مقالات

ال کارنیتین چیست و چه فوایدی دارد؟

مصرف مکمل‌های پروتئینی در بین ورزشکاران مرسوم است و اگر شما هم از جمله ورزشکاران حرفه‌ای باشید، احتمالا با اسم ال کارنیتین آشنا هستید. برخلاف چیزی که شاید شما تصور کنید، ال کارنیتین تنها به عنوان مکمل مصرف نمی‌شود، بلکه ترکیبی است که به طور طبیعی نیز در بدن وجود دارد. از قرص ال کارنیتین معمولا برای کاهش وزن استفاده می‌کنند، اما خواص دیگری هم دارد. پیش از استفاده از این مکمل، ابتدا باید با آن به خوبی آشنا شوید و بدانید که چه موقع بهترین زمان مصرف ال کارنیتین است.

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین نوعی آمینواسید است که به طور طبیعی در بدن ساخته شده و با نام لووکارنیتین نیز شناخته می‌شود. در بدن انسان کبد و کلیه‌ها مسئول ساخت این آمینواسید هستند که برای این کار از دو اسید آمینه لیزین و متیونین استفاده می‌کنند. البته کلیه‌ها وظیفه دیگری نیز برعهده دارند که ذخیره ال کارنیتین و دفع مقادیر اضافی آن است.

علاوه بر ساخت طبیعی کارنتین در بدن، این آمینواسید در برخی منابع غذایی نیز یافت می‌شود. با توجه به ساختار پروتئینی L Carnitin، این آمینواسید در غذاهای پروتئینی مانند گوشت، ماهی، ماکیان و فراورده‌های لبنی وجود دارد.

مکمل ال کارنیتین

علاوه بر تولید ال کارنیتین در بدن و جذب آب از منابع غذایی حیوانی، مکمل این آمینواسید نیز وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. از وظایف ال کارنیتین در بدن می‌تواند به تجزیه اسیدهای چرب و تولید انرژی از چربی‌ها اشاره کرد و یکی از دلایل مصرف مکمل ال کارنیتین، چربی‌سوزی است. در طی این فرایند، ال کارنیتین اسیدهای چرب را به میتوکندری سلول انتقال داده و آن را به انرژی سلولی تبدیل می‌کند.

مکمل ال کارنیتین در اشکال مختلف زیر تولید شده است:

  • قرص
  • کپسول
  • حالت مایع (شربت)
  • پودر
  • ویال تزریقی

 

انواع ال کارنیتین

اگر برای خرید مکمل ال کارنیتین اقدام کنید، متوجه می‌شوید که این مکمل در ۳ نوع مختلف تولید شده است. باتوجه به نیاز و هدف شما از مصرف ال کارنیتین، یکی از انواع آن برای شما مناسب خواهد بود:

 

1- ال-کارنیتین ال-تارتارات:

این مکمل همان چیزی است که ورزشکاران برای کاهش درد و بهبود عملکرد ورزشی استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های ال-کارنیتین ال-تارتارات می‌توان به جذب بیشتر و سریع‌تر اشاره کرد.

 

2- پروپیونیل ال کارنیتین:

این نوع ال کارنیتین منجر به تولید نیتریک اسید می‌شود و این ترکیب در بهبود جریان خون نقش دارد. از این رو پروپیونیل ال کارنیتین، برای مشکل فشار خون و برای بیماران قبلی عروقی تجویز می‌شود.

 

3- استیل ال کارنیتین:

استیل ال کارنیتین با نام ALCAR نیز معروف است و به عنوان شکل موثر ال کارنیتین برای مغز شناخته می‌شود. استفاده از این ترکیب ممکن است برای محافظت از سیستم عصبی بیمارانی مفید باشد که عصب آن‌ها در طی بیماری، در حال تخریب است.

 

فواید مصرف ال کارنیتین

ال کارنیتین یک مکمل با خواص و فواید بسیار است که در موارد مختلفی استفاده می‌شود. در شرایطی که به دلیل یک نقص یا مشکل، میزان کافی از این آمینواسید در بدن تولید نشود و یا میزان کافی L Carnitin در رژیم غذایی وجود نداشته باشد، مصرف مکمل ال کارنیتین، کمبود آن را جبران می‌کند. در ادامه این بخش فواید و خواص ال کارنیتین را معرفی کرده‌ایم.

 

1- کاهش وزن و چربی سوزی

داشتن یک رژیم غذایی سالم و اصولی و ورزش کردن به طور مداوم، برنامه‌ای است که با هدف کاهش وزن و لاغری دنبال می‌شود. در این میان مصرف ال کارنیتین نیز می‌تواند به چربی‌سوزی بیشتر و لاغری کمک کند، چراکه منجر به تجزیه اسیدهای چرب و کاهش حجم چربی بدن می‌شود.

