دسته بندی: مقالات

بررسی 10 مورد از فواید پروتئین که از آن بی‌خبر هستید

یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن پروتئین‌ها هستند. پودر پروتئین در بدن نقش سازندگی و تنظیم کردن سلول‌ها و بافته‌ای مختلف بدن را بر عهده دارد. در حالت کلی بدن انسان برای انجام هر کاری نیاز به پروتئین دارد. باید دقت داشته باشید رفع کمبود و تأمین مقدار پروتئین بدن لازم و ضروری است اما استفاده بیش از مقدار مورد نیاز می‌تواند موجب بیماری شود. سوخت‌وساز عضلانی و کاهش وزن یکی از فواید پروتئین در بدن است. در ادامه فواید پروتئین و مزیت مصرف پروتئین را بررسی خواهیم کرد.

نقش پروتئین در بدن

بلوک ساختمان اصلی بدن را پروتئین‌ها تشکیل می‌دهند. تولید تاندون‌ها، پوست، هورمون‌ها، آنزیم‌های مورد نیاز بدن، تبدیل انرژی شیمیایی به کار، انتقال اکسیژن و هیدروژن به اندام‌ها نقش اساسی دارند. پروتئین‌ها خود از مولکول‌های کوچک‌تری به نام اسیدآمینه‌ها تشکیل شده‌اند که با یک برنامه غذایی مناسب می‌توان مقدار مورد نیاز بدن را تأمین نمود.

در مصرف پروتئین‌ها پراهمیت‌ترین عامل کیفیت آن است. یک غذای پروتئینی در بدن بسته به نوع اسیدآمینه‌های آن دارای ارزش است. بدن انسان قادر است برخی اسیدآمینه‌ها را تولید و بقیه نیاز خود را از مواد غذایی تأمین کند. بیشترین میزان پروتئین در مواد غذایی حیوانی وجود دارد که در دسته اسیدآمینه‌های ضروری قرار می‌گیرند.

علاوه بر این یکی از خواص پروتئین‌ ها تولید انرژی در بدن افراد است. چنانچه انرژی کافی و لازم بدن از مصرف کربوهیدرات و ذخیره چربی‌ها کم باشد، پروتئین به عنوان یک منبع انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان مصرف پروتئین‌ها بستگی به عوامل گوناگونی دارد.

سطح فعالیت، سن، توده‌های عضلانی، اهداف تناسب اندامی و وضعیت فعلی افراد در مقدار مصرف پروتئین روزانه دارای اهمیت هستند. سازمان رسمی تغذیه میزان مصرف پروتئین را کم در نظر گرفته است زیرا مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند موجب بروز بیماری و مشکلاتی برای سلامتی شود.

چنانچه شما هم یک برنامه غذایی سالم داشته باشید می‌توانید از خواص پروتئین‌ ها نهایت استفاده را ببرید. رشد و نگهداری بافته‌ای بدن، انجام واکنش‌های بیوشیمی (با کمک آنزیم‌های پروتئینی در تولید انرژی، بهبود دستگاه گوارش)، پیام‌رسان شیمیایی بین سلول‌ها و بافت‌ها، تقویت ساختار بدن، محافظت از برقراری تعادل PH و تنظیم غلظت خون، تعادل مایعات، انتقال و ذخیره‌سازی مواد مغذی و تقویت سیستم ایمنی بدن از مله خواص پروتئین‌ ها به شمار ‌می‌روند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره علائم هپاتیت را بخوانید.


بررسی فواید پروتئین

بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش وزن می‌تواند یکی از فواید پروتئین باشد. مصرف پروتئین در بین افراد متفاوت است. برخی افراد مصرف پروتئین را در مقدار متناسب و کافی برای بدن دارند و دچار کمبود پروتئین نمی‌شوند اما برخی دیگر یا مقدار زیادی از آن را در برنامه خود قرار می‌دهند که موجب بیماری می‌شود و سایر افراد با مصرف کم پروتئین مشکلاتی را برای سلامتی خود به وجود می‌آورند. در مقاله ای دیگر درباره انواع مکمل پروتئین بخوانید.

در این قسمت به بررسی مزیت پروتئین و تنظیم یک برنامه غذایی متعادل خواهیم پرداخت.

 

1. کاهش اشتها، افزایش سوخت‌وساز

همان طور که می‌دانید برای کاهش وزن باید کالری بیشتری سوزانده و کالری کمتری را دریافت کنیم. مصرف پروتئین و عملکرد آن به عنوان هورمون پیام‌رسان، موجب می‌شود تا حس سیری به سلول‌ها و بافته‌ای بدن ارسال شده و کاهش اشتها را به دنبال داشته باشد و در نهایت بدن کالری کمتری دریافت کند.

پس با مصرف پروتئین‌ها و افزایش متابولیسم بدن، سوخت‌وساز بدن بالا رفته و همین امر موجب می‌شود تا کالری بیشتری سوزانده شود. می‌توان گفت مهم‌ترین مزیت پروتئین در کاهش وزن همین کاهش اشتها در افراد است. در واقع پروتئین‌ها بیشتر از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها احساس سیری را ایجاد می‌کنند.

