دسته بندی: مقالات

همه چیز درباره مصرف پروتئین وی برای بانوان

این تصور غلط در بین بسیاری از افراد وجود دارد که فقط آقایان مجاز به استفاده از مکمل پروتئین وی هستند؛ در حالی که پروتئین وی فقط مختص آقایان نیست و خانم‌های ورزشکار و غیر ورزشکار نیز می‌توانند از پروتئین وی برای مصارف مختلف استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد پروتئین وی برای بانوان صحبت کنیم.

پروتئین وی فواید زیادی برای بانوان دارد. به عنوان مثال به حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند، در کاهش وزن موثر است و همچنین به عضله سازی کمک خواهد کرد. اگر ورزش می‌کنید و پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید، برای مدتی مکمل‌های پروتئین وی را امتحان کنید. این مکمل همچنین به ریکاوری بعد از تمرین کمک می‌کند و درد عضلانی را تسکین می‌دهد.

پروتئین وی (Whey) چیست؟

یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های موجود در لبنیات، علاوه بر کازئین، پروتئین وی است. هنگامی که شیر به پنیر تبدیل می‌شود، ماده‌ای به نام “پروتئین آب پنیر” ایجاد خواهد شد. این ماده در ابتدا به صورت مایع می‌تواند به پودر تبدیل شده و در فرآیندهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. پروتئین وی حاوی سطوح بالایی از آمینو اسیدهای شاخه‌دار BCAA است و یکی از بزرگ‌ترین مزایای آن این است که به سرعت هضم و جذب بدن می‌شود. این پروتئین برای اکثر افراد بی خطر است و در مقادیر معقول عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند.

پروتئین‌ها بلوک‌های اصلی ساختمان بدن انسان هستند. آن‌ها برای تقویت بسیاری از ماهیچه‌ها از جمله تاندون‌ها، پوست، هورمون‌ها، آنزیم‌ها، انتقال دهنده‌های عصبی و مولکول‌های مختلف استفاده می‌شوند. پروتئین‌ها بلوک‌های سازنده انقباض ماهیچه‌ها نیز هستند. پروتئین وی یکی از انواع مختلف پروتئین است. افراد معمولاً از پروتئین وی به عنوان مکمل همراه با ورزش‌های مقاومتی برای بهبود سنتز پروتئین و رشد عضلات استفاده می‌کنند. شیر از دو پروتئین کازئین و آب پنیر تشکیل شده است.

پروتئین وی را می‌توان از کازئین موجود در شیر جدا کرد. وی یک پروتئین کامل به حساب می‌آید زیرا حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری برای بدن بوده و میزان لاکتوز آن کم است. این پروتئین مخلوطی از بتا-لاکتوگلوبولین، آلبومین و ایمونوگلوبولین‌ها است و از مزایای بالقوه آن می‌توان به کاهش وزن و کاهش کلسترول اشاره کرد.

 

مهم‌ترین خواص پروتئین وی برای بانوان چیست

مصرف پودر پروتئین وی مزایای زیادی به همراه دارد. برخی از خواص پروتئین وی برای بانوان که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم فقط برای خانم‌ها صدق می‌کند و برخی دیگر مزایای پروتئین وی برای بانوان و آقایان هستند:

 

تأثیر پروتئین وی در کاهش وزن

مصرف مکمل‌های پروتئین وی باعث رشد و افزایش توده عضلانی می‌شود. علاوه بر این مزیت بزرگ، پودر پروتئین وی می‌تواند منجر به کاهش وزن شود و این خاصیت احتمالاً برای خانم‌ها بسیار قابل توجه است. یک مطالعه 23 هفته‌ای روی بزرگسالان دارای اضافه وزن نشان داده که افزودن روزانه 56 گرم پروتئین وی به رژیم غذایی باعث کاهش چربی بدن می‌شود و این کاهش چربی 2.3 کیلوگرم بیشتر از مصرف همین مقدار پروتئین سویا است.

