دسته بندی: مقالات

فواید کافئین چیست؟ 6 خواص کافئین برای بدن

همانطور که می‌دانید، کافئین دارای خواص بسیار زیادی است که موجب شده است تا بسیاری از افراد، به استفاده روزانه از آن روی بیاورند. به‌طور طبیعی، نوشیدنی قهوه و چایی حاوی مقداری کافئین است که کمک زیادی به تامین روزانه میزان کافئین شما می‌کند. فواید کافئین تنها به پیشگیری از بیماری‌ها ختم نمی‌شود، بلکه درمان دارویی برخی از بیماری‌ها را نیز شامل می‌شود.

اگر حساسیت به این ماده مغذی نداشته باشید، می‌توانید برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن بهره‌مند شوید. لازم به ذکر است که اگر به نوشیدنی قهوه و چایی علاقه ندارید، می‌توانید از قرص‌ کافئین نیز استفاده کنید که در ادامه در ارتباط با آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

آشنایی با کافئین

در واقع کافئین، ماده محرک سفید رنگ و بی‌بو است که در دانه کاکائو، نوشیدنی‌های الکلی و غیر الکلی و برخی نوشابه‌های انرژی‌زا یافت می‌شود. این ماده اثر مستقیمی بر روی سیستم‌های عصبی می‌گذارد و پس از حدود 20 دقیقه از مصرف آن، موجب افزایش هوشیاری شما خواهد شد.

اگر بخواهید به‌صورت علمی به این قضیه نگاه کنید، زمانی که شما نوشیدنی حاوی کافئین را مصرف می‌کنید، این ماده به‌سرعت توسط روده جذب می‌شود و وارد کبد می‌شود. سپس عملکرد آن در خون شروع می‌شود. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که فواید کافئین از روی اثر شدید آن بر روی سیستم عصبی مغز حاصل می‌شود.

در واقع این ماده بسیار مفید، موجب کاهش تاثیر آدنوزین در مغز می‌شود. آدنوزین همان ماده‌ای است که در طول شبانه روز موجب احساس خستگی و کاهش انرژی در بدن می‌شود. همچنین با افزایش آدرنالین خون، انرژی شما را به یک‌باره افزایش چشمگیری می‌دهد و در نهایت نیز موجب افزایش تمرکز و انرژی شما خواهد شد.

خواص کافئین برای بدن

در چند سال گذشته، فواید کافئین به خوبی اثبات شده است و در موارد مختلف، توسط پزشک به افراد تجویز می‌شود. حتی در برخی از موارد نیز، کافئین به همراه داروهای دیگری مانند استامینوفن، برای کاهش درد‌های دندان و سردرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است که گفته شود، مصرف روزانه کافئین در طول روز، می‌تواند تا 400 میلی گرم باشد و اگر مقدار مصرف آن به بیش از این مقدار برسد، موجب overdose و در نتیجه توهم و مشکلات مغزی در افراد می‌شود.

البته بهتر است گفته شود که زنان باردار از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار دست بکشند، زیرا حتی مقادیر کم آن نیز ممکن است برای بچه و مادر مشکل آفرین باشد. پیشنهاد می شود درباره افزایش سطح تستوسترون آقایان بخوانید.

برای دستیابی به فواید کافئین، مصرف 2-4 فنجان قهوه در طول روز را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

افزایش سوخت و ساز بدن در ورزش کردن

یکی از فواید کافئین در بدن، به استفاده آن پیش از ورزش کردن بر‌می‌گردد. به این نحو که محققان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر به ازای هر 1 کیلوگرم از وزن بدن، 5 میلی گرم کافئین صرف شود، سوخت و ساز بدن به شدت افزایش پیدا کرده و موجب خواهد شد تا به اصلاح به عضله‌سوزی نیفتید و از چربی‌های بدن شما کاسته شود.

این بدان معنی است که مصرف کافئین پیش از ورزش در بدن، کاری می‌کند که انرژی بدن از چربی‌ها به جای عضلات تامین شود و در نهایت گلوکز موجود در عضلات شما مصرف نشوند. همچنین لازم به ذکر است که در مکمل‌های ویتامین استاندارد مانند فارماتون نیز، مقادیر زیادی کافئین وجود دارند که موجب خواهد شد در مدت زمان کوتاهی، چربی‌های شما جای خود را به عضلات توانمند بدهند.

همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که در کافئین وجود دارد، جذب اکسیژن توسط عضلات شما به حداکثر خواهد رسید و در نهایت مواد مغذی جهت ساخت عضله در بدن شما به راحتی تامین خواهد شد. جهت مشاهده انواع قرص چربی سوز کلیک کنید.

 

کاهش سنگ کلیه در افراد

در یک تحقیق بسیار بزرگ که بر روی بیش از 200 هزار نفر انجام شد، محققان به این نتیجه رسیده‌اند: افرادی که از کافئین به هر نحوی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند به نسبت کسانی که بهره‌ای از کافئین نمی‌برند، کمتر دچار سنگ کلیه می‌شوند. دلیل این امر نیز این است که کافئین موجب رقیق شدن ادرار در کلیه می‌شود و از تولید سنگ جلوگیری می‌کند.

