دسته بندی: مقالات

نحوه مصرف bcaa (فواید + مقدار مصرف bcaa)

اسید آمینوهای شاخه‌دار که اصطلاحاً بی سی ای ای (BCAA) نام دارند جزو پروتئین‌های مهم و ضروری بدن شناخته می‌شوند. بی سی ای ای شامل سه اسید آمینه لوسین، ایزولیسین و والین است که بدن قادر به تولید آن نیست. هر یک از این اسید آمینه‌ها خواص مختلفی دارند و مصرف آن‌ها فواید بسیار زیادی به همراه دارد. به همین جهت است که اغلب ورزشکاران به خصوص بدنسازان عاشق مکمل‌های bcaa هستند. چون با مصرف این مکمل می‌توانند انرژی خود را افزایش داده و با بهبود عملکرد ورزشی ساخت بدن پر حجم با عضلات زیبا را شروع کنند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که بی سی ای ای چیست و چه تأثیری در بدنسازی دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید به ‌طور کامل با این مکمل منحصر‌به‌فرد آشنا شوید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با داروخانه صبا همراه باشید.

 

Bcaa چیست؟

Bcaa یکی از بهترین و کامل‌ترین مکمل‌های ورزشی و غذایی است که شامل اسید آمینو‌های ضروری مانند لوسین، ایزولوسین و والین است. بی‌سی دبل ای (BCAA) مخفف “Branched-chain amino acid” است. این اسید آمینه‌ها ازجمله اسید‌های آمینه بسیار ضروری برای بدن هستند که بدن قادر به تولید آن‌ها نیست. به همین دلیل حتماً باید از طریق مکمل‌ها وارد بدن شود.

Bcaa به میزان 35 تا 40 درصد از کل اسید‌های آمینه بدن را تشکیل می‌دهند. همچنین برخلاف دیگر اسیدآمینه‌ها که در کبد تجزیه می‌شوند، این نوع در عضله تجزیه می‌شوند. این آمینو اسید‌ها هم در تنظیم میزان قندخون و هم کاهش خستگی هنگام ورزش تأثیر مثبتی دارند.

برخی از مواد غذایی مصرفی روزانه سرشار از bcaa هستند. این مواد غذایی شامل انواع لوبیا، برنج قهوه‌ای، عدس، گندم، بادام، ذرت و … هستند. در میان تمام مواد غذایی لوبیا‌ها بیشترین میزان پروتئین‌ها را دارند.

مکمل بی سی ای ای یک محصول شگفت‌انگیز است که مصرف آن فواید بسیار زیادی به همراه دارد. چرا که تأمین اسید آمینوهای ضروری بدن باعث افزایش انرژی بدن شما شده و می‌توانید با فعالیت ورزشی مناسب شروع به عضله سازی کنید. به ‌طور کلی پروتئین‌های موجود در مکمل‌های بی سی ای ای عبارت‌اند از:

  • لوسین (Leucine): لوسین یکی از بهترین پروتئین‌های مورد نیاز برای بدن است که تبدیل به قند نمی‌شود. این اسید آمینه ضروری به افزایش توده عضلانی و بازسازی عضلات کمک می‌کند. با توجه به این تفاسیر می‌توان لوسین را به ‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در رشد عضلات معرفی کرد.
  • ایزولیسین (Isoleucine): ایزولیسین با بهره‌مندی از قابلیت ذخیره‌سازی انرژی در سلول‌های عضلات باعث می‌شود که تارچه‌های عضلانی رشد بهتری را تجربه کنند. همچنین این اسید آمینه ضروری به افزایش سنتز پروتئین نیز کمک می‌کند.
  • والین (Valine): والین یکی از اسید آمینوهای ضروری بدن است که وظیفه بهبود عملکرد ذهنی، کاهش خستگی، افزایش سنتز پروتئین و افزایش سرعت ریکاوری عضلات را بر عهده دارد.

 

مصرف مکمل بی سی ای ای چقدر اهمیت دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم بدن انسان قادر به تولید اسید آمینوهای ضروری نیست؛ بنابراین لازم است که این پروتئین‌ها را از طریق مواد غذایی شامل بی سی ای ای یا مکمل‌های ورزشی تأمین کنید. بی سی ای ای در مواد غذایی همچون گوشت، لبنیات و حبوبات یافت می‌شود؛ اما از آنجایی که مصرف روزانه این مواد غذایی هزینه‌بر است یا امکان‌پذیر نیست، بهتر است که مصرف مکمل بی سی ای ای را در دستور کار خود قرار دهید.

