دسته بندی: مقالات

آشنایی با عوارض قرص انرژی زا که از آنها بی خبر هستید!

در این مطلب می‌خواهیم در مورد عوارض قرص انرژی زا صحبت کنیم. پس با یکی دیگر از سری مقالات داروخانه صبا همراه ما باشید.

احساس خستگی یک امر کاملاً طبیعی است؛ برای همه‌ی ما پیش آمده که در طول روز انرژی کم می‌‎آوریم و حسابی احساس خستگی می‌کنیم! همان‌طور که می‌دانید قرص‌ های کافئین یک روش محبوب برای افزایش انرژی کوتاه مدت و تمرکز، اغلب در حین کار یا مطالعه است.

اما آیا واقعاً خطرات قرص انرژی‌ زا را می‌توان منکر شد؟ ! فکر می‌کنید که این قرص‌ها ایمن هستند و هیچ خطری برای شما ندارند؟ ! مانند نوشیدن یک فنجان قهوه، مصرف قرص کافئین می‌تواند انرژی، حافظه و تمرکز را به طور موقت افزایش دهد اما قطعاً با عوارضی همراه است، عوارض مکمل‌ های انرژی‌ زا که از آن‌ها غافلیم.

کمی در مورد قرص‌ های انرژی‌ زا بدانیم

بد نیست این را هم بگوییم که در حالی که قرص‌ های کافئین ممکن است به فرد کمک کند مدت زمان طولانی‌‎تری مطالعه کند یا بیدار بماند، دوز‌های بالای کافئین می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند و ممکن است برای همه بی‌خطر نباشد. کافئین یکی از محبوب‌ترین دارو‌ها در ایالات متحده است، به طوری که 85٪ از مردم در ایالات متحده حداقل روزانه یک نوشیدنی حاوی کافئین مصرف می‌کنند.

قرص‌ های کافئین یا همان قرص‌ های انرژی‌ زا ممکن است به افزایش انرژی و تمرکز کوتاه مدت کمک کنند. قهوه و چای منابع طبیعی کافئین هستند که معمولاً همه ما روزانه مصرف می‌کنیم.

میزان کافئین موجود در این قرص‌ها بسته به برند متفاوت است. در بسیاری از موارد، آن‌ها حاوی 100 تا 200 میلی گرم (میلی گرم) در هر قرص هستند. این مقدار بیشتر از بسیاری از فنجان‌های قهوه است اما کمتر از برخی نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا است.

منبع مورد اعتماد اداره غذا و دارو (FDA) تخمین می‌زند که سطوح کافئین در محصولات رایج به شرح زیر است:

  • یک چای 8 اونس (اونس)؛ حاوی 30 تا 50 میلی گرم (میلی گرم) است.
  • یک قهوه 8 اونسی؛ حاوی 80-100 میلی گرم است.
  • یک نوشیدنی انرژی‌ زا 8 اونس؛ حاوی 40 تا 250 میلی گرم است.

 

اما عوارض قرص انرژی زا و خطرات دارو‌های انرژی‌ زا

شاید شما هم جز افرادی باشید که چیزی در مورد عوارض مکمل‌ های انرژی‌ زا نمی‌دانند. ترکیب قرص کافئین با مواد دیگر، به ویژه موادی مانند الکل می‌تواند خطرناک باشد. هنگامی که الکل با کافئین مخلوط شود، کافئین می‌تواند عوارض جانبی مضطرب الکل را پنهان کند و این موضوع خطرناکی است.

سایر موادی که نباید با قرص‌ های کافئین ترکیب شوند عبارتند از آنتی بیوتیک‌های خاص، دارو‌های آسم و دارو‌های قلب. قبل از مصرف مواد فوق با کافئین با یک دکتر متخصص صحبت کنید؛ زیرا ممکن است خطرات زیادی برای شما به همراه داشته باشد.

قرص‌ انرژی‌ زا ممکن است اعتیادآور نباشند، اما به دلیل عوارض مکمل‌ های انرژی‌ زا این جمله به این معنا نیست که به هر اندازه که بخواهید می‌توانید مصرف کنید. مانند هر ماده دیگری، افراد ممکن است از قرص‌ های کافئین سوء استفاده کنند. کافئین بیش از حد می‌تواند برای بدن سمی باشد و عوارض جانبی ناخوشایند یا ناخواسته ایجاد کند.

کافئین می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند، به عنوان یک ادرارآور عمل کند، ترشح اسید‌ها را در معده افزایش دهد و همچنین باعث بالارفتن فشار خون شود. مقادیر زیاد کافئین ممکن است باعث مشکلات جدی قلب و عروق خونی مانند اختلالات ریتم قلب و افزایش ضربان قلب و فشار خون شود. کافئین همچنین ممکن است به سیستم قلبی عروقی و عصبی در حال رشد کودکان آسیب برساند. پیشنهاد می شود درباره فواید مکمل زینک بخوانید.

