دسته بندی: مقالات

مکمل گینر چیست و چه خواصی دارد؟

افرادی که ورزشکار هستند و همواره ورزش می‌کنند، اطلاع دارند که مکمل‌های ورزشی نقش مهمی در بهبود عملکرد بدن خواهند داشت. یکی از محبوب‌ترین مکمل‌ها برای افزایش وزن و حجم، گینر اصل است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که مکمل گینر چیست؟ باید بگوییم که گینر ترکیبی از کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها است که کالری و مواد مغذی لازم بدن را برای رشد و ترمیم عضلات فراهم می‌کند.

مصرف گینر برای افرادی که به سختی وزن اضافه می‌کنند یا می‌خواهند عضله‌های خود را حجیم کنند، می‌تواند مفید واقع شود. ولی همیشه در بین موافقان و مخالفان استفاده از گینر تفاوت نظرهایی وجود دارد؛ از این رو ما در این مقاله از داروخانه آنلاین صبا به مزایا و معایب گینر و بررسی اینکه مکمل چیست، خواهیم پرداخت. پس در ادامه همراه ما باشید.

گینر چیست؟

مکمل گینر چیست و برای مصرف، کدام نوع از این مکمل بهتر است؟ مکمل گینر، یکی از مکمل‌های بدنسازی است که به عنوان تکمیل کننده رژیم غذایی و مکملی برای افزایش وزن و حجم عضله‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر ورزشکار هستید حتماً تا به حال اسم پودر گینر را شنیده‌اید! پودر گینر یک مکمل ورزشی بوده که دارای تنوع زیادی از اسید آمینه‌های ضروری و کربوهیدرات‌ها است. امروزه ورزشکاران به دنبال افزایش حجم عضله‌های خود هستند و به همین دلیل اقدام به خرید مکمل‌های بدنسازی می‌کنند.

در پاسخ به اینکه مکمل گینر چیست باید گفت که گینرها یکی از پرفروش‌ترین مکمل‌های ورزشی هستند که نقش مهمی در افزایش وزن بدن، بدون اضافه شدن به توده چربی بدنی دارند. معمولاً افرادی گینر را تهیه می‌کنند که در وزن‌گیری دچار مشکل باشند و به سختی وزن اضافه کنند. قبل از اینکه اقدام به خرید گینر کنید، توجه به نکاتی ضروری است و با اطلاع از این نکات، نتایج بهتری در مورد نحوه استفاده از گینرها به دست خواهید آورد.

اگر بدنساز هستید، مهم نیست که در این ورزش حرفه‌ای عمل کنید یا خیر؛ مهم این است که رژیم غذایی خوبی داشته باشید و مواد غذایی خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانید با استفاده از آن‌ها به تأمین نیاز بدن خود بپردازید. این نیازها شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی، چربی، کربوهیدرات و… می‌شوند که برخی از افراد به دلیل اینکه به بیماری مبتلا هستند، برخی از مواد غذایی را نمی‌توانند مصرف ‌کنند و این مواد مفید جذب بدنشان نخواهد شد. از همین رو پیشنهاد ما به کسانی که قصد دارند وزن خود را افزایش دهند، استفاده از مکمل گینر تحت نظر دکتر و توصیه او است.

 

معرفی انواع گینر

پس از اینکه فهمیدید مکمل گینر چیست، در این بخش به معرفی انواع گینر می‌پردازیم تا آن آشنا شوید. باید بدانید که گینرها به دو دسته افزایش وزن و افزایش حجم یا عضله‌ساز تقسیم شده‌اند که در ادامه به بررسی هر یک از این دو مورد می‌پردازیم.

 

گینر افزایش وزن (Weight gainer)

گینر افزایش وزن مکملی است که دارای کربوپروتئین پرکالری با کربوهیدرات بالا است. این نوع از گینرها برای افرادی مناسب هستند که سخت وزن اضافه می‌کنند؛ یا به دلیل اینکه در وضعیت سلامتی خود مشکل دارند، وزن زیادی را از دست داده‌اند. قابل ذکر است که برای این‌گونه از افراد، تمرینات بدنسازی با شدت متوسط پیشنهاد می‌شود.

 

گینر عضله‌ساز (mass gainer)

این نوع از گینرها دارای کالری بسیار بالایی هستند و پروتئین بیش‌تری نسبت به کربوهیدرات‌ها دارند. گینر عضله‌ساز، به افراد بدنساز کمک می‌کند که کالری لازم و مواد مغذی ضروری را دریافت کنند و همچنین پس از یک جلسه تمرین قدرتی پروتئین دریافت کرده و به حجم عضله‌های خود نیز بیفزایند. باید بدانید برای کسانی که قصد عضله‌سازی دارند، تمرینات بدنسازی قدرتی پرقدرت پیشنهاد می‌شود.