مکمل‌های bcaa به افزایش سنتز عضلانی کمک کرده و از تحلیل عضلات جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین ضروری است که حتماً از این مکمل‌ها استفاده کنید. دقت داشته باشید که تأمین این اسید آمینوها تنها برای ورزشکاران الزامی نیست بلکه همه افراد باید به مقدار کافی بی سی ای ای دریافت کنند. این قضیه نشان می‌دهد که بی سی ای ای چقدر حائز اهمیت است و چرا باید آن را مصرف کنید.

 

فواید بی سی ای ای برای بدن

بی سی ای ای به‌ عنوان یکی از بهترین مکمل‌های موجود در بازار شناخته می‌شود که بخش عظیمی از آمینو اسیدهای ضروری بدن را در بر می‌گیرد. مصرف این مکمل‌ها فواید بسیار زیادی دارد و به شما کمک خواهد کرد که عملکرد ورزشی بهتری داشته باشید. در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم که فواید بی سی ای ای چیست. پس اگر می‌خواهید به تأثیرگذاری bcaa پی ببرید این بخش را از دست ندهید. به‌ طور کلی فواید بی سی ای ای عبارت‌اند از:

 

1- کمک به عضله سازی

افزایش حجم توده عضلات یا کمک به عضله سازی به ‌عنوان یکی از اصلی‌ترین فواید بی سی ای ای شناخته می‌شود. بی سی ای ای حاوی پروتئینی به نام لوسین است که با تحریک سنتز پروتئین به افزایش حجم عضلات کمک می‌کند. در صورتی که این مکمل ورزشی را همراه با پروتئین‌های دیگر از جمله پروتئین وی مصرف کنید شاهد رشد چشمگیر عضلات خود خواهید بود؛ بنابراین اگر می‌خواهید بدنی پر حجم و با عضلات زیبا داشته باشید، نباید مصرف بی سی ای ای را فراموش کنید.

 

2- تقویت سیستم ایمنی

بی سی ای ای به ‌عنوان یک منبع کامل برای دریافت انرژی شناخته می‌شود. پروتئین‌های موجود داخل این مکمل به سیستم ایمنی این فرصت را می‌دهند که بتوانند عملکرد خوبی در برابر پاتون‌های مضر داشته باشند. به همین دلیل است که کارشناسان بیان می‌کنند با مصرف مکمل بی سی ای ای می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و از ضعیف شدن بدن خود جلوگیری کنید.

 

3- افزایش انرژی بدن

همان‌طور که اشاره کردیم بی سی ای ای یک ترکیب قدرتمند از سه اسید آمینه ضروری بدن است. این اسید آمینه‌ها خواص بسیار زیادی دارند و زمانی که به اندازه کافی داخل بدن شما وجود داشته باشند به افزایش انرژی بدن کمک می‌کنند؛ بنابراین شما دیرتر خسته خواهید شد و می‌توانید با انجام تمرینات ورزشی متعدد، یک بدن ایده‌آل و سالم برای خود بسازید.

 

4- کاهش خستگی بدن

اگر دقت کرده باشید افرادی که از مکمل‌های بی سی ای ای استفاده می‌کنند نسبت به سایر افراد دیرتر دچار خستگی می‌شوند. این موضوع سبب می‌شود که ورزشکاران با مصرف bcaa بتوانند تمرینات خود را با کیفیت بهتری انجام داده و به رشد عضلات خود کمک کنند. علت خستگی بدن ترشح تریپتوفان در مغز است؛ اما در زمان مصرف bcca، اسید آمینه‌های موجود در داخل آن با تریپتوفان مبارزه کرده و به آن غلبه می‌کنند. به همین دلیل است که پس از مصرف بی سی ای ای انرژی بیشتری دارید و بدون خستگی می‌توانید به تمرینات خود ادامه دهید.

 

5- موثر برای بیماران مبتلا به سیروز کبدی

سیروز یکی از بیماری‌های رایج کبد است که مواد سمی از خون آن‌ها دفع نمی‌شود. افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند در دراز مدت دچار اختلالات مغزی نیز می‌شوند؛ اما نکته مثبت اینجا است که مصرف مکمل بی سی ای ای کمک می‌کند که از بروز علائم این بیماری و تشدید آن جلوگیری کنند.

