دسته بندی: مقالات

انواع مکمل بی سی ای ای و نحوه مصرف آن

افرادی که به تازگی با مکمل‌های ورزشی آشنا شده‌اند، حتما اسامی مختلفی همچون بی سی ای ای، آلبومین و کازئین را شنیده‌اند. هرکدام از این مکمل‌ها برای هدف خاصی ساخته شده‌اند و به همین دلیل لازم است تا ورزشکاران انواع مکمل بی سی ای ای و نحوه مصرف آن را به خوبی آموخته باشند. در این مقاله قصد داریم تا به نحوه مصرف مکمل بی سی ای ای (BCAA) و انواع آن بپردازیم. پس از اگر قصد خرید یک مکمل را دارید و مایل هستید تا اطلاعات بیشتری درباره انواع مکمل بی سی ای ای کسب کنید، در ادامه متن با ما همراه شوید.

محتوا پنهان

بی سی ای ای چیست؟

نخستین بخش از بررسی انواع مکمل بی سی ای ای، به شناخت این ماده باز می‌گردد. BCAA کوتاه شده عبارت Branched-Chain Amino Acids به معنای آمینو اسید های شاخه‌دار است. این نام به دلیل ساختار مولکولی خاص بی سی ای ای به آن اطلاق می‌شود.

بی سی ای ای یکی از پروتئین‌های مورد نیاز بدن برای عضله سازی است. به طور کلی بدن به 9 اسید آمینه مختلف برای ساخت عضله نیاز دارد که عبارتند از: هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین. از بین این 9 آمینو اسید، سه آمینو اسید نقش مهمی در حفظ توده‌های عضلانی بدن ایفا می‌کنند. وظیفه هر کدام از آن‌ها به شرح زیر است:

  • والین: وظیفه تامین پروتئین مورد نیاز عضلات پس از ورزش را بر عهده دارد.
  • لوسین: وظیفه آن افزایش توده عضلانی بدن شما است.
  • ایزولوسین: رشد تارهای عضلانی را افزایش می‌دهد.

 ایزولوسین، والین و لوسین درون مکمل بی سی ای ای حضور دارند و به حفظ و تقویت عضلات شما کمک می‌کنند. از بین سه آمینواسید یاد شده، لوسین اهمیت بسیاری دارد. میزان پروتئین لوسین در طول ورزش کاهش می‌یابد و باید از طریق مکمل‌های غذایی جایگزین شود. این آمینو اسید روند ساخت پروتئین در ماهیچه شما را افزایش می‌دهد و بدن ورزشکار را قادر می‌سازد تا عضلات بیشتری پرورش دهد.

 

بی سی ای ای در کدام مواد غذایی یافت می‌شود؟

در توضیح انواع مکمل بی سی ای ای اشاره کردیم که این مکمل غذایی یک آمینواسید چند شاخه است. علاوه بر مکمل‌های ورزشی، بی سی ای ای در مواد غذایی نیز به صورت طبیعی یافت می‌شود. برخی از مواد غذایی شامل درصد بالایی از بی سی ای ای هستند و به ورزشکاران کمک می‌کنند. گوشت مرغ، بادام، بادام زمینی، ماست یونانی و کنسرو تن ماهی برخی از منابع غذایی غنی از بی سی ای ای هستند. در ادامه به میزان بی سی ای ای موجود در برخی مواد غذایی روزمره خواهیم پرداخت.

  • گوشت گاو: به ازای هر 100 گرم گوشت فیله گاو، 6.8 گرم بی سی ای ای نصیب شما می‌شود.
  • گوشت سینه مرغ: در هر 100 گرم گوشت سینه مرغ، 5.8 گرم بی سی ای ای وجود دارد.
  • تن ماهی: از هر 100 گرم ماده غذایی تن ماهی، 5.2 گرم آن را بی سی ای ای تشکیل می‌دهد.
  • تخم مرغ: به ازای مصرف هر یک عدد تخم مرغ استاندارد، 1.64 گرم بی سی ای ای به بدن شما تزریق می‌شود.