از سوی دیگر، مصرف پروتئین وی می‌تواند ترشح هورمون گرلین را که مسئول تحریک اشتها است، کاهش دهد و در نتیجه بر کنترل اشتها و کاهش وزن نیز تأثیر می‌گذارد. پروتئین وی به حفظ توده عضلانی بدون چربی کمک می‌کند و برای بدن خانم‌ها بسیار مناسب است؛ بنابراین اگر خانم‌ها می‌خواهند بدنی لاغر و عضلانی داشته باشند، مصرف مکمل‌های پروتئین وی در کنار تمرینات ورزشی توصیه می‌شود.

 

کمک به حفظ سلامت پوست، مو و ناخن

کلاژن و اسیدهای آمینه حاصل از پروتئین وی به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و تقویت آن کمک می‌کند. همه انسان‌ها برای التیام و ترمیم تمام بافت‌های آسیب دیده از جمله پوست، مو و ناخن به پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه نیاز دارند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که 94 درصد از افراد پس از مصرف روزانه پروتئین وی به مدت حداقل 4 هفته، شاهد بهبود در ظاهر موهای خود بوده‌اند. با مصرف پروتئین وی در مقادیر بهینه، می‌توانید به مرور زمان موهایی سالم‌تر، ضخیم‌تر و زیباتر داشته باشید.

 

پروتئین وی برای عضله سازی در بانوان

از دیگر فواید پروتئین وی برای بانوان می‌توان به کمک به تناسب اندام و عضله سازی اشاره کرد. هرگز فکر نکنید که مصرف مکمل‌های پروتئینی به شما هیکلی عضلانی شبیه مردان می‌دهد، زیرا سیستم بدن زنان از بسیاری جهات با مردان متفاوت است. مصرف پروتئین وی باعث ایجاد عضلاتی با اندازه متوسط ​​برای زنان و کاهش چربی در بدن می‌شود. برای این منظور بهتر است قبل و بعد از تمرین ورزشی به میزان کافی پروتئین وی مصرف شود. اگر می‌خواهید چربی بدن را کاهش دهید و بدنی عضلانی و خوش فرم تر داشته باشید، حتماً باید پودر پروتئین وی را امتحان کنید.

مصرف پروتئین وی قبل از تمرین به عضله سازی کمک می‌کند و بعد از تمرین نیز به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر ریکاوری شوید و دردهای عضلانی و آسیب‌های ورزشی را سریع‌تر التیام می‌دهد.

 

کاهش خطر حمله قلبی با مصرف پروتئین وی

پروتئین وی از دو طریق می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد. این مکمل میزان کلسترول بد بدن و فشار خون را کاهش می‌دهد. چربی و فشار خون بالا هر دو از عوامل موثر در افزایش خطر حمله قلبی هستند. پروتئین وی با تأثیر مثبتی که بر کلسترول و فشار خون دارد، خطر حملات قلبی را در مردان و زنان کاهش خواهد داد.

 

محافظت از خانم‌ها در برابر سرطان سینه

پروتئین وی با افزایش ذخایر آنتی اکسیدانی بدن به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این نوع پروتئین احتمالاً می‌تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد. یک مطالعه نشان می‌دهد که پروتئین وی ممکن است برای زنان در کاهش خطر سرطان سینه مفید باشد. البته باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود و نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد.

 

درمان آسم

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف پروتئین وی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد و علائم آسم را در زنان، کودکان و مردان با کم کردن التهاب در بدن کاهش دهد. در این صورت مشکلات تنفسی کمتر می‌شود. با این حال، اگر مبتلا به آسم هستید، بدون مشورت با پزشک از مکمل‌های پروتئین وی استفاده نکنید.

 

نحوه مصرف پروتئین وی برای بانوان به چه اندازه‌ای هست؟

بیشتر زنان در طول روز میزان پروتئین مورد نیاز بدنشان را از غذا دریافت نمی‌کنند. خانم‌ها هنگامی که ورزش می‌کنند، نسبت به افراد عادی به پروتئین بیشتری نیاز دارند تا از تجزیه بافت عضلانی بدن خود جلوگیری کنند.

