دسته بندی: مقالات

آمینواسید های ضروری: 14 اسید آمینه مهم + مواد غذایی مرتبط

بدن انسان برای رشد و تقویت و همچنین عملکرد مناسب اندام‌ها، به مواد مغذی و ترکیبات مختلفی نیاز دارد. بسیاری از این ترکیبات در بدن ساخته نشده و باید از طریق مصرف منابع غذایی جذب شود. آمینواسیدها گروهی از این ترکیبات هستند که برخی از آن‌ها در بدن تولید نشده و با نام اسیدهای آمینه ضروری شناخته می‌شوند. منابع آمینواسیدها را بسیاری از غذاهای جانوری مانند گوشت و برخی از منابع گیاهی تشکیل می‌دهند. در این مطلب از مجله داروخانه صبا قصد داریم تا انواع آمینواسیدها، منابع و فواید آن‌ها را معرفی کرده و به طور کامل به بررسی آمینواسیدهای ضروری بدن بپردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

آمینو اسیدها مولکول‌هایی هستند که با هم ترکیب می‌شوند و پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهند. هنگامی که پروتئین‌ها هضم یا تجزیه می‌شوند، اسیدهای آمینه باقی می‌مانند. بدن انسان از اسیدهای آمینه برای ساخت پروتئین استفاده می‌کند، همچنین می‌توانند به عنوان منبع انرژی برای بدن استفاده شوند. اما آیا می‌دانید آمینواسید های ضروری برای بدن کدام‌ها هستند؟

آمینو اسید چیست؟

آمینو اسیدها (Amino Acids) به گروهی از ترکیبات گفته می‌شود که از اتم‌های نیتروژن، کربن، هیدروژن و اکسیژن، با ساختاری زنجیره‌ای ایجاد شده‌اند. این ترکیبات به عنوان ساختمان پروتئین شناخته شده و در تولید انواع پروتئین‌ها، هورمون‌ها، عضلات و… نقش دارند. در بدن ما ۲۰ اسید آمینه وجود داشته و برای فعالیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آمینو اسیدها برای افزایش عملکرد به روش‌های مختلفی از جمله افزایش ترشح هورمون‌های آنابولیک، اصلاح مصرف سوخت در حین ورزش، جلوگیری از اثرات نامطلوب تمرین بیش از حد و جلوگیری از خستگی ذهن طراحی شده‌اند. این مواد نقش حیاتی در عضله‌سازی، کاهش چربی و تناسب اندام کلی دارند. در واقع آمینوها بلوک‌های سازنده پروتئین و بافت ماهیچه‌ای هستند و نقش مهمی در فرآیندهای فیزیولوژیکی مربوط به انرژی، ریکاوری، خلق و خو، عملکرد مغز، افزایش عضلات و قدرت و همچنین کاهش چربی دارند.

 

انواع آمینو اسیدها

اسیدهای آمینه به سه گروه طبقه‌ بندی می‌شوند:

  • آمینو اسیدهای ضروری
  • آمینو اسیدهای غیرضروری
  • آمینو اسیدهای شرطی

که ما در این مقاله قصد داریم آمینواسیدهای ضروری را معرفی کنیم.

1- آمینواسید های ضروری

آمینواسیدهای ضروری یا به عبارتی اسید آمینه های ضروری توسط بدن ساخته نمی‌شوند. در نتیجه، باید از طریق تغذیه وارد بدن شوند و برخی از مهمترین اسید آمینه ضروری عبارتند از:

  • هیستیدین
  • ایزولوسین
  • لوسین
  • لیزین
  • متیونین
  • فنیل آلانین
  • ترئونین
  • تریپتوفان
  • والین

حضور این آمینواسیدها برای فعالیت بدن ضروری است، اما خود بدن قادر به ساخت آن‌ها نیست و باید از طریق مصرف غذاهای پروتئینی جذب شوند. کمبود اسیدهای آمینه ضروری، موجب بروز مشکلاتی در بدن می‌شود، پس تامین آن‌ها ضروری است.