 

فواید مصرف مکمل بی سی ای ای

پیش از آن‌که نحوه مصرف مکمل بی سی ای ای را برای شما شرح دهیم، بیایید نگاهی به فواید این مکمل و چرایی مصرف بی سی ای ای داشته باشیم. از آن‌ جایی که بی سی ای ای در بسیاری از مواد غذایی به وفور یافت می‌شود، مشخص است که با یک آمینو اسید سودمند روبرو هستیم. با این حال مصرف مکمل بی سی ای ای دقیقا چه فوایدی دارد و چه انتظاری از آن باید داشته باشیم؟ در ادامه به این پرسش، پاسخ خواهیم داد.

 

فایده نخست: کاهش خستگی عضلانی

تحقیقات پزشکی نشان داده‌اند که بی سی ای ای تأثیر مثبتی در کاهش خستگی عضلانی پس از ورزش‌های سنگین دارد. تمامی ورزشکاران پس از مدتی فعالیت بدنی، دچار خستگی می‌شوند. این خستگی در بدن هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت است. با این حال در طول ورزش بدن هر ورزشکار از آمینواسیدهای شاخه‌دار استفاده می‌کند. مصرف این آمینواسیدها موجب کاهش سطح آن‌ها در خون می‌شود که تأثیر مستقیم آن بر بدن فرد، خستگی است.

مصرف مکمل‌ بی سی ای ای به عضلات بدن شما کمک می‌کند تا در طول دوره ورزش، پایداری خود را حفظ کنند. این کار سبب خواهد شد تا هورمون‌های مرتبط با خستگی منتشر نشوند و از این‌رو مغز شما نیز پیام خستگی را دریافت نمی‌کند، در نتیجه با قدرت کامل به ورزش خود ادامه خواهید داد!

 

فایده دوم: سوزاندن چربی

استفاده از مکمل‌های بی سی ای ای در ترکیب با گلوتامین، راه مفیدی برای تامین انرژی مورد نیاز در افراد دارای اضافه وزن است. این ترکیب به آن‌ها کمک می‌کند تا یک رژیم غذایی کم کالری را تجربه کنند. البته مصرف بی سی ای ای به تنهایی موجب چربی سوزی نمی‌شود، بلکه فرد باید تمرینات ورزشی را نیز برای کاهش وزن دنبال کند.

 

فایده سوم: کاهش درد عضلانی

بنابر تحقیقات تجربی، مصرف مکمل بی سی ای ای نقش پررنگی در کاهش درد عضلات پس از تمرین دارد. بسیاری از ورزشکاران تجربه دردهای طولانی به مدت یک یا دو روز پس از تمرین را دارند. برای مقابله با این درد، آن‌ها می‌توانند از مکمل‌های بی سی ای ای استفاده کنند.

تحقیقات منتشر شده در مجله انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی تأثیر مثبت بی سی ای ای در کاهش درد عضلانی را ثابت کرد. در این تحقیقات به یک گروه از ورزشکاران دارونما داده شد، در حالی که گروه دیگر مکمل بی سی ای ای را دریافت می‌کردند. گروه دوم کاهش درد عضلانی پس از تمرین را گزارش کردند که نشان دهنده مفید واقع شدن مکمل بی سی ای ای برای ورزشکاران است.

 

فایده چهارم: بی سی ای ای عضله می‌سازد!

بزرگترین و مهم‌ترین فایده مکمل بی سی ای ای، توانایی این آمینواسید در پرورش عضلات بدن شما است. این مکمل شامل لوسین است که فرآیند ایجاد پروتئین را تحریک می‌کند که حاصل آن عضله سازی است. استفاده از مکمل بی سی ای ای هنگام ورزش، 20 درصد بر میزان عضله سازی بدن شما می‌افزاید.