مقدار پروتئینی که یک زن باید مصرف کند به سطح فعالیت او در طول روز بستگی دارد؛ اما به طور کلی توصیه می‌شود که خانم‌ها 20 تا 25 گرم پروتئین 1 یا 2 بار در روز مصرف کنند. مردان نسبت به زنان به پروتئین بیشتری نیاز دارند. برای تأثیر بهتر، مکمل پروتئین وی باید قبل و بعد از تمرین ورزشی استفاده شود.

 

 

مقدار مصرف پروتئین وی برای بانوان غیر ورزشکار

به طور کلی، زنانی که ورزشکار نیستند به ازای هر کیلوگرم وزن خود به 0.8 گرم پروتئین وی نیاز دارند. با این حال خانم‌هایی که تمرینات بدنسازی سنگین انجام می‌دهند، روزانه به 1.49 گرم نیاز دارند.

 

استفاده از پروتئین وی در زمان کات و حجم خشک

همه ورزشکاران می‌دانند که وقتی در مرحله کات هستند، کالری دریافتی محدود شده و توده چربی در نهایت کاهش می‌یابد و مصرف پروتئین وی برای بانوان در این دوران ضروری است. در این مدت خانم‌ها باید از این مکمل غذایی به مقدار کافی استفاده کنند تا از تحلیل عضلات جلوگیری شود. همچنین می‌توانید از پروتئین وی در میان وعده‌ها یا وعده‌های غذایی به عنوان یک مکمل غذایی کمک بگیرید.

 

استفاده از مکمل پروتئین وی برای کاهش وزن

اکثر خانم‌ها به دنبال وزن ایده‌آل هستند. مصرف پروتئین وی برای بانوان می‌تواند متابولیسم بدن و احساس سیری را افزایش دهد. طبق توصیه پزشکان، افراد ضعیف می‌توانند این ماده را مصرف کنند.

بیشتر زنانی که ورزش می‌کنند نسبت به زنانی که ورزش نمی‌کنند نیاز بیشتری به پروتئین دارند، بنابراین بافت ماهیچه‌ای در بدن آن‌ها تجزیه و تحلیل نمی‌شود. باید بگوییم که میزان پروتئین وی که خانم‌ها باید مصرف کنند به میزان فعالیت آن‌ها در طول روز بستگی دارد. فراموش نکنید که برای تأثیر بهتر باید از پروتئین وی قبل و بعد از ورزش استفاده کرد.

از آنجایی که این مکمل برای حجم دهی و عضله سازی استفاده می‌شود، زنانی که حجم عضلانی بالایی دارند باید به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود 3.0 گرم پروتئین وی مصرف کنند. قابل ذکر است که این مکمل باید بعد از تمرین و تا 3 ساعت بعد استفاده شود. علاوه بر این، ورزشکاران می‌توانند به طور متوسط ​​روزانه 1 تا 2 پیمانه پودر پروتئین وی بر اساس وزن خود مصرف کنند.

 

مصرف پروتئین وی برای زنان در دوره حجم خشک

خانم‌هایی که در دوره حجم خشک شرکت می‌کنند باید روزانه 1 تا 2 پیمانه پودر پروتئین وی پس از تمرین، بر اساس وزن بدن خود مصرف کنند. البته می‌توان از پروتئین وی نیم ساعت قبل از غذا یا در بین غذا نیز استفاده کرد.

 

 

پروتئین وی برای لاغری بانوان

خانم‌ها می‌توانند با مشورت پزشک یا مربی، 1 فنجان پودر پروتئین را نیم ساعت قبل از غذا مصرف کنند تا اشتها کاهش یابد و احساس سیری کنند. بهتر است با مشاوره با متخصص تغذیه در کنار برنامه کاهش وزن خود از این مکمل‌ها استفاده کنید.

پروتئین وی می‌تواند شما را برای مدت نسبتاً طولانی سیر نگه دارد. پروتئین نسبت به کربوهیدرات‌ها احساس سیری رضایت بخشی می‌دهد، زیرا سرعت هضم آن در بدن کندتر است. مصرف پروتئین وی برای بانوان در وعده صبحانه، گرسنگی و هوس غذایی در طول روز را کاهش می‌دهد.