شما نیازی به خوردن اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری در هر وعده غذایی ندارید، اما حفظ تعادل آن‌ها در طول روز مهم است. اسیدهای آمینه، ترکیباتی اند که نقش‌های حیاتی بسیاری در بدنمان ایفا می‌کنند.

برخی از آمینو اسیدها ممکن است به صورت مکمل برای یک روش طبیعی برای تقویت عملکرد ورزشی یا بهبود رفتاری و حتی کنترل خشم مصرف شوند.

برعکس اسید های آمینه غیر ضروری، آمینواسید های ضروری توسط بدن انسان ساخته نمی‌شوند و اکثرا باید از طریق رژیم غذایی مناسب به دست آورده شود. پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و مرغ، بهترین منابع اسیدهای آمینه ضروری هستند که نیاز است آن‌ها را مصرف کنید. برای خرید مکمل آمینواسید بتا الانین از محصولات مجموعه دیدن نمایید.

 

2- آمینواسیدهای غیرضروری

این گروه از اسیدهای آمینه، از این روی غیرضروری خوانده می‌شوند که بدن انسان قادر به تولید آن‌ها است. البته آمینواسیدهای غیرضروری در منابع غذایی نیز وجود دارند، اما کمبود آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند، چراکه خود بدن مسئولیت ساخت آن‌ها را بر عهده می‌گیرد.

اسیدهای آمینه غیرضروری بدن شامل آلانین، آرژنین، آسپاراژین، آسپارتیک اسید، پرولین، تیروزین، سرین، سیستئین، گلوتامیک اسید، گلوتامین و گلیسین است.

 

3- آمینواسیدهای شرطی

این اسیدهای آمینه معمولاً برای زندگی روزمره ضروری نیستند، اما در مواقعی که بیمار، مجروح یا تحت استرس هستید، مهم هستند. آمینو اسیدهای شرطی عبارتند از:

  • آرژنین
  • سیستئین
  • گلوتامین
  • تیروزین
  • گلیسین
  • اورنیتین
  • پرولین
  • سرین

این گروه از اسیدهای آمینه نه ضروری هستند و نه غیرضروری! در واقع بدن شما در شرایط عادی به این آمینواسیدها نیاز ندارند، اما اگر شرایط بیماری یا فشار و استرس‌های محیطی به وجود آید، حضور این آمینواسیدهای شرطی لازم می‌شود.

اسیدهای آمینه شرطی شامل تندآرژنین، اورنیتین، پرولین، تیروزین، سرین، سیستئین، گلوتامین و گلیسین است.

 

نقش آمینو اسیدها در بدن شما

14 اسید آمینه ضروری تعدادی از وظایف مهم و متنوع را در بدن شما انجام می‌دهند:

 

1. لیزین

لیزین نقش حیاتی در عضله سازی، حفظ استحکام استخوان، کمک به بهبودی پس از آسیب یا جراحی و تنظیم هورمون ها، آنتی بادی‌ها و آنزیم‌ها دارد.

تحقیقات زیادی در مورد کمبود لیزین در دسترس نیست، اما یک مطالعه بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که کمبود لیزین می‌تواند منجر به اضطراب شود. پیشنهاد می شود درباره غذا های پروتئین دار بخوانید.

 

2. هیستیدین

هیستیدین رشد، ایجاد سلول‌های خونی و ترمیم بافت را تسهیل می‌کند. همچنین به حفظ پوشش محافظ ویژه روی سلول‌های عصبی که غلاف میلین نامیده می‌شود کمک می‌کند.

بدن هیستیدین را به هیستامین متابولیزه می‌کند که برای ایمنی، سلامت تولید مثل و هضم بسیار مهم است. نتایج یک مطالعه بر روی زنان چاق و مبتلا به سندرم متابولیک، نشان می‌دهد که مکمل‌های هیستیدین ممکن است BMI و مقاومت به انسولین را کاهش دهند.

کمبود آن می‌تواند باعث کم خونی شود و به نظر می‌رسد سطوح پایین خون در افراد مبتلا به آرتریت و بیماری کلیوی شایع‌تر است.