 

نحوه مصرف مکمل بی سی ای ای چگونه است؟

اکنون که به خوبی با مکمل BCAA‌‌ آشنا شدید، نوبت به نحوه مصرف این مکمل غذایی می‌رسد. دوز مورد نیاز از بی سی ای ای برای مردان و زنان مطابق تحقیقات مختلف مشخص شده است؛ بنابراین تحقیقات، مردان به حداقل 12 گرم و زنان به حداقل 9 گرم بی سی ای ای در طول روز نیاز دارند. در صورتی که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، این میزان از بی سی ای ای به صورت عادی جذب بدن شما می‌شود. با این حال ورزشکاران از رژیم‌های غذایی متفاوتی پیروی می‌کنند و به مقدار بیشتری بی سی ای ای نیاز دارند.

نحوه مصرف مکمل بی سی ای ای از طریق ترکیب آن با مکمل‌های پروتئینی معمول پیش می‌رود. به این منظور لازم است تا مقداری از پودر مکمل بی سی ای ای را با پودر پروتئین ترکیب کنید. سپس این ترکیب را در یک بطری شیکر بریزید و آن را با آب مخلوط کنید؛ اکنون مکمل شما آماده مصرف است.

نحوه انتخاب بهترین مکمل بی سی ای ای برای حجم دهی بیشتر و عضله سازی

کسانی که ورزش را به‌ صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند از میزان اهمیت پروتئین و نقش آن در حجم‌دهی عضلات اطلاع دارند. پروتئین از آمینواسیدها ساخته می‌شود که در مواد غذایی مانند گوشت گاو، ماهی، مرغ، لبنیات، تخم مرغ و سویا وجود دارد و برای ساخت و حفظ عضله در ورزشکاران بسیار مهم است.

در مجموع ۲۰ نوع آمینو اسید وجود دارد که ۹ مورد از آن‌ها ضروری هستند و بدن انسان آن‌ها را نمی‌سازد. سه مورد از ضروری‌ترین آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAA) عبارتند از: لوسین (برای بهبود سنتز پروتئین ماهیچه)، ایزولوسین (برای رشد متابولیسم پروتئین) و والین (برای تحریک رشد عضلات). این آمینو اسیدها که باید از طریق مصرف مکمل تأمین شوند، با کاهش خستگی، افزایش عضله سازی، کاهش درد بعد از تمرین و چربی سوزی به بهبود شرایط فیزیکی و آمادگی بدنی ورزشکاران‌ کمک می‌کنند.

حال که با عملکرد و دلایل اهمیت انواع مکمل بی سی ای ای آشنا شدید، حتماً این سوال برایتان پیش آمده است که چگونه باید بهترین مکمل BCAA را انتخاب کنید؟ متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که در هنگام انتخاب این مکمل از نسبت2:1:1 لوسین، ایزولوسین و والین استفاده کنید که در آن مقدار لوسیون دو برابر ایزولوسین و والین است. این مقدار طبق دستور زیر باید مصرف شود:

  • 45 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم لوسین در روز
  • 5 میلی گرم در هر کیلوگرم ایزولوسین در روز
  • 5 میلی گرم در هر کیلوگرم والین در روز

لازم به‌ ذکر است که این نسبت‌ها می‌تواند برای ورزشکاران مختلف متفاوت باشد، اما طبق تحقیقات این مقدار از سایر نسبت‌ها، اثربخش‌تر بوده است.‌

 

مکمل بی سی ای ای را می‌توانید قبل و بعد از ورزش مصرف کنید. مصرف این مکمل در هر دو زمان گفته شده مزایای مختلفی را به همراه دارد. اگر مکمل بی سی ای ای را پیش از ورزش مصرف کنید، خستگی عضلانی شما حین فعالیت کاهش خواهد یافت. همچنین انرژی شما پس از تمرین همچنان در سطح مناسبی باقی می‌ماند و دچار خستگی نخواهید شد. در صورتی که مکمل بی سی ای ای را پس از تمرین مصرف کنید، عضله سازی بهتری را تجربه خواهید کرد چرا که اکنون عضلات خسته شما با انبوهی از انرژی مواجه شده‌اند.

 

پودر یا قرص بی سی ای ای کدام بهتر است؟

استفاده از مکمل‌ها راهی برای افزایش قوای جسمانی ورزشکاران محسوب می‌شود، به ‌همین دلیل مصرف مکمل در میان ورزشکاران محبوبیت بسیاری دارد. این مکمل‌ها به اشکال مختلف مانند قرص، پودر و حتی نوشیدنی در بازار موجود هستند که مصرف هر مدل از آن‌ها مزیت‌های مخصوص به خود را دارد.

