دسته بندی: مقالات

پروتئین گیاهی چیست + معرفی 15 منبع اصلی

پروتئین از جمله موادی است که بدن به آن نیاز مبرم دارد. انسان به دو شکل می‌تواند پروتئین مورد نیاز خود را فراهم کند؛ پروتئین گیاهی و پروتئین جانوری. افرادی که با کمبود این ماده در بدن خود مواجه هستند، با خستگی، ضعف، بروز حساسیت به بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی رو به رو می‌باشند.

معمولا اغلب افراد برای آنکه با کمبود این ماده در بدن مواجه نشوند به سراغ منابع حیوانی می‌روند و برخی افراد یا اطلاعی ندارند و یا علاقه خاصی به مصرف منابع گیاهی از خود نشان نمی‌دهند. برخی مردم نیز تصور می‌کنند که این مواد نمی‌توانند به مانند منابع حیوانی نیازهای آنها را برآورده کنند.

منابع پروتئینی گیاهی در نوع خود ارزش زیادی داشته و به غیر از پروتئین مواد دیگری مانند ریزمغذی‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و فیبر نیز در آنها یافت می‌شود. در این متن برخی از مهم‌ترین و غنی‌ترین منابع پروتئین‌های گیاهی معرفی خواهد شد.

پروتئین گیاهی چیست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن افراد را به خود درگیر کند آن است که پروتئین گیاهی چیست و در چه موادی این ماده به اندازه کافی وجود دارد. همان‌طوری که در بالا به آن اشاره کردیم، انسان به دو روش می‌تواند پروتئین را دریافت کند که یکی از آنها منابع حیوانی و دیگری منابع گیاهی است. برخی از مهم‌ترین منابع گیاهی در ادامه ذکر شده است. جهت خرید پروتئین گیاهی حتما از سایت داروخانه آنلاین صبا دیدن نمایید.

منابع پروتئین گیاهی

 

1. کره بادام زمینی

یکی از منابع اصلی پروتئین از نوع گیاهی، کره بادام زمینی است. در 100 گرم از این ماده حدود 25 گرم پروتئین وجود دارد. این کره سرشار از پروتئین بوده و طعم خوبی دارد. در کره بادام زمینی، پتاسیم و فیبر به اندازه کافی وجود داشته و منیزیم موجود در آن نیز می‌تواند باعث بهبود عملکرد انسان شود. ویتامین ب 6 نیز از جمله ویتامین‌های موجود در آن است.

 

2. عدس

یکی دیگر از منابعی که می‌تواند نیاز انسان به پروتئین گیاهی را به خوبی تامین کند، عدس می‌باشد. در 100 گرم از این ماده حدود 26 گرم پروتئین وجود داشته و منبع خوبی برای آهن، پتاسیم، منیزیم و غیره نیز به شمار می‌رود. عدس یکی از مهم‌ترین منابع فیبر بوده و قادر است نیاز بدن به فیبر را تامین کند.

 

3. شاهدانه

از دیگر منابعی که می‌تواند نیاز بدن به پروتئین را برآورده کند، شاهدانه است. در 100 گرم از شاهدانه حدود 23 گرم پروتئین وجود دارد. این ماده غذایی به خوبی در بدن هضم شده و اثرات ضد التهابی نیز از آن مشاهده شده است. قیمت مناسب و راحتی در مصرف از جمله ویژگی‌های این ماده خوراکی می‌باشد.

 

4. لوبیا سیاه

یکی دیگر از منابع پروتئین از نوع گیاهی، لوبیا سیاه است. در 100 گرم لوبیا سیاه 21 گرم پروتئین وجود داشته و علاوه بر تامین پروتئین خواص دیگری نیز از آن انتظار می‌رود. لوبیا سیاه تاثیرات خوبی در تنظیم قند خون داشته و مصرف آن باعث بروز احساس سیری و کاهش وزن خواهد شد. جهت خرید پروتئین وی کلیک کنید.

 

5. بادام

از دیگر منابعی که آن نیز از حیث وجود پروتئین‌های گیاهی یک ماده مغذی و غنی به شمار می‌رود، بادام است. در 100 گرم از بادام حدود 21 گرم پروتئین وجود داشته و با خوردن آن می‌توان کلسیم، فیبر و منیزیم نیز به بدن رساند. از دیگر معجزات خوردن این خشکبار بهبود خواب می‌باشد.

 

6. تخمه آفتابگردان

از دیگر منابع غنی پروتئین از نوع گیاهی، تخمه آفبتاگردان است. در 100 گرم از این خشکبار، حدود21 گرم پروتئین وجود داشته و حاوی ریزمغذی‌هایی مانند منیزیم و سلنیوم نیز هست. علاوه بر تامین پروتئین، کاهش سطح کلسترول خون از دیگر خواص خوردن این دانه‌های کوچک و سیاه است.

 

7. تخم مرغ

در 100 گرم از تخم مرغ حدود 13 گرم پروتئین گیاهی وجود داشته و از جمله منابع غنی این ماده به شمار می‌رود. تخم مرغ‌ها یکی از ساده‌ترین مواد غذایی موجود بوده و خوردن آن منافع زیادی برای بدن دارد.