 

3. ترئونین

ترئونین برای سلامت پوست و دندان ضروری است. این موردبه متابولیسم چربی کمک می‌کند و ممکن است برای افراد مبتلا به سوء هاضمه، اضطراب و افسردگی خفیف مفید باشد.

 

4. متیونین

این نوع اسید آمینه در سلامت و انعطاف‌پذیری پوست و مو نقش دارند. متیونین همچنین به قوی نگه داشتن ناخن‌ها کمک می‌کند.

 

5. والین

والین برای تمرکز ذهنی، هماهنگی عضلات و آرامش عاطفی ضروری است. افراد ممکن است از مکمل‌های والین برای رشد عضلات، ترمیم بافت و انرژی استفاده کنند.

 

6. ایزولوسین

ایزولوسین به بهبود زخم، ایمنی، تنظیم قند خون و تولید هورمون کمک می‌کند. این عمدتا در بافت ماهیچه‌ای وجود دارد و سطح انرژی را تنظیم می‌کند.

 

افراد مسن ممکن است بیشتر از افراد جوان در معرض کمبود ایزولوسین باشند. این کمبود ممکن است باعث تحلیل عضلات و لرزش شود. جهت خرید انواع مولتی ویتامین ورزشی کلیک کنید.

 

7. لوسین

لوسین به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند و در رشد و ترمیم عضلات و استخوان نقش دارد. همچنین برای بهبود سریع زخم ها و تولید هورمون رشد موثر است. کمبود لوسین می‌تواند منجر به بثورات پوستی، ریزش مو و خستگی شود.

 

8. فنیل آلانین

فنیل آلانین، یک پیش‌ساز انتقال دهنده‌های عصبی تیروزین، دوپامین، نوراپی و اپی نفرین نفرین می باشد که این اسید آمینه، نقش بسیار موثری در ساختار و عملکرد پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و تولید سایر اسیدهای آمینه ایفا می‌کند.

 

9. والین

والین یکی از سه آمینو اسید شاخه دار است، به این معنی که زنجیره‌ای دارد که به یک طرف ساختار مولکولی خود منشعب می‌شود. والین باعث رشد عضلات می شود و به ما انرژی بیشتری خواهد داد.

 

10. ترئونین

ترئونین یک بخش اصلی پروتئین‌های ساختاری مثل کلاژن و الاستین می باشد که اجزای مهم پوست و بافت همبند هستند و همچنین در متابولیسم چربی و عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی میتوان گفت دارد. پیشنهاد می شود درباره عوارض کراتین بخوانید.

 

11. متیونین

متیونین نقش مهمی در متابولیسم و سم‌زدایی دارد. همچنین برای رشد بافت و جذب روی و سلنیوم، مواد معدنی که برای سلامتی شما حیاتی هستند، ضروری است.

 

12. لوسین

لوسین مانند والین یک آمینو اسید شاخه‌دار است که برای سنتز پروتئین و ترمیم عضلات حیاتی است. همچنین به تنظیم سطح قند خون، تحریک بهبود زخم و تولید هورمون‌های رشد کمک می‌کند.

 

13. ایزولوسین

آخرین اسید آمینه از سه آمینو اسید شاخه دار، ایزولوسین است در متابولیسم عضلانی نقش دارد. همچنین برای عملکرد سیستم ایمنی، تولید هموگلوبین و تنظیم انرژی مهم است.

 

14. هیستیدین

هیستیدین یکی از انتقال دهنده های عصبی است که برای پاسخ به ایمنی، هضم غذا ، عملکرد جنسی و چرخه ی خواب و بیداری مهم است.

 

فواید و وظایف اسیدهای آمینه

آمینواسیدها از جمله ترکیبات آلی مهم در بدن هستند که وظایف مختلفی را به دنبال دارند. اکنون این سوال پیش می‌‌آید که فواید اسیدهای آمینه در بدن چیست؟ در ادامه این بخش شما را به طور کامل با پاسخ این سوال آشنا می‌کنیم.