در ایران متداول‌ترین نوع مکمل قرص است که مردم نیز به خوردن آن‌ها تمایل بیشتری دارند. بسیاری از افراد که مکمل خود را در باشگاه مصرف می‌کنند، مصرف قرص را ترجیح می‌دهند؛ چرا که در هنگام مصرف مانند پودر به ظرف و پیمانه نیاز ندارد و حمل آن نیز آسان‌تر است.

از طرفی دیگر، پودر مکمل دارای مزایایی مانند امکان اندازه‌گیری، مصرف به اندازه دلخواه و همچنین هضم سریع‌تر است؛ بنابراین شما باید با توجه به سلیقه و ترجیحات خود یک مدل از انواع مکمل بی سی ای ای را انتخاب و مصرف کنید.

 

انواع مکمل بی سی ای ای

بسیاری از ورزشکاران تصور می‌کنند که مکمل‌های بی سی ای ای تنها به صورت پودر در بازار موجود هستند. با این حال چنین تصوری اشتباه است، چرا که این مکمل در قالب قرص نیز به بازار عرضه شده است و آن‌ها می‌توانند این مکمل را به صورت قرص نیز در اختیار بگیرند.

حمل و نقل کپسول‌های بی سی ای ای نسبت به ظرف پودر راحت‌تر است و افراد می‌توانند قرص‌های مکمل BCAA را قبل یا بعد از تمرین به راحتی مصرف کنند. از جمله بهترین قرص‌های بی سی ای ای موجود در داروخانه صبا که شما می‌توانید از طریق صفحه مربوط به خرید بی سی ای ای (BCAA) برای تهیه آن‌ها اقدام کنید، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • قرص بی سی ای ای یورو ویتال (120 عددی)
  • قرص بی سی ای ای 2:1:1 فارما پلاس (90 یا 240 عددی)
  • قرص بی سی ای ای نوتریشن پلاس (240 عددی)
  • قرص بی سی ای ای ویثر نوتریشن (240 عددی)

15 مدل از بهترین مکمل BCAA

با توجه به اهمیت مصرف مکمل‌های بی سی ای ای و استقبال از آن‌ها، شرکت‌های مختلفی به تولید این مکمل‌ها روی آورده‌اند که در ادامه مطلب انواع مکمل بی سی ای ای، به معرفی بهترین‌های آن‌ها می‌پردازیم.

 

1. پودر بی سی ای ای 2:1:1 ساپلند نوتریشن 300 گرمی

یکی از کارکردهای اصلی آمینو اسیدهای شاخه‌‌ دار افزایش حجم عضلات است که پودر بی سی ای ای 2:1:1 ساپلند نوتریشن 300 گرمی به ‌دلیل وجود لوسیون، ایزولوسین و والین به ‌خوبی آن را انجام می‌دهد. این پودر با افزایش سرعت رشد عضلانی، به تناسب اندام کمک می‌کند و با کاهش چربی و قند خون در افزایش سلامت جسمی و کاهش عوارض بیماری‌‌هایی چون ناراحتی‌های کبدی موثر است.

 

2. پودر بی سی ای ای 2:1:1 نوتریشن پلاس 300 گرمی

مکمل‌های دارای اسید آمینه‌های شاخه دار علاوه ‌بر کمک به افزایش حجم عضلات، باید از تحلیل عضلات در ورزشکاران نیز جلوگیری کنند تا تلاش آن‌ها به هدر نرود. پودر بی سی ای ای 2:1:1 نوتریشن پلاس 300 گرمی دارای ترکیباتی همچون ویتامین B6 و آمینو اسیدهای ضروری مانند لوسین، والین و ایزولوسین است که با تقویت عضلات از تحلیل رفتن آن‌ها پیشگیری می‌کند. این مکمل همچنین دارای مجوز سازمان غذا و دارو است، بنابراین با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