 

8. پنیر کُلبه

از دیگر منابع پروتئینهای گیاهی، می توان به پنیر کلبه اشاره کرد. در 100 گرم از این پنیر، حدود 11 گرم پروتئین وجود داشته و چربی و کالری پایینی نیز برای آن گزارش شده است. پیشنهاد می شود درباره بهترین قرص چربی سوز بخوانید.

9. ماست یونانی

از دیگر منابع پروتئین از نوع گیاهی، می‌توان به ماست یونانی اشاره کرد. در 100 گرم از این ماست 10 پروتئین وجود داشته و چربی موجود در آن بسیار پایین است. به همین دلیل در سال‌های گذشته میزان مصرف آن رو به افزایش گذشته است.

 

10. توفو

توفو یا پنیر سویا نیز یکی دیگر از منابع پروتئین گیاهی است و در 100 گرم از آن حدود 8 گرم پروتئین وجود دارد. این پنیر در طعم‌های مختلفی تولید شده و معمولا آن را به خورش و یا سوپ اضافه می‌کنند.

 

11. کلم پیچ

از دیگر منابع گیاهی که می‌توان برای تامین پروتئین آن را مورد مصرف قرار داد، کلم پیچ است. در 100گرم از این ماده 4.3 گرم پروتئین وجود دارد. مقدار پروتئین کلم پیچ زیاد نیست و نمی‌تواند به عنوان یک منبع غنی برای تامین نیاز بدن به شمار رود. این سبزی مقدار زیادی فیبر داشته و برخی تحقیقات از تاثیر آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان گزارش می‌کنند.

 

12. شیر گاو و یا شیر سویا

در 100 گرم از شیر گاو و شیر سویا 3.3 گرم پروتئین وجود دارد و یکی از مواد مناسب برای کاهش وزن نیز می‌باشد. میزان کلسیم در این دو ماده بالاست و برای افزایش استحکام دندان و استخوان بسیار مفید عنوان شده است. پیشنهاد می شود درباره آمینواسید های ضروری بخوانید.

 

13. اسفناج

یکی دیگر از سبزی‌هایی که در بین ترکیبات آن پروتئین مشاهده شده است، اسفناج می‌باشد. در 100 گرم از این سبزی، 2.9 گرم پروتئین وجود داشته و ویتامین‌ و املاح معدنی بالایی دارد.

 

14. کلم بروکلی

در 100گرم از کلم بروکی 2.8 گرم پروتئین مشاهده شده است. بالا بودن فیبر و ضد سرطان بودن از جمله مزیت‌های مصرف این کلم به شمار می‌روند. پیشنهاد می شود درباره عوارض کراتین بخوانید.

15. آووکادو

در 100 گرم از آووکادو 2 گرم پروتئین وجود داشته و منبع مناسبی از چربی‌های غیراشباع نیز به شمار می‌رود. پتاسیم موجود در این ماده از موز بیشتر است.

 

جمع بندی

در این متن در مورد پروتئین گیاهی و منابعی که می‌توانند نیاز بدن را به بهترین شکل ممکن برطرف کنند صحبت کردیم. هرچند که این مواد کاملا طبیعی هستند اما توصیه می‌شود در خوردن آنها زیاده‌روی نکرده و به اندازه مصرف شوند.

 

سوالات متداول

پروتئین گیاهی چیست؟

انسان به دو روش می‌تواند پروتئین را دریافت کند که یکی از آنها منابع حیوانی و دیگری منابع گیاهی است.

منابع پروتئین گیاهی کدام اند؟

1. کره بادام زمینی 2. عدس 3. شاهدانه 4. لوبیا سیاه 5. بادام 6. تخمه آفتابگردان 7. تخم مرغ 8. پنیر کُلبه 9. ماست یونانی 10. توفو 11. کلم پیچ 12. شیر گاو و یا شیر سویا 13. اسفناج 14. کلم بروکلی 15. آووکادو.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

4 روز ago

راهنمای خرید بهترین کرم ضدآفتاب و روشن کننده پوست

کرم ضد افتاب و روشن‌کننده از ضروری‌ترین محصولات روتین به‌شمار می‌آید که در روزهای گرم…

3 هفته ago

بهترین روتین پوست چرب و جوش دار

نداشتن روتین پوست را گاهی می‌توان به‌عنوان بدترین انتخاب برای زندگی تفسیر کرد، چون اگر…

3 هفته ago

آیا پروتئین وی باعث ریزش مو می‌شود؟

آیا پروتئین وی باعث ریزش مو میشود؟ این یکی از موضوعات موردبحث و توجه در…

3 هفته ago

آیا گینر باعث افزایش قد می‌شود؟

همیشه دغدغه‌ بسیاری از افراد، به‌ویژه جوانان، داشتن قدی بلندتر است. در این میان، برخی…

4 هفته ago

محاسبه میزان پروتئین مورد نیاز بدن

محاسبه میزان پروتئین مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت و عملکرد بهینه اساسی است. این…

4 هفته ago