دسته بندی: مقالات

قهوه یا قرص کافئین: بررسی تفاوت و مقایسه عوارض و فواید

همانطور که می‌دانید، کافئین یکی از مواد مغذی پرطرفدار است که در برخی از نوشیدنی‌ها مانند قهوه، قرص کافئین، نوشابه‌ های الکلی و غیر الکلی موجود است. پس برای آنکه بتوان از این ماده مغذی نهایت بهره را برد، باید بدانید مصرف قهوه یا قرص کافئین برای شما مناسب است یا خیر؟

به دلیل اینکه استفاده از قرص کافئین راحت‌تر است و با مصرف آن دیگر نیازی به دم کردن قهوه نیست، بسیاری از افراد قرص کافئین را به قهوه ترجیح می‌دهند. همچنین سعی شده است تا به‌صورت کامل مقایسه‌ای میان قهوه و قرص کافئین صورت بگیرد.

تفاوت قرص کافئین و قهوه

به‌طور کلی، یکی از دلایلی که استفاده از قهوه یا قرص کافئین توصیه شده است، کافئین موجود در آن است. این ماده به دلیل فواید بی‌شماری که دارد، عملکرد مغز را به شدت بالا می‌برد و در مواقعی که افراد نیازمند تمرکز بالا هستند، بهتر است تا نوشیدنی حاوی کافئین مصرف کنند.

 در واقع هر فنجان قهوه شامل 100-150 گرم کافئین است که با یک قرص کافئین برابری می‌کند. علاوه بر این، حداکثر مقدار مجاز مصرف کافئین در طول شبانه روز برای هر فرد نهایت 400 گرم است و اگر از این مقدار فراتر برود، امکان اوردوز و مسمویت وجود خواهد داشت.

وجود مواد ریز مغذی

همانطور که از نام قرص کافئین مشخص است، تنها شامل کافئین است و به همین دلیل ترکیبات مغذی دیگری در آن وجود ندارد که موجب شود تا کافئین موجود در قرص کافئین بهتر جذب شوند. وجود انواع خانواده ویتامین B مانند ویتامین: B1, B2, B3, B5. B9 در قهوه به همراه برخی مواد معدنی مانند: منیزیم، فسفر، منگنز و پتاسیم، موجب شده است تا این نوشیدنی از لحاظ ارزش غذایی در رده بالاتری به نسبت قرص کافئین قرار بگیرد.

 

قرص کافئین و لاغری

شاید در ابتدا این مساله در ذهن شما به وجود بیاید که قهوه و قرص کافئین هر دو قابلیت لاغری افراد را دارند، اما اگر بخواهید به‌صورت علمی به این قضیه نگاه کنید قرص کافئین خاصیت لاغری به مراتب بالاتری دارد و در برخی از موارد، مصرف قهوه موجب چاقی نیز می‌شود.

قرص کافئین به دلیل اینکه مقادیر مشخصی از کافئین ( 100-200 گرم ) را درون خود دارد، می‌تواند عملکرد مطلوب‌تری را روی شما بگذارد. طی تحقیقات انجام شده، اثبات شده است که مصرف حدود 330 گرم کافئین در روز، در بلند مدت سبب کاهش وزن افراد حتی در صورت عدم تحرک بالا شده است. پیشنهاد می شود درباره بهترین قرص چربی سوز بخوانید.

دلیل این امر، این است که با مصرف کافئین، ترشح اسید چرب درون خون شما را به شدت افزایش می‌دهد و کالری روزانه شما از چربی‌ سوزی به‌دست میاید. پس اگر به دنبال لاغری هستید و فعالیت ورزشی اندک یا زیادی دارید، انتخاب قرص چربی سوز یا قرص کافئین با دوز مصرفی 330 گرم در روز، کمک زیادی به کاهش وزن شما خواهد کرد.

 

اسیدیته

برای مقایسه قرص کافئین و قهوه، می‌توان گفت که اسیدیته، یکی از عوامل مهم در زمینه طبقه‌بندی آن‌هاست. به‌طور کلی قرص کافئین به دلیل اینکه تنها از کافئین تشکیل شده است، خاصیت قلیایی دارد و دارای pH=8-9 است. پس مصرف آن به همراه یک لیوان آب، مشکلی برای سیستم گوارشی شما نخواهد داشت.

اما قهوه به دلیل وجود مواد مغذی دیگر درون خود، خاصیت اسیدی قوی دارد و بسیاری از افراد در صورت مصرف روزانه، پس از مدت کوتاهی با مشکلات گوارشی مواجه خواهند شد. احساس درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب و رفلاکس معده، می‌تواند نشانه‌های مشکل معده در صورت مصرف قهوه باشد.

 

قهوه و افزایش کلسترول خون

زمانی که شما برای افزایش آنتی اکسیدان و فواید قرص کافئین ، به مصرف قهوه روی بیاورید، پس از مدت زمان کوتاهی، ممکن است با افزایش کلسترول خون مواجه شوید. در واقع قهوه به دلیل دانه‌های روغنی که درون آن وجود دارد، حاوی کلسترول است و اگر دارای کلسترول خون بالا هستید، بهتر است تا قرص کافئین را جایگزین آن کنید تا کافئین مدنظر خود را در طول روز دریافت کنید.