3. پودر بی سی ای ای 8500 کیو ان تی 350 گرمی

مصرف انواع مکمل BCAA تأثیر زیادی در افزایش چربی سوزی، کاهش خستگی و تقویت عضلانی دارد‌. پودر بی سی ای ای 8500 کیو ان تی 350 گرمی یکی از مکمل‌های قوی به شمار می‌رود که توسط شرکت کیمیا مکمل و تحت لیسانس بلژیک تولید می‌شود. این مکمل با وجود آمینواسیدهای ضروری شامل 2.27 گرم لوسین، 1.14 گرم ایزولوسین و 1.14 گرم والین تأثیر زیادی در بهبود عملکرد فیزیکی ورزشکاران دارد.

 

4. پودر بی سی ای ای اس ان ان 250 گرمی

بسیاری از پودرهای مکمل فقط برای افزایش حجم عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما پودر بی سی ای ای اس ان ان 250 گرمی در تمامی فازهای افزایش حجم، افزایش وزن و کاهش وزن قابل استفاده است. این مکمل ۱۰۰۰ میلی گرم لوسین، ۵۰۰ میلی گرم ایزو لوسین و ۵۰۰ میلی گرم والین دارد، به ‌همین دلیل نیاز بدن شما را به آمینو اسیدهای شاخه دار برطرف می‌کند.‌

 

5. پودر بی سی ای ای اف بی آر 300 گرمی

مکمل‌های بی سی ای ای دارای آمینو اسیدهایی هستند که در بدن انسان تولید نمی‌شود و باید از طریق خوردن مکمل تأمین شود. پودر بی سی ای ای اف بی آر 300 گرمی حاوی آمینو اسیدهای ضروری جمله ایزولوسین، والین، لوسین، گلوتامین و طعم دهنده مجاز خوراکی است که به افزایش حجم عضلات و تقویت قوای جسمانی کمک می‌کند. این مکمل همچنین در جلوگیری از تحلیل عضلات ورزشکاران موثر است، به ‌همین دلیل انتخاب مناسبی برای افرادی که فعالیت بدنی شدید انجام می‌دهند به‌ حساب می‌آید.

 

6. پودر بی سی ای ای ام تور ایکس تی استارلبز نوتریشن 381 گرمی

اگر به‌ صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنید، حتماً می‌دانید که خستگی و بدن درد بعد از ورزش چگونه می‌تواند زندگی شما را مختل کند و مصرف انواع مکمل بی سی ای ای چه نقش مهمی در کاهش این عوارض دارند. پودر بی سی ای ای ام تور ایکس تی استارلبز نوتریشن 381 گرمی به کاهش خستگی و ریکاوری سریع ورزشکاران کمک می‌کند. این پودر حاوی 4000 میلی گرم لوسین، 500 میلی گرم ایزولوسین، 500 میلی گرم والین، 4000 میلی گرم گلوتامین و 1000 میلی گرم تائورین است و متابولیسم نرمال پروتئین و گلیکوژن را افزایش می‌دهد.

 

7. پودر بی سی ای ای پرفشنال فانتوم نوتریشن 600 گرمی

اگر افزایش حجم سریع عضلانی در اولویت شما قرار دارد، می‌توانید از پودر بی سی ای ای پرفشنال فانتوم نوتریشن 600 گرمی استفاده کنید. این پودر حاوی آمینو اسیدهای ضروری بی سی اس و اچ ام بی، ال گلوتامین، اسکوربیک اسید، ویتامین سی و ب 6 و آسه سولفام پتاسیم است که در جلوگیری از تخریب عضلات و افزایش سریع حجم عضلانی نقش دارند.

 

8. پودر بی سی ای ای پلاس ویثر نوتریشن 300 گرمی

آنچه که پودر بی سی ای ای پلاس ویثر نوتریشن 300 گرمی را از دیگر انواع مکمل BCAA متفاوت می‌سازد، افزایش حجم در کنار حفظ عضله حین استرس فیزیکی و ورزشی است، از ‌این ‌رو جزو لیست بهترین مکمل BCAA برای ورزشکاران قرار می‌گیرد. این پودر با ترکیبات خود که شامل لوسین، ایزولوسین، والین و کربوهیدرات است، توانایی تأمین‌ آمینو اسیدهای ضروری بدن را دارد و به بازسازی بافت‌های عضلانی و جلوگیری از‌ تحلیل آن‌ها کمک می‌کند.