مطالعات نشان می‌دهد که این مواد، رشد ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهند، درد و خستگی را کاهش داده، از تحلیل عضلات جلوگیری می‌کنند و همچنین باعث سلامتی کبد می‌شوند. از 9 اسید آمینه ضروری، سه مورد از آن‌ها به عنوان زنجیره شاخه‌ای بی سی ای ای (BCAA) شناخته می‌شوند:

  • لوسین (Leucine)
  • ایزولوسین (Isoleucine)
  • والین (Valine)

در این بین واژه «شاخه‌دار» به ساختار شیمیایی BCAA ها اشاره دارد که در غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم‌مرغ، گوشت و محصولات لبنی یافت می‌شوند. آن‌ها همچنین یک مکمل غذایی محبوب و جزء بهترین آمینواسیدها برای ورزشکاران هستند که عمدتاً به صورت پودر در بازار به فروش می‌رسند. در زیر نقش آمینوهای شاخه دار را در بدنسازی آورده‌ایم:

 

1. رشد عضلات را افزایش می‌دهند

تمرینات ورزشکاران برای پرورش اندام شامل ۲ دوره است که دوره اول بر چربی‌سوزی تمرکز داشته و دوره دوم تمریناتی برای حفظ و افزایش توده عضلات است. در هر دو دوره، مصرف آمینواسیدها تاثیرگذار بوده و توصیه می‌شود.

اسیدهای آمینه در ساختار و رشته‌های پروتئینی عضلات حضور دارند. مصرف این ترکیبات، نه تنها به حفظ عضلات کمک می‌کند، بلکه در تقویت آن‌ها نقش دارد. همزمان با رشد عضلات، سوخت‌وساز بدن افزایش یافته و کم کم چربی‌ها از بین می‌روند.

 

2. کاهش درد عضلانی

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که BCAA می‌تواند به کاهش درد عضلانی بعد از تمرین کمک کند.

 

3. کاهش خستگی ورزش

همانطور که BCAA به کاهش درد عضلانی ناشی از ورزش کمک می‌کند، باعث کاهش خستگی ناشی از ورزش نیز می‌شود. تمام ورزشکاران و بدنسازان در مقطعی دچار خستگی ناشی از ورزش می‌شوند. دلیل خستگی به عوامل مختلفی از جمله شدت و مدت ورزش، شرایط محیطی و سطح تغذیه و تناسب اندام شما بستگی دارد. BCAA می‌تواند سطح برخی از مواد شیمیایی مانند سروتونین را در مغز تغییر دهد که این امر در کاهش خستگی ناشی از ورزش مفید است.

 

4. جلوگیری از تحلیل عضلات

BCAA ها می‌توانند به جلوگیری از تحلیل رفتن یا تجزیه عضلات کمک کنند. پروتئین‌های ماهیچه‌ای به طور مداوم شکسته و بازسازی می‌شوند. تعادل بین تجزیه و سنتز پروتئین ماهیچه، میزان پروتئین در عضله را تعیین می‌کند. تحلیل عضلانی زمانی اتفاق می‌افتد که تجزیه پروتئین از سنتز پروتئین ماهیچه بیشتر شود. تحلیل رفتن عضلات نشانه سوء تغذیه است و همراه با عفونت‌های مزمن، سرطان، دوره‌های روزه داری و به عنوان بخشی طبیعی از روند پیری رخ می‌دهد. در انسان، BCAA ها 35 درصد از اسیدهای آمینه ضروری موجود در پروتئین‌های ماهیچه‌ای را تشکیل می‌دهند. آن‌ها 40 تا 45 درصد از کل اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن هستند.

 

5. ریکاوری بدن در ورزشکاران

در طی ورزش به علت فشار وارد شده، عضلات دچار آسیب می‌شوند و علت درد و ناراحتی‌های پس از ورزش نیز همین فشار است. مصرف آمینواسیدها برای ریکاوری پس از ورزش بسیار مفید بوده و با جلوگیری از آسیب عضلات، درد و ناراحتی پس از ورزش را کاهش می‌دهد.