 

خوردن پروتئین وی برای افزایش وزن

پروتئین وی باعث افزایش توده چربی در بدن افراد نمی‌شود، اما افراد لاغر که درصد توده عضلانی آن‌ها کم است می‌توانند با مصرف این پروتئین در کنار یک رژیم غذایی مغذی به افزایش توده عضلانی بدن خود کمک کنند. میزان مصرف پروتئین وی برای بانوان برای افزایش وزن متفاوت است و به بدن شما بستگی دارد. اگر قصد افزایش وزن دارید، مکمل‌های کربو پروتئین و گینر اصل را توصیه می‌کنیم.

 

عوارض پروتئین وی برای خانمها

قبلاً اشاره کردیم که مصرف پروتئین وی هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد و لازم است در مورد میزان صحیح مصرف این مکمل با مربی صحبت شود. از آنجایی که این پروتئین حاوی مقداری لاکتوز است، توصیه می‌کنیم در صورت حساسیت به آن از مصرف این مکمل غذایی خودداری کنید؛ اما اگر به لاکتوز حساسیت ندارید، نگران نباشید؛ زیرا معمولاً متوجه عوارض جانبی خاصی نخواهید شد.

 

در مورد عوارض پروتئین وی برای خانمها ، میزان مصرف آن بسیار مهم است. در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که پروتئین وی برای افرادی که مشکل کبدی و کلیوی ندارند باید مصرف شود. عوارض جانبی پروتئین وی معمولاً برای همه افراد یکسان نیست، اما برخی از عوارض پروتئین وی برای خانمها به شرح زیر است:

  • درد معده و سایر مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات
  • افزایش آکنه روی پوست
  • آسیب کبد و کلیه

مصرف پروتئین وی در زنان سالمی که مشکلات کبدی و کلیوی ندارند هیچ عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند. پروتئین وی در بدن برخی از زنان حساس می‌تواند باعث مشکلاتی مانند اسهال، نفخ، درد قلب، سوزش سر دل و مشکلاتی از این دست شود. علت اصلی این عوارض عدم تحمل لاکتوز در کنسانتره آب پنیر است. اگر معده حساسی دارید، مکمل‌های ایزوله و هیدرولیز را انتخاب کنید. یکی از مشکلاتی که به اشتباه به پروتئین‌های آب پنیر نسبت داده می‌شود ریزش مو در زنان است. تحقیقات نشان داده‌اند که این داده‌ها اصلاً درست نیست.

هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد اثرات مصرف پروتئین بر کلیه‌ها و ایجاد پوکی استخوان وجود ندارد. پروتئین‌ها بدون تأثیر منفی بر کلیه‌های سالم از پوکی استخوان محافظت می‌کنند. با این حال، افراد مبتلا به مشکلات کلیوی یا کبدی باید از مصرف پروتئین وی خودداری کنند یا قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند. مصرف بیش از حد پروتئین وی می‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند تهوع، نفخ، اسهال، درد و گرفتگی عضلات شود. برخی از افراد به پروتئین وی نیز حساسیت دارند و نباید از آن استفاده کنند؛ اما به طور کلی پروتئین وی بسیار بی خطر است و اکثر افراد می‌توانند آن را بدون هیچ مشکلی مصرف کنند.

 

خطرات کمبود پروتئین در بانوان به چه شکلی نشان داده می‌شود؟

 

خطرات کمبود پروتئین در بانوان به اشکال زیر نمایش داده می‌شود:

ورم

ورم نشانه کلاسیک کواشیورکور است. دانشمندان معتقدند که این تورم در انسان ناشی از کمبود آلبومین سرم (پروتئینی در قسمت مایع خون یا پلاسمای خون) است. یکی از عملکردهای اصلی آلبومین حفظ فشار انکوتیک (نیرویی که مایع را به جریان خون می‌راند) است. به این ترتیب آلبومین از ترشح بیش از حد مایعات در بافت‌ها یا سایر قسمت‌های بدن جلوگیری می‌کند.

