مقالات

این مکمل های ورزشی را همزمان مصرف نکنید

مکمل ورزشی نقش مهمی در رشد عضلات بدن ورزشکاران و همچنین ساخت بدنی ورزیده دارند. این مکمل‌ها در انواع مختلف و با کارایی متفاوت به بازار عرضه می‌شوند. این مکمل‌ها برای کمک به عضله سازی، چربی سوزی، کات بدن، جلوگیری از تحلیل عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته مهمی که در رابطه با مکمل‌ها وجود دارد نحوه مصرف آ‌ن‌ها است. برای این که بتوانید نتیجه مثبتی از مکمل‌ها دریافت کنید لازم است مصرف آن‌هایی که عملکرد ورزشی شما را دچار مشکل می‌کند را بشناسید و از مصرف آن‌ها صرف نظر کنید. در مقاله (این مکمل های ورزشی را همزمان مصرف نکنید)، مکمل هایی که نباید باهم مصرف شوند را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با داروخانه آنلاین صبا همراه باشید.

چه مکمل هایی نباید باهم مصرف شوند؟

مکمل‌های ورزشی انواع مختلفی دارند و هر کدام کاربرد جداگانه‌ای دارند. به همین دلیل باید در مصرف آن‌ها دقت کنید تا تأثیر یکدیگر را خنثی نکنند. چرا که برخی از مکمل‌ها دیر هضم می‌شوند و اگر با قرص یا مکملی دیگر ترکیب شوند خاصیت خود را به‌طور کامل از بین می‌دهند. پس اگر به فکر بدن ورزشی خود هستید و می‌خواهید بدن ورزیده‌تری داشته باشید باید بدانید که چه مکمل هایی نباید باهم مصرف شوند. البته باید دقت داشته باشید که این موضوع خود به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند. مورد اول درباره مکمل‌هایی است که نباید با یکدیگر مصرف شوند و مورد دوم درباره مکمل‌هایی است که نباید در یک دوره مصرف شوند. در ادامه هر یک از این موارد را به‌صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد:

 

1- مکمل هایی که نباید باهم مصرف شوند

در مرحله اول مکمل‌هایی که نباید با هم مصرف شوند را به شما معرفی می‌کنیم. چرا که اگر در یک بازه زمانی مصرف شوند کارایی خود را از دست می‌دهند. این مکمل‌ها عبارتند از:

 

کراتین و گلوتامین

کراتین و گلوتامین دو نمونه از مکمل‌های ورزشی پرطرفدار و کاربردی هستند که نباید با هم مصرف شوند. این دو مکمل خواص یکسانی دارند و کاملا شبیه هم عمل می‌کنند؛ بنابراین اگر گلوتامین و کراتین به‌صورت همزمان مصرف شوند، شروع به رقابت با یکدیگر می‌کنند و سعی می‌کنند که بر دیگری غلبه کنند. در واقع مصرف همزمان این دو باعث می‌شود که فقط یکی از آن‌ها به‌طور کامل جذب بدن شده و دیگری تأثیر خود را به‌طور کامل از دست بدهد.

 

نکته: برای حل این مشکل می‌توانید کراتین و گلوتامین را با فاصله دو ساعت از یکدیگر مصرف کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید گلوتامین را قبل از تمرین و قبل از خواب مصرف کنید و مصرف کراتین را برای بیدار شدن از خواب و پس از تمرین تنظیم کنید. با انجام این کار بدن شما فرصت لازم برای جذب مکمل‌ها ذکر شده را خواهد داشت و هیچ تداخلی بین آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

 

کلسیم، روی و منیزیم

کلسیم، روی و منیزیم جزو دیگر مکمل‌هایی هستند که نباید با هم مصرف شوند. این سه ماده کاملا با یکدیگر متضاد هستند و در صورت مصرف همزمان عملکرد دیگری را مختل خواهند کرد. در واقع اگر شما کلسیم مصرف کنید باعث می‌شود که روی و منیزیم جذب بدن نشود. به‌طور میانگین همه مواد پروتئینی دارای کلسیم هستند که روزانه مقدار زیادی از آن توسط ورزشکاران مصرف می‌شوند.

اگر می‌خواهید از مصرف همزمان کلسیم، روی و منیزیم جلوگیری کنید بهتر است وعده پروتئینی را به یک الی دو ساعت قبل از خواب انتقال دهید. یا اگر این کار باعث لطمه زدن به برنامه غذایی شما می‌شود، می‌توانید از مکمل پروتئین تخم‌مرغ استفاده کنید و با ایجاد یک فاصله 20 دقیقه‌ای روی و منیزیم را مصرف نمایید.

 

کراتین و کافئین

کراتین و کافئین در لیست مکمل هایی که نباید باهم مصرف شوند قرار می‌گیرند. این دو ماده نقش مهمی در عضله سازی ورزشکاران دارند و باید به‌صورت اصولی مصرف شوند. در صورتی که این دو را به ‌صورت همزمان مصرف کنید هیچ سودی برای شما نخواهد داشت چون تأثیر یکدیگر را خنثی می‌کنند. برای نتیجه‌گیری بهتر لازم است که بین مصرف کافئین و کراتین حدود 4 ساعت فاصله بیندازید. همچنین در مرحله بارگیری کراتین بهتر است از مکمل کافئین استفاده نکنید.