 

مزایا استفاده از گینر

پس از اینکه متوجه شدید مکمل گینر چیست و پودر گینر برای چه چیزی استفاده می‌شود، باید در این بخش به مزایای گینر هم بپردازیم تا شما به صورت مفصل با پودر گینر آشنا شوید.

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از گینر در بدنسازی، تأمین کالری و مواد مغذی از طریق مواد غذایی مفید و ارزشمند است. در حالت کلی مصرف گینر تأثیرات زیادی در بدن دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • افزایش سرعت ترمیم عضلات و بافت آسیب دیده در ورزشکاران
  • کاهش آسیب‌های وارد شده به عضلات
  • افزایش مقاومت افراد ورزشکار در انجام ورزش‌های حرفه‌ای
  • پیشگیری از افت شدید انرژی هنگام فعالیت‌های بدنی و افزایش قدرت بدن
  • بهبود زمان ریکاوری و تولید گلیکوژن دوباره در عضلات

در ادامه به مزایای استفاده از هر دو نوع پودر گینر می‌پردازیم تا شما بدانید که هرکدام از گینرها به تنهایی چه تأثیراتی دارند!

 

مکمل‌های افزایش دهنده وزن خواص و تأثیرات زیر را در بدن دارند:

  • جبران کمبود یا فقر مواد غذایی ورزشکار
  • تأمین انرژی مورد نیاز روزانه بدن ورزشکار
  • تأمین کالری مورد نیاز جهت افزایش وزن
  • برقرار کننده تعادل پروتئینی
  • بهبود کارایی سیستم گوارش
  • پیشگیری از افت شدید و ناگهانی قند خون در هنگام ورزش
  • تأمین نیاز بدن فرد به بیشتر ریز مغذی‌ها

 

مکمل‌های افزایش دهنده حجم نیز خواص و تأثیرات زیر را در بدن شامل می‌شوند:

  • افزایش شدت و سرعت عضله‌سازی
  • افزایش حجم بافت عضلانی بدن ورزشکار
  • افزایش سرعت ریکاوری بعد از ورزش و تولید دوباره گلیکوژن پس از ورزش
  • برقرار کننده تعادل پروتئینی در بدن فرد ورزشکار
  • تأمین انرژی لازم ورزشکار
  • بهبود کارایی ورزشکار برای انجام ورزش
  • تأمین کالری‌های مورد نیاز روزانه و کالری اضافه برای افزایش حجم
  • تقویت کارایی سیستم گوارشی بدن
  • تأمین نیاز بدن به بیشتر ریز مغذی‌ها مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و…

 

ترکیبات اصلی تشکیل دهنده گینر

مطمئناً برای اینکه بدانید مکمل گینر چیست، باید از ترکیبات اصلی تشکیل دهنده پودر گینر نیز اطلاع داشته باشید. انواع گینرها می‌توانند ترکیبات متفاوتی را داشته باشند؛ اما در حالت کلی هر بسته پودر گینر، شامل مقدار زیادی کالری، پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و چربی‌های مفید و سالم است.

در زمان گذشته بعضی از مکمل‌ها از ترکیبات قند و چربی تولید می‌شدند؛ از همین رو برای افزایش وزن خوب بودند، ولی برای سلامتی و روند تناسب اندام ضرر داشتند. یک پودر گینر خوب باید دارای اسید آمینه مورد نیاز، کربوهیدرات پیچیده یا ساده و ویتامین‌های لازم باشد تا ورزشکار از این ترکیبات مفید بهره‌مند شود. هرچقدر مکمل با کیفیت باشد، پروتئین‌های مکمل نیز با کیفیت‌تر خواهند بود.

مکمل‌ها با توجه به نوع خود، به چند وعده تقسیم می‌شوند تا کالری مورد نیاز در طول روز به بدن ورزشکار برسد. توجه کنید که شما می‌توانید با توجه به اهداف و تغذیه‌ای که دارید، از گینر مورد نظر خود استفاده کنید.

 

نحوه تشخیص نیاز به مصرف گینر

حالا که فهمیدید مکمل گینر چیست، باید برخی موارد را بررسی کنید تا بدانید که نحوه تشخیص نیاز به مصرف گینر چگونه است! این سوال اغلب برای ورزشکاران پیش می‌آید؛ از همین رو ما در این بخش به بررسی این مورد پرداخته‌ایم.

