مقالات

پروتئین کازئین چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بسیاری از افرادی که برای بار اول مصرف مکمل‌های بدنسازی را آغاز کرده‌اند، با انبوهی از انواع مکمل‌های ورزشی مواجه می‌شوند. در این بین بدون راهنمایی و کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای، انتخاب مکمل پروتئینی که بتواند با انتظارات شما همخوانی داشته باشد، کار چندان ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. یکی از مکمل‌های پروتئینی که در میان ورزشکاران از محبوبیت فراوانی برخوردار است پروتئین کازئین است. از همین رو در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که پروتئین کازئین چیست و علاوه‌بر آن به ویژگی‌های پروتئین کازئین بپردازیم. امروزه تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی و خارجی اقدام به تولید انواع پروتئین کازئین کرده‌اند، به همین دلیل هم‌اکنون نمونه‌های بسیار متنوعی از انواع پروتئین کازئین در دسترس ورزشکاران قرار دارد. پس اگر قصد خرید مکمل‌های بدنسازی را دارید و به دنبال افزایش اطلاعات عمومی خود در این زمینه هستید، این مقاله را از دست ندهید.

مکمل پروتئین یکی از مهم‌ترین نیاز ورزشکاران برای افزایش حجم عضلات، ترمیم بافت‌های بدن و همینطور ساخت آنزیم‌ها است. پروتئین‌ها تاثیر بسیاری بر روی سلامتی بدن دارند و ورزشکاران معمولی و حرفه‌ای باید مصرف این مکمل‌ها را در اولویت خود قرار دهند. از سوی دیگر امروزه مکمل‌های زیادی تولید می‌شوند و این مورد باعث سردرگمی افراد در زمان خرید این محصول شده است. در این میان، پودر پروتئین کازئین یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های پروتئینی به شمار می‌رود و با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، پاسخگوی نیاز ورزشکاران است.

پروتئین کازئین از تمامی آمینو اسیدهای ضروری برخوردار بوده و امکان هضم آهسته‌تر آن توسط دستگاه گوارشی بدن وجود دارد. این پروتئین توسط اسید معده به صورت دلمه درآمده و به راحتی در معده از هم جدا نمی‌شود؛ درنتیجه هضم آن دیرتر رخ می‌دهد. سرعت هضم آهسته پروتئین کازئین باعث می‌شود که آمینو اسید بین پنج تا هفت ساعت در عضلات ذخیره شده و باعث کاهش آسیب آن‌ها می‌شود. ورزشکارن حرفه‌ای از پروتئین کازئین برای ارتقای رشد عضلات خود استفاده می‌کنند.

پروتئین کازئین چیست؟

در این قسمت می‌خواهیم بدانیم که پروتئین کازئین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد که توسط ورزشکاران بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. کازئین به نوعی از پروتئین شیر گفته می‌شود که منجر به رنگ سفید آن شده است. کازئین در شیر، ماست، پنیر و شیر خشک نوزادان وجود داشته و همینطور در انواع مکمل‌های غذایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده 80 درصد از شیر گاو را تشکیل داده و در شیر گوسفند و گاومیش به مقدار بالایی وجود دارد.

در ارتباط با اینکه پروتئین کازئین چیست باید گفت که این پودر همان کازئین شیر گاو بوده که به صورت پودر تولید می‌شود و مورد استفاده ورزشکاران قرار می‌گیرد. پروتئین کازئین به عنوان یک مکمل پروتئینی شامل انواع اسیدهای آمینه بوده و باعث تقویت قدرت عضلات می‌شود. افزون بر تمامی این‌ها، کازئین اسیدهای آمینه را آزاد کرده و گزینه مناسبی برای مصرف قبل از خواب به شمار می‌رود؛ زیرا این پروتئین به ریکاوری و کاهش تجزیه عضلات در زمان خواب کمک می‌کند.

 

فواید پروتئین کازئین چیست؟

در این قسمت خواهیم دانست که فواید پروتئین کازئین چیست و چگونه این مکمل منجر به رشد عضلات ورزشکاران می‌شود.