 

کراتین و چربی سوزها

کراتین و چربی سوزها نیز در دسته مکمل هایی که نباید باهم مصرف شوند قرار می‌گیرند. کراتین جزو موادی است که در بدن وجود دارد و مصرف آن سبب می‌شود که میزان آب سلول‌ها و عضلات بدن افزایش پیدا کند. این در حالی است که چربی سوزها عملکرد کاملا متفاوتی با کراتین دارند و با حدف چربی‌ها و آب اضافی بدن سعی دارند که به کاهش وزن بدن کمک کنند. پس نباید این دو مکمل را کنار یکدیگر مصرف کنید چون باعث می‌شود که کارایی هم را از بین ببرند.

 

مس و روی

مس و روی جزو دیگر موادی هستند که در صورت مصرف همزمان عملکرد هم را خنثی می‌کنند. رمانی که این دو ماده با یکدیگر ترکیب شوند خاصیت خود را از دست داده و روی با مس رقابت خواهد کرد. پس بهتر است که این دو مکمل را با فاصله زمانی زیاد مصرف کنید.

 

ویتامین E و آهن

ویتامین E و آهن از دیگر موادی هستند که رابطه خوبی با یکدیگر ندارند. اغلب مشاهده می‌شود که ورزشکاران بدون اطلاع از تأثیر ویتامین E و آهن، این دو را به‌صورت همزمان مصرف می‌کنند. مصرف همزمان آهن و E هیچ سودی برای بدن شما نخواهد داشت چرا که این دو تأثیر یکدیگر را خنثی می‌کنند. پس بهتر است از مصرف همزمان این دو مکمل خودداری کنید.

 

2- مکمل هایی که نباید در یک دوره مصرف شوند

در این بخش مکمل‌هایی که نباید در یک دوره مصرف شود را به شما معرفی می‌کنیم. مصرف این مکمل‌ها باعث آسیب رسیدن به بدن شما می‌شود؛ بنابراین هرگز نباید آن‌ها را در یک دوره با هم مصرف کنید.

 

ECA و ال کارنیتین

ECA شامل سه ماده افدرین، کافئین و آسپرین است که به عنوان یک محرک قوی برای بدن و با هدف کمک به کاهش وزن بدن مصرف می‌شود. زمانی که شما از ECA استفاده می‌کنید چربی خون شما کاهش یافته و به کاهش وزن بدن کمک می‌کند. این در حالی است که مصرف ال کارنیتین باعث افزایش سطح آدرنالین خون و تپش قلب می‌شود. پس اگر این دو مکمل را به ‌صورت همزمان استفاده کنید باعث افزایش احتمال سکته قلبی خواهد شد؛ پس جداً از مصرف همزمان این دو خودداری کنید.

 

کراتین و چربی سوزها

مصرف این دو مکمل هم به‌صورت همزمان و هم در یک دوره غیر مجاز است. کراتین باعث افزایش آب بدن می‌شود و شما را مجبور می‌کند که آب بیشتری بنوشید؛ اما چربی سوزها باعث افزایش ادرار می‌شوند. این دو قضیه کاملا با یکدیگر ضد هستند چون شما نمی‌توانید هم زیاد ادرار کنید و هم زیاد آب بنوشید. در نهایت اگر کراتین و چربی سوزها را در یک دوره مصرف کنید منجر به کاهش آب بدن و در نهایت گرفتگی عضلات خواهد شد.

از دیگر مکمل‌هایی که نباید در یک دوره مصرف شوند می‌توان به E/C/A + Yohimbe، L-carnitine و Yohimbe و همچنینپروهورمون + E/C/A (هر نوع محصول چربی سوز) اشاره کرد.

 

سخن پایانی

ورزشکاران برای رسیدن به اندام دلخواه خود باید از مکمل‌های مختلفی استفاده کنند. هر یک از این مکمل‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و در نوبه خود تأثیر مثبتی روی بدن افراد ایفا می‌کنند. نکته قابل توجه درباره مکمل‌ها نحوه مصرف آن‌هاست چرا که کمک می‌کند نتیجه بهتری به دست آورید. همچنین باید بدانید که چه مکمل هایی نباید باهم مصرف شوند. در مقاله «این مکمل های ورزشی را همزمان مصرف نکنید»، مکمل‌هایی که نباید باهم مصرف شوند را مورد بررسی قرار دادیم. این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز برای رشد بدنتان را در زمان مناسب و به‌ صورت اصولی مصرف کرده و نتیجه مطلوبی دریافت کنید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که سوالی درباره مکمل‌ها یا نحوه مصرف آن‌ها دارید خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

13 ساعت ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

3 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

5 روز ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

7 روز ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

1 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

2 هفته ago