 

6. جلوگیری از ریزش مو

در ساختار تارهای مو، آمینواسیدها نقش مهمی دارند و کمبود آن‌ها موجب ریزش مو می‌شود. معمولا کسانی که به دلیل ضعف رژیم غذایی، میزان کافی آمینواسیدها را به بدن نمی‌رسانند، در معرض ریزش مو هستند. مصرف اسیدهای آمینه ضروری به تقویت تارهای مو کمک کرده و مانع از ریزش آن‌ها می‌شود.

 

7. بهبود خلق‌وخو و تنظیم خواب

سروتونین یکی از هورمون‌های تاثیرگذار بر خلق‌وخو است که از طریق آمینواسید تریپتوفان ساخته می‌شود. وجود این آمینواسید موجب می‌شود تا با ترشح سروتونین، مشکلاتی همچون اختلال خواب و ناراحتی و افسردگی کاهش یابد. پس برای آرامش عصبی بیشتر، مصرف آمینواسیدها را فراموش نکنید.

 

بهترین آمینواسیدها برای ورزشکاران

رشد عضلانی ناشی از ورزش، بستگی به هورمون‌ها و مواد مغذی دارد. تمرین مقاومتی عموماً هم سنتز پروتئین و هم تجزیه پروتئین را در فیبرهای عضلاتی تمرین شده تحریک می‌کند. مکمل آمینو اسیدهای آزاد که در آمینو اسیدهای شاخه‌ای (BCAAs) فراوان هستند، لوسین، ایزولوسین و والین نیز باعث رشد عضلات می‌شوند. زمان ایده‌آل برای مصرف آمینو اسیدها بلافاصله پس از تمرین است، زمانی که عضله آماده جذب مواد مغذی بوده و جریان خون در عضلات تمرین شده بالا است. پس از تمرین، رشد و ریکاوری عضلات را می‌توان با یک وعده غذایی متشکل از پروتئین و کربوهیدرات بهینه کرد. مکمل پروتئین وی نیز گزینه‌ای عالی برای پروتئین سریع هضم است.

 

اسیدهای آمینه ضروری بدن

همان‌طور که گفتیم، گروه اسیدهای آمینه ضروری در بدن ساخته نمی‌شوند و به همین دلیل جذب آن‌ها از طریق مصرف مواد غذایی لازم و ضروری است. در این گروه ۹ آمینواسید جای دارد که نام آن‌ها به شرح زیر است:

  • ایزولوسین (Isoleucine)
  • تریپتوفان (Tryptophan)
  • ترئونین (Threonine)
  • فنیل آلانین (Phenylalanine)
  • لوسین (Leucine)
  • لیزین (Lysine)
  • متیونین (Methionine)
  • والین (Valine)
  • هیستیدین (Histidine)

در جدول زیر هر آمینو اسید را به همراه کاربردهای آن معرفی کرده‌ایم:

آمینو اسید کاربرد
ایزولوسین آمینو اسید شاخه‌دار – متابولیسم عضله – عملکرد سیستم ایمنی – تولید هموگلوبین – تنظیم انرژی
تریپتوفان حفظ تعادل نیتروژن – پیش‌ساز سروتونین (انتقال‌دهنده عصبی مهم در اشتها، خواب و خلق‌وخوی)
ترئونین پروتئین‌های ساختاری مانند کلاژن و الاستین – متابولیسم چربی – عملکرد سیستم ایمنی
فنیل آلانین پیش‌ساز انتقال دهنده‌های عصبی تیروزین، دوپامین، اپی نفرین و… – تولید پروتئین‌ها و آنزیم‌ها
لوسین یک آمینواسید شاخه‌دار – سنتز پروتئین – ترمیم عضلات – تنظیم سطح قند خون – هورمون رشد
لیزین تولید پروتئین – جذب کلسیم – تولید انرژی – عملکرد سیستم ایمنی – تولید کلاژن و الاستین
متیونین متابولیسم و ​​سم‌زدایی – رشد بافت‌ها – جذب روی و سلنیوم
والین یک آمینو اسید شاخه‌دار – تحریک رشد و بازسازی عضلات – تولید انرژی
هیستیدین تولید هیستامین (یک انتقال‌دهنده عصبی) – حفظ غلاف میلین (سد محافظ سلول‌های عصبی)