پودر پروتئین کازئین یکی از مفیدترین مکمل‌ها برای ورزشکاران بوده و مزایای بسیاری برای این افراد به همراه دارد. این مکمل انتخاب عالی برای عضله‌سازی محسوب شده و می‌تواند بخش زیادی از نیاز روزانه بدن به پروتئین را تامین کند. با مصرف پروتئین کازئین می‌توانید به افزایش قدرت عضلانی بدن خود نیز کمک کنید؛ زیرا این محصول حدود 20 درصد از قدرت عضلات را افزایش خواهد داد. پروتئین کازئین برای چربی‌سوزی نیز مفید بوده و این مورد در پژوهش‌های اخیر نیز اثبات شده است. بدین ترتیب پروتئین کازئین یکی از بهترین گزینه‌ها برای ورزشکاران و بدنسازان است.

پروتئین‌های لبنی همانند کازئین منجر به افزایش احساس سیری در افراد می‌شوند و میل به خوردن غذا را کاهش می‌دهند؛ زیرا این مکمل‌ها برای هضم و جذب شدن در بدن به چند ساعت زمان نیاز دارند. درنتیجه برای کاهش وزن می‌توانید از پروتئین کازئین استفاده کرده و این مکمل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا فاصله‌ی بیشتری بین وعده‌های غذایی شما ایجاد شود.

این پودر منبع عالی کلسیم بوده و نیاز روزانه هر فردی را در هر وعده غذایی تا حدود 50 درصد تامین می‌کند. کلسیم یکی از مهم‌ترین نیازهای بدن ورزشکاران محسوب می‌شود و از عملکردهای مختلف بدن که با سلامت استخوان و ماهیچه‌ها مرتبط هستند، پشتیبانی می‌کند. افزون بر تمامی این‌ها، پروتئین فشار خون را کاهش داده و همانند داروهای خاصی عمل خواهد کرد که برای کاهش فشار خون تجویز می‌شوند.

برای اطلاع از اینکه فواید پروتئین کازئین چیست، باید به مواردی همانند مبارزه با رادیکال‌های آزاد مخرب، تقویت سیستم ایمنی، خواص آنتی ‌باکتریالی، کاهش تری‌گلیسرید، کاهش فشارخون بالا غیره نیز اشاره کنیم.

 

معرفی انواع پروتئین کازئین

انواع پروتئین کازئین به صورت سه نوع تولید می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کازئین میسلار

این پروتئین هضم بسیار آهسته‌ای داشته و به راحتی در بدن هضم و جذب می‌شود. کازئین میسلار به عنوان خالص‌ترین شکل پروتئین کازئین است که در روده به صورت ژل درمی‌آید و در طول 6 یا 7 ساعت آزاد شده و عضلات را تغذیه می‌کند.

 

کلسیم کازئینات

برای تولید کلسیم کازئینات، کلسیم را به ماده سفید شیر اضافه می‌کنند تا پروتئین خنثی شود. به همین علت این نوع از کازئین دارای کمترین مقدار لاکتوز، چربی و کربوهیدرات است.

 

پروتئین ایزوله شیر

اسید آمینه‌های پروتئین ایزوله شیر در مقایسه با دو نوع قبلی راحت‌تر وارد جریان خون می‌شوند. همچنین پروتئین ایزوله شیر برای افرادی مناسب است که به لاکتوز حساسیت دارند؛ زیرا در فرآیند میکرولیزاسیون، لاکتوز از کازئین جدا می‌شود. لازم به ذکر است که مصرف انواع کازئین به افرادی که به کازئین شیر حساسیت دارند، توصیه نمی‌شود.

 

مواد تشکیل دهنده پروتئین کازئین چیست؟

برای اینکه بدانیم پروتئین کازئین چیست، باید با مواد تشکیل‌دهنده آن نیز آشنا شویم. این پودر از شیر بدون چربی ساخته می‌شود. فرآیندهای مختلفی جهت جداسازی کازئین از شیر وجود دارد و پس از انجام این فرآیندها برای خالص‌سازی، ماده سفید رنگ را چندین بار با آب می‌شویند تا محصولی که درصد بالایی پروتئین کازئین دارد و همینطور پودر کازئین بدست آید.

