دسته بندی: مقالات

آشنایی 0 تا 100 با فواید مکمل زینک [Zinc]

مکمل زینک یکی از بی‌خطرترین و در عین حال فراوان‌ترین مکمل‌هایی است که در دسترس عموم مردم قرار دارد. این ماده معدنی، به دلیل فواید بسیار زیادی که دارد، برای کمک به درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها توسط پزشک توصیه می‌شود. معمولا این ماده معدنی به‌صورت محلول در آب است و به همین دلیل باید به‌طور روزانه یا هفتگی مصرف شود و محلی برای ذخیره در بدن ندارد. علاوه بر این، زینک یا روی نقش کاتالیزوری برای آنزیم‌های اصلی بدن در تولید یا سنتز پروتئین و کربوهیدرات‌ها را دارد. اگر قصد این را دارید تا با فواید مکمل زینک آشنا شوید ادامه مطلب را دنبال کنید.

آشنایی با مکمل زینک

مکمل زینک تنها شامل روی نیست و برای جذب بهتر آن در بدن، به همراه آن ویتامین‌ گروه های B و C نیز وجود دارند. در واقع این ویتامین‌ها به همراه زینک، موجب خواهند شد تا فواید قرص زینک را پس از مصرف روزانه احساس کنید و در نهایت سیستم ایمنی شما در کوتاه‌ترین زمان تقویت شود. این مکمل حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که به درمان بیماری‌های عفونی و تنفسی کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل است که پزشکان مصرف این مکمل را به‌صورت روزانه برای جلوگیری از بیماری‌هایی که با سیستم ایمنی در ارتباط هستند مانند: سل، HIV، سیاه سرفه، کرونا و عفونت‌های ریوی تجویز می‌کنند.

به‌طور کلی تمامی افراد جامعه به دریافت 11 میلی گرم در روز روی یا زینک نیاز دارند. همچنین اگر دچار عفونت‌های تنفسی یا مشکلات مرتبط با سیستم ایمنی هستید، می‌توانید 15-30 میلی گرم در روز زینک استفاده کنید اما به هر صورت نباید استفاده از آن به بیش از 40 میلی گرم در روز برسد، زیرا در اینصورت با مشکلات و عوارض مکمل زینک مواجه خواهید شد.

فواید مکمل زینک

 

تقویت سیستم ایمنی

به دلیل اینکه این ماده معدنی با ارزش، نقش کاتالیزوری در بیش از 300 آنزیم اصلی بدن را دارد، به عنوان محرک برای سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود و درصورت کاهش این ماده با ارزش در بدن، ممکن است با انواع حساسیت‌های فصلی و عفونت‌های تنفسی روبرو شوید. همچنین بهتر است بدانید، درصورتی که استفاده از مکمل زینک بیش از حد نیاز بدن شود، اثر عکس خواهد داشت و ممکن است تا مشکلات مربوط به عفونت‌ها را بیشتر کند.

طی تحقیقاتی که در سال‌های گذشته انجام شده است، مصرف 80 تا 90 میلی گرم زینک در روز، می‌تواند تا 33 درصد طول زمان بیماری را کاهش دهد و التهابات مربوط به آن را از بین ببرد. البته این مقدار زینک تنها باید زیر نظر پزشک مصرف شود، زیرا استفاده از آن در دوران پس از بیماری توصیه نمی‌شود. پیشنهاد می شود درباره ضرر مصرف نمک بخوانید.

یکی از مهم‌ترین فواید مکمل زینک، تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس کرونا است.

 

رشد بهتر ناخن‌ها

یکی از خواص مکمل زینک، رشد و استحکام بهتر ناخن‌ها است. اگر مکمل زینک مصرف نمی‌کنید و از شکستگی سریع ناخن‌های خود گله دارید، بهتر است تا به مصرف مکمل زینک در دوزهای توصیه شده روی بیاورید. این ماده معدنی ویتامین‌های لازم جهت رشد بهتر و همچنین تقویت ناخن‌ها را به عهده دارد.

 

رشد ذهنی و جسمی کودکان و نوجوانان

یکی از مهم‌ترین خواص مکمل زینک، تقویت ذهنی و جسمی کودکان و نوجوانان است. اگر دقت کرده باشید، در تمامی مکمل‌های موجود برای رشد کودکان، زینک موجود است. دلیل این امر، این است که کمک زیادی به سرعت بخشیدن به تقسیم سلولی می‌کند و موجب افزایش قد کودکان خواهد شد. همچنین به دلیل اینکه ویتامین گروه B نیز در این مکمل‌ها وجود دارد، موجب افزایش وزن کودکان و نوجوانان می‌شود. توجه شود با استفاده از مکمل زینک مولکول‌های DNA و RNA در مغز بهتر و با سرعت بیشتری شکل می‌گیرند.

جلوگیری از انواع سرطان

در بیشتر مواقع، زمانی که استرس زیادی به افراد وارد می‌شود یا اینکه در معرض هوای آلوده قرار می‌گیرند، میزان رادیکال‌های آزاد بدن افزایش پیدا می‌کند که در دراز مدت می‌تواند منجر به انواع سرطان شود. مکمل زینک به دلیل خواص آنتی اکسیدان بالایی که دارد، به راحتی رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و در نتیجه موجب پیشگیری از انواع سرطان می‌شود.