به دلیل کاهش سطح آلبومین سرم انسان، کمبود شدید پروتئین منجر به کاهش فشار انکوسیت می‌شود در نتیجه مایع در بافت‌ها تجمع یافته و باعث تورم خواهد شد. به همین دلیل کمبود پروتئین می‌تواند منجر به تجمع مایع در حفره شکم شود. شکم متورم از نشانه‌های کواشیورکور است. به خاطر داشته باشید که تورم نشانه کمبود شدید پروتئین است و کمتر در کشورهای توسعه یافته رخ می‌دهد.

 

کبد چرب

یکی دیگر از علائم رایج کواشیورکور کبد چرب یا تجمع چربی در سلول‌های کبدی است. در صورت عدم درمان، این بیماری می‌تواند منجر به بیماری کبد چرب شود که باعث التهاب، زخم کبد و نارسایی احتمالی کبد خواهد شد.

کبد چرب یک بیماری شایع در افراد دارای اضافه وزن و همچنین افرادی است که مقادیر زیادی الکل مصرف می‌کنند. دلیل اینکه چرا با کمبود پروتئین رخ می‌دهد مشخص نیست، اما مطالعات نشان می‌دهد که نقص در سنتز پروتئین‌های انتقال دهنده چربی به نام لیپوپروتئین‌ها ممکن است به این بیماری کمک کند.

 

مشکلات پوست، مو و ناخن

کمبود پروتئین معمولاً روی پوست، مو و ناخن‌ها که عمدتاً از پروتئین تشکیل شده‌اند، تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، کواشیورکور در کودکان با پوسته پوسته شدن، قرمزی و لکه‌های روی پوست تشخیص داده می‌شود. ریزش مو، تغییر رنگ مو، آلوپسی (طاسی) و شکنندگی ناخن‌ها نیز از علائم شایع کمبود پروتئین هستند.

 

تحلیل رفتن عضلات

عضله بزرگ‌ترین مخزن پروتئین بدن است. وقتی پروتئین رژیم غذایی کم باشد، بدن از پروتئین ماهیچه‌ای برای حفظ بافت‌های مهم و عملکردهای بدن استفاده می‌کند. در نتیجه، کمبود پروتئین به مرور زمان منجر به تحلیل رفتن عضلات می‌شود.

حتی کمبود متوسط ​​پروتئین به خصوص در افراد مسن می‌تواند باعث این مشکل شود. یک مطالعه روی مردان و زنان مسن نشان می‌دهد که تجزیه عضلات در افرادی که کمترین میزان پروتئین را مصرف می‌کنند بیشتر است.

 

افزایش خطر شکستگی

عضله تنها بافتی نیست که تحت تأثیر مصرف کم پروتئین قرار می‌گیرد، استخوان‌ها نیز در معرض خطر هستند. مصرف ناکافی پروتئین می‌تواند باعث ضعیف شدن استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی شود.

مطالعه‌ای بر روی زنان یائسه نشان می‌دهد که مصرف هرچه بیشتر پروتئین با خطر کمتر شکستگی لگن مرتبط است. بیشترین میزان مصرف پروتئین با کاهش 69 درصدی خطر شکستگی همراه است و پروتئین حیوانی شناخته شده‌ترین منبع آن خواهد بود.

مطالعه دیگری روی زنان یائسه با شکستگی‌ لگن نشان می‌دهد که مصرف 20 گرم مکمل‌های پروتئینی در روز به مدت نیم سال (شش ماه) خطر شکستگی را تا 3.2 درصد کاهش می‌دهد.

 

بهترین پروتئین وی برای بانوان

پروتئین‌های وی مانند گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و سویا برای بانوان مناسب هستند. اما بسته به نیاز بدن و سلیقه شخصی، ممکن است یک نوع پروتئین برای شخص بهتر از دیگر نوع‌ها باشد. بهترین راه برای انتخاب پروتئین مناسب، مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه است.