 

مقدار مورد نیاز مصرف پروتئین کازئین در هر وعده

برای مصرف پودر پروتئین کازئین توصیه می‌شود که قبل از خواب 1 تا 2 پیمانه از آن را مصرف کنید تا در هنگام خواب تجزیه پروتئین عضلانی کاهش پیدا کند و همینطور بخشی از پروتئین ضروری بدن شما نیز تامین شود. برای مصرف پروتئین کازئین می‌توانید آن را در آب زیاد حل کرده و یا با شیر مخلوط کنید.

 

پروتئین کازئین چه مزایا و ویژگی هایی دارد؟

ویژگی‌های پروتئین کازئین چه به صورت طبیعی و چه به صورت مصنوعی بسیار هستند. این پروتئین برای تغذیه نوزادان ضعیف و نارس که با مشکل کمبود وزن روبرو هستند، بسیار مفید است. با این حال مهم‌ترین بخش از ویژگی‌های پروتئین کازئین به افزایش عملکرد ورزشی مربوط می‌شود. در ادامه به صورت اجمالی برخی از مزایا و ویژگی‌های پروتئین کازئین را برایتان شرح خواهیم داد:

  • تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند که مصرف پروتئین کازئین قبل یا بعد از تمرین، بر روی افزایش کارایی ورزشکاران در تمرین‌های سنگین، تأثیر بسزایی دارد
  • پروتئین کازئین یک عضله‌ساز قدرتمند است و به افزایش حجم عضلات بدن ورزشکاران کمک می‌کند.
  • این پروتئین موجب افزایش سطح ایمنی بدن خواهد شد.
  • مصرف این پروتئین باعث افزایش قدرت عضلانی می‌شود و پس از یک دوره مصرف حدودا 20% قدرت عضلات شما را افزایش خواهد داد.
  • دیگر ویژگی پروتئین کازئین، کاهش مصرف غذا است؛ بنابراین افرادی که قصد کاهش وزن را دارند، می‌توانند از مکمل‌های پروتئین کازئین استفاده کنند.
  • پروتئین کازئین همچنین سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد و به همین دلیل در کاهش فشار خون بیماران موثر است.

با این حال مصرف پروتئین کازئین برای تمامی افراد مفید نیست. اشخاصی که مبتلا به بیماری‌های کبدی هستند یا نارسایی کلیوی دارند، بایستی پیش از مصرف پروتئین کازئین با دکتر خود مشورت کنند. علاوه‌بر آن پروتئین کازئین با برخی از داروهایی که برای کنترل فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرند، تداخل دارد. در نهایت اگر نیاز به جراحی پیدا کرده‌اید، لازم است تا چند هفته پیش از عمل جراحی مصرف پروتئین کازئین را متوقف کنید.

 

بهترین زمان مصرف پروتئین کازئین

در این قسمت می‌خواهیم بهترین زمان مصرف پروتئین کازئین را به شما اطلاع دهیم. بهترین زمان مصرف این پودر قبل از خواب و همینطور هر 7 ساعت در طول روز است. شما می‌توانید پروتئین کازئین را قبل از خواب نیم‌روزی خود مصرف کنید. لازم به ذکر است که این پروتئین را نباید بلافاصله پس از تمرین مصرف کنید؛ زیرا پروتئین کازئین هضم و جذب بالایی داشته و زمان ایده‌آل برای مصرف آن، قبل از خواب است. بدین ترتیب بدن شما می‌تواند در زمانی مناسب این پروتئین را هضم و جذب کند. البته مکمل‌های پروتئین کازئین ایزوله گزینه مناسبی برای قبل یا بعد از تمرین هستند.