اگر کمبود وزن دارید و به سختی وزن اضافه می‌کنید یا هارد گینر هستید، می‌توانید در کنار ورزش کردن، از پودر گینر وزن نیز استفاده کنید. برخی از افراد اکتومورفیک به دلیل اینکه در بدن خود متابولیسم بالایی دارند یا به بیماری مبتلا هستند، خیلی سخت وزن اضافه می‌کنند. از این رو این نوع پودر گینر برای آن‌ها مفید خواهد بود.

اما اگر قصد دارید به حجم عضله‌های خود بیفزایید، باید گینر برای افزایش حجم بدن را انتخاب کنید. این نوع از پودر گینرها می‌توانند به دلیل اینکه پروتئین بالایی دارند، در عضله‌سازی نقش مهمی داشته باشند و به بهبود ریکاوری نیز کمک کنند. همچنین دردهای عضلانی ورزشکاران را بعد از ورزش کاهش دهند.

نکته: در نهایت اگر قصد دارید افزایش وزن پیدا کنید، باید از گینر وزن و اگر قصد افزایش توده عضلانی را دارید، باید از گینر حجم استفاده کنید.

 

عوارض جانبی استفاده از گینر

برای اینکه آگاهی خود را درباره پودر گینر افزایش دهید و بدانید که مکمل گینر چیست و چه عوارضی دارد، بهتر است کمی هم درباره عوارض جانبی استفاده از گینر صحبت کنیم تا اطلاعات شما در این باره افزایش یابد. مواردی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، ممکن است در برخی از ورزشکاران بروز پیدا نکند و در برخی هم با شدت یا ضعف متفاوتی اثرگذار باشد.

علاوه بر این موارد، در صورت ابتلا به بیماری یا مصرف سایر مکمل‌ها یا هر نوع داروی دیگری ممکن است عارضه استفاده از پودر گینر افزایش پیدا کند؛ بنابراین قبل از استفاده از هر مکمل دارویی، باید به خوبی درباره آن و عوارض جانبی که خواهد داشت، اطلاعات جمع‌آوری کنید تا اگر تأثیر منفی بروز پیدا کند بتوانید اقدامات مورد نیاز را انجام دهید. سوال بسیاری از ورزشکاران این است که عوارض مکمل گینر چیست؟ عوارض مکمل افزایش دهنده وزن و افزایش دهنده حجم شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش سطح چربی خون
  • بروز حساسیت
  • چاقی موضعی مخصوصاً در نواحی شکم، ران و پهلو (در صورت عدم پیروی از برنامه ورزشی مناسب)
  • بروز مشکلات روده‌ای (در صورت عدم استفاده از آب کافی در روز)
  • بروز نارسایی یا ناراحتی گوارشی (در صورت استفاده طولانی مدت گینر)

 

همچنین در ادامه باید بگوییم که اگر به صورت صحیح از پودر گینر استفاده کنید، ممکن است هیچ یک از عوارض گفته شده در شما ظاهر نشود. قابل ذکر است که شما باید به ترکیبات مواد گینر و فرمولاسیون آن نیز توجه کنید؛ چرا که امکان دارد به یک مواد یا تعدادی از اجزای محصول حساسیت داشته باشید.

نکته دیگری که باید از آن اطلاع داشته باشید، این است که اگر مکمل‌هایی که می‌خواهید تهیه کنید، ارزان قیمت یا بی‌کیفیت باشند، می‌توانند مشکلات زیادی را به وجود بیاورند. از همین رو توصیه ما به شما این است که پودر گینر را از شرکت‌ها یا داروخانه‌های معتبر تهیه کنید.

 

دوز مصرفی گینر در هر وعده

پس از اینکه فهمیدید عوارض مکمل گینر چیست، باید درباره دوز مصرفی گینر نیز در هر وعده اطلاعاتی به دست بیاورید تا به صورت صحیحی آن را مصرف کنید. تشخیص اینکه دوز مصرف گینر در هر وعده چقدر است، می‌تواند کار دشواری باشد. از این رو شما باید با توجه به اهدافی که دارید و محتویات و میزان درج شده روی پودر گینر میزان مصرفی را تشخیص دهید.