 

9. پودر بی سی ای ای دکتر سان 300 گرمی

ورزشکاران همواره با دغدغه مصدومیت روبرو هستند، به‌ همین دلیل نیاز به مکمل‌هایی دارند که با تقویت بدن، از آن‌ها در برابر آسیب‌دیدگی حمایت کند. پودر بی سی ای ای دکتر سان 300 گرمی با افزایش میزان سنتز پروتئین‌ها، جلوگیری از شکسته شدن پروتئین‌های عضله‌ای، کاهش صدمه به عضله و کاهش درد عضلانی یک مکمل عالی برای ورزشکاران محسوب می‌شود. این پودر همچنین با طعم مرکبات تولید می‌شود، بنابراین برای افرادی که نسبت به طعم پودرهای مکمل حساس هستند، مناسب است.

 

10. پودر بی سی ای ای فانتوم نوتریشن 300 گرمی

برخی از مکمل‌ها علاوه‌ بر آمینو اسیدهای ضروری دارای دیگر ویتامین‌های لازم برای تقویت بدن ورزشکاران هستند‌. پودر بی سی ای ای فانتوم نوتریشن 300 گرمی دارای ترکیباتی مانند بی سی ای ای، اچ ام بی، ال گلوتامین، اسکوربیک اسید، ویتامین ب 6 و آسه سولفام پتاسیم است که با تقویت بدن ورزشکاران از تحلیل عضلانی جلوگیری می‌کند و عملکرد جسمانی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

 

11. پودر بی سی ای ای های اسپید ترک نوتریشن 300 گرمی

کیمیا مکمل یکی از شرکت‌های معتبر در ایران است که به تولید انواع مکمل BCAA تحت لیسانس کشورهای دیگر می‌پردازد. پودر بی سی ای ای های اسپید ترک نوتریشن 300 گرمی محصولی از کیمیا مکمل و تحت لیسانس لهستان است. هر 10 گرم از محصول حاوی 3000 میلی گرم لوسین، 1500 میلی گرم والین و 1500 میلی گرم ایزولیسین است. این ترکیبات به ورزشکاران برای افزایش حجم دهی و تقویت عضلاتشان کمک می‌کند.

 

12. پودر بی سی ای ای کارن 200 گرمی

پروتئین یکی از ضروری‌ترین مواد غذایی است که باید به بدن ورزشکاران برسد. برخی از اسیدهای آمینه موجود در پروتئین در بدن انسان تولید نمی‌شود و باید از طریق مصرف انواع مکمل بی سی ای ای تأمین شود. پودر بی سی ای ای کارن 200 گرمی یکی از مکمل‌های قوی موجود در‌ بازار ایران به شمار می‌رود که حاوی 31 سروینگ، لوسین ۲.۸g، والین ۱.۴ گرم و ایزولوسین ۱.۴ گرم است و مکملی قوی برای تقویت عضلات ورزشکاران به‌ حساب می‌آید.

 

13. پودر پرو بی سی ای ای مکس ماسل 351 گرمی

یکی از عوامل موثر در ایجاد تناسب اندام، چربی سوزی است. برخی از مکمل‌ها مانند پودر پرو بی سی ای ای مکس ماسل 351 گرمی با افزایش چربی سوزی به ورزشکاران کمک می‌کنند تا زودتر به بدن دلخواه خود برسند. این مکمل همچنین با تسریع ریکاوری موجب می‌شود که بعد از تمرین، بدون خستگی و بدن درد به زندگی روزمره خود ادامه دهید.‌

 

14. قرص بی سی ای ای نوتریشن پلاس 240 عددی

برخی از افراد خوردن قرص‌های مکمل را به پودر ترجیح می‌دهند‌ و استفاده از آن برایشان آسان‌تر است. قرص بی سی ای ای نوتریشن پلاس 240 عددی با هدف کمک به تأمین اسیدآمینه‌های شاخه دار و جلوگیری از تحلیل عضلات ورزشکاران به بازار عرضه شده است. این قرص مکمل باید روزانه 6 عدد همراه با آب (3 عدد قرص 30 الی 60 دقیقه قبل از تمرین و 3 عدد قرص پس از تمرین) مصرف شود تا بهترین عملکرد را داشته باشد.