با وجود تمام این موارد، مصرف دوز‌های بالاتر کافئین می‌تواند علائم ناخوشایندی ایجاد کند؛ مانند:

  • بی‌قراری و لرزش بدن
  • بیخوابی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • ریتم سریع یا غیر طبیعی قلب
  • کم آبی بدن
  • اضطراب
  • سوزش سردل
  • فشار خون بالا
  • حالت تهوع
  • مشکلات خواب
  • تشنگی

نکته قابل توجه اینجاست که همه کسانی که روزانه کافئین مصرف می‌کنند، علائم وابستگی به آن یا ترک را تجربه نخواهند کرد. برخی از منابع معتبر تحقیقاتی نشان می‌دهد که عوامل ژنتیکی در حساسیت فرد به کافئین نقش دارند. کافئین ممکن است برای همه مناسب نباشد. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که کودکان و نوجوانان به دلیل خطرات دارو‌های انرژی‌ زا، از کافئین و سایر محرک‌ها اجتناب کنند. درباره عوارض گینر بخوانید.

بر اساس مطالعه 2016 منبع معتبر، مصرف زیاد کافئین در دوران نوجوانی می‌تواند باعث تغییرات دائمی در مغز شود که ممکن است اضطراب را در بزرگسالی افزایش دهد.

منبع معتبر FDAT توصیه می‌کند که افرادی که باردار هستند، در دوران شیردهی یا تلاش برای باردار شدن با پزشک خود در مورد مصرف کافئین خود صحبت کنند. پیشنهاد می شود درباره کراتین چیست بخوانید.

 

چگونه وابستگی به کافئین را از بین ببریم؟

اگر فردی اغلب احساس بی‌قراری می‌کند، ممکن است بیش از حد کافئین مصرف کند. همان طور که اشاره کردیم، به طور کلی، مصرف قرص‌ های کافئین حاوی 100 تا 200 میلی گرم کافئین در هر وعده مورد ندارد. با این حال، برخی از افراد نسبت به دیگران، به کافئین حساسیت بیشتری دارند.

مقدار مصرف قرص‌ های کافئین بسته به مارک قرص‌ هایی که فرد استفاده می‌کند متفاوت است. افراد همیشه باید دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی قرص را دنبال کنند و هرگز از دوز توصیه شده بیشتر مصرف نکنند. افراد به جای وابستگی به قرص‌ های انرژی‌ زا، می‌توانند مواد غذایی که حاوی کافئین هستند را مصرف کنند (البته باز هم با احتیاط و نه بیش از اندازه) این مواد غذایی عبارتند از:

  • شکلات
  • قهوه
  • چای سیاه
  • چای سبز

همچنین باید زمان مصرف قرص‌ های کافئین را در نظر بگیرید. مصرف این قرص‌ها در اواخر بعد از ظهر یا عصر ممکن است بر خواب تأثیر بگذارد. ممکن است 4-6 ساعت طول بکشد تا بدن نیمی از کافئین مصرفی خود را متابولیزه کند.

در نظر داشته باشید که در صورت بروز عوارض جانبی از جمله ضربان قلب سریع، اضطراب یا بی‌قراری، مصرف را قطع کنید. پیشنهاد می شود درباره قهوه یا قرص کافئین بخوانید.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد خطرات قرص انرژی‌ زا، و همچنین عوارض قرص‌ های انرژی‌ زا صحبت شد. همان طور که گفتیم، قرص‌ های کافئین مکمل‌ هایی هستند که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کنند تا به افراد کمک کنند بیدار و هوشیار باشند و برای انجام فعالیت‌های روزانه تمرکز بالایی داشته باشند.

این قرص‌ها همچنین ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشند و میگرن و سردرد‌های تنشی را تسکین دهند. قرص کافئین یا همان قرص‌ های انرژی‌ زا در اصل یک نوعی دارو، بنابراین افراد باید همیشه به دوز توصیه شده پایبند باشند و در صورت بروز عوارض جانبی، مصرف آن را قطع کنند. پیشنهاد می شود درباره فواید گلوتامین بخوانید.

 

سوالات متداول

عوارض قرص انرژی زا کدام اند؟

ترکیب قرص کافئین یا قرص های انرژی زا با مواد دیگر، به ویژه موادی مانند الکل می‌تواند خطرناک باشد. هنگامی که الکل با کافئین مخلوط شود، کافئین می‌تواند عوارض جانبی مضطرب الکل را پنهان کند و این موضوع خطرناکی است. قرص‌ انرژی‌ زا ممکن است اعتیادآور نباشند، اما به این معنا نیست که به هر اندازه که بخواهید می‌توانید مصرف کنید. مصرف بیش از حد می‌تواند برای بدن سمی باشد و عوارض جانبی ناخوشایند یا ناخواسته ایجاد کند.

مصرف قرص کافئین و قرص های انرژی زا با دوز بالا چه علائمی ایجاد می کنند؟

بی‌قراری و لرزش بدن - بیخوابی - سردرد - سرگیجه - ریتم سریع یا غیر طبیعی قلب - کم آبی بدن - اضطراب - سوزش سردل - فشار خون بالا - حالت تهوع - مشکلات خواب - تشنگی.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

2 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

4 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

7 روز ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

1 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

1 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

2 هفته ago