پروتئین‌ها برای بدن بسیار مهم هستند و برای حفظ سلامتی و ساختار بافت‌های بدن لازم هستند. بانوان برای حفظ سلامتی و تقویت ساختار بدن خود، نیاز به مقدار مناسبی پروتئین دارند؛ اما بسته به نیاز بدن و سلیقه شخصی، ممکن است یک نوع پروتئین برای شخص بهتر از دیگر نوع‌ها باشد. برای مثال، برای بانوانی که گیاه‌خوار هستند، سویا و محصولات آن می‌توانند به عنوان منابع پروتئینی مناسب باشند. همچنین، برای بانوانی که از مصرف گوشت خودداری می‌کنند، می‌توانند از منابع پروتئینی دیگری مانند ماهی، تخم مرغ و لبنیات استفاده کنند.

بهترین راه برای انتخاب پروتئین مناسب، مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه است. این افراد می‌توانند با توجه به وضعیت بدن و نیازهای شخص، پروتئین مناسب را برای شخص تعیین کنند. همچنین، مصرف مقدار مناسب پروتئین در رژیم غذایی بانوان می‌تواند به حفظ سلامتی و بهبود عملکرد بدن کمک کند.

 

 

سخن پایانی

به طور کلی ۹ اسید آمینه ضروری برای بدن وجود دارد که هیچ یک از آن‌ها در بدن تولید نمی‌شود. با مصرف محصولی به نام پروتئین وی می‌توانید تمام این اسیدهای آمینه را برای بدن تأمین کنید. به همین دلیل پروتئین وی، یکی از بهترین منابع پروتئین محسوب می‌شود. بیشترین استفاده از پروتئین وی در عضله سازی است. این محصول در درجه اول توسط ورزشکاران استفاده شود. فرقی نمی‌کند مرد باشید یا زن، پروتئین وی دارای مزایایی است که می‌تواند به شما در بهبود سلامت و عملکرد بهتر در ورزش کمک کند. فروشگاه داروخانه آنلاین صبا بهترین انتخاب برای خریدانواع پروتئین و امینو اسید می باشد.

 

سوالات متداول

1- پروتئین وی چیست؟

یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های موجود در لبنیات، علاوه بر کازئین، پروتئین وی است. هنگامی که شیر به پنیر تبدیل می‌شود، ماده‌ای به نام پروتئین آب پنیر ایجاد خواهد شد. این ماده در ابتدا به صورت مایع است که می‌تواند به پودر تبدیل شده و در فرآیندهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

 

2- مهم‌ترین خواص پروتئین وی برای بانوان چیست؟

مصرف پروتئین وی مزایای زیادی به همراه دارد. برخی از خواص پروتئین وی شامل کمک به کاهش وزن، کمک به حفظ سلامت پوست، مو و ناخن، عضله سازی، کاهش خطر حمله قلبی با مصرف پروتئین وی، محافظت در برابر سرطان سینه و درمان آسم هستند.

 

3- نحوه مصرف پروتئین وی برای بانوان به چه اندازه‌ای هست؟

بیشتر زنان در طول روز میزان پروتئین مورد نیاز بدنشان را از غذا دریافت نمی‌کنند. خانم‌ها هنگامی که ورزش می‌کنند، نسبت به افراد عادی به پروتئین بیشتری نیاز دارند تا از تجزیه بافت عضلانی بدن خود جلوگیری کنند. مقدار پروتئینی که یک زن باید مصرف کند به سطح فعالیت او در طول روز بستگی دارد.

 

4- عارضه پروتئین وی برای بانوان چیست؟

پروتئین وی برای افرادی که مشکل کبدی و کلیوی ندارند باید مصرف شود. عوارض جانبی پروتئین وی معمولاً برای همه افراد یکسان نیست، اما برخی از عوارض مصرف این پروتئین برای خانم‌ها شامل درد معده و سایر مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، گرفتگی عضلات، افزایش آکنه روی پوست و آسیب کبد و کلیه هستند.

 

5- خطرات کمبود پروتئین در بانوان به چه شکلی نشان داده می‌شود؟

خطرات کمبود پروتئین در بانوان به شکلی مانند ورم، کبد چرب، مشکلات پوست، مو و ناخن، تحلیل رفتن عضلات و افزایش خطر شکستگی نشان داده می‌شود.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

15 ساعت ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

3 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

5 روز ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

7 روز ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

1 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

2 هفته ago