مقالات

پروتئین وی چیست؟ و نحوه مصرف آن به چه صورت است؟

پروتئین یکی از مواد اصلی و تأثیرگذار در رشد بدن است که باید به‌صورت روزانه تأمین شود. پروتئین‌ها انواع مختلفی دارند و مصرف آن‌ها به شما کمک می‌کند که بتوانید سلامتی اندام‌ها، پوست، هورمون‌ها و آنزیم‌های بدن خود را حفظ کنید. پروتئین وی یکی از بهترین پروتئین‌هایی است که برای رشد بدن و ورزشکاران مورد نیاز است. این پروتئین وی شامل ترکیباتی سازنده و مغذی است که توسط بدن تولید نمی‌شود؛ بنابراین لازم است از طریق مواد غذایی مختلف و مکمل‌های ورزشی تأمین شود. در این مقاله بررسی خواهیم کرد پروتئین وی چیست و نحوه مصرف آن به چه صورت است؟ پس اگر می‌خواهید این مکمل منحصر‌به‌فرد را به‌طور کامل بشناسید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با داروخانه صبا همراه باشید.

پروتئین وی چیست؟

خرید پروتئین وی (whey protein) یکی از مکمل‌های ورزشی محبوب بین ورزشکاران است که از پروتئین‌هایی که از آب پنیر به دست می‌آیند ساخته می‌شود. این پروتئین منحصر‌به‌فرد را می‌توان از کازئین شیر نیز تولید کرد. پروتئین وی به‌عنوان یک مکمل کامل ورزشی شناخته می‌شود چرا که سرشار از مواد ضروری مورد نیاز برای بدن از جمله آمینو اسیدها است. لازم به ذکر است که این اسید آمینه‌ها توسط بدن تولید نمی‌شود و تنها راه جذب آن استفاده از مواد غذایی یا مکمل‌های ورزشی است.

برخی از افراد پروتئین وی را به‌عنوان آب پنیر می‌شناسند. پروتئین وی به‌طور طبیعی در برخی مواد غذایی همچون سس‌های سالاد، نان، شیر خشک، ماست و پنیر وجود دارد. این پروتئین خواص بسیار زیادی دارد و مصرف آن به شما کمک خواهد کرد که بدنی قدرتمند و سرشار از انرژی داشته باشید. به همین دلیل است که اکثر ورزشکاران و بدنسازان برای بهبود عملکرد ورزشی خود از مکمل‌های پروتئین وی استفاده می‌کنند.

 

ارزش غذایی پروتئین وی چقدر است؟

همانطور که اشاره کردیم پروتئین وی یک مکمل کامل و منحصر‌به‌فرد است که محبوبیت زیادی نزد ورزشکاران دارد. پروتئین وی از پروتئین‌های مغذی و آمینو اسیدهای ضروری بدن همچون بتا لاکتوگلوبولین، آلبومین، ایمونوگلوبولین، تالاکتوگلوبولین، آلفا – لاکتوگلوبولین، آلفا لاکتالبومین و ایمونوگلوبولین تشکیل شده است. بهره‌مندی از این مواد سبب می‌شود که پروتئین وی به‌عنوان یک مکمل کامل شناخته شود و یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای ورزشکاران تلقی شود.

مکمل پروتئین وی ارزش غذایی بالایی دارد و مصرف اصولی آن به شما کمک می‌کند که بتوانید مواد مغذی و ضروری مورد نیاز برای بدن را تأمین کنید. به‌ طور کلی یک اسکوپ پروتئین وی شامل 100 گرم کالری، 5 گرم کربوهیدرات، 20 گرم پروتئین، 1 گرم فیبر، 94 میلی‌گرم کلسیم، 140 میلی‌گرم سدیم، 5 گرم شکر و 5 گرم چربی است. با توجه به این تفاسیر اگر قصد ساخت بدنی زیبا با عضلات قدرتمند را دارید، خرید مکمل پروتئین وی بهترین گزینه برای شما ورزشکاران عزیز خواهد بود.

 

انواع پروتئین وی

پروتئین وی یک پروتئین کامل و منحصر‌به‌فرد است که خواص بسیار زیادی دارد. به همین دلیل مکمل‌های پروتئین وی در انواع مختلف به بازار عرضه می‌شوند. هر یک از انواع پروتئین وی دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید به‌طور کامل بدانید که انواع پروتئین وی چیست، این بخش را از دست ندهید.

