دسته بندی: مقالات

معرفی انواع منابع ویتامین ث (vitamin c) + لیست مواد غذایی

شاید با شنیدن نام ویتأمین ث یا ویتأمین C، کلماتی مانند پرتقال و سرماخوردگی در ذهن شما تداعی شده باشد. ویتأمین ث یک ویتأمین محلول در آب شناخته شده است. این ویتأمین به خودی خود در بدن انسان وجود ندارد و مقدار مورد نیاز آن از طریق منابع ویتأمین ث گنجانده شده در برنامه غذایی روزانه تأمین می‌شود. در این مطلب در مورد منابع غذایی ویتأمین C صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

همه آنچه در مورد منابع ویتامین ث باید بدانید

ویتأمین ث یا ویتأمین C یک ویتأمین محلول در آب است که در اکثر مواد غذایی گیاهی و جانوری وجود دارد. یک ویتأمین ضروری و لازم برای بدن انسان که باید در برنامه غذایی روزانه قرار داده شود. ویتأمین C یک آنتی‌اکسیدان در بدن است که محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌ها و رادیکال‌های آزاد را بر عهده دارد.

آلودگی هوا، مصرف دخانیات، اشعه ماوراءبنفش و سوخت‌وساز‌های درون سلولی موجب ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شوند. حفظ سلامتی و افزایش کارایی بدن از جمله ویژگی‌های ویتأمین C است.

استفاده از منابع ویتأمین C و مواد غذایی سرشار از ویتأمین ث در برنامه غذایی روزانه و هم‌چنین مکمل‌های غذایی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر سلامتی پوست و مو، کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی، پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا، حفظ تاندون‌ها و سلامت استخوان‌ها از جمله تأثیرات مثبت مصرف ویتأمین C است.

 

علائم کمبود ویتامین ث

بدن انسان به صورت روزانه نیاز به دریافت مواد غذایی سرشار از ویتأمین ث دارد. خونریزی لثه‌ها، کم‌خونی، کبودی‌های مکرر و عفونت، ترمیم زخم طولانی مدت از جمله علائم کمبود ویتأمین C در بدن است. به همین دلیل با شناختن منابع غذایی ویتامین ث و گنجاندن آن‌ها در برنامه غذایی روزانه می‌توان از پیش آمد چنین مشکلاتی جلوگیری نمود. جهت خرید ویتامین c از داروخانه صبا کلیک کنید.

 

تأمین ویتأمین C مورد نیاز بدن

همان‌طور که گفته شد منابع طبیعی گیاهی و جانوری بسیاری وجود دارد که سرشار از ویتأمین C هستند.

  • مرکبات شامل آب پرتقال، لیمو و گریپ‌فروت
  • خانواده کلم‌ها
  • انواع فلفل دلمه‌ای
  • سبزیجات معطر ( آویشن، رزماری، ریحان، پیازچه، جعفری)

در این بخش از مطلب در مورد منابع غذایی ویتامین ث به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

 

آب پرتقال

مطمئناً اولین ماده غذایی که به ذهن شما می‌رسد، پرتقال و آب پرتقال است. پرتقال دارای مقدار مشخصی ویتأمین ث است که در زمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند تا شدت بیماری و علائم آن کاهش پیدا کند. پیشنهاد می شود درباره عوارض پروتئین بخوانید.

 

لیموترش

یکی از مواد غذایی سرشار از ویتأمین ث و بهترین مرکبات، لیموترش است. مصرف لیمو به صورت مستقیم و یا استفاده در انواع غذا‌های خوراکی و نوشیدنی‌ها می‌تواند مقدار ویتأمین C مورد نیاز بدن را تأمین نماید.

 

کیوی

یکی از منابع غذایی ویتأمین C، کیوی است. کاهش استرس، کاهش کلسترول خون و تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله ویژگی‌هایی است که با مصرف کیوی و دریافت مقدار ویتأمین C مورد نیاز بدن ایجاد می‌شود. علاوه بر این با تولید آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زاگزانتین می‌تواند سلامت چشم‌ها را تضمین نماید. پیشنهاد می شود درباره عوارض نمک بخوانید.

 

گریپ‌فروت

یکی دیگر از مرکباتی که به عنوان منبع ویتأمین ث شناخته می‌شود، گریپ‌فروت است. این میوه یکی از غنی‌ترین مرکبات دارای ویتأمین C به شمار می‌آید. از آن در تهیه انواع آب‌میوه و سالاد‌ها استفاده می‌شود. کاهش فشارخون بالا از مزیت‌های مصرف آن است.

 

آناناس

یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های دارای ویتأمین C، میوه جذاب آناناس است. این میوه علاوه بر تقویت یستم ایمنی بدن، مستحکم‌سازی استخوان‌های بدن، سلامت قلب و عروق موجب درمان اختلالات گوارشی، روده و یبوست می‌شود. جالب است بدانید آب آناناس نیز حاوی مقدار زیادی ویتأمین C است. پیشنهاد می شود جهت خرید ویتامین د کلیک کنید.

