مقالات

مکمل کلاژن چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

امروزه مکمل‌های بسیاری در بازار به چشم می‌خورند که هرکدام از آن‌ها برای هدف مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از این مکمل‌ها، کلاژن است و برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شده که مکمل کلاژن چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ مزایای مکمل کلاژن بسیار هستند و همین امر سبب شده است تا افراد از گروه‌های سنی مختلف به مصرف مکمل کلاژن علاقه‌مند شوند. اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره این مکمل به دست آورید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به این مکمل و مزایای مختلف آن بپردازیم.

کلاژن چیست؟

مکمل کلاژن چیست؟ پیش از پاسخ به این سوال بایستی با کلاژن آشنا شوید. کلاژن یکی از پروتئین‌های طبیعی موجود در بدن انسان است. کلاژن وظیفه ساخت تاندون‌ها، رباط‌ها، ماهیچه‌ها و بافت پوست را بر عهده دارد. کلاژن علاوه‌بر تشکیل ساختار پوست، در تقویت استخوان‌ها نیز نقش دارد.

به طور کلی چهار نوع پروتئین کلاژن در بدن وجود دارد که هرکدام از آن‌ها وظیفه مشخصی را بر عهده دارند:

  • کلاژن نوع اول: در تاندون‌ها و بندهای مفاصل یافت می‌شود.
  • کلاژن نوع دوم: در مفاصل و مایع میان بافتی دیسک کمر و مفاصل وجود دارند.
  • کلاژن نوع سوم: ساختار آن از فیبر است و برای ایجاد و بازسازی پوست کاربرد دارد.
  • کلاژن نوع چهارم: در کلیه‌ها، عدسی چشم و قسمت داخلی گوش قابل دسترسی است.

طی سالیان گذشته استفاده از مکمل‌های کلاژن با اهداف گوناگون رایج شده است. مکمل‌های کلاژن به صورت هیدرولیز ساخته می‌شوند، به این معنا که جذب و هضم آن‌ها بسیار راحت‌تر از کلاژن موجود در مواد غذایی صورت می‌گیرد.

مکمل‌های کلاژن در قالب پودر و قرص به بازار عرضه شده‌اند. مکمل‌های پودری همانند سایر مکمل‌های بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مکمل‌های کلاژن قرص مانند نیز مناسب افرادی هستند که به استفاده راحت از این مکمل‌ها علاقه دارند. اکثر قرص‌ها و پودرهای مکمل کلاژن موجود در بازار شامل یک یا دو نوع پروتئین کلاژن هستند، در حالی که برخی از آن‌ها تمامی انواع کلاژن را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند.

کلاژن در برخی غذاها وجود دارد اما در صورتی که کلاژن کافی به بدن شما نرسد، لازم است تا از مکمل‌های کلاژن استفاده کنید. بخشی از پاسخ به پرسش این مقاله یعنی مکمل کلاژن چیست؟ به ارتباط آن با ژلاتین مربوط می‌شود. لازم است بدانید که ژلاتین یک ماده پروتئینی فرآوری شده از کلاژن است.

 

مزایای مکمل کلاژن

استفاده از مکمل کلاژن مزایای بسیاری را برای ورزشکاران و سایر افراد به دنبال دارد. در ادامه به برخی از مزایای مکمل کلاژن خواهیم پرداخت:

 

مزیت نخست: بهبود شرایط پوست

کلاژن در تقویت بافت پوست و افزایش قابلیت ارتجاعی و آبرسانی آن نقش جدی دارد. با افزایش سن، سطح کلاژن موجود در بدن افراد کاهش می‌یابد که نتیجه آن خشکی پوست و چروک شدن آن است؛ بنابراین مصرف مکمل کلاژن برای افراد میان‌سال و سالمند، بسیار مفید خواهد بود.

مصرف مکمل‌های کلاژن بافت پوست را تحریک می‌کند تا نسبت به بازسازی خود اقدام کند. برخی از انواع این مکمل‌ها که ترکیب کامل‌تری دارند، پروتئین‌های دیگری همچون الاستین و فیبریلین را در بدن آزاد می‌کنند که برای بهبود و بهینه‌سازی پوست بسیار مفید هستند.

یکی از مشکلات ورزشکاران پس از انجام تمرین‌های سنگین، دردهای مفصلی است که ممکن است برای چند روز ادامه داشته باشند. همچنین با افزایش سن افراد و کاهش سطح کلاژن در بدن، دردهای مفصلی به مرور پدیدار می‌شوند. راه حل مقابله با این دردهای مفصلی، استفاده از مکمل کلاژن است.

مطالعات انجام شده در حوزه مصرف مکمل کلاژن، نشان داد که استفاده از این مکمل به بهبود علائم استئوآرتریت و کاهش درد کلی مفاصل کمک می‌کند. مصرف مکمل کلاژن در سایر افراد نیز منجر به ذخیره شدن آن در غضروف‌ها می‌شود. این کلاژن‌ها هنگام ورزش سنگین آزاد می‌شوند و در کاهش التهاب و درد موثر هستند.