 

2. افزایش توده عضلانی و قدرت بدنی

یکی از فواید پروتئین، تشکیل ساختار عضلانی بدن است. به همین دلیل اکثر ورزشکاران و افرادی که دارای فعلیت جسمانی هستند به منظور عضله‌سازی و تقویت آن‌ها از مواد غذایی پروتئینی و یا مکمل‌ ورزشی پروتئین استفاده می‌کنند.

بدن با جذب مقدار زیادی پروتئین در هنگام دگرگونی بافت‌ها عضله‌سازی می‌کند. پس این طبیعی است که با مصرف پروتئین قدرت بدنی نیز افزایش یابد.

 

3. استحکام استخوان‌ها

یک برنامه غذایی دارای پروتئین می‌تواند با تقویت استخوان‌سازی بدن از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و شکستگی جلوگیری نماید. اکثر پروتئین‌های حیوانی برای استخوان‌سازی مناسب هستند.

 

4. کاهش میل به غذا‌های متنوع

هوس غذا، میل به غذا‌های متنوع مانند اعتیاد با گرسنگی بسیار متفاوت است. میل به غذا‌های پر چرب، شیرینی‌ها و غذا‌های ناسالم یکی از عادات غذایی اشتباه برای افراد است. چنانچه مقدار پروتئین بدن شما در حد استاندارد باشد میل به خوردن غذا‌های ناسالم در افراد کاهش یافته و این امر موجب کاهش وزن نیز می‌شود.

 

5. افزایش سوخت‌وساز بدن

سوخت‌وساز بدن یکی از خواص پروتئین برای گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه است. غذا‌های حاوی پروتئین دارای تأثیر حرارتی هستند. در نتیجه سوخت‌وساز بدن افزایش یافته و کالری بیشتری سوزانده می‌شود. با مصرف بیشتر پروتئین‌ها شما می‌توانید کالری بیشتری نسبت به مصرف غذا‌های چرب و کربوهیدراتی بسوزانید. پیشنهاد می شود جهت مشاهده و خرید پروتئین وی کلیک کنید.

6. کاهش فشار خون

یکی از عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌ها، بالا بودن مقدار فشار خون است. مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد با مصرف پروتئین تا حد ممکن می‌توان فشار خون را کاهش داد. علاوه بر این تنظیم یک برنامه غذایی پر از پروتئین می‌تواند میزان کلسترول خون و‌تری گلیسیرید را نیز کاهش دهد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره کاربرد مکمل های بدنسازی را بخوانید.

 

7. داشتن کلیه‌های سالم

چنانچه شما جزء افرادی هستید که دارای کلیه‌های سالم هستند، مصرف پروتئین می‌تواند برای سلامتی کلیه‌های شما مفید باشد. اما در افرادی که از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند و کلیه‌های ناسالم دارند، مصرف پروتئین بسیار خطرناک است.

 

8. حفظ سلامت با بالا رفتن سن

یکی از مشکلات دوران پیری پوکی استخوان، شستگی و از دست دادن حجم عضلات است. همین امر موجب کاهش کیفیت زندگی شده و بروز بیماری‌های فراوانی را به دنبال خواهد داشت. پیشنهاد می شود جهت مشاهده و خرید پروتئین کازئین کلیک کنید.

 

9. ترمیم بافت آسیب‌دیده

یکی از خواص پروتئین‌ ها که می‌تواند فوق‌العاده به نظر آید، التیام بخشی و بهبود بافت و اندام‌های بدن پس از ایجاد جراحت و آسیب است. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره کربوهیدرات چیست را بخوانید.

 

10. کاهش وزن و تثبیت آن

یکی از مشکلات پس از کاهش وزن، ثابت نگه داشتن مقدار آن است که این خود به مراتب سخت‌تر از کاهش وزن است. طبق بررسی‌های انجام شده، افزایش مقدار پروتئین مصرفی در برنامه غذایی می‌تواند در تثبیت وزن و عدم بازگشت توده‌های چربی از دست رفته تأثیر مثبتی داشته باشد.

سخن پایانی

پروتئین به عنوان یک ماده مغذی مورد نیاز برای بدن است. این ماده به دو صورت پروتئین گیاهی و حیوانی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. می‌توان گفت فواید پروتئین‌ ها و تنظیم یک برنامه غذایی سالم می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت افراد و ساخت سلول‌ها و بافت‌های بدن داشته باشد.

 

سوالات متداول

فواید پروتئین برای بدن چیست؟

1. کاهش اشتها، افزایش سوخت‌وساز 2. افزایش توده عضلانی و قدرت بدنی 3. استحکام استخوان‌ها 4. کاهش میل به غذا‌های متنوع و ...

مزیت مصرف پروتئین در کاهش وزن و تثبیت آن چگونه است؟

یکی از مشکلات پس از کاهش وزن، ثابت نگه داشتن مقدار آن است که این خود به مراتب سخت‌تر از کاهش وزن است. طبق بررسی‌های انجام شده، افزایش مقدار پروتئین مصرفی در برنامه غذایی می‌تواند در تثبیت وزن و عدم بازگشت توده‌های چربی از دست رفته تأثیر مثبتی داشته باشد.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه موقع است؟

یکی از اصلی‌‌ترین و مهم‌ترین مواد مورد نیاز برای بدن، پروتئین است. این پروتئین‌ها سوخت…

3 ماه ago

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

4 ماه ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

4 ماه ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

4 ماه ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

4 ماه ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

4 ماه ago