 

آمینو اسیدهای ضروری برای بدنسازان

به چند مورد اشاره می کنیم:

تریپتوفان

تریپتوفان (TRYP)، یک انتقال دهنده عصبی مغز بوده و برای سرکوب درد طراحی شده است. تریپتوفان آزاد (fTRYP) وارد سلول‌های مغز شده و سروتونین را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین مکمل تریپتوفان برای افزایش تولید سروتونین، جهت افزایش تحمل درد در طول ورزش استفاده می‌شود.

 

آمینو اسیدهای شاخه‌دار (BCAA)

برخی از محققان بر این باورند که افزایش سطح سروتونین ممکن است باعث خستگی شود. در طول تمرینات استقامتی هوازی طولانی مدت، گلیکوژن عضله، ممکن است کاهش یابد. مکمل‌های BCAA برای اثرات آن بر انواع مختلف عملکرد ورزشی و ذهنی پس از ورزش مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. محققان معتقدند که مکمل‌های BCAA، بهترین آمینواسیدها برای ورزشکاران محسوب می‌شوند و باعث کاهش RPE و خستگی ذهنی در طول ورزش طولانی مدت و همچنین بهبود عملکرد شناختی بعد از ورزش می‌شوند. همچنین در ادامه میتوانید به مقاله انواع مکمل بی سی ای ای و نحوه مصرف آن مراجعه و اطلاعات کامل تری کسب کنید.

گلوتامین

این یک سوخت مهم برای برخی از سلول‌های سیستم ایمنی مانند لنفوسیت‌ها و ماکروفاژها است که در ورزش طولانی‌مدت، کاهش می‌یابد. این مواد همچنین ممکن است سنتز گلیکوژن عضلانی را تقویت کند.

 

آسپارتات‌ها

آسپارتات‌های پتاسیم و منیزیم، نمک‌های اسید آسپارتیک، یک اسید آمینه هستند. آنها با افزایش متابولیسم اسیدهای چرب و صرفه‌جویی در استفاده از گلیکوژن عضلانی یا با کاهش تجمع آمونیاک در طول ورزش به عنوان ارگوژنیک استفاده می‌شوند.

 

اورنیتین، لیزین و آرژنین

اورنیتین، لیزین و آرژنین برای افزایش تولید هورمون رشد انسانی (HGH)، افزایش توده عضلانی و قدرت، بدون ایجاد چربی استفاده می‌شوند.

 

تائورین

تائورین یک آمینو اسید غیر ضروری حاوی گوگرد است، در چندین فرآیند متابولیک مانند انقباض قلب و فعالیت آنتی اکسیدانی نقش دارد. تورین یکی از مواد تشکیل دهنده چندین نوشیدنی به اصطلاح انرژی‌زا مانند ردبول است.

 

کوکتل‌های آمینو اسید

تامین مقدار کافی اسیدهای آمینه ضروری برای ماهیچه در عرض 1 تا 3 ساعت قبل یا بعد از ورزش ممکن است به سنتز پروتئین عضله کمک کند. مصرف نوشیدنی حاوی حدود 0.1 گرم اسیدهای آمینه ضروری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (7 گرم برای یک ورزشکار 70 کیلوگرمی) در چند ساعت اول ریکاوری پس از تمرینات مقاومتی سنگین، یک حالت گذرا و خالص ایجاد می‌کند.

 

منابع غذایی و میزان مصرف توصیه شده

از آنجایی که بدن شما نمی‌تواند اسیدهای آمینه ضروری را تولید کند، باید از طریق رژیم غذایی تامین شود. خوشبختانه، بسیاری از غذاها غنی از اسیدهای آمینه ضروری اند که به راحتی می‌توانند نیازهای روزانه بدن ما را تامین کنند. غذاهایی که حاوی هر ۹ اسید آمینه ضروری هستند، پروتئین کامل نامیده می‌شوند.