 

15. قرص بی سی ای ای کارن 120 عددی

تأمین انرژی لازم برای انجام حرکات ورزشی یکی از دغدغه‌های ورزشکاران است، از این‌ رو به مصرف مکمل‌های مختلف روی می‌آورند. قرص بی سی ای ای کارن 120 عددی علاوه‌ بر تقویت عضلات و حجم سازی، در تأمین انرژی و پیشگیری از کوفتگی بدن نیز نقش دارد. این قرص که حاوی لوسین، ایزولوسین، والین، منیزیم استئارات، کراس کارملوز سدیم و پلی وینیل پیرولیدون است، تمامی اسیدهای آمینه و مواد مغذی ضروری بدن را تأمین می‌کند.

 

جمع بندی

در این مطلب درباره انواع مکمل‌ بی سی ای ای یا آمینو اسید شاخه‌دار (BCAA) که یک مکمل غذایی محبوب در میان ورزشکاران است، صحبت کردیم. بی سی ای ای‌ها با نام‌های لوسین، ایزولوسین و والین، اسیدهای آمینه ضروری هستند که در سنتز پروتئین ماهیچه‌ای نقش دارند و به ریکاوری عضلات و کاهش آسیب عضلانی ناشی از ورزش کمک می‌کنند. اهمیت استفاده از این آمینو اسیدها منجر شده است که شرکت‌های بسیاری به تولید آن‌ها روی آورند، به ‌همین دلیل در این مقاله به معرفی برخی از بهترین انواع مکمل BCAA پرداختیم تا در هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید.

 

سوالات متداول

1- مکملهای BCAA چه تفاوتی با سایر مکملهای پروتئینی دارند؟

مکمل‌های BCAA فقط حاوی سه اسید آمینه خاص (لوسین، ایزولوسین و والین) بوده، در حالی که سایر مکمل‌های پروتئینی حاوی مخلوطی از اسیدهای آمینه مختلف هستند. همچنین آمینو اسیدهای BCAA اغلب برای ریکاوری و رشد ماهیچه‌ها استفاده می‌شوند.

 

2- مزایای مصرف مکملهای BCAA چیست؟

مکمل‌های BCAA به کاهش درد عضلانی، تقویت سنتز پروتئین ماهیچه‌ای، حمایت از ریکاوری عضلانی و تأمین انرژی در طول تمرینات شدید کمک می‌کنند.

 

3- آیا BCAA به رشد و ریکاوری عضلات بعد از تمرین کمک می‌کند؟

بله، BCAA با کمک به سنتز پروتئین که برای ترمیم و ساخت بافت عضلانی حیاتی است، به رشد و ریکاوری عضلات کمک می‌کند.

 

جمع بندی

مکمل‌های BCAA یکی از بهترین انواع مکمل‌های غذایی هستند و در صورتی که به درستی مصرف شوند، هیچ گونه افزایش وزن را به شما تحمیل نمی‌کنند. یک واحد 10 گرمی از بی سی ای ای شامل 40 کیلوکالری می‌شود. از این رو افراد مختلف با رژیم‌های غذایی گوناگون همچون وگان‌ها یا وجترین‌ها نیز می‌توانند از این مکمل به راحتی استفاده کنند. علاوه بر آن استفاده از این مکمل خطری را برای افراد به دنبال ندارد. در انتهای این مقاله لازم است تا محلی برای خرید مکمل‌های BCAA و سایر مکمل‌های ورزشی اشاره کنیم. شما می‌توانید برای خرید آنلاین انواع مکمل‌های ورزشی از داروخانه آنلاین صبا اقدام کنید و مکمل مورد نظر خود را در درب منزل تحویل بگیرید.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

4 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

6 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

1 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

1 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

3 هفته ago