 

1- پروتئین وی ایزوله (Whey Protein Isolate)

پروتئین وی ایزوله یا WPI یکی از انواع پروتئین وی است با درصد لاکتوز پایین و خلوص بالا تهیه می‌شود. این نوع از مکمل‌های پروتئین وی چربی و قند کمتری دارند به همین دلیل برای افرادی که به دنبال لاغری و عضله سازی هستند مناسب است. پروتئین‌های وی ایزوله به رشد توده‌های عضلانی کمک می‌کنند و شما می‌توانید آن را همراه با شیک‌های پروتئینی مصرف کنید.

 

2- پروتئین وی کنسانتره (Whey Protein Concentrate)

وی کنسانتره یا WPC یکی از بهتری پروتئین وی‌های موجود در بازار است که چربی کمی دارد و میزان کربوهیدرات آن زیاد است. در واقع این نوع از مکمل‌های وی نسبت به شیر چربی، پروتئین، لاکتوز و مواد معدنی بیشتری دارند. پروتئین وی کنسانتره قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و مصرف آن به بدنسازان این امکان را می‌دهد که بتوانند ماهیچه‌های پرحجم و قدرتمندی داشته باشند.

 

3- پروتئین وی هیدرولیزه (Whey Protein Hydrolysate)

وی هیدرولیزه یا WPH طی فرآیند هیدرولیز تولید می‌شود تا برای بدن به‌راحتی قابل هضم باشد. پروتئین وی هیدرولیزه نسبت به دو نمونه دیگر سریع‌تر جذب بدن می‌شود و تأثیرگذاری دارد. این نوع از مکمل‌های پروتئین وی فواید بسیار زیادی دارد و برای مصارف پزشکی، مکمل‌های کودکان و افراد دارای آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

خواص و فواید پروتئین وی چیست؟

پس از این که متوجه شدیم پروتئین وی چیست، نوبه به بررسی خواص و مزایای پروتئین وی می‌رسد. این مکمل منحصر‌به‌فرد خواص بسیار زیادی برای بدن دارد به همین دلیل توسط اکثر بدنسازان و ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی خواص و فواید پروتئین وی عبارت‌اند از:

  • به افزایش رشد ماهیچه‌ها کمک می‌کند.
  • سرعت جذب بالایی دارد و به‌راحتی هضم می‌شود.
  • منبع کاملی از پروتئین‌های مغذی است.
  • بهترین منبع برای دریافت اسید آمینه‌های ضروری بدن است.
  • از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.
  • مصرف پروتئین وی از تحلیل عضلات بدن جلوگیری می‌کند.
  • برای کاهش وزن و لاغری مفید است.
  • چربی خون یا LDLرا کاهش می‌دهد.
  • به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند. کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
  • در درمان دیابت نوع دو موثر است.
  • باعث ایجاد حس سیری می‌شود.
  • به کالری سوزی و چربی سوزی بیشتر کمک می‌کند.
  • بیماری‌های التهاب روده و دستگاه گوارشی را درمان می‌کند.
  • برای کاهش التهاب مفید است.
  • متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.
  • فشار خون را کاهش می‌دهد.
  • برای تقویت موها مفید است

 

مصرف پروتئین وی چه عوارضی دارد؟

پروتئین وی در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد یک سری عوارض نیز دارد؛ بنابراین باید این مکمل را به اندازه مورد نیاز مصرف کنید و از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید. به‌طور کلی عوارض مصرف پروتئین وی عبارت‌اند از:

  • مشکلات کلیوی همچون افزایش اوره پلاسما، حجم ادرار، سنگ کلیه، دفع کلسیم و کاهش سطح PH را به دنبال دارد.
  • باعث کاهش تعداد باکتری‌های فعال روده و در نهایت بروز مشکلات روده و معده می‌شود.
  • تشدید رشد آکنه‌های پوستی را به همراه دارد.
  • در افراد کم‌تحرک منجر به سمی شدن کبد می‌شود.
  • باعث کاهش اشتها می‌شود.
  • عوارض جانبی همچون تهوع، سردرد، گرفتگی عضلات و خستگی مزمن را به دنبال دارد.
  • باعث بروز بیماری کبد چرب می‌شود.
  • باعث باز شدن منافذ پوستی می‌شود.

نکته: مصرف اصولی مکمل پروتئین وی هیچ‌گونه عوارضی به همراه ندارد. عوارض ذکر شده در صورتی رخ خواهد داد که این مکمل را بیش از اندازه مجاز یعنی 40 گرم در روز مصرف کنید.

 

پروتئین وی چه فوایدی برای ورزشکاران و بدنسازان دارد؟

پروتئین وی یک مکمل ایده‌آل حاوی اسید آمینه‌های ضروری بدن است و ارزش غذایی بالایی دارد. مصرف این مکمل به ورزشکاران و بدنسازان این امکان را می‌دهد که قدرت بیشتری داشته باشند و عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشند. فواید پروتئین وی برای ورزشکاران به تأمین مواد غذایی مورد نیاز آن‌ها ختم نمی‌شود.