منابع پروتئین کامل عبارتند از:

• گوشت
• غذای دریایی
• طیور
• تخم مرغ
• محصولات لبنی

سایر منابع گیاهی پروتئین مانند لوبیا و آجیل ناقص در نظر گرفته می‌شوند، زیرا فاقد یک یا چند اسید آمینه ضروری هستند.

با این حال، اگر از یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه پیروی می‌کنید، لازم نیست نگرانی بابت دریافت آمینه اسیدهای ضروری برای بدن داشته باشید انتخاب انواع مواد غذایی پروتئینی مانند لوبیا، آجیل، دانه ها، غلات کامل و سبزیجات می‌توان جایگزین کرده و اطمینان حاصل کرد که نیازهای اسید آمینه ضروری شما را برآورده خواهد کرد. پیشنهاد می شود درباره مکمل عضله ساز بخوانید.

اسیدهای آمینه ضروری گیاهی

معمولا ورزشکاران و افراد دیگر برای تامین پروتئین‌های موردنیاز خود به منابع حیوانی مانند گوشت، مرغ و غذاهای دریایی روی می‌آورند که به عنوان منابع غنی از آمینواسید شناخته می‌شوند.

گیاه‌خواران و افرادی که رژیم غذایی مبتنی بر منابع گیاهی مصرف کرده و از خوردن گوشت و دیگر غذاهای حیوانی خودداری می‌کنند، باید برای تامین آمینواسیدهای موردنیاز بدن به سراغ پروتئین گیاهی بروند. به این افراد توصیه می‌شود تا یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین‌های گیاهی مصرف کنند. در واقع منابع گیاهی باید نیاز بدن به آمینواسیدها را تامین کنند تا فرد دچار کمبود‌های غذایی و مشکلات ناشی از آن نشود.

منابع گیاهی اسیدهای آمینه ضروری شامل موارد زیر است که بیشترین میزان آمینواسیدها را در اختیار بدن قرار می‌دهند:

  • گندم سیاه
  • سویا
  • دانه‌ها مانند کینوآ و دانه‌ چیا
  • حبوبات مانند لوبیا
  • آجیل
  • میوه‌ها مانند توت سیاه، هلو، آووکادو، زردآلو، کیوی، پرتقال و موز
  • سبزیجات مانند سیب‌زمینی، قارچ و ذرت شیرین

 

مکمل اسیدهای آمینه ضروری

همان‌طور که گفته شد، یکی از وظایف آمینواسیدها در بدن، شرکت در ساختمان پروتئین‌های ساختاری عضلات است. این خاصیت آمینواسیدها موجب می‌شود تا ورزشکاران حرفه‌ای و بدنسازها، از مکمل‌های پروتئینی استفاده کنند که آمینواسیدها هستند. مصرف این مکمل‌ها به تقویت عضلات ورزشکاران کمک کرده و از تحلیل عضلات جلوگیری می‌کند. این مکمل‌ها تحت عنوان مکمل‌های خوراکی آمینواسیدهای شاخه‌دار (BCAAs) شناخته شده و درد و خستگی پس از انجام ورزش‌های سنگین را کاهش می‌دهد.

البته توجه داشته باشید که علاوه بر ورزشکاران، از مکمل‌های اسیدآمینه در موارد مختلفی برای کمک به درمان بعضی از بیماری‌ها مانند علائم سیروز کبدی، اختلالات مغزی، علائم دیسکینزی دیررس و بهبود عملکرد ذهنی نیز مصرف می‌شود.

 

خرید مکمل‌های اسید آمینه

در این مطلب به معرفی اسیدهای آمینه ضروری بدن پرداختیم و درباره منابع، فواید و مکمل آمینواسیدها صحبت کردیم. همان‌طور که گفته شد، ورزشکاران با مصرف مکمل‌های اسید آمینه، عضلات خود را در وضعیت تقویت شده حفظ کرده و از ایجاد درد و خستگی‌های پس از ورزش جلوگیری می‌کنند.