متخصصین تناسب اندام و تغذیه توصیه می‌کنند که پروتئین کازئین را بلافاصله بعد از تمرین مصرف نکنید. این پروتئین زمان هضم و جذب بالایی دارد و به همین دلیل مصرف آن پیش از دوره‌های خواب مفید خواهد بود. با این کار بدن شما زمان لازم برای هضم و جذب پروتئین کازئین را خواهد داشت. با این حال اگر علاقه دارید پروتئین کازئین را قبل یا بعد از تمرین مصرف کنید، می‌توانید از مکمل‌های پروتئین کازئین ایزوله استفاده کنید.

 

نحوه مصرف پروتئین کازئین برای حجم دهی و عضله سازی

نحوه مصرف پروتئین کازئین نیز در اطلاع از اینکه پروتیئن کازئین چیست، تاثیرگذار است؛ به همین علت در ادامه می‌خواهیم به نحوه مصرف این محصول برای حجم‌دهی و عضله‌سازی بپردازیم. ایده‌آل‌ترین راه برای مصرف پروتئین کازئین، مخلوط کردن آن با آب است. شما می‌توانید 1 یا 2 قاشق از این پودر را در بطری بریزید و باقی بطری را با آب پر کنید. لازم به ذکر است که هر یک قاشق از پروتئین کازئین، حاوی 25 گرم پروتئین بوده و در صورتی که دو قاشق از این پودر را در بطری شیکر خود بریزید؛ 50 گرم پروتئین خواهید داشت.

با توجه به اینکه در حال حاضر انواع مختلفی از پروتئین کازئین با طعم‌های مختلفی تولید می‌شوند، امکان مصرف این پودر به صورت پودینگ نیز وجود دارد. در صورتی که تمایل به تهیه پودینگ پروتئین دارید، بایستی در یک ظرف مقداری از این پودر را به همراه شیر ریخته و آن‌ها را به خوبی با یک دیگر مخلوط کنید تا پودر حالت نیمه جامدی به خود بگیرد. در ادامه این مخلوط را برای سفت شدن در فریزر قرار دهید. شما می‌توانید این پودینگ را قبل از خواب مصرف کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

 

مصرف پروتئین کازئین و پروتئین وی

وی نیز پروتئینی است که از شیر بدست آمده و از تمامی اسیدهای آمینه ضروری برخوردار است. درواقع کازئین 80 درصد از پروتئین شیر و وی 20 درصد آن را تشکیل می‌دهد. پروتئین وی در مقایسه با پروتئین کازئین سریع‌تر جذب شده و تا 90 دقیقه در جریان خون در دسترس است. بهترین زمان مصرف پروتئین وی بعد از تمرینات ورزشی بوده و همینطور امکان مصرف این پودر قبل از تمرین نیز وجود دارد.

 

تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی

بررسی تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی نیز باعث می‌شود تا از اینکه پروتئین کازئین چیست، اطلاع بیشتری پیدا کنید.

از آنجایی که مکمل پروتئین وی سریع‌تر از پروتئین کازئین جذب می‌شود؛ بنابراین پروتئین وی را در زمان تمرین مصرف می‌کنند. پروتئین وی شامل اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن بوده و سطح آمینو اسید لوسین در پروتئین وی بیشتر از پروتئین کازئین است. از سوی دیگر پروتئین وی در مقایسه با پروتئین کازئین در عضله‌سازی سریع‌تر عمل کرده و همانطور که اشاره شد، با سرعت بیشتری نیز جذب می‌شود. نحوه جذب پروتئین وی و پروتئین کازئین نیز در بدن متفاوت است.

 

علائم حساسیت به پروتئین وی

یکی از علائم حساسیت به پروتئین وی، اختلالات گوارشی است. در صورتی که در حین استفاده از این محصول متوجه ناراحتی‌های گوارشی شُدید، احتمالا دلیل آن حساسیت شما به پروتئین آب پنیر است. گرفتگی معده یا شکم، احساس نفخ و اسهال از علائم گوارشی ناشی از حساسیت به پروتئین وی خواهد بود.

