اگر قصد این را دارید که به سوال گلوتامین چیست؟ پاسخ مناسبی دهید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. پیشنهاد می شود از داروخانه آنلاین بازدید و همچنین درباره عوارض آمینواسید بیشتر بخوانید.

 

سوالات متداول

glutamine چیست؟

گلوتامین فراوان‌ترین اسید آمینه یا آمینو اسیدی است که در تولید و بهبود عضلات نقش دارند. این ماده نقش اساسی در حمل نیتروژن در خون را دارد و معمولا آمینو اسید به مقدار 9 گرم در طول روز توسط عضلات به خون جذب می‌شود. همین عامل باعث می‌شود که اگر آمینو اسید کافی در عضلات وجود نداشته باشد، به مرور زمان عضلات شما بسوزد.

کاربرد گلوتامین چیست؟

1. تضمین سلامت روده‌ ها 2. تقویت سیستم ایمنی بدن 3. تولید هورمون رشد 4. جلوگیری از سرطان.

تحریریه داروخانه صبا

View Comments

Recent Posts

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

4 روز ago

راهنمای خرید بهترین کرم ضدآفتاب و روشن کننده پوست

کرم ضد افتاب و روشن‌کننده از ضروری‌ترین محصولات روتین به‌شمار می‌آید که در روزهای گرم…

3 هفته ago

بهترین روتین پوست چرب و جوش دار

نداشتن روتین پوست را گاهی می‌توان به‌عنوان بدترین انتخاب برای زندگی تفسیر کرد، چون اگر…

3 هفته ago

آیا پروتئین وی باعث ریزش مو می‌شود؟

آیا پروتئین وی باعث ریزش مو میشود؟ این یکی از موضوعات موردبحث و توجه در…

3 هفته ago

آیا گینر باعث افزایش قد می‌شود؟

همیشه دغدغه‌ بسیاری از افراد، به‌ویژه جوانان، داشتن قدی بلندتر است. در این میان، برخی…

4 هفته ago

محاسبه میزان پروتئین مورد نیاز بدن

محاسبه میزان پروتئین مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت و عملکرد بهینه اساسی است. این…

4 هفته ago