 

کاهش خطر ابتدا به سرطان

یکی از خواص کافئین در ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان کبد است. تحقیقات نشان داده است، به دلیل اینکه آنتی اکسیدان بالایی در کافئین وجود دارد، بدن را از ابتلا به انواع سرطان حفظ می‌کند. همانطور که می‌دانید، یکی از دلایل ابتلا به انواع سرطان، کاهش مصرف مواد حاوی آنتی اکسیدان است. پس همواره مصرف 2 الی 4 فنجان قهوه را در برنامه روزانه خود قرار دهید. لازم به ذکر است که گفته شود، هر فنجان قهوه بنا بر غلظت آن، می‌تواند حاوی 100-200 میلی گرم کافئین باشد. پیشنهاد می شود از انواع مکمل انرژی زا داروخانه صبا دیدن فرمایید.

فواید کافئین برای مو

در واقع، رشد موهای سر بستگی به سلامت فولیکول‌های مو دارد. تحقیقات نشان داده است که اثرات کافئین به رشد موها بسیار امید بخش بوده است و به همین دلیل نیز معمولا شامپوهای ضد ریزش مو حاوی کافئین هستند و حتی می‌توان از ماسک موی قهوه نیز برای پرپشت شدن موهای سر استفاده کرد. در طی تحقیقات اخیر، استفاده از کافئین به‌صورت موضعی، می‌تواند تا 46 درصد به رشد فولیکول‌های مو کمک کند و از جمله فواید کافئین برای مو به حساب می‌آید. پیشنهاد می شود درباره پاکسازی کبد بخوانید.

 

فواید کافئین برای شادابی پوست

خانم‌هایی که به دنبال جوان‌سازی و شادابی پوست صورت خود هستند، همواره سعی کنند تا از نوشیدنی‌های حاوی کافئین بهره‌مند شوند. کافئین به دلیل آنتی اکسیدان بسیار بالایی که دارد، پوست صورت را از اشعه مضر ماورا بنفش خورشید حفظ می‌کند و به عنوان ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند.

 

کاهش سیاهی دور چشم

از دیگر فواید کافئین می‌توان به کاهش سیاهی دور چشم اشاره کرد. کافئین به راحتی می‌تواند از تجمع خون زیر چشم جلوگیری کند و اگر این اتفاق رخ دهد، آن را برطرف کند. استفاده از ماسک دور چشم حاوی کافئین، در کمترین زمان این کار را انجام خواهد داد. پیشنهاد می شود درباره فواید قرص آهن بخوانید.

 

فواید قرص کافئین

قهوه یا قرص کافئین ؟ در واقع قرص کافئین تنها شامل کافئین است و مواد دیگری که در نوشیدنی‌های انرژی زا و قهوه وجود دارد را شامل نمی‌شود. این قرص‌ها حاوی 100 الی 200 میلی گرم کافئین است و برای کسانی که علاقه‌ای به مصرف قهوه ندارند، توصیه می‌شود. همچنین میزان کافئین این قرص‌ها با یک فنجان قهوه برابری می‌کند و اگر مصرف قهوه موجب افزایش اسیدیته معده شما می‌شود، قرص کافئین به شما توصیه می‌شود.

لازم به ذکر است که قهوه شامل دانه‌های روغن است که می‌تواند کلسترول خون را به مرور زمان افزایش دهد.

سخن پایانی

بنابر آنچه گفته شد، کافئین دارای فواید بسیار زیادی است و مصرف آن به‌طور روزانه برای افراد عادی به دلیل خواصی زیادی که دارد، توصیه می‌شود. از مهم‌ترین فواید کافئین می‌توان به ضد سرطان بودن آن اشاره کرد که دلیل آن نیز، وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان در آن است. همچنین اگر علاقه‌ای به نوشیدن قهوه و مواد حاوی کافئین در طول روز ندارید، توصیه می‌شود تا فواید قرص کافئین را مطالعه کنید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

 

سوالات متداول

خواص کافئین برای بدن چیست؟

افزایش سوخت و ساز بدن در ورزش کردن، کاهش سنگ کلیه در افراد، کاهش خطر ابتدا به سرطان، رشد موها، شادابی پوست و کاهش سیاهی دور چشم.

فواید کافئین برای مو چیست؟

رشد موهای سر بستگی به سلامت فولیکول‌های مو دارد. تحقیقات نشان داده است که اثرات کافئین به رشد موها بسیار امید بخش بوده است و به همین دلیل نیز معمولا شامپوهای ضد ریزش مو حاوی کافئین هستند و حتی می‌توان از ماسک موی قهوه نیز برای پرپشت شدن موهای سر استفاده کرد. در طی تحقیقات اخیر، استفاده از کافئین به‌صورت موضعی، می‌تواند تا 46 درصد به رشد فولیکول‌های مو کمک کند و از جمله فواید کافئین برای مو به حساب می‌آید.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

3 ساعت ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

2 روز ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

4 روز ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

1 هفته ago

راهنمای خرید بهترین کرم ضدآفتاب و روشن کننده پوست

کرم ضد افتاب و روشن‌کننده از ضروری‌ترین محصولات روتین به‌شمار می‌آید که در روزهای گرم…

3 هفته ago

بهترین روتین پوست چرب و جوش دار

نداشتن روتین پوست را گاهی می‌توان به‌عنوان بدترین انتخاب برای زندگی تفسیر کرد، چون اگر…

4 هفته ago