 

6- کمک به چربی سوزی

بررسی‌ها حاکی از این است که مصرف بی سی ای ای به چربی سوز نیز کمک می‌کند. این مکمل ورزشی از افزایش وزن و تجمع چربی جلوگیری می‌کند؛ بنابراین اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید با حذف چربی‌های اضافی به تناسب اندام برسید، مکمل bcaa گزینه ایده‌آلی برای شما خواهد بود. البته باید در کنار مصرف بی سی ای ای، رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و فعالیت‌های ورزشی خود را در راستای کاهش وزن انجام دهید.

 

7- کاهش دردهای عضلانی

همان‌طور که می‌دانید انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین همراه با درد عضلانی همراه است. این دردها کاملاً طبیعی است و به دلیل پارگی بافت‌های عضلات صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی مصرف بی سی ای ای به شما کمک خواهد کرد که شدت درد عضلانی و مدت زمان آن را کاهش دهید. پس اگر جزو علاقه‌مندان به فعالیت‌های ورزشی سنگین هستید مصرف مکمل bcaa را فراموش نکنید.

 

8- بهبود عملکرد ورزشی

اکثر ورزشکاران از جمله بدنسازان مصرف مکمل بی سی ای ای را تجربه کرده‌اند. این مکمل حاوی آمینو اسید ها ضروری بدن است که کمک می‌کند انرژی بیشتری داشته باشید و فعالیت‌های ورزشی خود را با قدرت بیشتری انجام دهید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف مکمل بی سی ای ای نه تنها عملکرد غیر هوازی، بلکه فعالیت‌های هوازی را می‌تواند بهبود ببخشد. تأثیر بی سی ای ای در بدنسازی سبب شده است که افراد علاقه‌مند به این رشته ورزشی جزو طرفداران اصلی این مکمل باشند. چرا که بدنسازان با مصرف مکمل بی سی ای ای به ‌راحتی در مسیر ساخت بدنی پر حجم قرار می‌گیرند.

 

بهترین زمان مصرف bcaa

اما به نظر شما بهترین زمان برای مصرف این مکمل چه زمانی است. با توجه به تحقیقات انجام شده بهترین زمان برای مصرف این مکمل بسیار مفید قبل و بعد از انجام تمرینات ورزشی است. این زمان برای ورزشکاران در نظر گرفته می‌شود. مصرف این مکمل در حین انجام تمرینات ورزشی باعث افزایش میزان گردش خون می‌شود. همچنین می‌تواند باعث تقویت ساخت و تولید پروتئین‌های بدن شود.

برخی از متخصصان بر این باورند که مصرف این مکمل 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از تمرین می‌تواند بهترین زمان باشد. به این صورت انرژی فرد بسیار افزایش می‌یابد و شرایط عضلات در حالت آنابولیک قرار می‌گیرد.

در برخی مواقع نیز توصیه می‌شود از مکمل bcaa قبل از خوابیدن و صبح بعد از بیدار شدن مصرف نمایید. نظرات مختلفی در مورد بهترین زمان مصرف این مکمل بیان شده و در این زمینه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. این مکمل به صورت‌های مختلف قرص و پودر در دسترس است.

 

میزان و نحوه مصرف bcaa چگونه است؟

مهم‌ترین نکته در طریقه مصرف bcaa این است که میزان و نحوه مصرف با توجه به شرایط جسمانی و میزان ورزش شما تعیین می‌شود. با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی هر فرد با توجه به میزان وزن خود در طول روز می‌تواند از این مکمل استفاده کند. این میزان به ازای هر کیلوگرم از وزن مشخص شده و به اندازه 35 میلی گرم است. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره  نحوه مصرف ال کارنیتین مایع را بخوانید.

با توجه به تحقیقات جدیدتر در این زمینه زنان باید حداقل 9 گرم و مردان حداقل 12 گرم از این مکمل را در طول روز مصرف کنند. البته این میزان برای افراد عادی در نظر گرفته می‌شود. افراد و ورزشکارانی که فعالیت‌های ورزشی سنگین انجام می‌دهند، در طول روز میزان بیشتری از این مکمل استفاده می‌کنند. مقدار مصرف قرص bcaa و پودر آن نیز با توجه به دوز مصرفی مکمل تعیین می‌شود. پیشنهاد می شود جهت مشاهده و خرید مکمل آمینو اسید کلیک کنید.