نکته مهم این است که اگر نوع عضله‌ساز پودر گینر را زیاد مصرف کنید، زیاده‌روی باعث خواهد شد که میزان چربی بدن شما افزایش یابد؛ اما درباره نوع افزایش وزن، می‌توانید با خیالی آسوده، دوز مصرفی خود را اندازه‌گیری کنید. در حالت کلی بهتر است برای مطلع شدن از میزان مصرف محصول در هر وعده، از یک متخصص کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کند. همچنین در ادامه میتوانید با مراجعه به مقاله نحوه ساخت گینر خانگی اطلاعات جامع‌تری کسب کنید.

 

بهترین زمان مصرف گینر

با توجه به تحقیقات انجام شده و فهم شما از اینکه مکمل گینر چیست، باید بدانید که بهترین زمان مصرف گینر، در زمان‌های زیر است:

 

صبح پس از بیدار شدن

خواب استاندارد برای یک فرد ورزشکار 7 ساعت است؛ شما می‌توانید صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن، پودر گینر مصرف کنید. چرا که در این حالت، بدن هرچقدر مواد مغذی دریافت کند، به سرعت جذب خواهد کرد.

 

پس از تمرینات ورزشی

بهترین زمان مصرف پودر گینر بعد از تمرینات ورزشی است. چرا که در این زمان شما تمرینات ورزشی را پشت سر گذاشته‌اید و عضلات بدن شما به دریافت مواد مغذی جهت بازسازی و ریکاوری نیاز دارند.

اگر ورزشکاری هستید که می‌خواهید کمبود وزن خود را جبران کنید، حتماً بعد از تمرینات خود، از این مکمل استفاده کرده تا فرایند افزایش وزن به خوبی انجام شود؛ اما اگر بعد از تمرین از پودر گینر مصرف نمی‌کنید باید از یک نوع مکمل که دارای پروتئین و مواد مغذی است بهره ببرید تا از عضله‌سوزی و کاهش وزن پیشگیری کند.

 

قبل از تمرینات ورزشی

تقریباً 40 دقیقه قبل از شروع تمرینات ورزشی، می‌توانید گینر مصرف کرده تا عضلات خود را با کربوهیدرات زود جذب تغذیه کنید. انجام این کار باعث می‌شود هنگام تمرین، انرژی کافی و مورد نیاز را داشته باشید و همچنین از ضعف بدنی پیشگیری کنید.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی اینکه مکمل گینر چیست و چه خواصی دارد، پرداختیم. پودر گینر می‌تواند برای ورزشکاران بسیار موثر واقع شود. ولی ورزشکاران باید نحوه استفاده و دوز مصرفی آن را در هر وعده بدانند. همچنین برای اینکه بهتر بتوانید از خواص این مکمل بهره‌مند شوید، بهتر است از یک مشاور مشورت بگیرید تا بتوانید با دقت محصول موردنظر خود را انتخاب کنید. اگر درباره اینکه مکمل گینر چیست و چه عوارض و خواصی دارد، سوال یا دیدگاهی دارید، می‌توانید در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید تا پاسخ مناسب خود را دریافت کنید.

 

سوالات متداول

1- مکمل گینر را چطور استفاده کنم؟

شما می‌توانید پودر گینر را با آب یا شیر مخلوط کرده و میل کنید. اگر پودر را با شیر ترکیب کنید، می‌توانید از کالری اضافه شیر هم بهره‌مند شوید.

 

2- آیا می‌توانم فقط با مصرف گینرهای عضله‌ساز حجم عضله‌های خود را افزایش دهم؟

خیر! شما باید همراه با ترکیب گینر عضله‌ساز، یک رژیم غذایی خوب با یک برنامه ورزشی برای خود داشته باشید تا بتوانید عضله‌سازی کنید.

 

3- آیا می‌توانم بدون ورزش کردن، از گینر افزایش وزن استفاده کنم؟

اگر بدون ورزش، از گینر استفاده کنید، چاق خواهید شد! شما باید همراه با مصرف این مکمل یک برنامه ورزشی هم داشته باشید؛ در غیر این صورت، به جای عضله‌سازی فقط در ناحیه شکم و پهلو وزن اضافه خواهید کرد.

 

4- چقدر طول می‌کشد تا با استفاده از مکمل گینر وزن اضافه کنم؟

پس از یک یا دو هفته از آغاز مصرف این مکمل، حدود 1 تا 2 کیلوگرم افزایش وزن خواهید داشت.

 

5- اگر بیش‌ از اندازه گینر مصرف کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر بیش از اندازه از مکمل گینر استفاده کنید، به احتمال زیاد دچار مشکلات گوارشی یا دل‌پیچه خواهید شد.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

1 هفته ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

1 هفته ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

2 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

2 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

3 هفته ago