معمولا افراد اگر در معرض فشار روحی شدید قرار بگیرند، امکان شکسته شدن مولکول‌های DNA در آن‌ها بالا خواهد رفت و به آن استرس اکسیداتیو گفته می‌شود. این مکمل ارزشمند، به بهبود این مولکول نیز کمک زیادی می‌کند. پیشنهاد می شود درباره عوارض آمینواسید بخوانید.

 

تقویت رشد موها

فواید قرص زینک به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه با مصرف آن، کمک زیادی به جلوگیری از ریزش مو می‌کنید. معمولا اولین اقدام برای جلوگیری از ریزش موی سر در افراد، مصرف زینک است و در بیشتر موارد این مشکل قابل حل است. دلیل اصلی آن نیز، این است که فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند. همچنین کارکرد غده‌های چربی اطراف فولیکول‌های مو را نیز بهبود می‌بخشید و ساختار موی شما اصلاح می‌شود.

 

کمک به سلامت قلب

همانطور که می‌دانید، آنتی اکسیدان بسیار بالایی در مکمل زینک وجود دارد و این مقدار آنتی اکسیدان کمک می‌کند تا کلسترول بد خون، کاهش چشمگیری پیدا کند. معمولا با افزایش سن مقدار زیادی از کلسترول بد خون در عروق رسوب می‌کنند و اگر به مصرف مکمل زینک روی بیاورید، از بسیاری از سکته‌های قلبی جلوگیری خواهید کرد. همچنین در برخی از موارد، ممکن است تا فشار خون را نیز کاهش دهد. به دلیل فواید زیادی که مکمل زینک دارد، در پاسخ به سوال “خواص زینک چیست؟” می‌توان موارد زیادی را بیان کرد. پیشنهاد می شود درباره فواید قرص آهن بخوانید.

 

نکات مهم هنگام استفاده از مکمل زینک

حتما مصرف زینک را تحت نظر پزشک انجام دهید و اگر لازم است مصرف آن را به‌صورت بلند مدت ادامه دهید. معمولا این مکمل اگر در دوزهای زیر 30 میلی گرم در روز مصرف شوند، مشکلاتی را در افراد به‌وجود نمی‌آورند. نکته دیگر این است که سعی کنید مکمل زینک را هنگام استفاده از آنتی بیوتیک‌ها مصرف نکنید. دلیل اصلی آن، این است که آنتی اکسیدان موجود در مکمل زینک، اثرپذیری آنتی بیوتیک‌ها را مختل خواهد کرد.

علاوه بر این، استفاده از مکمل زینک همراه مواد حاوی آهن، منیزیم، مس و کلسیم اکیدا توصیه نمی‌شود، زیرا این مواد هم از جذب زینک جلوگیری می‌کنند و اثرپذیری آن را به شدت کاهش می‌دهند. نکته آخر این است که تا یک الی دو ساعت قبل و بعد از مصرف مکمل زینک، نباید از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای و قوی استفاده کرد. پیشنهاد می شود درباره گلوتامین چیست بخوانید.

سخن پایانی

زینک یا روی به دلیل خواص سرعت بخشی در تقسیم و رشد سلولی که در بدن دارد، به تقویت سیستم ایمنی بسیار کمک می‌کند و در بیشتر مواقع می‌تواند خواص ضد میکروبی و ویروسی از خود نشان دهد. مکمل زینک برای آنکه اثرپذیری بیشتری در بدن داشته باشد، علاوه بر روی، حاوی ویتامین‌های گروه B و ویتامین C نیز است. یکی از فواید مکمل زینک، آنتی اکسیدان بالا است که موجب جلوگیری از انواع بیماری‌ها مانند سرطان می‌شود. همچنین سعی کنید که این مکمل ارزشمند را همراه با کلسیم، مس، منیزیم و کافئین مصرف نکنید تا جذب آن توسط بدن بهتر صورت گیرد.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

4 روز ago

راهنمای خرید بهترین کرم ضدآفتاب و روشن کننده پوست

کرم ضد افتاب و روشن‌کننده از ضروری‌ترین محصولات روتین به‌شمار می‌آید که در روزهای گرم…

3 هفته ago

بهترین روتین پوست چرب و جوش دار

نداشتن روتین پوست را گاهی می‌توان به‌عنوان بدترین انتخاب برای زندگی تفسیر کرد، چون اگر…

3 هفته ago

آیا پروتئین وی باعث ریزش مو می‌شود؟

آیا پروتئین وی باعث ریزش مو میشود؟ این یکی از موضوعات موردبحث و توجه در…

3 هفته ago

آیا گینر باعث افزایش قد می‌شود؟

همیشه دغدغه‌ بسیاری از افراد، به‌ویژه جوانان، داشتن قدی بلندتر است. در این میان، برخی…

4 هفته ago

محاسبه میزان پروتئین مورد نیاز بدن

محاسبه میزان پروتئین مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت و عملکرد بهینه اساسی است. این…

4 هفته ago