 

تأثیرات بی سی ای ای در مصرف روزانه

اهمیت مصرف مکمل بی سی ای ای با توجه به فوایدی که دارد برای هیچ‌کس پوشیده نیست. مهم‌تر از این موضوع، مصرف درست مکمل بی سی ای ای است. چرا که برخی از افراد به دلیل خواص بی‌نظیر bcaa اقدام به مصرف روزانه آن می‌کنند؛ اما باید بگوییم که اگر بی سی ای ای به اندازه کافی و به‌ صورت اصولی مصرف نشود نه تنها هیچ سودی ندارد، بلکه عوارضی را به همراه خواهد داشت. لذا باید از مصرف روزانه و خودسرانه بی سی ای ای خودداری کنید.

البته لازم به ذکر است که میزان مصرف بی سی ای ای برای ورزشکاران با افراد معمولی کاملاً متفاوت است. چرا که ورزشکاران با انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین کالری بیشتری می‌سوزانند و نیاز به انرژی بیشتری دارند؛ بنابراین طبیعی است که ورزشکاران به میزان بی سی ای ای بیشتری احتیاج داشته باشند. پس شما باید با توجه به شرایط جسمانی و میزان فعالیتی که انجام می‌دهید مکمل بی سی ای ای مصرف کنید.

 

جمع‌بندی

مکمل bcaa یکی از مکمل‌های بسیار مهم و ضروری برای بدن است.  این مکمل حاوی 3 اسید آمینه ضروری بدن یعنی لوسین، ایزولیسین و والین است. بی سی ای ای خواص بسیار زیادی دارد و جذب مقدار کافی آن به شما کمک می‌کند که بتوانید بدنی سالم و پر عضله داشته باشید. مصرف اصولی مکمل‌های بی سی ای ای در کنار فعالیت ورزشی منظم به افزایش رشد عضلانی، کاهش درد عضلات، کاهش خستگی، تولید انرژی و بهبود عملکرد ورزشی کمک می‌کند. به همین دلیل است که اغلب بدنسازان برای عضله سازی از مکمل‌های bcaa استفاده می‌کنند. در این مقاله بررسی کردیم که بی سی ای ای چیست و چه فوایدی دارد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد نحوه مصرف bcaa و مقدار مصرف bcaa بستگی به شرایط بدنی و میزان فعالیت‌های فرد دارد. همچنین قبل و بعد تمرین، قبل از خواب، بعد از بیدار شدن و در حین تمرین می‌توان از مکمل bcaa استفاده نمود. پیشنهاد می شود از داروخانه آنلاین دیدن و مقاله دیگر ما درباره انواع پروتئین وی را بخوانید.

 

سوالات متداول

1- بی سی ای ای چیست؟

بی سی ای ای یکی از بهترین مکمل‌های ورزشی بوده که حاوی سه اسید آمینه ضروری بدن یعنی والین، ایزولیسین و لوسین است. این مکمل محبوبیت بسیار زیادی بین ورزشکاران داشته و مصرف آن فواید بسیار زیادی به همراه دارد.

 

2- از مکمل بی سی ای ای برای چه منظوری استفاده می‌شود؟

مکمل بی سی ای ای یک محصول شگفت‌انگیز با خواص متعدد است که با هدف کمک به افزایش انرژی بدن، کمک به عضله سازی، کاهش خستگی بدن و ریکاوری سریع بدن پس از ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

3- آیا مصرف مکمل بی سی ای ای عوارض دارد؟

بی سی ای ای یک مکمل کامل و منحصر‌به‌فرد است که توسط اغلب ورزشکاران استفاده می‌شود. عوارض این مکمل در صورتی ظاهر می‌شود که شما بیش از اندازه مجاز از مکمل استفاده کنید. در غیر این صورت هیچ‌گونه عوارضی نخواهد داشت.

 

4- بهترین زمان برای مصرف بی سی ای ای چه موقعی است؟

برای این که نتیجه مطلوبی از بی سی ای ای به دست آورید لازم است که آن را 15 دقیقه قبل از تمرین و 15 دقیقه پس از تمرین مصرف کنید.

 

5- قیمت مکمل bcaa چقدر است؟

قیمت مکمل بی سی ای ای به وزن محصول و همچنین برند سازنده آن بستگی دارد.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

3 روز ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

5 روز ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

1 هفته ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

1 هفته ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

2 هفته ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

2 هفته ago