 

2- بهبود عملکرد ورزشی

ورزشکاران می‌توانند برای بهبود عملکرد ورزشی خود ال کارنیتین استفاده کنند. این مکمل با کمک به تولید انرژی موردنیاز در هنگام ورزش، از مشکلاتی همچون دردهای عضلانی پس از ورزش جلوگیری کرده و عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد. از دیگر فواید ال کارنیتین برای ورزشکاران می‌توان به اکسیژن‌رسانی به عضلات و افزایش استقامت بدن در هنگام ورزش اشاره کرد.

 

3- مفید برای کبد چرب

بیماری کبد چرب زمانی به وجود می‌‌آید که بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد را چربی فرا بگیرد. همان‌طور که گفتیم ال کارنیتین در تجزیه چربی‌ها نقش دارد و به همین دلیل برای درمان بیماری کبد چرب نیز سودمند خواهد بود. ال کارنیتین آنزیم‌های کبدی را کاهش داده و با کنترل حجم چربی کبد، با بیماری کبد چرب مقابله می‌کند.

 

4- سلامت قلب و عروق

بر اساس مطالعات، میزان آمینواسید ال کارنیتین در بیمارانی که به مشکلات قلبی عروقی مبتلا هستند، کمتر از حد طبیعی است. مصرف ال کارنیتین با تنظیم جریان خون، فشار وارده بر عضلات قلب را کاهش داده و به همین دلیل از سکته قلبی و دیگر بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.

 

5- تقویت باروری

برخی از مطالعات یکی از دیگر فواید ال کارنیتین را نیز مشخص کرده‌اند که افزایش قدرت باروری به ویژه در آقایان است. ال کارنیتین توانایی حرکت و همچنین عملکرد اسپرم آقایان را بهبود می‌بخشد و به همین دلیل بر افزایش قدرت باروری آن‌ها اثرگذار است. البته برخی پژوهش‌ها تاثیر مثبت ال کارنیتین بر باروری تخمک خانم‌ها را نیز گزارش داده‌اند.

 

زمان مصرف ال کارنتین

در پاسخ به این سوال که چه موقع بهترین زمان مصرف ال کارنیتین است، ابتدا باید هدف مصرف خود از این مکمل را مشخص کنید. در ادامه این بخش مناسب‌ترین زمان مصرف ال کارنیتین را برای اهداف مختلف استفاده از آن معرفی کرده‌ایم.

نکته مهم: اطلاعاتی که در ادامه ارائه می‌کنیم، حالت کلی و جنبه عمومی دارد. ال کارنیتین را باید دقیقا مطابق توصیه پزشک مصرف کرد. درواقع دوز و زمان مصرف ال کارنیتین را باید پزشک، با توجه به شرایط شما مشخص کند.

 

بهترین زمان مصرف ال کارنتین برای لاغری و چربی سوزی

همان‌طور که گفتیم یکی از دلایلی که افراد مختلف از این مکمل استفاده می‌کنند، توانایی آن برای تجزیه چربی‌ها و تولید انرژی است. فراموش نکنید که مصرف این مکمل به تنهایی تاثیر نداشته و باید یک رژیم غذایی مناسب و ورزش را نیز دنبال کنید. بهترین زمان مصرف ال کارنیتین برای لاغری، ۳۰ دقیقه قبل از ورزش یا ۳۰ دقیقه قبل از خوردن صبحانه است.

زمانی که قبل از ورزش این مکمل را مصرف می‌کنید، ال کارنیتین وظیفه خود که افزایش متابولیسم و تجزیه چربی‌ها است را به خوبی انجام می‌دهد. دوز پیشنهادی برای کاهش وزن و چربی‌سوزی بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز است.

 

بهترین زمان مصرف ال کارنتین مایع برای بهبود عملکرد ورزشی

ورزشکاران ازجمله افرادی هستند که برای بهبود عملکرد ورزشی و ریکاوری عضلات، مکمل ال کارنیتین را مورد استفاده قرار می‌دهند. ورزشکاران باید ۳۰ دقیقه قبل از شروع ورزش یا بلافاصله پس از پایان ورزش، مکمل ال کارنیتین را مصرف کنند. دوز مصرف ال کارنیتین برای ورزشکاران به شرح زیر است:

  • سه روز اول: یک عدد قرص 500 میلی‌گرمی
  • سه روز دوم: یک عدد قرص 500 میلی‌گرمی
  • از روز هفتم: ۱ تا 2 گرم یک ساعت قبل از شروع تمرین

 

زمان مصرف ال کارنتین 1000 برای عملکرد مغز

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفته شد، مصرف استیل ال کارنیتین ممکن است منجر به بهبود عملکرد مغز شود. در واقع این مکمل از کاهش عملکرد مغز در بیماران مبتلا به آلزایمر یا دیگر بیماری‌های مغزی جلوگیری کرده و وظیفه محافظت سیستم عصبی را برعهده می‌گیرد.