نخود فرنگی

یکی از مواد غذایی گیاهی که می‌تواند در برنامه غذایی گیاهخواران برای تأمین ویتأمین C مورد استفاده قرار گیرد، نخود فرنگی است. این محصول دارای پروتئین‌های گیاهی بی‌شماری است که موجب کاهش پیشرفت سرطان شده، از ایجاد افسردگی پیشگیری می‌کند، باعث کاهش کلسترول خون شده و در درمان بیماری ماکولای چشم مؤثر است.

همان‌طور که گفته شد ویتأمین C در برابر رادیکال‌های آزاد بدن را تقویت می‌کنند. مصرف نخود فرنگی در پیشروی بیماری چشمی آب مروارید تأثیر شگرفی دارد.

بهترین منابع غذایی ویتأمین C، مواد غذایی گیاهی و جانوری است. استفاده از سبزیجات و میوه‌ها به صورت خام می‌تواند مقدار زیادی از ویتأمین C بدن را تأمین نماید.

فلفل دلمه‌ای‌های رنگی

فلفل دلمه‌ای در تمامی رنگ‌ها (سبز، زرد و قرمز) دارای مقدار ویتأمین مشابه با دسته مرکبات است. این محصول بدن را در برابر بیماری‌های قلبی، کاهش قدرت بینایی و گرفتگی بینی محافظت می‌نماید. فلفل دلمه‌ای زرد با بیشترین مقدار ویتأمین C در جایگاه اول در بین سایر فلفل‌ها قرار دارد.

 

خانواده کلم‌ها

دسته‌بندی کلم‌ها به سایر گسترده است. کلم چینی، کلم بروکلی، گل کلم سرشار از ویتأمین C و مواد مغذی هستند. سبزیجات در اثر حرارت بالا بخش عمده‌ای از ویتأمین ث خود را از دست می‌دهند. یکی از بهترین شیوه‌های پخت سبزیجات بخارپز کردن آن‌ها است.

مصرف کلم‌ها می‌تواند در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی تأثیر مثبتی داشته باشند. جهت خرید ویتامین E کلیک کنید.

 

سبزیجات معطر

با تهیه یک گلدان کوچک و کاشت سبزیجات معطر در آن می‌توانید منابع ویتأمین ث تازه و معطری را در اختیار داشته باشید.

استفاده از آویشن تازه و یا پودر آن در مواد غذایی و یا جعفری تازه علاوه بر تأمین چاشنی غذا‌ها می‌توانند در تأمین مقدار ویتأمین C مورد نیاز بدن در برنامه روزانه مصرف شوند.

مصرف رزماری در پخت‌وپز علاوه بر طعم و رایحه بی‌نظیری که به غذا می‌بخشد سرشار از مواد معدنی مفید برای سلامتی بدن است. پیازچه ریز شده با طعم ملایم پیاز یکی از تأمین‌کننده‌های ویتأمین و املاح معدنی مفید برای بدن است. پیازچه یکی از منابع ویتأمین C به شمار می‌آید که ضمن کاهش فشارخون موجب کاهش کلسترول خون شده و از سرطان پیشگیری می‌کند.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، مواد غذایی بی‌شمار دیگری نیز وجود دارد که سرشار از ویتأمین C هستند. تمامی این مواد غذایی به عنوان بهترین منابع غذایی ویتامین ث شناخته می‌شوند. پیشنهاد می شود درباره فواید مکمل زینک بخوانید.

سخن پایانی

ویتأمین ث یا C از جمله ویتأمین‌های ضروری و مورد نیاز بدن به جهت تقویت سیستم ایمنی بدن است. وجود مواد غذایی متنوع دارای ویتأمین C موجب شده است تا افراد در طول روز بتوانند مقدار ویتأمین C مورد نیاز خود را دریافت نمایند. علاوه بر این غلات غنی شده با این ویتأمین و سایر مکمل‌ها برای رفع کمبود ویتأمین ث در بدن تولید شده‌اند.

استفاده از ویتأمین C موجب پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا، سرطان، افزایش کلسترول خون و فشارخون بالا، کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و … می‌شود. پیشنهاد می شود درباره انواع مکمل پروتئین بخوانید.

 

سوالات متداول

مواد غذایی سرشار از ویتامین ث کدام اند؟

آب پرتقال - لیموترش - کیوی - آناناس - نخود فرنگی - فلفل دلمه‌ای‌های رنگی - خانواده کلم‌ها - سبزیجات معطر.

استفاده از منابع ویتامین C موجب پیشگیری از چه بیماری هایی می شوند؟

استفاده از ویتأمین C موجب پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا، سرطان، افزایش کلسترول خون و فشارخون بالا، کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و … می‌شود.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه موقع است؟

یکی از اصلی‌‌ترین و مهم‌ترین مواد مورد نیاز برای بدن، پروتئین است. این پروتئین‌ها سوخت…

3 ماه ago

بهترین پروتئین گیاهی برای بدنسازی

برای بدنسازان و افراد علاقمند به عضله‌سازی، مصرف پروتئین کافی از اهمیت حیاتی برخوردار است.…

4 ماه ago

بهترین غذا و مکمل برای تمرین مقاومتی

عضله نقش حیاتی در سلامت کلی ایفا می‌کند. برای به حداکثر رساندن رشد و نمو…

4 ماه ago

رژیم پروتئین چیست و چه مزایایی دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟ رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی است که در آن میزان مصرف پروتئین…

4 ماه ago

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

4 ماه ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

4 ماه ago