قرص کافئین و کاهش قند خون

طی تحقیقاتی که در زمینه قرص کافئین و کاهش قند خون مطرح شده است، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که با مصرف روزانه 200 گرم کافئین، بین 14-16 درصد می‌توان خطر بیماری دیابت نوع 2 را در بدن افراد کاهش داد. در واقع زمانی که کافئین وارد خون می‌شود، ترشح اسید چرب موجب می‌شود که مقداری از کالری مصرفی روزانه از قند خون تامین شود و در نتیجه بدون نیاز به انسولین، قند خون مضر شما کاهش میابد.

اما مساله اصلی اینجاست که در بیشتر موارد، برندهای قهوه شامل شکر هستند یا اینکه افراد برای مصرف قهوه به آن شکر اضافه می‌کنند که موجب افزایش قند خون می‌شود که بهتر است تا قرص کافئین را جایگزین آن کنید.

 

قهوه و ایجاد لک روی دندان

برای مقایسه قرص کافئین و قهوه، می‌توان گفت که مصرف قهوه به دلیل وجود دانه‌های روغنی، ممکن است پس از چندین ماه مصرف، موجب ایجاد لک و تیرگی دندان‌های جلوی فک شوند، اما قرص کافئین این ویژگی را ندارد و اگر نگران تیرگی دندان‌های خود هستید، می‌توانید از قرص کافئین استفاده کنید. پیشنهاد می شود درباره افزایش انرژی فوری بخوانید.

 

مضرات قهوه یا قرص کافئین

  • وابستگی شدید: همواره توجه کنید که این ماده بسیار پرطرفدار و مفید، می‌تواند موجب وابستگی شدید شود و در صورت قطع آن، موجب عوارضی مانند سردرد و کوفتگی بدن شود. پس بهتر است تا قهوه یا قرص کافئین را به‌طور روزانه مصرف نکنید.
  • کم خونی و استخوان درد: در واقع کافئین موجب کاهش جذب آهن و کلسیم در بدن می‌شود. پس اگر در معرض کم خونی شدید هستید یا اینکه بدن شما به کلسیم نیاز دارد، این ماده را به‌طور موقت از وعده غذایی خود حذف کنید.
  • مشکلات خواب: این ماده محرک قوی است و تا 6 ساعات پس از مصرف در خون باقی می‌ماند. پس اگر قصد این را دارید که خواب راحتی داشته باشید، حتما قهوه یا قرص کافئین را در ساعات اولیه روز مصرف کنید.
  • ملین قوی: توجه کنید که کافئین موجب نرم شدن مدفوع خواهد شد و درصورت اینکه مقدار زیادی ( بیش از 400 گرم ) از آن را مصرف کنید با اسهال و استفراغ روبرو خواهید شد.

 

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، کافئین یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان است و به همین دلیل استفاده از آن در طول روز توصیه می‌شود. این ماده به مقدار مناسب در قهوه یا قرص کافئین موجود است. همچنین لازم به ذکر است که قبل از مصرف قهوه یا قرص کافئین، بهتر است تا با فواید و عوارض آن‌ها آشنا شوید. برای مقایسه قرص کافئین و قهوه می‌توان گفت که قرص کافئین یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش وزن در بلند است. البته باید توجه کنید که وابستگی شدید و کم خونی، از مضرات مصرف زیاد آن‌ها به حساب می‌آید.

 

سوالات متداول

تفاوت قرص کافئین و قهوه در چیست؟

همانطور که از نام قرص کافئین مشخص است، تنها شامل کافئین است و به همین دلیل ترکیبات مغذی دیگری در آن وجود ندارد که موجب شود تا کافئین موجود در قرص کافئین بهتر جذب شوند. وجود انواع خانواده ویتامین B مانند ویتامین: B1, B2, B3, B5. B9 در قهوه به همراه برخی مواد معدنی مانند: منیزیم، فسفر، منگنز و پتاسیم، موجب شده است تا این نوشیدنی از لحاظ ارزش غذایی در رده بالاتری به نسبت قرص کافئین قرار بگیرد.

ارتباط بین قرص کافئین و لاغری چیست؟

قرص کافئین خاصیت لاغری به مراتب بالاتری دارد و در برخی از موارد، مصرف قهوه موجب چاقی نیز می‌شود. قرص کافئین به دلیل اینکه مقادیر مشخصی از کافئین (100-200 گرم) را درون خود دارد، می‌تواند عملکرد مطلوب‌تری را روی شما بگذارد.

تحریریه داروخانه صبا

Recent Posts

راهکارهای عضله سازی سریع در خانه

عضله ‌سازی در خانه بدون نیاز به تجهیزات و امکانات باشگاه، دور از دسترس نیست.…

1 روز ago

باورهای غلط درباره مکمل کراتین

کراتین نوعی مکمل است که ورزشکاران و بدنسازان برای انجام تمرین‌های با شدت بالا، مقاومت…

3 روز ago

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود

بسیاری افراد از ایجاد لکه‌های روی صورت خود رنج می‌برند و درصدد برطرف‌کردن آن هستند.…

1 هفته ago

راهنمای خرید بهترین کرم ضدآفتاب و روشن کننده پوست

کرم ضد افتاب و روشن‌کننده از ضروری‌ترین محصولات روتین به‌شمار می‌آید که در روزهای گرم…

3 هفته ago

بهترین روتین پوست چرب و جوش دار

نداشتن روتین پوست را گاهی می‌توان به‌عنوان بدترین انتخاب برای زندگی تفسیر کرد، چون اگر…

4 هفته ago

آیا پروتئین وی باعث ریزش مو می‌شود؟

آیا پروتئین وی باعث ریزش مو میشود؟ این یکی از موضوعات موردبحث و توجه در…

4 هفته ago