دوز مصرف ال کارنیتین برای عملکرد مغزی بین ۶۰۰ تا ۲۵۰۰ میلی‌گرم در روز معرفی شده است. بهترین زمان مصرف قرص ال-کارنیتین 1000 نیز صبح‌ها پیش از خوردن صبحانه یا بعد از آن است. در این زمان، مکمل L Carnitin به شیوه بهتری از سد خونی مغزی عبور کرده و تاثیر خود را برجای می‌گذارد.

 

زمان مصرف ال کارنتین 2000 در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲

یکی از بیماری‌هایی که ممکن است مصرف ال کارنیتین برای روند درمان آن تجویز شود، دیابت نوع ۲ است. ال کارنیتین سطح قند خون را کاهش داده و ریسک دیابت نوع ۲ را کمتر می‌کند. در حضور این آنزیم، بدن به شیوه بهتری از کربوهیدارت‌ها استفاده خواهد کرد که نتیجه آن کاهش قند خون است.

مصرف ال کارنیتین برای کاهش ریسک دیابت نوع ۲ باید توسط پزشک تجویز شده و دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف شود. معمولا برای بیماران مبتلا به دیابت، ال کارنیتین را با دوز ۲۰۰۰ گرم در روز تجویز می‌کنند.

 

عوارض مصرف ال کارنیتین

یکی از سوالاتی که درباره مکمل ال کارنیتین پرسیده می‌شود، عوارض احتمالی این مکمل است. به طور کلی می‌توان گفت که تاکنون عوارض جدی و خطرناکی پس از مصرف ال کارنیتین گزارش نشده است. با این وجود از عوارض مصرف این مکمل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افرادی که سابقه تشنج دارند، باید از مصرف ال کارنیتین خودداری کنند.
  • ال کارنیتین با داروی لووتیروکسین برای درمان کم کاری تیروئید تداخل دارد.
  • مصرف ال کارنیتین در برخی افراد ممکن است منجر به مشکلات گوارشی شود.
  • مصرف دوز زیاد یا طولانی مدت ال کارنیتین، موجب بوی نامطبوع عرق می‌شود.

 

خرید ال کارنیتین

در این مطلب از مجله داروخانه صبا به معرفی بهترین زمان مصرف ال کارنیتین و دیگر اطلاعات این مکمل پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، بهترین زمان مصرف ال کارنیتین، باتوجه به هدف شما از مصرف این مکمل تعیین می‌شود. درباره زمان و دوز و نحوه مصرف ال کارنیتین، دستور پزشک خود را اجرا کنید.

برای خرید این مکمل تنها به داروخانه‌های معتبر مراجعه کنید تا از اصالت آن مطمئن باشید، همچنین پیش از مصرف تاریخ انقضای آن را به دقت بررسی کنید. داروخانه آنلاین صبا، ال کارنیتین و دیگر مکمل‌ها و محصولات موردنیاز شما را ارائه کرده و شما می‌توانید تنها با چند کلیک ساده، آن‌ها را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

 

سخن پایانی

ال کارنیتین یک ترکیب طبیعی است که در بدن تولید می‌شود و نقش مهمی در حمل و انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندریها برای تولید انرژی دارد. همچنین، ال کارنیتین می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی مفید برای افرادی که به دنبال افزایش سطح انرژی و کاهش چربی های بدن خود هستند، مورد استفاده قرار گیرد. اما برای داشتن اثرات مثبت برای سلامتی بدن، مصرف ال کارنیتین باید با توجه به میزان مناسب و نیاز شخصی هر فرد صورت گیرد.

 

سوالات متداول

1- ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین یک ترکیب طبیعی است که در بدن تولید می‌شود و نقش مهمی در حمل و انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندریها برای تولید انرژی دارد.

 

2- آیا ال کارنیتین مکمل غذایی است؟

بله، ال کارنیتین می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی مفید برای افرادی که به دنبال افزایش سطح انرژی و کاهش چربی های بدن خود هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

 

3- چه مقدار ال کارنیتین باید مصرف شود؟

برای داشتن اثرات مثبت برای سلامتی بدن، مصرف ال کارنیتین باید با توجه به میزان مناسب و نیاز شخصی هر فرد صورت گیرد. همچنین، مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه قبل از مصرف ال کارنیتین توصیه می‌شود.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

2 هفته ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

2 هفته ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

2 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

2 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

3 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

4 هفته ago