 

مزیت سوم: جلوگیری از تحلیل استخوان‌ها

درصد قابل توجهی از بافت استخوانی انسان شامل کلاژن است. کاهش سطح کلاژن بدن به دلیل افزایش سن یا فعالیت‌های جسمی سنگین، موجب می‌شود تا بدن از کلاژن موجود در استخوان‌ها استفاده کند. این مسئله به تخریب بافت استخوان‌ها و پوکی استخوان منجر خواهد شد. در نتیجه مصرف مکمل کلاژن برای جلوگیری از این بیماری دردناک مناسب است. مصرف کلاژن در کنار کلسیم و ویتامین D، نقش پررنگی در حفظ سلامت استخوان‌ها ایفا می‌کند.

 

مزیت چهارم: توده عضلانی را افزایش می‌دهد

در سه مزیت پیشین به نقاط قوت مصرف مکمل کلاژن برای تمامی افراد پرداختیم. با این حال بخش مهمی از سوال این مقاله یعنی مکمل کلاژن چیست؟ به تأثیر مثبت آن بر فعالیت ورزشکاران می‌پردازد. کلاژن به عنوان فراوان‌ترین پروتئین در بدن، بخش مهم ماهیچه‌های اسکلتی است و بنابراین مصرف آن به تقویت این ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

در جریان یک مطالعه 12 هفته‌ای، 27 مرد 15 گرم مکمل کلاژن را طی دوره ورزشی مصرف کردند. این مردان در مقایسه با گروه دیگری که فقط ورزش می‌کردند، توده عضلانی بسیار بزرگتری را به دست آوردند. در واقع مکمل کلاژن فرآیند تولید پروتئین‌های ماهیچه‌ای همچون کراتین تقویت می‌کند. تأثیر اصلی مصرف مکمل کلاژن پس از ورزش مشخص می‌شود، هنگامی که شما تمرین را به پایان رسانده‌اید اما همچنان روند عضله سازی ادامه می‌یابد. با این حال استفاده از مکمل کلاژن شما را از مصرف سایر پودرهای پروتئینی بی‌نیاز نمی‌کند، چرا که میزان آمینواسیدهای شاخه‌دار در مکمل کلاژن کمتر از سایر مکمل‌های پروتئینی است.

 

مزیت پنجم: موجب ارتقای سلامت قلب می‌شود

بخشی از ساختار شریان‌ها و عروق انسان شامل کلاژن است. کاهش سطح کلاژن در بدن موجب کاهش انعطاف‌پذیری و حالت کشسانی رگ‌ها می‌شود که تنگ شدن شریان‌های عروقی را به دنبال دارد.

در جریان یک مطالعه شش ماهه، 31 فرد بزرگسال روزانه 16 گرم کلاژن مصرف کردند. در پایان دوره میزان سفتی رگ‌های عروقی آن‌ها به وضوح کاهش یافته بود. علاوه بر آن مصرف کلاژن سطح کلسترول خوب یا HDL افراد را به میزان شش درصد افزایش داد.

 

سایر مزایای مکمل کلاژن

به نظر می‌رسد در پاسخ به پرسش مکمل کلاژن چیست؟ باید بگوییم که این مکمل یک منبع غنی از تمام مزایا مورد نیاز برای بدن انسان است. علاوه بر پنج مزیت قبلی، نقاط قوت دیگری نیز برای مصرف این مکمل وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • مصرف مکمل کلاژن باعث استحکام و انعطاف ناخن‌ها می‌شود و احتمال شکنندگی آن‌ها را کاهش می‌دهد.
  • برخی از پزشکان ادعا می‌کنند که مصرف مکمل کلاژن به درمان مشکلات روده کمک می‌کند.
  • برخی مطالعات از تأثیر مکمل کلاژن بر بهبود خلق‌وخو و کاهش اضطراب افراد حکایت دارند.
  • استفاده از مکمل‌های کلاژن باعث افزایش متابولیسم بدن شما می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند.

 

جمع بندی

مکمل‌های کلاژن یکی از کم‌خطرترین انواع مکمل‌های غذایی هستند. مصرف این مکمل‌ها آسان است و هر فردی در هر بازه سنی می‌تواند این مکمل‌ها را به صورت قرص یا پودر مصرف کند. با این حال اگر مکمل کلاژن را با اهداف بدنسازی مصرف می‌کنید، پیش از خرید و مصرف این مکمل با مربی یا مشاور تغذیه خود مشورت کنید.

نکته دیگر در مورد مکمل‌های کلاژن، زمان مورد نیاز برای اثرگذاری آن‌ها است. برای آن‌که تأثیر مکمل‌های کلاژن بر بدن ورزشکاران مشخص شود، لازم است تا حدود هشت هفته صبر کنید. این پروتئین به آرامی جذب بدن می‌شود و به همین خاطر تأثیر آن را در بلندمدت خواهید دید.

برای خرید مکمل کلاژن راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دستیابی به این مکمل، خرید آن از سایت داروخانه صبا است. داروخانه اینترنتی صبا انواع مکمل کلاژن را در قالب قرص، پودر و ساشه در اختیار مشتریان قرار داده است. شما می‌توانید در هر زمان این مکمل را از داروخانه صبا خریداری کنید و سپس آن را درب منزل خود تحویل بگیرید.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

3 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

5 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

1 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

1 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

2 هفته ago