برای خرید مکمل آمینواسیدها تنها به داروخانه‌ها مراجعه کنید تا از اصالت محصول مطمئن باشید. همچنین پیش از مصرف، تاریخ انقضای مکمل را به دقت بررسی کنید. داروخانه آنلاین صبا، انواع مکمل‌های پروتئینی را از برندهای معتبر عرضه می‌کند. شما می‌توانید به سادگی چند کلیک، هرآنچه را که نیاز دارید، سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

 

سخن پایانی

امینو اسید های ضروری بدن در عملکرد بهتر بدن نقش دارند. برخی از آن‌ها نیز و خلق و خو، خواب، عملکرد ورزشی و کاهش وزن را بهبود بخشند. خوشبختانه، این ترکیبات حیاتی در بسیاری از غذاهای حیوانی و گیاهی یافت می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا نیازهای روزانه خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم و متعادل تامین کنید.

برای خرید آمینو اسیدهای گلوتامین می‌توانید برندهای فوق‌العاده اولترا پاور پگاه، کیو ان تی، نوتریشن، رانتک، ژن استار و کارن را انتخاب کنید؛ همچنین برندهای مایوجنیکس، ایی ای ای زیرو آیرون مکس و پودر ال آرژنین اف بی آر نیز گزینه‌های ایده‌آلی هستند که تمامی این‌ها محصولات را می‌توانید از طریق سایت داروخانه صبا خریداری کنید.

 

سوالات متداول

1- مکمل‌های پروتئینی را از کجا تهیه کنیم؟

برای خرید مطمئن از برندهای اورجینال، می‌توانید به داروخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. داروخانه صبا با سابقه‌ای طولانی و ارائه محصولاتی اصل از برندهای پرطرفدار، بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

 

2- بهترین آمینواسیدها برای ورزشکاران در چه برندهایی تولید می‌شوند؟

آمینو اسیدها به دلیل نقش مهمی که برای ورزشکاران دارند، شرکت‌های فراوانی اقدام به تولید آن‌ها کرده است. از این‌رو انتخاب برند مناسب می‌تواند دشوار باشد. در زیر بهترین برندهای موجود در بازار را معرفی کرده‌ایم، شما نیز می‌‌توانید متناسب با نیاز و بودجه خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

3- آمینواسید های ضروری کدام اند؟

آمینواسیدهای ضروری توسط بدن ساخته نمی‌شوند. در نتیجه، باید از طریق تغذیه وارد بدن شوند و برخی از مهمترین اسید آمینه ضروری عبارتند از: هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین.

 

4- چند نوع آمینواسید ضروری وجود دارد؟

آمینواسیدهای ضروری شامل هفت نوع آمینواسید هستند که عبارتند از: فنیل‌آلانین، والین، لوسین، ترئونین، متیونین، تریپتوفان و لیسین.

 

5- نقش آمینو اسیدها در بدن کدام اند؟

آمینو اسید لیزین نقش حیاتی در عضله سازی و حفظ استحکام استخوان را دارد. آمینو اسید هیستیدین، رشد، ایجاد سلول‌های خونی و ترمیم بافت را تسهیل می‌کند. آمینو اسید ترئونین برای سلامت پوست و دندان ضروری است. و …

 

6- چه مواد غذایی حاوی آمینواسیدهای ضروری هستند؟

مواد غذایی حاوی آمینواسیدهای ضروری شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات و مغزهای خشک می‌باشند.

تحریریه داروخانه صبا

View Comments

Recent Posts

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

1 روز ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

2 روز ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

4 روز ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

1 هفته ago

راهنمای خرید بهترین کرم ضدآفتاب و روشن کننده پوست

کرم ضد افتاب و روشن‌کننده از ضروری‌ترین محصولات روتین به‌شمار می‌آید که در روزهای گرم…

3 هفته ago

بهترین روتین پوست چرب و جوش دار

نداشتن روتین پوست را گاهی می‌توان به‌عنوان بدترین انتخاب برای زندگی تفسیر کرد، چون اگر…

4 هفته ago