از علائم دیگر حساسیت به پروتئین وی می‌توان به واکنش آلرژیک پوست اشاره کرد. در صورتی که به یک ماده بیش از حد حساسیت داشته باشید، استنشاق آن نیز باعث می‌شود تا به مشکلات پوستی دچار شوید. به همین دلیل برخی از افراد با مصرف این پروتئین دچار حساسیت‌های پوستی می‌شوند.

در برخی موارد حساسیت به پروتئین وی منجر به از دست دادن حس در اندام‌های دست و پا خواهد شد. این واکنش حدود یک ساعت پس از مصرف پروتئین وی در افراد حساس به این پودر رخ می‌دهد. همچنین در مواردی نیز ممکن است، پس از مصرف این محصول دچار تورم در ناحیه دهان، زبان و لب شوید. در این حالت باید مصرف این پروتئین را قطع کرده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

عوارض جانبی پروتئین کازئین

کازئین به عنوان یک ماده حساسیت برانگیز محسوب می‌شود و افرادی که به شیر حساسیت دارند، باید از مصرف این پروتئین خودداری کنند. همچنین مصرف پروتئین کازئین به افرادی که به سویا حساسیت دارند نیز توصیه نمی‌شود؛ زیرا اغلب این محصولات حاوی سویا به عنوان یک افزودنی هستند.

مصرف پروتئین برای بیماران کلیوی و کبدی باید محدود شود و این افراد باید هر نوع پروتئینی را زیر نظر پزشک مصرف کنند. همچنین در صورت استفاده از داروهای خاص نیر باید با پزشک خود برای جلوگیری از تداخل دارویی مشورت کنید.

جمع بندی

تا به اینجا دانستیم که پروتئین کازئین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. در حال حاضر پروتئین کازئین یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مکمل‌های بدنسازی بوده که با هضم و جذب آهسته‌ای که دارد، انرژی لازم را برای عضلات در بلندمدت تامین می‌کند. بهترین زمان مصرف این پودر قبل از خواب است؛ زیرا با مصرف پروتئین کازئین قبل از خواب، عضلات و ماهیچه‌ها به آرامی تغذیه می‌شوند و وضعیت اندام در حال رشد باقی می‌ماند. شما می‌توانید پروتئین کازئین را به عنوان مکمل در کنار ورزش منظم و همینطور سایر مکمل‌های غذایی مصرف کنید و از مزایای بسیار آن بهره‌مند شوید.

داروخانه صبا یکی از بهترین فروشگاه‌های عرضه مکمل‌های ورزشی در سطح کشور است. بخش قابل توجهی از محصولات این داروخانه به پروتئین‌های مختلف از جمله پروتئین کازئین اختصاص دارد. شما می‌توانید انواع پودرهای پروتئینی را از داروخانه آنلاین صبا خریداری کنید و آن را درب منزل خود تحویل بگیرید.

 

سوالات متداول

1- چه زمانی پروتئین کازئین را مصرف کنیم؟

از آنجایی که جذب این پروتئین به حدود 6 تا 7 ساعت زمان نیاز دارد؛ بهترین زمان مصرف پروتئین کازئین قبل از خواب است.

 

2- عوارض مصرف پروتئین کازئین چیست؟

این پروتئین در افرادی که به محصولات لبنی حساسیت دارند، ممکن است عوارضی مانند سرفه، خارش پوست، تورم گلو و صورت ایجاد کند.

 

3- مصرف پروتئین کازئین با دیگر مکمل‌ها تداخل دارد؟

برای مصرف همزمان پودر پروتئین کازئین با سایر مکمل‌ها توصیه می‌شود که با متخصصان تغذیه مشورت کنید.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

2 روز ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

3 روز ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

5 روز ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

2 هفته ago

راهنمای خرید بهترین کرم ضدآفتاب و روشن کننده پوست

کرم ضد افتاب و روشن‌کننده از ضروری‌ترین محصولات روتین به‌شمار می‌آید که در روزهای گرم…

4 هفته ago

بهترین روتین پوست چرب و جوش دار

نداشتن روتین پوست را گاهی می‌توان به‌عنوان بدترین انتخاب برای زندگی تفسیر کرد، چون اگر…

4 هفته ago