ورزشکاران با مصرف این مکمل می‌توانند به رشد عضلات خود کمک کنند و از مشکلاتی همچون تحلیل عضلات، کم‌اشتهایی و… جلوگیری کنند. علاوه‌بر این پروتئین وی سرعت جذب بالایی دارد به همین جهت گزینه مناسبی برای ورزشکاران است تا بتوانند در مدت زمان کوتاه‌تری به بدن ایده‌آل خود برسند.

 

نحوه مصرف پروتئین وی چگونه است؟

در قسمت‌های قبلی به‌طور کامل بررسی کردیم که پروتئین وی چیست و چه مزایا و معایبی دارد. در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم که پروتئین وی چگونه باید مصرف شود. این مکمل منحصر‌به‌فرد زمانی نتیجه‌بخش و تأثیرگذار خواهد بود که به‌صورت اصولی مصرف شود. به‌طور کلی بهترین زمان مصرف پروتئین وی به‌صورت 4 وعده در روز است که در ادامه نحوه مصرف آن را شرح خواهیم داد.

  • بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب: اولین وعده مصرف پروتئین وی صبح بعد از بیدار شدن است. در این تایم شما احساس گرسنگی می‌کنید و این موضوع سبب می‌شود که صبح بهترین زمان مصرف پروتئین وی باشد. مصرف پروتئین وی در چنین شرایطی به شما کمک می‌کند که انرژی بیشتری در طول داشته باشید.
  • قبل از تمرین: شما قرار است حین تمرین انرژی و کالری زیادی را از دست بدهید؛ بنابراین لازم است که انرژی مورد نیاز برای تمرین‌های سخت را مصرف کنید. پس لازم است 40 دقیقه قبل از تمرین پروتئین وی را همراه با مقدار کافی آب مصرف کنید.
  • بعد از تمرین: پس از انجام تمرینات ورزشی، انرژی زیادی را از دست داده‌اید. پس بهتر است مقدار کافی پروتیئن وی را تا 40 دقیقه پس از تمرین مصرف کنید. هر چقدر پروتئین وی زودتر به بدن شما تزریق شود باعث ریکاوری بهتر عضلات شده و از تحلیل رفتن آن‌ها جلوگیری می‌کند. پس نباید مصرف پروتئین وی پس از تمرین را پشت گوش بیندازید.
  • قبل از خواب: آخرین وعده مصرفی پروتئین وی در طول روز به قبل از خواب تعلق دارد؛ بنابراین اگر جزو ورزشکارانی هستید که تمرینات سخت انجام می‌دهید بهتر است با مربی خود مشورت کنید و در صورت نیاز پروتئین وی را همراه با آب یا سایر شیک‌های پروتئینی قبل از خواب میل کنید.

نکته: مصرف درست و اصولی پروتئین وی اهمیت بسیار زیادی دارد. برای این که بهترین زمان مصرف پروتئین وی و همچنین مقدار مصرف پروتئین وی را به‌خوبی بدانید لازم است با مربی ورزشی خود مشورت کنید. به شدت از مصرف خودسرانه این مکمل صرف‌نظر کنید تا هیچ‌گونه مشکلی برای شما به وجود نیاید.

 

سخن پایانی

پروتئین وی یکی از بهترین مکمل‌های ورزشی است که خواص بسیار زیادی دارد. این مکمل منحصر‌به‌فرد ارزش غذایی بالایی دارد و به شما این امکان را می‌دهد که مواد ضروری مورد نیاز بدن را تأمین کنید. پروتئین وی نقش مهمی در تقویت عضله‌سازی، لاغری، کاهش کلسترول، تقویت و نگهداری عضلات، جلوگیری از تحلیل عضلات و بهبود عملکرد ورزشی دارد. این مکمل فوق‌العاده سریع جذب بدن می‌شود و تأثیر مثبت زیادی روی بدن دارد. در این مقاله بررسی کردیم که پروتئین وی چیست و نحوه مصرف آن به چه صورت است؟ اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید بدنی با عضلات زیبا و قدرتمند داشته باشید، پروتئین وی یکی از بهترین مکمل‌ها برای شما خواهد بود. برای خرید انواع مکمل پروتئین وی با کیفیت بالا و قیمت مناسب کافی است به داروخانه اینترنتی صبا مراجعه کنید.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

1 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

3 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

6 روز ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

1 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

1 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

2 هفته ago